kenners die op een zwaarder niveau rijden,loodlijn,rond diep

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 00:20

piepenfiets schreef:
Onze eigen biomechaniek is helaas niet te vergelijken met die van het paard whysowhite. Ik snap wat je bedoelt met dat het lekker 'voelt', de controle,het gevoel dat het paard "er lekker doorheen is",soepel aanvoelt etc,jaren zo gereden. Er zijn wel een aantal verschillen tussen gymnasticeren en oprekken en óverrekken(hyperflecteren). Spieren hebben een groot herstelvermogen maar ligamenten (het banden-en pezenapparaat) veel minder;bij overrekking zullen deze structuren verdikken en verstijven. De aanhechtingen (aan de botten) zullen zichzelf ook ahw versterken waardoor extra botaanwas ontstaat. Kan jij aan mij uitleggen waarom je denkt dat een paard wat in zijn toplijn is "opgerekt"door LDR (en let wel;een wervelkolom rek je niet op) makkelijker zijgangen zou kunnen uitvoeren?

Biomechaniek is inderdaad niet te vergelijken. Maar het was wel apart te voelen.
Waarom ik denk dat een paard makkelijker en soepeler is in zijgangen mede doordat de bovenlijn van het paard dan over het algemeen geheel los is dus ook bij de bekken voor/achter de schoft, ik zie veel paarden die niet of nauwelijks buigen voor of net achter de schoft. Natuurlijk is dit niet alleen maar een spier kwestie, zoals het hele paard en mens trouwens ook is alles hals/rug met elkaar verbonden. Zitten de spieren vast worden wervels ook niet soepeler en andersom. Al met al denk ik dus dat als je een paard in verschillende houdingen traint je dus ook alle spieren traint om het paard zo in een topvorm te krijgen en goed los te krijgen waardoor het paard op alle punten in het lichaam los kan laten/ spoeler loopt wat je dus als voor deel voor de zijgangen hebt.. En bij sommige punten werk het LDR daar nét even door heen.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 06:55

http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... g&dur=1544

Buigen voor of net achter de schoft? Een gebogen paard is een zachte vloeiende concaaf die in één lijn doorloopt,voor de schoft "buigen"is lateraal knikken,rijtechnisch onjuist. Elke oefening zo uitgevoerd is geen oefening.
Vergis je niet,in de krul rek je alleen het ligament op wat bovenlangs de nek loopt en zet je de wervels tegen elkaar op spanning. De spieren bij de schoft blijven kort.
Een paard laag met het neusje eruit rekt wel de spieren zonder het ligament (wat hier immers niet op berekend is) uit te rekken.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 09:52

Abacab schreef:
Misschien heb je meegekregen dat de fam. Rath naar Sjef Jansen gaat voor de trainingen. Zij staan er om bekend altijd Duits klassiek te rijden.
Wel leuk om te lezen welke argumenten zij aandragen om deze overstap te maken. En ook interessant om te volgen hoe zich dat gaat ontwikkelen. Blijven ze vasthouden aan deze manier van trainen of zal straks blijken dat dit een dwaze beslissing is geweest? De tijd zal het leren.

Ik denk dat het in dat geval niets te maken heeft met de trainingsmanier.
Een Klassieke opleiding duurt nu eenmaal langer en een paard dat Klassiek geschoold is zal nooit zijn benen zo ver omhoog gooien omdat dat soort 'trucjes' niet van achteruit komen maar van vooruit. Dan krijg je dus eigenlijk een paard dat op de voorhand loopt en daar heeft veel spier opbouwt maar achter achterblijft. Bij goed gebouwde paarden is dit voor het oog niet zo erg te zien maar het is wel zo als je foto's/filmpjes vaker bekijkt, dan ga je dat zien.
Ik denk dat het geen keuze is van Rath om bij SJ te trainen maar meer een moeten, anders zal hij zijn naam verliezen in de wedstrijd sport en daarom heeft Rath, net als heel veel andere in de wedstrijdsport gekozen voor zijn ego ipv zijn paard. En dat is jammer.

Als je een paard lang en laag rijdt dan komen de rug spieren niet mee. Als een hoofd zo laag gedragen moet worden dan kan de achterhand niet mee komen, het kost namelijk best veel moeite om een hals langer te 'maken', je moet een paard niet langer in zijn frame maken dan dat hij is. Dan is het voor een paard namelijk veel moeilijker om in evenwicht te blijven. Zo ontstaat er taktverlies, kan aanleuning niet tot stand komen en kan het paard nooit in evenwicht komen.
Door een paard gelijk in het juiste frame te rijden, waar natuurlijk wel afgewisseld kan worden in halshouding, die houding is namelijk nooit hetzelfde maar moet wel binnen het frame vallen, dan kan het paard pas gebruik maken van de rugspieren en zo ook de achterhand spieren.
Dat een paard ondertreed als ze lang en laag lopen wil niet zeggen dat de achterhand spieren getraind worden, daar is meer voor nodig dan alleen ondertreden.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:34

xmarliez schreef:
Ik denk dat het geen keuze is van Rath om bij SJ te trainen maar meer een moeten, anders zal hij zijn naam verliezen in de wedstrijd sport en daarom heeft Rath, net als heel veel andere in de wedstrijdsport gekozen voor zijn ego ipv zijn paard. En dat is jammer.

Zo dnek jij er over. Maar feit is dat wij geen van allen in zijn hoofd kunnen kijken. Dus moeten we afgaan op hun eigen verklaringen en argumenten.
Ik moet zeggen dat ik daar wel naar uit kijk.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 06:23

Als je laag diep rond kunt rijden op een goede manier kan een paard alle oefeningen moeiteloos uitvoeren. Ldr is het middel die je totale controle brengt, maximaal beengebruik geeft, totale ontspanning geeft. Het is de basis waar je elke keer op kunt terugvallen. Je zult eerst echt moeten ervaren hoe ldr voelt voordat je er profijt van hebt. Het is toepasbaar bij elke vorm van rijden ( longeren, buitenrijden in de dressuurbaan ) Mijn ervaring is dat paarden ook een enorme rust over zich krijgen ook de bloederige types. Heel belangrijk is een goede instructeur die je dit kunt leren. Zie bijvoorbeeld de hofstede in Leusden olv Gert-jan den Heijer, hier geeft Atie Sanders Spijker les die je dit heel goed kan overbrengen wel dure lessen maar o zo zinvol.
Suc6 iedereen.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 08:09

Biscaya, kun jij mij misschien uitleggen wat LDR precies met het lichaam doet waardoor het paard verbeterd? En hoe verbeterd het paard er precies van?

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 18:22

Over kunstmatig 'voorbenen' optillen. Mooi werk van de voormalige eerste Oberbereiter v.d. Spaanse Rijschool te Wenen. http://www.youtube.com/watch?v=2yfQl1yM ... re=related Het betere toucheerwerk wordt vertoond vanaf 1min17. Later in het filmpje wordt het steeds interessanterom te luisteren.
En let wel Arthur Baron Heldenberg Kottas is een boegbeeld van de KLASSIEKE DRESSUUR.

Ik ben niet tegen deze werkwijze, maar ik denk dat men het erg moeilijk heeft om hiervan te zeggen dat de 'gedragenheid van de voorhand' van achteruit verkregen wordt.
Als men later nog hoort hoe hard er feitelijk geslagen wordt, dan zou dat toch tot het fronsen van enige wenkbrouwen moeten leiden.

Othilly

Re: kenners die op een zwaarder niveau rijden,loodlijn,rond diep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 06:47

Beste Xmarliez,
De truc met ldr is dat je een paard naar maximale schoudervrijheid brengt waarbij ze de rug bollen en achter maximaal kunnen ondertreden. Dit zorgt voor enorm veel lossigheid in het lichaam en brengt totale geestelijke ontspanning. Ldr geeft een paard duidelijkheid, totale focus op de ruiter en geeft de ruiter enorm veel controle. Is een proces waar ik altijd mee begin dmv longeren daar wil ik ze eerst lang, laag hebben lopen let wel zonder hulpmiddelen, geen slof geen bijzetteugels heel simpel hoofdstel, longeerlijn eventueel zweep. Bijzetten is jezelf + je paard in de maling nemen dan kun je niet zien wat er gebeurt. Daarna met rijden pak je er ook het ronde gedeelte bij je paard wordt steeds sterker in de bovenlijn gaat steeds beter ondertreden en uitslaan van het voorbeen, paard krijgt steeds meer vrede in de manier van lopen en je maakt zijn rug flexibel en sterk. Vandaar uit ( dit is echter wel een proces wat maanden duurt ) kun je de aanleuning naar boven toe brengen. Je moet ten allen tijden hals kunnen laten dalen dat is de basis waar je altijd naar terug moet en ook kan omdat dit het paard veiligheid en duidelijkheid geeft. Als je nog vragen hebt hoor ik het wel. Goede begeleiding bij dit proces is noodzakelijk je moet namelijk goed uitgelegd krijgen waar je aan werkt, wat je moet voelen en hoe je de weg moet bewandelen om het juiste resultaat te verkrijgen.Zoals ik al zei ik weet dat de Hofstede in Leusden een hele goeie instructrice heeft Atie Sanders/Spijker maar er zullen vast meerdere intructeurs zijn die je met dit proces kunnen begeleiden. Als je eenmaal weet hoe het werkt kun je het toepassen op alle paarden. Niet te snel willen en ruim de tijd nemen om jezelf en je paard dit eigen te maken.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 08:16

Biscaya, bedankt voor je uitleg. Wat ik me alleen af vraag, een paard dat LDR gereden wordt loopt meestal achter de loodlijn en het hoofd is lager dan de boeg, het voordeel hier van schijnt dus dan de rugspier langer wordt gemaakt waardoor het achterbeen ondertreed. Is het niet een beetje een tegenovergestelde werking, van voor naar achter rijden ipv van achter naar voren. Nu wordt 'ruggebruik' en 'ondertreden' ontwikkeld volgens jou als het paard van voren LDR loopt. Als je een paard namelijk met het hoofd voor de loonlijn en niet lager dan de boeg rijdt dan treed het paard ook onder, bolt de rug ook op (komt omdat het paard dan ondertreed dus een reactie die van achter uit komt en naar voren stroomt waardoor aanleuning tot stand komt) en zoals ik al zei, uit zich dat in aanleuning. Dus niet eerst 'controle' aan de voorkant, maar aan de achterkant.
Waarom zou je trouwens 'enorm veel controle' aan de voorkant willen, of uberhaupt van je paard? Je paard heeft gewoon te doen wat je jij van hem vraagt mits het juist gevraagd wordt. Protest duidt op een aantal dingen, pijn, stres, verkeerde hulpen, onbegrip etc. Zolang een paard op de meest juiste manier gereden wordt zal het niet protesteren (al kan dat altijd, wij zijn mensen en mensen maken fouten dus je kan altijd de hulp niet helemaal duidelijk geven waardoor het paard het niet herkend en bijvoorbeeld stil gaat staan oid) dus dan is er geen sprake van 'controle' maar van duidelijke samenwerking.

En waarom brengt LDR maximale schoudervrijheid? Het lijkt mij doordat het paard achter de loodlijn loopt en daarom ook geblokkeerd wordt in zijn bewegingen (dit is een feit, geen mening als je anatomisch naar een paard kijkt) het ook geen schoudervrijheid kan bezitten.
Het is niet dat ik er niet open voor sta om te begrijpen wat mensen in LDR zien maar met dit soort antwoorden kan ik gewoon niet veel. Ik zou graag willen weten wat het nou werkelijk met een paardenlichaam doet en hoezo dit voordeel heeft voor een paard (let op wat ik zeg, niet voor een ruiter want dat weet ik al, voor een ruiter geeft het veel voordelen al is het alleen al de 'totale controle' en het snel dressuur traject).

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 19:24

Biscaya, nog als extra aanvulling op mijn post.
Dit is dus wat er bedoeld wordt met 'totale controle'?

Afbeelding

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 21:45

Ik ben evenzeer als u gechockeerd van het hier getoonde gedrag, ik hoop dat u daaraan niet twijfelt. Het meningsverschil zit hem mijns inziens daarin dat paarden op duizenden manieren gekweld worden en dat deze getoonde handelingen niet representatief zijn voor alle gebruikers van Laag rond en diep. Eigenlijk vind ik de getoonde beelden ook alleen voorbeelden van 'in elkaar trekken' of desnoods rolkür. Begrijp mij goed: IK HEB DAAR GEEN GOED WOORD VOOR OVER. Maar met evenveel klem moet ik ook zeggen dat 'Laag rond en diep' niet noodzakelijkwijs tot dergelijke beelden moet leiden. En dat het grootste gedeelte van de beoefenaars van deze methode niet onaangenamer zijn voor hun rijdieren dat de mensen die op een andere manier trainen. Ik heb in het verleden al vaak genoeg aangehaald dat er van ruiters die conventioneel of andersinds trainen, minstens even gruwelijk foto's te maken zijn, toch worden zij niet collectief verdoemd.
Ik vind het dan ook zeer jammer dat u op de vriendelijk en verklarende post van Biscaya, uw bericht met foto's liet volgen met uw insinuerende vraag. U weet best wel dat Biscaya dat nooit bedoeld heeft, of goed zou keuren. Dit is precies de manier die er voor zorgt dat een discussie verzuurt. Onnodig en zeer zeker niet effectief. Want u wilt, neem ik aan in een discussie-forum, uw 'tegenstanders' door argumenten overtuigen? Deze manier is echter alleen beledigend, want u weet heel goed dat niemand goedkeurd wat op die beelden wordt getoond en dat de minsten van de mensen die RLD toepassen, of willen toepassen, tot dergelijke excessen overgaan. Heel jammer.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 22:11

Ik vraag dingen net zo netjes als het antwoord van Biscaya is.
Als je, je namelijk had ingelezen over de LDR/rollkur (is een pot nat) dan had je geweten dat deze methode bedoeld is voor 'totale controle' en dat laat zich zien in de foto's. Zoals getoond wordt op de foto's is de methode bedoeld dus ik weet niet dat dit niet is wat Biscaya bedoeld.
Daarnaast is, zoals ik al zei LDR het zelfde als rollkur, misschien laat Biscaya haar paarden niet met de kin op de borst lopen en is er dus meer ruimte, het effect is voor het paard hetzelfde, het hoofd is altijd achter de loonlijn, in hoeverre maakt niet uit.
Daarnaast is de post van Biscaya niet verhelderend voor mij, het is een stuk tekst met dezelfde argumenten als die iedereen geeft over de LDR methode zonder de echte ins en outs.
Ik wil graag weten hoe het lichaam reageert op deze houding en dan wil ik het écht weten dus niet dat de rugspier verlengt wordt, ik wil weten HOE de rugspier hierdoor verlengt wordt en ik wil weten waarom de rugspier verlengt moet worden.
Kortom, ik snap niet waar jij op doelt Kandankovitch.

Daarnaast heb ik geen tegenstanders, ik wil alleen weten waarom mensen iets vinden wat ze neer schrijven, mensen mogen dat ook van mij weten.

En als niemand het zou goed keuren dat er op deze manier gereden wordt waarom wordt het dan wel gedaan? En waarom door de Nederlandse 'top'???

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 22:43

Kadankovitsch slaat spijker exact op de kop, dank voor de bijval. XMarliez als je denkt dat ik me met dit soort praktijken bezig hou die de foto's tonen moet ik je toch "helaas" teleurstellen! Deze beelden hebben niks met paardrijden te maken en distantieer me hier dan ook volledig van. Ik kan alleen maar mijn positieve ervaringen uiten en vind je aanval totaal niet op zijn plaats. Ik zou zeggen zorg voor goeie instructie die je misschien iets kan bijbrengen ook al betwijfel ik dit erg gezien je nogal eenzijdige belichting van ldr/rollkur. Voor mij en ik denk voor vele zijn dit 2 totaal verschillende methoden. Ik rij al mijn paarden van de hand af over de rug en dat kan ik van rollkur toch echt niet zeggen/zien. Je zegt in een eerder bericht dat controle van achteren begint dat zal wel zo waar zijn maar ik zit toch echt niet achterstevoren op mijn paard dus ben wel benieuwd naar je uitleg hierover. Controle is voor mij en mijn omgeving het belangrijkste als ik op mijn paard zit! Dat is de garantie voor veiligheid voor mens en dier. Je zegt met mijn antwoorden niet veel te kunnen ik zou zeggen doe dat dan ook vooral niet en blijf vooral je eigen koers varen. Ik vind je respectloos over komen en scheert mensen wel heel snel over 1 kam vind de foto's die je stuurt erg beledigend. Ga wat mij betreft anderen lastig vallen met deze zee van negativiteit! Als mijn post niet verhelderend werkt waarom dan deze reactie? Krijg het idee met iemand te maken te hebben die compleet verzuurt is, ga dat fijn op anderen botvieren. Als dingen jou niet duidelijk worden ga dan eens praten met een dierenarts die verstand van spieren/beweging heeft misschien dat die je iets kan bijbrengen! Suc6!!!!

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 23:00

Het is niet als mijn vragen niet binnen het straatje passen ze ook gelijk beledigend zouden moeten zijn. Ik kan niet vanachter een PC zien hoe jij de LDR manier toepast, je spreekt over totale controle en LDR en deze plaatjes laten dat zien. Ik zeg niet dat jij op deze manier rijdt, ik vroeg het. Het is dus niet beledigend bedoeld.
Daarnaast scheer ik niemand over een kam, ik ben oprecht geinteresseerd in de methode. Niet om het zelf te gebruiken maar om te snappen waarom mensen het wel gebruiken.
Mijn posts zijn niet beledigend maar belangstellend. Ik leg uit, jullie leggen uit maar naar mijn idee niet genoeg dus vraag ik om meer. Hiermee ben ik gelijk beledigend omdat ik het niet begrijp? Dat is jammer.
Maargoed daar gaat het topic niet over.

Ik hoef niet achterste voren op mijn paard te zitten om mijn paard van achter naar voren te rijden. Ik rij mijn paard niet langer dan nodig is en niet ronder dan nodig is om de hals spieren 'op te rekken'. De voorhand en achterhand werken samen, door het paard aan de achterkant los te werken en te activeren (is iets anders als hard lopen/over het tempo lopen, gewoon middenstap/draf/galop) maak je de achterhand los, hier door wordt er kracht uitgeoefend op de rugspier waardoor deze 'opbolt' hierdoor ontstaat er ook verbinding met de voorkant. Zo kan een paard ook nooit achter de teugel kruipen, de benen het de ruimte nodig om taktmatig te kunnen gaan en het paard zal altijd voor de loodlijn blijven en het hoofd niet lager dan de boeg dragen. Dit moet je ook niet toelaten want zo maak je spieren langer dan zou hoeven (een paard doet dit alleen als de verbinding met de hand weg is, dan gaat het opzoek en gaat het hoofd naar beneden en achter de loodlijn. Verbinding met de hand moet er altijd zijn). Dit kost een paard meer moeite en is overbodig. Een spier wordt namelijk niet getraind als je hem langer maakt maar aan het werk zet.
En dan rijdt je oefeningen die de voorhand losmaken en versterken. Het is een wisselwerking, je werkt niet alleen aan voor en niet alleen aan achter. Je moet met het lichaam werken, en iedere seconde heeft iets anders weer meer aandacht nodig en dat is de kunst van het rijden omdat te ontdekken.
Dan heb ik het nog niet over hulpen, oefeningen en andere elementen die mee spelen bij het trainen van een paard. Dit is ook het enige wat ik wil weten van de LDR methode, hoe draagt het bij aan de training van het lichaam van het paard. Gaat het door het hele lichaam? En hoe? En wat wordt er door verbeterd en hoe komt dat? En waarom op deze manier?

Nu heb ik uitgelegd wat ik er mee bedoel, mocht je daar vragen over hebben ben ik bereid het toe te lichten. Het zou dan fijn zijn als jij dat ook doet zonder mij gelijk te beschuldigen van belediging oid.

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 23:07

Pletje123 schreef:
Zie hier een deel van die video. Ze legt het keurig uit :)

Zéér interessante filmpjes! :j
Als je dit bekijkt, dan besef je toch hopelijk dat Anky héél wat diervriendelijker rijdt dan iedereen hier op bokt.

chrissy123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 23:07

Kadankovitch schreef:
Ik ben evenzeer als u gechockeerd van het hier getoonde gedrag, ik hoop dat u daaraan niet twijfelt. Het meningsverschil zit hem mijns inziens daarin dat paarden op duizenden manieren gekweld worden en dat deze getoonde handelingen niet representatief zijn voor alle gebruikers van Laag rond en diep. Eigenlijk vind ik de getoonde beelden ook alleen voorbeelden van 'in elkaar trekken' of desnoods rolkür. Begrijp mij goed: IK HEB DAAR GEEN GOED WOORD VOOR OVER. Maar met evenveel klem moet ik ook zeggen dat 'Laag rond en diep' niet noodzakelijkwijs tot dergelijke beelden moet leiden. En dat het grootste gedeelte van de beoefenaars van deze methode niet onaangenamer zijn voor hun rijdieren dat de mensen die op een andere manier trainen. Ik heb in het verleden al vaak genoeg aangehaald dat er van ruiters die conventioneel of andersinds trainen, minstens even gruwelijk foto's te maken zijn, toch worden zij niet collectief verdoemd.
Ik vind het dan ook zeer jammer dat u op de vriendelijk en verklarende post van Biscaya, uw bericht met foto's liet volgen met uw insinuerende vraag. U weet best wel dat Biscaya dat nooit bedoeld heeft, of goed zou keuren. Dit is precies de manier die er voor zorgt dat een discussie verzuurt. Onnodig en zeer zeker niet effectief. Want u wilt, neem ik aan in een discussie-forum, uw 'tegenstanders' door argumenten overtuigen? Deze manier is echter alleen beledigend, want u weet heel goed dat niemand goedkeurd wat op die beelden wordt getoond en dat de minsten van de mensen die RLD toepassen, of willen toepassen, tot dergelijke excessen overgaan. Heel jammer.

Zoals we gewend zijn van je ga je weer van het onderwerp af. Bij andere rijstijlen gaat het vaak ook niet allemaal goed.
Maar het verschil met LDR/Rollkur en andere rijstijlen is dat bij LDR/Rollkur men BEWUST zo rijdt.
En wat is het verschil tussen de Hackney's en de ruiters op de foto's???
Het misbruik van de stang en trens is net zo erg als het gebruik van het strotouwtje op de foto!!

chrissy123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 23:10

Suzanne_J schreef:
Pletje123 schreef:
Zie hier een deel van die video. Ze legt het keurig uit :)

Zéér interessante filmpjes! :j
Als je dit bekijkt, dan besef je toch hopelijk dat Anky héél wat diervriendelijker rijdt dan iedereen hier op bokt.

Ja, mooi reclame maken voor de Rollkur/LDR, maar niet zoals er thuis getraind wordt!

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 23:12

hoe weet jij hoe zij thuis traint, werk je daar?

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 23:18

Ben ik de enige die de discussies over dit onderwerp zo kots en kots beu is? :r :r
Ik heb vroeger geleerd pas een mening over iets te hebben, als ik er verstand over heb.
Heeft er iemand hier een grand-prix paard, die training heeft gehad in de LDR-methode, en mij kan vertellen waarom LDR slecht is?

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 23:20

kunnen ze neit z'n apart kopje maken voor rollkuur en LDR?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 23:22

Suzanne_J, ik kan je best vertellen waarom LDR zo slecht is in mijn ogen. Maar als ik dat doe dan beledig is mensen, scheer ik mensen over een kam en sta ik niet open voor andere dingen. Dus in dit geval houd ik wijs mijn mond en wil eerder weten wat mensen wél goed vinden aan deze methode aangezien ik alleen nog maar kennis heb mogen maken met de nadelen er van. Er zijn zo veel aanhangers van de LDR methode dus ik vraag me af, komt dat door de methode of door de publiciteit (dat de 'top' zo rijdt).

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 23:24

ik vindt dat je LDR gewoon met goede begleiding moet doen en niet zomaar aan beginnen want dan krijg je dat je je paard in de kreukels rijd.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 23:25

xmarlies, door de methode, omdat LDR dus duidelijk werkt in positieve zin.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 23:25

Maar kun je me dan uitleggen wat het voordeel is van deze methode? Daar heb ik meer aan dan wat je nu zegt, rijden moet altijd onder de juiste begeleiding net zoals andere sporten.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 23:26

setteke schreef:
xmarlies, door de methode, omdat LDR dus duidelijk werkt in positieve zin.

Maar hoe werkt deze methode dan?