Aan de teugel door stelling?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:00

misskrisss schreef:
Wat Joolien hier zegt is eigenlijk je paard rechtrichten -> de voorhand correct plaatsen ten opzichte van de acherhand. Dus niet recht langs de wand rijden maar de schouders er iets af en stelling vragen in de hals, dan komt het paard in balans en zal het zich gaan oprichten.

Op de volte kan je ook stelling vragen, Door het stretchen van de buitenkant van het lichaam, wordt de rugspier aan die kant lang. Een lange rugspier kan het hoofd niet omhoog houden, waardoor het paard zijn hals als het ware laat ''vallen''.
Als het paard zijn rug los laat, kan het paard zijn hals voorwaarts neerwaarts laten zakken. Dit gebeurt dus 'automatisch' als je je paard op de juiste wijze op de volte laat lopen.

Hierbij heb je uiteraard ook de buiging voor nodig maar als je meer stelling vraagt door een kneepje te geven met je binnenhand en dan weer LOS te laten versterk je dit. Je kan daar ook je binnenbeen voor gebruiken ;-)

Dit is een mooie aanvulling op wat ik bedoel :j

misskrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:00

Idd het is een kneepje naar voren opzij

Anoniem

Re: Aan de teugel door stelling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:02

Niet terug, maar ik streef er zelfs naar om het zonder kneepje te doen, maar soms houden ze teveel vast in hun lijf dat je toch wat bij moet sturen als t ware. Als het paard scheef is en op de slechte kant moet inbuigen vinden ze dat nog wel eens heel moeilijk, dan gaan ze het liefst rechtdoor. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:07

Dat verhaal snap ik wel, maar het doordrukken van het binnenbeen snap ik niet zo, dan moet je volgens mij aan de buitenkant heel veel opvangen met been en hand om de schouder e.d. te begrenzen, en dan moet je dat weer aan de voorkant opvangen, lijkt mij.
Is het niet logischer om je gewicht iets op de binnenkant te plaatsen, (dus torderen in je heupen, zonder in te knikken) dan hoef je met je binnenhand helemaal niks te doen, hoogstens een kneepje opzij naar voren, buitenkant iets begrenzen, maar je hoeft lang zoveel niet op te vangen, omdat je niet zo stevig in zit te werken met je been. Die voorwaartse drang had je al, namelijk. Ik krijg namelijk een heel boos paard als ik zoiets doe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:09

De buitenkant en je zit is je begrenzing.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:10

Als je een paard naar binnen 'trekt' kruipt hij achter de teugel en dan krijg je dat een paard diep gaat lopen en de meeste mensen noemen dat 'aan de teugel' en ook nog eens 'aanleuning' :')
Een paard kruipt achter de teugel om de stugge hand van de ruiter te ontzien. Waarom denk je dat mensen eeuwig voltes rijden... dan kunnen ze het paard goed naar binnen stellen waardoor het vanzelf 'naar beneden' gaat lopen. En dan vaak nog over het tempo want 'dan loopt het paard zo lekker over de rug'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:13

Thank you Marliez, nou snap ik hem.

Joolien, ik snáp het wel, maar je kan toch veel makkelijker die buiging vragen met je zit, dan hoef je niet zo extreem te begrenzen aan de buitenkant, omdat je niet hoeft door te drukken met je binnenbeen....... het kan zoveel makkelijker...... waarom schreeuwen tegen het paard als hij je gefluister ook hoort, dat bedoel ik.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:15

Yam, in de klassieke richting rijd je altijd van je binnenbeen naar je buitenteugel.

De stelling krijg je alleen door te vragen en toe te staan zodat het paard volgt.

Het klopt dus dat je met je buitenteugel aan de hals (zonder kracht weliswaar) EN JE ZIT de buitenschouder opvangt en er zo voor zorgt dat het paard niet over de schouder weg loopt.

Doet het paard dit wel dan leg je even je buitenbeen aan om te corrigeren, die na aanspanning weer ontspant.

Het paard zakt dan in een keurige stelling tussen 2 teugels en is om het binnenbeen gebogen. Zonder druk, zonder dwang.

Waarom? Ik weet het niet. Maar het paard geeft wel correct na en werkt vrijwillig mee, zonder dwang. Hoezo? Het is ooit zo omschreven in de klassieke dressuur... en de vele ruiters die STRIKT klassiek beleerd zijn doen dit zo.

Maar ik begrijp wel wat jij bedoeld.

Hand naar binnen halen en paard knikt "door"

Wij drukken met ons binnenbeen door naar de buitenteugel zodat het paard vrijwillig zijn kaak los laat.

Hun doen het door druk te zetten op de vastzettende kaak en dan wachten tot het paard erdoorheen zakt. En pas als het paard aangeeft te willen zakken (9 vd 10 x omdat de halsspier zeer gaat doen van de tegendruk) gaat de hand weer naar voren.

Dit is gewoon dwang. En je kunt het omschrijven als "een paard breken" ipv dat je samenwerkt, dwingt de hand af.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 03-02-12 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:16

Maar dan snap ik jou niet helemaal waarom je stelling vraagt met zit? Ik blijf netjes rechtop zitten, het paard zoekt zelf contact op de buitenteugel die ik constant aanhoud, binnenbeen leg ik aan en binnenteugel naar binnen, daar is niks schreeuwen aan, ik doe alles vanuit ontspanning en rust, ik wil dat een paard altijd actief blijft van achter dus vandaar dat ik in dit geval mijn binnenbeen gebruik. Want ondanks dat hij niet hoeft te buigen, moet hij wel het binnen achterbeen dieper onder zetten.

misskrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:17

@ Yamcha ja dat is ook zo je kan ook je binnenzitbeenknobbel (die twee botjes in de billen en dan die aan de binnenkant) in laten zakken, de meeste paarden gooien hun ruiter naar buiten (met een zadel voel je dat niet zo goed) om zo onder de buiging uit de komen, als je dan inzakt in die knobbel komt je paard rond om je been.

misskrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:18

Eigenlijk doe je hetzelfde als wanneer je schouderbinnenwaarts rijd alleen begrens je de buitenkant minder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:21

Omdat je zoveel hulpen dan geeft, je wekt op, begrenst, en dan moet je dat ook nog allemaal opvangen, terwijl het gewoon heel veel simpeler kan. Met hetzelfde effect, en mss eerlijker ook nog, want ik hoef niets te doen van voren, alles kan op been en zit.

Nogmaals: ik snap wel hoe het wel moet, ik wou alleen weten waarom dat andere werkte, waarom dat paard dan inknikt en dat snap ik nu.

Maar ikv ind het wel leuk om verder te gaan over stelling en buiging, want imo is dat erg interessant.

Misskriss: dat bedoel ik ja :j dat is toch voor het paard ook logischer?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:23

misskrisss schreef:
Eigenlijk doe je hetzelfde als wanneer je schouderbinnenwaarts rijd alleen begrens je de buitenkant minder.

Met alleen je zit kun je op een grote volte best de benodigde stelling krijgen..

Maar krijg je met ENKEL je zit ook de juiste lengtebuiging links en rechtsom op een paard die nog volop in training is wbt rechtrichten??

Daar twijfel ik nl. aan.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 03-02-12 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:23

Ik vind het wel mee vallen hoe veel hulpen het heeft, het is eigenlijk 1 gezamenlijke hulp imo, zoals een ophouding. Hier heb ik een mooi plaatje gemaakt over buiging. Plaatje 1 is goed, plaatje twee laat een ongewenste knik zien maar iets wat je zoooo vaak tegen komt.

Afbeelding

(blauw is hand, rood is zit, oranaje been en groen de teugel. Zwart uiteraard het paard.)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:24

Duurde even voor ik het zag Jolien.. haaahahaha (maar ik zie het nu)

Wat een kunst!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:31

Kreatief he! Komt als je weinig te doen hebt en de frustratie van verkeerde stelling je hoog zit :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:33

S_en_Z schreef:
misskrisss schreef:

Met alleen je zit kun je op een grote volte best de benodigde stelling krijgen..

Maar krijg je met ENKEL je zit ook de juiste lengtebuiging links en rechtsom op een paard die nog volop in training is wbt rechtrichten??

Daar twijfel ik nl. aan.

Ik weet niet of dat kan, wel een interessante kwestie :)

Joolien: mooi getekend, dat bedoel ik ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:35

Imo heb je altijd activiteit van achter nodig dus (binnen)been om de juiste lengtebuiging te bewerkstelligen.

misskrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:42

Nee dat lukt niet als het paard nog erg scheef is, daarom moet je ook de rechtrichtende buiging oefeningen doen, ook op de rechte lijn. Bijna ieder paard loopt op de ene hand licht in travers en op de andere hand licht in schoudervoor, of op de ene kant heel scheef en de andere kant goed. Dan heb je dus ook de teugelhulpen van de travers en de schouderbinnenwaarts nodig om de juiste buiging te maken.

Je zou het ook zo kunnen zeggen:
De voorhand is van nature smaller dan de achterhand en het paard loopt van nature met zijn voorhand enigzins scheef geplaatst t.o.v. de achterhand.
Door de schouders correct t.o.v. de achterhand te richten (bv. via schouderbinnenwaarts) en de achterhand t.o.v. de voorhand (bv. via travers) wordt het paard recht gericht.

Als je dat aanhoud loopt je paard recht, zak dan extra in je binnenzitbeen knobbel en dan krijg je de juiste buiging.

Is dit leesbaar? Lastig uitleggen altijd via de pc ;-)

misskrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:43

Ik val in de herhaling bij een ander tpoic haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:45

Haha volgens mij snap ik het wel, maar zo is het wel heel ingewikkeld _O-
Ik zag het al ja. Typisch een gevalletje van basis gemist.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:46

Yamcha schreef:
S_en_Z schreef:

Daar twijfel ik nl. aan.

Ik weet niet of dat kan, wel een interessante kwestie :)

Joolien: mooi getekend, dat bedoel ik ja.

Op een grote volte gaat het nog. Maar op een volte 10-8 of 6 mtr gaat dat je echt niet lukken zonder de juiste hulpen om een paard optimaal in lengtebuiging te krijgen.

Klassiek is het altijd less=more, maar de hulpen dienen er wel te zijn. Alleen moet je die uiteindelijk verfijnen. Kuitdruk binnenbeen en toestaan binnenhand en begrenzen buitenteugel kun je steeds kleiner maken naarmate het paard leniger wordt.

Rijden doe je imo ALTIJD door vragen en TOESTAAN. Je kunt wel heel leuk een grote volte rijden zonder hulp, maar als kleiner op zit niet werkt en je gaat enkel dan aan de hulpen ben je imo niet consequent.

En het herhalen en herhalen en herhalen leert imo juist een paard reageren en dus ook makkelijker te verfijnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:47

Misskriss: zo leer ik het ook van mijn instructrice :j

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:48

Joolien schreef:
Haha volgens mij snap ik het wel, maar zo is het wel heel ingewikkeld _O-
Ik zag het al ja. Typisch een gevalletje van basis gemist.

:+ zal niet de eerste zijn en vast ook niet de laatste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:49

Nop. Zo lang er op wedstrijden ook met dit soort hekwerken wordt gereden en er foto's van in de paard en sport staan zullen mensen denken dat het normaal is. Maar dat is offtopic...

Ben het eens met jouw uitleg hierboven.