Hartverscheurend: if we could see the damage inside

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 19:30

laura1986 schreef:
Ik heb het slechts 34 seconden volgehouden om het filmpje te kijken... ben een watje wat dit betreft.

Was toch al tegen rollkur/ alles achter de loodlijn, dus voor mijn rijden zal het niet uitmaken. Maar als ik zie hoe er op bokt/wedstijden/in het algemeen gereden wordt, dan hoop ik dat dit filmpje mee kan helpen om mensen na te laten denken waar ze mee bezig zijn, en beter (bij voorkeur goed) te gaan rijden..

Vriendelijk / goed voor het paard achter de loodlijn bestaat niet. Zo is het paard gewoon niet gebouwd!

Kom de mijne maar proberen dan. Die gaat ontzettend vast zitten in zijn lijf als je hem niet voldoende loswerkt...En voor hem hoort daarbij dat hij (soms flink) achter de loodlijn komt. Hij is zodanig gebouwd dat hij zijn lijf anders niet correct gaat gebruiken. Maar he, je mag het best komen proberen als je denkt dat het jou wel lukt...

Waarom lijkt iedereen te denken dat alleen zijn eigen methode voor alle paarden maar moet werken? Wat is er gebeurt met je aanpassen aan het paard waar je op zit, kijken hoe je dat ene lijf zo optimaal mogelijk kunt trainen? Waarom van te voren al bepalen waar je dat hoofd wilt hebben?

Stamina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 19:32

Kadankovitch schreef:
Fijn, dat ik niet de enige ben die van dit onderwerp verveeld raakt. Er wordt evengoed slecht gereden, paarden mishandeld, door mensen die niet LDR-rijden, maar 'bovenin' de zaak in elkaar schroeven. En wat te denken van extreem hard aangetrokken neusriemen? En ga zo maar door. Nagenoeg alles wat de mens met een dier doet, kan die doen zodat het onnodig pijn lijdt. Maar dit onderwerp is duizendvoudig doorgekauwd en uitgespuugt.

Klopt er zijn vele soort dieren mishandelingen gaande in de wereld, ik vind persoonlijk alleen niet dat dit betekent dat er niet meer over gesproken of bij stilgestaan hoeft te worden.

Pattyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 19:32

flamejessy schreef:
Verto schreef:
Grappig dat een paar van de mensen die hier gelijk negatief reageren op het filmpje dat TS (in mijn ogen terecht) onder de aandacht brengt, zelf ook wel een handje lijken te hebben van het "kop in de krul" als ik zo in hun profielfoto's kijk. Misschien hebben zij dan wel geen stang in gebruik, maar ik zie de paarden wel in een krul lopen, ver achter de loodlijn, waardoor het dier veel minder tot niets meer voor zich uit ziet, en waarbij ook de luchttoevoer naar de longen afgeknepen kan worden.

Wat mij betreft blijven dit soort waarschuwingsfilmpjes onder de aandacht gebracht worden.

Vind het knap dat jij kan oordelen vanaf een foto dat het lijkt dat mensen een handje hebben van kop in de krul.

ik ben ook benieuwd welke profielen er dan zijn bekeken want ik kon zo 123 niet zeggen op welke het sloeg :=

Verto

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 19:32

flamejessy schreef:
Verto schreef:
Grappig dat een paar van de mensen die hier gelijk negatief reageren op het filmpje dat TS (in mijn ogen terecht) onder de aandacht brengt, zelf ook wel een handje lijken te hebben van het "kop in de krul" als ik zo in hun profielfoto's kijk. Misschien hebben zij dan wel geen stang in gebruik, maar ik zie de paarden wel in een krul lopen, ver achter de loodlijn, waardoor het dier veel minder tot niets meer voor zich uit ziet, en waarbij ook de luchttoevoer naar de longen afgeknepen kan worden.

Wat mij betreft blijven dit soort waarschuwingsfilmpjes onder de aandacht gebracht worden.

Vind het knap dat jij kan oordelen vanaf een foto dat het lijkt dat mensen een handje hebben van kop in de krul.

Bedankt :) Een soort van RT-HAW achtige kijk die men op foto's kan hebben. Volgens mij heb je er zelfs een speciaal forum voor hier op Bokt? (!)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 19:34

Stamina schreef:
Kadankovitch schreef:
Fijn, dat ik niet de enige ben die van dit onderwerp verveeld raakt. Er wordt evengoed slecht gereden, paarden mishandeld, door mensen die niet LDR-rijden, maar 'bovenin' de zaak in elkaar schroeven. En wat te denken van extreem hard aangetrokken neusriemen? En ga zo maar door. Nagenoeg alles wat de mens met een dier doet, kan die doen zodat het onnodig pijn lijdt. Maar dit onderwerp is duizendvoudig doorgekauwd en uitgespuugt.

Klopt er zijn vele soort dieren mishandelingen gaande in de wereld, ik vind persoonlijk alleen niet dat dit betekent dat er niet meer over gesproken of bij stilgestaan hoeft te worden.

Heb je helemaal gelijk in...Alleen is LDR rijden geen dierenmishandeling....Slecht LDR rijden wel. Slecht rijden op een andere manier ook.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 19:36

_Esther_87_ schreef:
laura1986 schreef:
Ik heb het slechts 34 seconden volgehouden om het filmpje te kijken... ben een watje wat dit betreft.

Was toch al tegen rollkur/ alles achter de loodlijn, dus voor mijn rijden zal het niet uitmaken. Maar als ik zie hoe er op bokt/wedstijden/in het algemeen gereden wordt, dan hoop ik dat dit filmpje mee kan helpen om mensen na te laten denken waar ze mee bezig zijn, en beter (bij voorkeur goed) te gaan rijden..

Vriendelijk / goed voor het paard achter de loodlijn bestaat niet. Zo is het paard gewoon niet gebouwd!

Kom de mijne maar proberen dan. Die gaat ontzettend vast zitten in zijn lijf als je hem niet voldoende loswerkt...En voor hem hoort daarbij dat hij (soms flink) achter de loodlijn komt. Hij is zodanig gebouwd dat hij zijn lijf anders niet correct gaat gebruiken. Maar he, je mag het best komen proberen als je denkt dat het jou wel lukt...

Waarom lijkt iedereen te denken dat alleen zijn eigen methode voor alle paarden maar moet werken? Wat is er gebeurt met je aanpassen aan het paard waar je op zit, kijken hoe je dat ene lijf zo optimaal mogelijk kunt trainen? Waarom van te voren al bepalen waar je dat hoofd wilt hebben?

Ik hoef het hoofd echt niet op 1 plaats te hebben, maar gewoon niet achter de loodlijn. Waarom zou een paard ´los´worden van lopen achter de loodlijn???

Misschien is je voorstel niet eens zo´n heel gek idee, afhankelijk van of je het serieus meent of niet :)

kivas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 19:37

here we go again!

iets wordt pas slecht of goed door wat je er zelf mee doet
even de zoek-functie gebruiken en je vind hier erg veel informatie over.
Laatst bijgewerkt door kivas op 30-01-12 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 19:39

laura1986 schreef:
Ik hoef het hoofd echt niet op 1 plaats te hebben, maar gewoon niet achter de loodlijn. Waarom zou een paard ´los´worden van lopen achter de loodlijn???

Misschien is je voorstel niet eens zo´n heel gek idee, afhankelijk van of je het serieus meent of niet :)

Misschien helpt het om de filmpjes van Anky even helemaal door te kijken? Misschien vind je daar het antwoord op je vraag.

En: A mind is like a parachute, it only works when it is open. Dus doe je best en probeer je open te stellen, en luister naar de uitleg. Je kunt het daana altijd nog een plekje geven.
Maar op grond van het - stemmingsmakende - filmpje in de OP meteen stickertjes te gaan plakken en je mening klaat te hebben is niet tof.

flamejessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 19:40

Vind het knap dat jij kan oordelen vanaf een foto dat het lijkt dat mensen een handje hebben van kop in de krul.[/quote]

Bedankt :) Een soort van RT-HAW achtige kijk die men op foto's kan hebben. Volgens mij heb je er zelfs een speciaal forum voor hier op Bokt? (!)[/quote]

Alleen vragen die mensen dan om een oordeel. Jij levert ongevraagd kritiek.

Verto

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 19:40

Hehe, voor degene die zich aangesproken voelt door mijn opmerking, kijk op een mooie zonnige dag eens kritisch naar jezelf, als ruiter zijnde. Ga je zelf ook soms niet te ver door in het "aan de teugel lopen". Kijk eens kritisch naar jouw foto's, gemaakt op verschillende momenten. Kijk naar andere ruiters. Wat zou jij willen verbeteren? Een paard hoort in ieder geval niet (ver) achter de loodlijn te lopen. Misschien heeft het wel een reden dat je je nu aangesproken voelt.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 19:42

Verto schreef:

Daar sluit ik me helemaal bij aan!
Vandaag kwam het bericht (en net op TV met bovenstaande beelden van Anky's leerlingen bij SBS6!) dat Anky van Grunsven de rijkste sportvrouw van Nederland is, ....... met dank aan deze methode!
Hoeveel waarde heeft het Olympisch Kampioene zijn dan wel .....!!!
Zij heeft kennelijk ook een andere doelstelling dan gewoon je paard correct opleiden. Het heeft haar geen windeieren gelegd! Maar dat wisten we al!
En nu vallen al die LDR/Rollkur/Hyperflexie-ruiters natuurlijk giga over mij heen. Prima, jullie doen maar; het zegt álles over jullie rijmethode!
Zoals Verto ook al zegt: het kan niet vaak genoeg onder de aandacht gebracht worden.
Maar als ze dadelijk in Londen toch weer meedoet, zullen we hopelijk toch beseffen HÓE dat zgn. resultaat verkregen is!

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 19:43

Ik heb de filmpjes van Anky niet volledig gekeken omdat ik de zgn logica geen logica vind, ben het gewoon niet met dr eens. In die zin het ik dus ook geen vraag, ik vroeg me alleen af hoe de bokster erover dacht dat haar paard er ´los´van zou moeten worden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 19:43

Verto schreef:
Hehe, voor degene die zich aangesproken voelt door mijn opmerking, kijk op een mooie zonnige dag eens kritisch naar jezelf, als ruiter zijnde. Ga je zelf ook soms niet te ver door in het "aan de teugel lopen". Kijk eens kritisch naar jouw foto's, gemaakt op verschillende momenten. Kijk naar andere ruiters. Wat zou jij willen verbeteren? Een paard hoort in ieder geval niet (ver) achter de loodlijn te lopen. Misschien heeft het wel een reden dat je je nu aangesproken voelt.

Ik voel me niet aangesproken hoor. Ik reageer alleen allergisch op mensen die hun mening klaarhebben en die klakkeloos zonder voorbelast van enige kennis van zaken op bokt denken te moeten kwakken. :D

En voordat je meteen concludeert dat ik dressuur rijdt en LDR hanteer: ik rij western, en hanteer methode Anderson. Die zijn eigen manier heeft om paarden los te werken (waar geheid hier ook mensen van gaan steigeren als ze filmpjes diagonaal doorkijken zonder de moeite te nemen om echt te begrijpen waarom dingen gedaan worden zoals ze gedaan worden.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 19:46

kivas schreef:
here we go again!

Het zijn idd geen fijne beelden die in dit filmpje gebruikt worden, echter zijn er alleen maar slechte beelden gebruikt. Er zijn genoeg ruiters die wel juist rijden en in alle disiplines gebeuren wan-toestanden, dus niet alleen bij de dressuur. Jammer dat de sport "kapot" gemaakt wordt door een aantal mensen die vinden dat het berijden van een paard niet juist is of niet juist gebeurd. Ik ben van mening dat er op wedstrijden en maneges een betere controle moet/mag plaatsvinden op "wan-toestanden" en men mag/moet daar dan ook gewoon naar handelen. Dit gebeurt te weinig en men ziet idd veel nog door de vingers.

Door wíe wordt de sport kapot gemaakt?!
De ruiters op de filmpjes zijn "gewoon" hoofdzakelijk ónze Neerlands "trots".
Wat ik al zei, op SBS6 vanavond kwam de rijke dressuurkoningin aan het woord tijdens haar lessen en kijk eens wat je daar ziet ...?!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 19:51

laura1986 schreef:
_Esther_87_ schreef:

Ja hoor, je mag het echt proberen. Want ik heb net zo'n hekel aan ruk- en plukwerk als ieder ander hier namelijk. Alleen ben ik er wel van overtuigd dat het mogelijk is om op een nette manier een paard wat het nodig heeft eens wat verder door te buigen en extra te rekken. Daarbij heb ik veel verschillende paarden gereden, waarvan best een deel paarden met een lichamelijk of rijtechnisch probleem en heb ik juist daardoor geleerd dat je niet altijd alles volgens het boekje moet doen. Nou moet ik wel flexibel zijn, ik heb namelijk mijn paarden niet voor het uitzoeken, ik zal moeten rijden met wat ik aangeboden krijg. En dan wordt je vanzelf creatiever.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 19:52

Cassidy schreef:
En voordat je meteen concludeert dat ik dressuur rijdt en LDR hanteer: ik rij western, en hanteer methode Anderson. Die zijn eigen manier heeft om paarden los te werken (waar geheid hier ook mensen van gaan steigeren als ze filmpjes diagonaal doorkijken zonder de moeite te nemen om echt te begrijpen waarom dingen gedaan worden zoals ze gedaan worden.

Mwah tot in hoeverre verschilden sommigen trainingen ervan? Het kwam voor tijdens het loswerken, dat we de paarden naast laag en rond ook diep moesten vragen. Achteraf is de manier van Anderson ook niet mijn ding en ben ik er niet van overtuigd dat het niet slecht is voor de paarden. ;)

kivas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 19:52

murphy102 schreef:
kivas schreef:
here we go again!

Het zijn idd geen fijne beelden die in dit filmpje gebruikt worden, echter zijn er alleen maar slechte beelden gebruikt. Er zijn genoeg ruiters die wel juist rijden en in alle disiplines gebeuren wan-toestanden, dus niet alleen bij de dressuur. Jammer dat de sport "kapot" gemaakt wordt door een aantal mensen die vinden dat het berijden van een paard niet juist is of niet juist gebeurd. Ik ben van mening dat er op wedstrijden en maneges een betere controle moet/mag plaatsvinden op "wan-toestanden" en men mag/moet daar dan ook gewoon naar handelen. Dit gebeurt te weinig en men ziet idd veel nog door de vingers.

Door wíe wordt de sport kapot gemaakt?!
De ruiters op de filmpjes zijn "gewoon" hoofdzakelijk ónze Neerlands "trots".
Wat ik al zei, op SBS6 vanavond kwam de rijke dressuurkoningin aan het woord tijdens haar lessen en kijk eens wat je daar ziet ...?!

Door mensen die het noodzakelijk vinden om alleen maar dit soort negatieve beelden te plaatsen van de sport. Zoals ik ook al zei vind ik de beelden ook naar en onprettig om te zien, Nederlands trots of niet. Maar ipv iedereen over een kam te scheren (de sport!) is het misschien beter om kritisch naar jezelf te kijken en daar de eventuele verandering te starten! Begin bij jezelf en ga vanuit daar verder..

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 19:56

_Esther_87_ schreef:
laura1986 schreef:

Jouw laatste stukje tekst klonk als muziek in mijn oren, ware het niet dat je er vlak voor zegt: die gaat ontzettend vastzitten als je hem niet voldoende loswerkt,en voor hem hoort daarbij dat hij(soms flink) achter de loodlijn komt.....ieder paard is een individu, mee eens, maar voor niet 1 daarvan is achter de LL gezond, probeer zelf met je kin op je borst maar eens een uur te joggen, met gewicht op je rug, een bit in en dan genoeg zuurstof binnen zien te halen,succes.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 19:58

Kivas, dat ben ik het niet met je eens. Deze filmpjes zijn noodzakelijk om mensen bewust te blijven maken, want het wordt vaak als "normaal" beschouwd en dat is het zeker niet.
Inderdaad moet je bij jezelf beginnen, heb je gelijk in. Maar mensen in een bepaalde positie zijn tevens een voorbeeld. Hier dan toch het verkéérde voorbeeld.

Verto

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 19:59

freeride schreef:
Jouw laatste stukje tekst klonk als muziek in mijn oren, ware het niet dat je er vlak voor zegt: die gaat ontzettend vastzitten als je hem niet voldoende loswerkt,en voor hem hoort daarbij dat hij(soms flink) achter de loodlijn komt.....ieder paard is een individu, mee eens, maar voor niet 1 daarvan is achter de LL gezond, probeer zelf met je kin op je borst maar eens een uur te joggen, met gewicht op je rug, een bit in en dan genoeg zuurstof binnen zien te halen,succes.

_/-\o_

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:00

Die beelden zijn al zo oud, uit de tijd dat de meeste er nog niets van wisten. Voor mij is lrd fijner dan alleen maar rondje rijden voor de loodlijn. Er is ondertussen toch wel meer bekend wat van invloed het heeft. Zie toch echt paarden losser door het lijf lopen door deze methode. Dat wil niet zeggen dat het voor iedereen geschikt is.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:02

laura1986 schreef:
Ik heb de filmpjes van Anky niet volledig gekeken omdat ik de zgn logica geen logica vind, ben het gewoon niet met dr eens. In die zin het ik dus ook geen vraag, ik vroeg me alleen af hoe de bokster erover dacht dat haar paard er ´los´van zou moeten worden.

Oh wacht, hier had ik nog geen antwoord op gegeven zie ik.

Dit paard heeft met pijn gelopen. Op het moment dat je zijn neus constant voor de loodlijn houdt, kan hij de rug recht houden, blijft ie korter vanachter (niet kort, maar korter als hij hoort te bewegen). Daarnaast drukt hij zich dan scheef weg, wat lukt omdat zijn rug zo lang en recht is. Let wel, het gaat hier over een massaal paard, flinke hals erop, van bijna 1.75. Loeisterk dier, en hoefde vroeger nooit los te laten want werd toch wel met hulpteugel gereden.
Blijf je dit paard nou voor de loodlijn rijden, blijft de rug strak en gaat hij op den duur zo scheef dat ie zelfs tact verliest. Dit paard is dus zodanig gebouwd dat hij met de neus vóór de loodlijn alsnog de rug niet veel hoeft te gebruiken!
Dit paard rijd ik eerst heel laag. Soms met de neus bijna over de grond. Doet ie graag, vind ie ook niet moeilijk. Van daaruit ga ik hem ronder maken, dus met de neus eerst richting knie, en van daaruit maak ik de hele hals nog wat ronder. Niet met de neus op de borst, daar is deze niet genoeg getraind voor, maar een cm of 15 achter de loodlijn haalt hij denk ik wel. (beetje lastig omschrijven aangezien ik er uiteraard opzit en ik geen beeldmateriaal heb). Vanuit die houding buig ik hem links en rechts in. Op deze manier wordt de rug steeds een beetje boller en voel je eigenlijk stukje bij beetje het hele lijf loskomen. Hij wordt prettiger in de hand, de verbinding wordt lichter, hij wordt beter aan het been zelfs en zodra je vanuit deze houding weer wat meer opwaarts rijdt, gaat hij zichzelf dragen. Dat kan, omdat hij nu recht beweegt en omdat hij nu ook durft te bewegen. Lichamelijk helpt het dus, maar zeker ook geestelijk! Dit paard moet voelen dat het kan, dat het geen pijn doet, en dan gaat ie sjouwen. Tot die tijd blijft hij altijd een beetje afwachtend, terughoudend en zoekt hij steun bij mij.
Belangrijke edit: Nu weet ik hoe ik het moet omschrijven, dan wordt hij groot, trots! Waar hij eerst niet echt durft te bewegen, gaat hij na dit loswerken swingen door zijn lijf.

Kort samengevat gaat het dus puur om het opbollen van de rug. Niet alle paarden hoeven de rug op te bollen in een 'normale' houding.
Ik heb ook een paard dat ik zelden tot nooit achter de loodlijn laat komen, omdat hij simpelweg dat niet bij kan benen met het achterbeen. Deze is heel anders gebouwd, een stuk compacter en heeft minder beweging. Zou ik hem achter de loodlijn vragen, zou die helemaal op de kop vallen omdat hij simpelweg niet anders kan. Doen we dus niet.

Oeps, beetje lang verhaal geworden. Maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel. Ik denk dat als er over nagedacht wordt, het vaak goed is. En degene die er niet over nadenken, die rijden een paard toch wel kapot, LDR of niet.

laura1986

Re: Hartverscheurend: if we could see the damage inside

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:09

Esther 87 Lijk me een prima idee om eens te meeten. Zou dan ook graag willen zien wat je hierboven beschrijft, dan kan ik je daarna laten zien hoe ik het zou doen. Gewoon serieus en niet om elkaar af te zeiken op rijtechniek, maar om van elkaar te leren?

Pattyy_

Re: Hartverscheurend: if we could see the damage inside

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:12

ben heel benieuwd naar jouw paard Ester_87_ :)

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:16

kohtje schreef:
Die beelden zijn al zo oud, uit de tijd dat de meeste er nog niets van wisten. Voor mij is lrd fijner dan alleen maar rondje rijden voor de loodlijn. Er is ondertussen toch wel meer bekend wat van invloed het heeft. Zie toch echt paarden losser door het lijf lopen door deze methode. Dat wil niet zeggen dat het voor iedereen geschikt is.

Allereerst zijn dit beelden die we élke dag op zeer vele stallen zien. Net nog bij Anky zelf in de bak op TV.
Er is zéker al veel over bekend, nl. dat het veel meer kwaad doet als men denkt, maar ja, hier in Nederland willen wij dat niet horen.
Het is onzin dat je paard er losser van wordt; dat wordt gecompenseerd door blokkades elders in het lijf. Je hoort niet voor niets de presentator op TV of evenement zeggen "Kijk eens wat een prachtig voorbeen". Het achterbeen "doet" het immers niet...!
Waarom zouden we deze manier willen om los te maken als we prachtige oefeningen hebben om ons paard te gymnastiseren? Want waarom zouden we dan nog langer oefeningen moeten gebruiken als schouderbinnen- en buitenwaarts, travers en renvers, appuyeren, pirouettes, de changementen enz., maar ook het "simpele" voorwaarts-neerwaarts ...???

Als een methode niet voor iedereen geschikt is, dan is de methode ONGESCHIKT ...!