Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Dees schreef:Nee hoor, het paard kan de twee verschillende soorten optoming prima onderscheiden. Het zal niet tot meer verwarring leiden dan de ruiterwissel.
Ik ben overigens van mening dat bij een gevoelige ruiterhand een rondje rijden met een goed passend bit helemaal niet zielig is voor het paard.
Voor mensen die geen balans kunnen houden zonder aan de teugels te hangen (manegeklanten, beginners) is bitloos voor het paard wel een uitkomst!
Somebitch: in mijn gevoel is de teugelhulp met een bitloze optoming veel minder duidelijk waardoor de hulp veel groter moet worden gegeven om hetzelfde doel te bereiken. Zo ging ik mijn arm echt helemaal naar buiten brengen voor een beetje stelling en buiging, waar ik dit met een bit al simpel bereik met een kleine draai in de hand. Onder de navel is het voor de ruiter niet anders dan met bit, maar in je bovenlijf ben je veel onrustiger met een bitloze optoming omdat je dus grotere bewegingen gaat maken om je hulp op het paard over te brengen.

ozette88 schreef:maar met een bitloos hoofdstel, kun je moeilijk afremmen als je op buitenrit bent zegt men.

De ruiterhand is ook heel belangrijk.
Dan is het ook niet erg dat er iemand anders met bit op rijdt. 
Dani_ schreef:Op deze site kun je vast alle informatie vinden die je nodig hebt: http://www.bitloospaardrijden.info .
Hartstikke goed van je dat je het wilt gaan proberen. Een bit is inderdaad pijnlijk voor een paard en kan zelfs schade aanrichten. Kies voor een vriendelijk bitloos hoofdstel (geen hackamore), met een brede zachte neusriem en dan is bitloos hoe dan ook vriendelijker dan met bit.
Je dient wel goede afspraken met je paard te hebben gemaakt. Aan de teugels trekken is geen rem, niet met bit, maar bitloos ook niet. Rijden doe je op je zit en als je wilt ook op stem. Grondwerk is een fijne manier om die afspraken te bevestigen, het vertrouwen in elkaar te vergroten en je paard lichter op de hulpen te maken. Je zult zien dat het dan ook onder het zadel stukken beter gaat.
Succes.
andrea1992 schreef:mijn nicht heeft een tinker waarmee ze zonder bit rijd je hebt dan wel minder controle maar ik merk bij hun dat ze veel vetrouwen in elkaar hebben en hij luistert altijd perfect naar de stem enzo