piepenfiets schreef:Onze eigen biomechaniek is helaas niet te vergelijken met die van het paard whysowhite. Ik snap wat je bedoelt met dat het lekker 'voelt', de controle,het gevoel dat het paard "er lekker doorheen is",soepel aanvoelt etc,jaren zo gereden. Er zijn wel een aantal verschillen tussen gymnasticeren en oprekken en óverrekken(hyperflecteren). Spieren hebben een groot herstelvermogen maar ligamenten (het banden-en pezenapparaat) veel minder;bij overrekking zullen deze structuren verdikken en verstijven. De aanhechtingen (aan de botten) zullen zichzelf ook ahw versterken waardoor extra botaanwas ontstaat. Kan jij aan mij uitleggen waarom je denkt dat een paard wat in zijn toplijn is "opgerekt"door LDR (en let wel;een wervelkolom rek je niet op) makkelijker zijgangen zou kunnen uitvoeren?
Biomechaniek is inderdaad niet te vergelijken. Maar het was wel apart te voelen.
Waarom ik denk dat een paard makkelijker en soepeler is in zijgangen mede doordat de bovenlijn van het paard dan over het algemeen geheel los is dus ook bij de bekken voor/achter de schoft, ik zie veel paarden die niet of nauwelijks buigen voor of net achter de schoft. Natuurlijk is dit niet alleen maar een spier kwestie, zoals het hele paard en mens trouwens ook is alles hals/rug met elkaar verbonden. Zitten de spieren vast worden wervels ook niet soepeler en andersom. Al met al denk ik dus dat als je een paard in verschillende houdingen traint je dus ook alle spieren traint om het paard zo in een topvorm te krijgen en goed los te krijgen waardoor het paard op alle punten in het lichaam los kan laten/ spoeler loopt wat je dus als voor deel voor de zijgangen hebt.. En bij sommige punten werk het LDR daar nét even door heen.