Bitloos ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Re: Bitloos ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 11:00

Nee hoor, het paard kan de twee verschillende soorten optoming prima onderscheiden. Het zal niet tot meer verwarring leiden dan de ruiterwissel.

Ik ben overigens van mening dat bij een gevoelige ruiterhand een rondje rijden met een goed passend bit helemaal niet zielig is voor het paard.
Voor mensen die geen balans kunnen houden zonder aan de teugels te hangen (manegeklanten, beginners) is bitloos voor het paard wel een uitkomst!

Somebitch: in mijn gevoel is de teugelhulp met een bitloze optoming veel minder duidelijk waardoor de hulp veel groter moet worden gegeven om hetzelfde doel te bereiken. Zo ging ik mijn arm echt helemaal naar buiten brengen voor een beetje stelling en buiging, waar ik dit met een bit al simpel bereik met een kleine draai in de hand. Onder de navel is het voor de ruiter niet anders dan met bit, maar in je bovenlijf ben je veel onrustiger met een bitloze optoming omdat je dus grotere bewegingen gaat maken om je hulp op het paard over te brengen.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 11:01

ik vind dat je zelf mag weten hoe je rijd. ik rij met een touwhalster en touw van parelli hier een foto

dit is al een oude foto en mijn rijstyle is al heel wat verbeterd. (voeten) en ik houd nooit druk op mijn teugels. alleen als orin moet stoppen. dan stopt ze gelijk. ik kan zelfs zonder haranchement op haar rijden alleen met mijn zit
http://pasja30.hyves.nl/fotos/?ga_campaign=photoAlbumEntry_ProfileHeader#mb=1465233029.0.%7C6%7C%7C4427713%7C%7C%7C19%7C%7C17245412%7CR1S8yPrw%7C%7C8%7C%7C1465233029%7Cpna9%7C&__state__=1

http://pasja30.hyves.nl/fotos/?ga_campaign=photoAlbumEntry_ProfileHeader#mb=1418116871.1.%7C6%7C%7C4427713%7C%7C%7C8%7Cspotted%7C%7C%7C%7C8%7C%7C1418116871%7Ckuju%7C&__state__=2

https://picasaweb.google.com/113760145652452868511/HHPOrin?authkey=Gv1sRgCNr-qaid5dOPwwE&feat=flashalbum#5570636834772806642
Laatst bijgewerkt door Maureen95 op 29-01-12 11:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 11:01

Daar heb ik dan weer totaal geen last van Dees. :o :) Gelukkig. :P

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 11:16

Dees schreef:
Nee hoor, het paard kan de twee verschillende soorten optoming prima onderscheiden. Het zal niet tot meer verwarring leiden dan de ruiterwissel.

Ik ben overigens van mening dat bij een gevoelige ruiterhand een rondje rijden met een goed passend bit helemaal niet zielig is voor het paard.
Voor mensen die geen balans kunnen houden zonder aan de teugels te hangen (manegeklanten, beginners) is bitloos voor het paard wel een uitkomst!

Somebitch: in mijn gevoel is de teugelhulp met een bitloze optoming veel minder duidelijk waardoor de hulp veel groter moet worden gegeven om hetzelfde doel te bereiken. Zo ging ik mijn arm echt helemaal naar buiten brengen voor een beetje stelling en buiging, waar ik dit met een bit al simpel bereik met een kleine draai in de hand. Onder de navel is het voor de ruiter niet anders dan met bit, maar in je bovenlijf ben je veel onrustiger met een bitloze optoming omdat je dus grotere bewegingen gaat maken om je hulp op het paard over te brengen.

Mee eens. Met een bit kun je net wat preciezer zijn met je teugelhulpen. Dat is allemaal niet zo van belang bij het gewoon rechttoerechtaan rijden, maar als je wat meer wil zijn de hulpen met bitloze optomingen wat vager en moet je er dus meer beweging voor maken, wat ook weer resulteert in meer beweging van de optoming. Is gewoon jammer. Natuurlijk kan er veel bitloos, sommige dingen gaan ook beter bitloos, maar het heeft ook beperkingen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 11:36

Ik heb buiten mijn paard bitloos (bloem hackamore met lichte hefboomwerking) meer onder controle. Het rijden ging de eerste keer ook gelijk goed, wat me ook logisch lijkt aangezien je niet nageeflijk rijdt met je handen en dus het bit, en het dus bitloos ook moet kunnen. Maar ik vind de hulpen met bit wel duidelijker ja, vooral buiging enz. train ik liever met bit.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 11:54

ik denk ook dat als je echt dressuur rijd dat bitloos wat moeilijker is mmar als je gewoon recreatief rijd dan is vind ik bitloos beter

Jilzet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 11:55

eigenaar heeft 1x in de week dressuur les, maar bij mij is het gewoon lekker rijden .

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 19:42

Ik rijd mijn haffie ook echt dressuur op een hackamore :j

Het is net een kwestie van hoe je het aanleerd.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:24

ik heb ongeveer twee jaar lang gereden op een paard die geen bit in mocht/kon hebben en ik heb daar geen problemen mee gehad. ik rij er nou niet meer op vanwege verhuizing maar ik voelde niet echt veel verschil.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 16:45

bitloos rijden is het allerbeste voor je paard
VIND IK :+

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 17:13

michelle933 schreef:
bitloos rijden is het allerbeste voor je paard
VIND IK :+

Correct rijden vind ik persoonlijk belangrijker }>

Boomer__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:48

Ik zou ook eerst gewoon in de bak oefenen.. Mijn paard is bitloos opgeleerd, dus die weet gewoon niet beter ;)
Maar met een paard dat het bit gewend is, zou ik eerst in de bak oefenen, en pas wanneer je zeker bent (zover dat mogelijk is, het blijven paarden!) naar buiten gaan.

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 18:23

ozette88 schreef:
maar met een bitloos hoofdstel, kun je moeilijk afremmen als je op buitenrit bent zegt men.

Daar ben ik het niet mee eens. Als je paard naar jou luistert dan zou die altijd horen te stoppen.
Als je pony er vandoor gaat dan kun je hem met bit even moeilijk stoppen als zonder. Dat weet ik uit ervaring. ;)
Sterker: mijn pony kon ik makkelijker stoppen bitloos dan met bit, gewoon omdat ze een pishekel aan het bit had en dan juist dwars ging doen.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 20:16

Je moet trouwens niet vergeten dat een paardenneus ook gevoelig is. (Het hele paard is gevoelig wat dat betreft.) Heb soms het idee dat sommige ruiters die bitloos rijden dat totaal niet inzien. Want ach, het is maar een paardenneus. En daar schijn je wel leuk aan te kunnen rukken en plukken :n De ruiterhand is ook heel belangrijk.
Maar verder, gewoon lekker doen hoor bitloos! Als jij en het paard je er fijn bij voelen :j Dan is het ook niet erg dat er iemand anders met bit op rijdt.

Bigbrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 22:51

Eerst bitloos oefenen in de bak, daarna pas op buitenrit gaan lijkt mij.
Voor het paardje is het ook een verandering

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 23:10

Ik ben sinds kort begonnen met bitloos, en gaat tot nu toe super!
Gebruik hem niet altijd, meestal als ik lekker rond hobbel, of op buitenrit!

Ik zou eerst lekker in de bak oefenen, kijken hoe het voelt, en hoe je paardje er op reageerd!

Wat vinden jullie trouwens een goed / vriendenlijk, hoofdstel,

Heb er nu 1 gekregen, maar wil er toch zelf eentje kopen!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 23:18

Op deze site kun je vast alle informatie vinden die je nodig hebt: http://www.bitloospaardrijden.info . :)

Hartstikke goed van je dat je het wilt gaan proberen. Een bit is inderdaad pijnlijk voor een paard en kan zelfs schade aanrichten. Kies voor een vriendelijk bitloos hoofdstel (geen hackamore), met een brede zachte neusriem en dan is bitloos hoe dan ook vriendelijker dan met bit.

Je dient wel goede afspraken met je paard te hebben gemaakt. Aan de teugels trekken is geen rem, niet met bit, maar bitloos ook niet. Rijden doe je op je zit en als je wilt ook op stem. Grondwerk is een fijne manier om die afspraken te bevestigen, het vertrouwen in elkaar te vergroten en je paard lichter op de hulpen te maken. Je zult zien dat het dan ook onder het zadel stukken beter gaat.

Succes. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 23:25

Dani_ schreef:
Op deze site kun je vast alle informatie vinden die je nodig hebt: http://www.bitloospaardrijden.info . :)

Hartstikke goed van je dat je het wilt gaan proberen. Een bit is inderdaad pijnlijk voor een paard en kan zelfs schade aanrichten. Kies voor een vriendelijk bitloos hoofdstel (geen hackamore), met een brede zachte neusriem en dan is bitloos hoe dan ook vriendelijker dan met bit.

Je dient wel goede afspraken met je paard te hebben gemaakt. Aan de teugels trekken is geen rem, niet met bit, maar bitloos ook niet. Rijden doe je op je zit en als je wilt ook op stem. Grondwerk is een fijne manier om die afspraken te bevestigen, het vertrouwen in elkaar te vergroten en je paard lichter op de hulpen te maken. Je zult zien dat het dan ook onder het zadel stukken beter gaat.

Succes. :)

Hoe verhouden de twee dikgedrukte regels in bovenstaande quote zich ten opzichte van elkaar Dani :?

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 22:27

@ Dani_ Dankje wel voor de reactie!

Ik zit nou naar deze te kijken:
De Voest Freestyle
Dit was als voordelen, en dat sprak me wel aan:
■het hoofdstel is van zacht leer
■het paard reageert goed en met weinig hulpen
■de werking is erg fijn en vriendelijk
■het hoofdstel heeft goede release
■het paard moest even wennen, maar kon na tien minuten goed ontspannen
■het paard loopt er erg ontspannen op
■de ruiter voelt zich erg veilig met dit hoofdstel

Weten jullie misschien ook waar die te koop is? :$

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 07:07

Heb je dat filmpje gezien over hoe het bit in het gehemelte van het paard drukt? Weet dan dat er ook (anatomisch gevormde) bitten zijn die dat niet doen, bv. van Myler. Bitloos is niet per definitie zachter/vriendelijker dan met een bit.

Jilzet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 07:32

ja daar schrok ik juist zo van!

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 11:47

mijn nicht heeft een tinker waarmee ze zonder bit rijd je hebt dan wel minder controle maar ik merk bij hun dat ze veel vetrouwen in elkaar hebben en hij luistert altijd perfect naar de stem enzo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 13:56

andrea1992 schreef:
mijn nicht heeft een tinker waarmee ze zonder bit rijd je hebt dan wel minder controle maar ik merk bij hun dat ze veel vetrouwen in elkaar hebben en hij luistert altijd perfect naar de stem enzo

Hoezo heb je dan minder controle?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 17:21

Als ik merk dat m'n paard druk is ga ik juist bitloos := Maar dat is wel met een (zeer) lichte hefboomwerking (bloem hack)

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 17:24

andrea1992 schreef:

Als je bitloos minder controle hebt is er toch echt iets niet goed tussen de combinatie.