Trainers: Piaffe/passage als middel ipv doel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kadankovitch

Re: Trainers: Piaffe/passage als middel ipv doel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 19:33

ter aanvulling:
Zoals geschreven, mis ik de ontwikkeling van de basisgang bij de paarden die getoond worden. Ik zie nergen werk met verruimingen. Dat laat me aan een artiekel denken dat ik een gelezen heb in de St.Grorg (Duits paardenblad). Daarin werden verschillende toptrainers gevraagd hoe zij aan de uitgestrekte draf werkten. Niet EEN, oefende die beweging op zich zelf, behalve kort voor de wedstrijd. Maar allen, in meer of mindere mate, werkte met tempowisselingen, maar dan vooral om het paard sterker te maken in de afdruk. Bijna zonder uitzondering waren zij van mening dat die beweging spaarzaam ingezet moest worden en dat die pas tot grootste bloei kwam als het paard ook de piaffe en passage beheerste. In zoverre kan ik wel mevr. Beran begrijpen dat ze nadruk leggen op laatstgenoemde bewegingen, maar ik vermoed dat het nuttig effect van tempowisselingen erg onderbelicht blijven. Terwijl ik niet de indruk heb dat het niet in hun werk zou kunnen passen. Ik zou graag van henzelf te weten willen komen waarom zij het zo aanpakken. Ik heb toch de indruk dat ze over africhting grondig nadenken, het onderbelichten van tempowisselingen lijkt mij dan ook een bewuste keuze.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 21:16

interessant stukje Kadanovitch...

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 08:19

Ze gebruiken de uitgestrekte draf wel in hun trainingen Kadankovitch. Maar ik ben het geheel met jou eens. De paarden laten allemaal geen verbetering zien in de gangen en wat mij betreft ook niet in hun lichaam.
Er is genoeg mogelijkheid om het Anja Beran zelf te vragen. Ze geeft vaak workshops of clinics (zie site) waar men de gelegenheid krijgt om vragen te stellen.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:55

Ja Sombra, Als U het ze wilt vragen, maar voor die workshops vragen ze geld. Geld dat ik liever aan iets anders uitgeef. Zoals de intensivering van samenwerking met mijn trainer. Buiten dat als ik geld te over zou hebben ik het eerder aan Karl zou uitgeven omdat deze mij interessanter overkomt.
Waaruit leidt U af dat ze (ik neem aan dat U met "ze", Beran c.s. bedoeld) de uitgestrekte draf wel gebruiken? Ik heb het in hun bande niet gezien, tenzij ik wat gemist heb. Graag ontvang ik daar nadere info over. Het enige paard waarvan ik vind dat het in de basisgangen goed beweegt is dat duitse sportpaard, een koffievos geloof ik. Maar daar waren de bewegingen al goed.

Sorry dat ik het zo bot stel, maar ik geef eigenlijk geen geld uit dvd's van Henfling, Beran, Karl, Brenderrup,Hinrichs. Ofschoon het me wel zeer interesseert, is het met toch nooit echt het geld waard. Ik vind dan altijd iets waaraan ik het liever uitgeef. Nu heeft een vriendin mij ermee verrast en ik heb er zeer van genoten. Maar ik merk dat bijvoorbeeld, de video's van Jean Bemelmans bij de BHS mij meer aanspraken. De man laat daar het dagelijkse werk zien, zoals ik het (her-)ken, met alle schoonheidsfoutjes die in de praktijk voorkomen. Philippe Karl vond ik ook meer met beide benen op de grond staan.

Maar heel concreet: Wij Kunnen het er dus 100% over eens zijn, dat hoe de training ook vorm gegeven wordt (vermits diervriendelijk), het resultaat TE ZIEN MOET ZIJN IN DE VERBETERING VAN DE BASISGANGEN van het betreffende paard.
Het zou fijn zijn als daarover consensus bereikt zou worden.

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:58

De reden waarom ik weet dat ze de uitgestrekte draf wel gebruiken is omdat ik deze gezien heb in hun trainingen. Ik kijk niet alleen dvd's om zo over mensen te kunnen oordelen, ik bezoek vaak mensen.
Ze heeft een aantal paarden staan die al goed konden bewegen en 'spectaculair' ogen (dan met name de Barokke paarden) die blijven in dat geval goed bewegen omdat wat ze doen het paard niet slechter maakt dan het al was. Ze maken het paard ook niet beter alleen 'lichter' (dat wil dus zeggen dat ze op licht contact rijden en soms zelfs zonder contact) maar dit draagt niet mee aan de ontwikkeling van een paard.

Ik ben het geheel met u eens. Er moet verbetering zijn in de basisgangen maar ook in het lichaam en in de geest.
Een paard die op de juiste manier getraind wordt straalt dat uit.

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 18:43

Bizzybijtje schreef:
ALLE oefeningen zijn middelen!
GEEN ENKELE oefening is een doel!
Dat is nou net het hele punt van dressuur; je paard verbeteren! Je paard sterker maken, je paard soepeler maken, je paard meer op de achterhand laten lopen, je paard rechtrichten....
En daar gebruik je de oefeningen voor. De oefeningen zijn er voor het paard, het paard niet voor de oefeningen.

Is precies wat ik wou zeggen. Je laat de oefeningen in de proef zien om te laten zien hoe ver je in het rijden bent.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 19:02

Sombra, bedankt voor de informatie. Weet U dan waarom ze dat niet op een dvd laten zien?

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 19:06

Nee dat weet ik niet. Wellicht omdat ze de uitgestrekte draf niet als een oefening zien maar gewoon als, 'iets leuks'. Had destijds ook niet het echt idee dat hun vonden dat er enige waarde achter zat.

Juuls_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 19:10

zou wat voor die van mij zijn met zijn lange rug...

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:10

ik leer de paarden al vroeg halbetritten aan en met een jaar of 6 a7 piaffe, dit is niet als doel maar voorbereiding tot, passage komt bij mij na de piaffe pas.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:21

Iedereen heeft erovr dat het zo zwaar is..
Maar doe zelf eens een "paiffe" wat zachtjes lopen op de plaats, kost je veel minder moeten dan maar voorwaarts draven, wat heel veel mensen doen.. En maar voorwaarts en maar verruimen en uitstrekken, daar maak je de bewegingen juist kapot van.. Zorg eerst maar voor kracht.

Ookal gebruik ik niet deze methode, omdat ik nit weet hoe die moet, maar ik ben wel voor.. (ook mijn vorige (paralympics) instructeur)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:27

een goed gedragen piaffe is zwaar, en niet te vergelijken met een beetje huppelen zoals je nu aan geeft calvinengino, een goeie piaffe is zeldzaam in de huidige gp sport, dat zijn kunsjes, zoals een beer op een hete plaat idee, das een beetje huppelen, een goeie piaffe, is voorberijding to levade, pesadde sprogen boven de aarde.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:30

Maar je gaat niet meteen de paiffe eisen, nt zoals je niet meteen de perfecte uitgestrekte draf vraag, je bouwt dat op in je training, dus waarom zou het slechter zijn, dan met veel kracht een uitgestrekte draf te vragen?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:34

slechter is het niet, het is anders je laat het paard andere spieren gebruiken, het is van oudsher verzameling voor het uitgestrekte, met andere woorden konden de paarden eerder piafferen dan een uitgestrekte draf, ze werken van uit de piaffe naar passage naar uitgestrekte draf.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:36

Ik zit hier met Lijssen op schoot en lees:
Fillis en St. Phalle begonnen met de passage en kwamen dan, door intensievere verzameling tot de piaffe, maar Baucher handelde in omgekeerde volgorde. Daar zij allen schitterende resultaten hebben bereikt mogen we gerust aannemen, dat het succes niet afhankelijk is geweest van de methode, maar van de toepassing - want zij waren allen meesters!

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:46

Dat is een mooie tekst. Ben het er ook geheel mee eens.
Maar hoe denkt U over werk waarbij de paarden in de basisbeweging niet verbeteren? Zie deze vraag niet als een valstrik, het is niet critisch bedoeld. Ik ben gewoon geinteresseerd in uw mening.

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:46

CalvinenGino, heb jij 4 benen? En een ruiter op je rug? En verdeel dat gewicht eens op de achterste 2 benen en hou dat minimaal 2 minuten vol. Buiten dat dit voor ons al zwaar zou zijn is dit niet te vergelijken met een paard. Als paarden net als mensen zouden zijn (wat gelukkig niet zo is) dan hoefde we het alleen maar voor te doen. Zo simpel gaat dat helaas niet.

Daarnaast, een piaffe kan natuurlijk niet de eerste training perfect zijn maar het moet wel het streven zijn dus op de juiste manier aangeleerd/uitgevoerd worden. De voorbereiding is zeer belangrijk en dat de uitvoering niet gelijk goed is maakt niet veel uit. Hoe verder het paard komt en hoe sterker het paard wordt hoe beter de oefening uitgevoerd zal worden. Perfect zou deze nooit zijn want perfectie is alleen een streven en een illusie.

Abacab, helemaal mee eens.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:56

Kadankovitch schreef:
Dat is een mooie tekst. Ben het er ook geheel mee eens.
Maar hoe denkt U over werk waarbij de paarden in de basisbeweging niet verbeteren? Zie deze vraag niet als een valstrik, het is niet critisch bedoeld. Ik ben gewoon geinteresseerd in uw mening.

dat is een mooie vraag, die ik persoonlijk maar op 1 manier kan beandwoorden, het gaat niet om hoeveel oefeningen het paard uit kan voeren, maar om de perfectie van een uitvoering van een oefening, dus met andere woorden, ik heb liever een paard die 1 oefening tegen perfecte aan uit voert, dan een paard die 5 oefeningen maar voor de helft of minder correct uitvoert.

Afbeelding

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:08

Sombra,
Vind dat je beetje overdrijft, is niet dat een paard ca. 600kg op zijn achterbenen gaat dragen..
Sowieso, ligt voor een groot deel gewicht van voor, het hoofd en nek/hals is een heel zwaar deel van het paard.
Idd gaat het niet zo simpel, daarom train je, je begint met 2/3 passen en dan stappen lange teugel..
Als je een paard in galop/ draf meer op zijn achterhand zet kost dit ook ontzettend veel kracht en energie, mr door de snellere gang, is het veel lastiger voor een paard.. En dan zit er ook een ruiter op.. Dus is dat beter? Vul jij mr in
Je kan beter in een langzamere gang opbouwen zo trainen naar een piaffe om ook meer kracht van achter te krijgen, deze is weer goed te gebruiken in sneller gangen..

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:19

nou dat is niet geheel het geval, dat 1 onderdeel op een moment in schooling meer naarvoren komt heeft te maken met de gradatie van opleiding, je werkt immers van 1 oefening naar de ander piaffe komt pas kijken als het paard de SB en de traver en revers beheerst, en dan dat je geen 6 honderd kilo op het achterbeen plaatst is niet geheel waar, in de levade en pessade wel, en verder is het altijd nog 40% op de voorhand en 60% op de achterhand

Afbeelding

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:27

Met een levade en pesade idd wel, maar die oefening lijken me maar weinig mensen te gebruiken.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:33

wanneer je een correct uitgevoerde piaffe doet met je paard is de gewichtsverdeling 40/60 als dit niet het geval is dan is de piaffe niet correct en heeft het geen meerwaarde, want de piaffe is er voor de voor bereiding tot de hoogeschool oefeningen, verder heeft het geen meer waarde, dan optimale verzameling.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:43

Maar idd 40/60 gewichtsverdeling, ben ik het volledig mee eens, dat het meeste naar de achterhand moet!
Maar is dit ook niet de bedoeling bij het meer op de achterhand in een andere gang?
Dus voorals nog zie ik het probleem niet bij het trainen naar een piaffe..
Hoe dan ook, het heeft allemaal met tijd, geduld, kracht en training te maken..

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:47

CalvinenGino schreef:
Sombra,
Vind dat je beetje overdrijft, is niet dat een paard ca. 600kg op zijn achterbenen gaat dragen..
Sowieso, ligt voor een groot deel gewicht van voor, het hoofd en nek/hals is een heel zwaar deel van het paard.
Idd gaat het niet zo simpel, daarom train je, je begint met 2/3 passen en dan stappen lange teugel..
Als je een paard in galop/ draf meer op zijn achterhand zet kost dit ook ontzettend veel kracht en energie, mr door de snellere gang, is het veel lastiger voor een paard.. En dan zit er ook een ruiter op.. Dus is dat beter? Vul jij mr in
Je kan beter in een langzamere gang opbouwen zo trainen naar een piaffe om ook meer kracht van achter te krijgen, deze is weer goed te gebruiken in sneller gangen..

Ik overdrijf ook om te laten zien dat de vergelijking met een mens niet op gaat. Je kunt een paard niet altijd verzameld laten gaan, dat is onmogelijk. Daarnaast is de uitgestrekte draf ook een vorm van verzameling en beheersing wat zeker bij draagt aan de training. De combinatie maakt het voor een paard prettig, altijd maar in de 'verzamelde' of langzame gang oefeningen rijden is gewoon weg te zwaar en langzaam is niet wat wij willen. We willen een basis tempo, takt, en verzameling. Deze moet je afwisselen om zo te training leuk, varierend en zinvol te maken en houden.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:49

dat is ook zop dat de gewichtsverdeling zo moet zijn in de andere gangen, echter is dit vaak niet het geval en komt heel goed tot uiting in de piaffe, door dat het kruis niet zakt en het achterbeen niet verder ondertreed, maar juist anders om dat het kruis omhoog komt en het achterbeen blijft staan en gaat hakkentrekken.