Stelling en buiging

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 15:27

Ik vind dat, zeker voor beginners, dit een heel goed begin is. Het simplistische maakt het begrijpelijk voor die groep ruiters.

Laatst genoemde gewricht wordt overigens volgens mij helemaal niet weergegeven in de tekening, dus de kritiek dat er geen stelling is in dit gewricht op de tekning, kan vanuit mijn oogpunt niet juist zijn. De kritiek kan hooguit zijn dat het onvolledig is, omdat nek- en kaakgewricht niet in beeld worden gebracht.

Maar ik begrijp heel goed waarom Jolien dit plaatje heeft gemaakt. Kijk eens rond op maneges, clubs en wedstrijdterreinen, en zie hoeveel mensen exact datgene doen wat Jolien hier beschrijft als fout. Namelijk het terugzetten van de hand, zelfs over de schoft plaatsen, waardoor weliswaar het hoofd helemaal naar binnen (maar helaas ook vaak omlaag) komt, maar de rest van het lijf niet mee doet.

Overigens hebben we het als het gaat om nek- en kaakgewricht over nageeflijkheid. Terwijl stelling en buiging al aan een beginner worden geleerd zonder dat het paard nageeflijk is.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 15:31

gummie schreef:
Kijk eens rond op maneges, clubs en wedstrijdterreinen, en zie hoeveel mensen exact datgene doen wat Jolien hier beschrijft als fout.

De wedstrijden waar ik kom wordt toch behoorlijk gereden. En manege en clubs daar heb ik niets te zoeken, ik kijk liever rond in een meer inspirerende omgeving, zouden meer mensen moeten doen :P

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 15:35

Abacab schreef:
De wedstrijden waar ik kom wordt toch behoorlijk gereden. En manege en clubs daar heb ik niets te zoeken, ik kijk liever rond in een meer inspirerende omgeving, zouden meer mensen moeten doen :P

Dat is een bevestiging van wat Jolien beschrijft ;)

Wat verstaan we onder behoorlijk rijden trouwens? De in de krul getrokken paarden willen ook nog wel eens winnen :P een inspirerende omgeving is voor mij een omgeving waar men zichzelf dingen GOED wil aanleren. Te beginnen met stelling en buiging :)

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 15:35

Ik begrijp de uitleg en rij ook op die manier, maar die tekeningen vond ik wel wat moeilijker te begrijpen :D
Maar hopelijk begrijpen andere mensen dit ook en passen ze dit toe..