Valse knik

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 23:43

Nicky, das geen valse knik, maar in de krul trekken. :+
Ja zit ook nog een groot verschil tussen.

Inderdaad, alleen loopt het paard in de foto die ik er bij zetten normaal gesproken niet zo. Dat zie je duidelijk aan de bespiering. Paarden die altijd in een valse knik lopen hebben een lange iele hals met weinig bespieren, ook de rug, lenden en achterhand zijn arm bespierd en de kont vormt vaak een dakje (ruggengraat steekt duidelijk wat uit).

Als je inderdaad zoekt op nageeflijk of aan de teugel op google, zie je eigenlijk alleen maar paarden die in een valse knik lopen. De een wat meer dan de ander.

Vaak ontbreekt de verbinding van achterhand naar het hoofd.
De nek (punt achter de oren) moet het hoogste punt zijn en niet de 3/4/5e wervel, wat met een valse knik wel zo is. Ook duiken veel paarden "erachter" en nemen geen druk meer op de teugel. Je moet namelijk lichte druk in je hand hebben, de ruiterhand moet een verende verbinding creeeren en dan vormt het paard vanzelf (mits de achter hand aan het werk is!!!) een verende en elastische verbinding over de gehele boven lijn van het paard.

Paard wat correct nageeflijk is, is goed bespierd. Dat wil zeggen een mooie hals boven op (dus de boven kant van de hals bespierd, niet de onderkant) en de ruggengraat mooi gevuld zijn (ook op de kont).

Aan een paard wat op stand staat, kan je al heel makkelijk zien op wat voor manier het dier loopt of gereden wordt. Negen van de tien keer is dat van voor naar achter, in plaats van achter naar voor. Het maakt 500x niks uit of jouw paard nu 3 maanden met de kop in de lucht of tussen de sterren loopt, op het moment dat jij de achterhand (de motor) aan het werkt gaat zetten en dat voor elkaar krijgt. Daalt je paard vanzelf met het hoofd (hoef je NIKS voor te doen behalve de motor aan de gang krijgen en houden en zorgen voor een elastische/verende verbinding met de hand). Op het moment dat het paard durft te gaan ontspannen en de motor vanzelf aan de gang heeft leren houden kan je pas echt aan de hoofd hals houding gaan werken. Dan ga je pas kijken wat belangrijk is voor het dier, is het een die makkelijk hoog loopt ga je m omlaag rijden, als ie omlaag loopt juist omhoog.

Er zijn boeken vol over te schrijven, maar er is maar 1 punt belangrijk. De motor!

Luchtzuigers hebben ook erg vaak opgezette klieren, veel op de wei staan kan opgezette klieren veroorzaken...

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 23:46

Mensen denken vaak als paarden zogenaamd aan de teugel lopen dat ze ontspannen lopen dus voorwaarts neerwaartse tendens, maar dit is juist niet zo. Juist door ontspanning krijgt een paard de voorwaarts neerwaartse tendens, dit kun je krijgen door training, bepaalde oefeningen te doen. Om dus aan de natuurlijke scheefheid te werken.
http://www.atletischerijkunst.nl/pagina80.html hier kun je meer info vinden

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 23:50

Ik heb één verschrikkelijke foto en ik weet niet wat ik aan het doen was |o Excuses, maar een duidelijk foto van een valse knik! Niet boos worden! Dat ben ik al op mijzelf :o _-:(
Klik

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 23:52

xNK schreef:
Ik heb één verschrikkelijke foto en ik weet niet wat ik aan het doen was |o Excuses, maar een duidelijk foto van een valse knik! Niet boos worden! Dat ben ik al op mijzelf :o _-:(
Klik

Dat lijkt op een momentopname. Zou niet boos worden op mijzelf hoor. Het overkomt ons allemaal wel eens... gewoon proberen het niet meer te doen! :j

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 23:55

Agossie schreef:
xNK schreef:
Klik

Dat lijkt op een momentopname. Zou niet boos worden op mijzelf hoor. Het overkomt ons allemaal wel eens... gewoon proberen het niet meer te doen! :j

Daar had ie nog geen spieren dus als je een x een kleine ophouding maakte, was het bam, nu is het kop in de lucht en het volkslied zingen :+
Maar des te langer we aan het rijden zijn(ong. na een kwartiertje/hafluurtje) komt hij wel aan de teugel

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 23:56

dat met de klieren indd. lymfeklieren is niet iets waaruit je een conclusie kunt trekken, maar wel iets wat je zou kunne meetellen in je observatie. mijn paardje had ook opgezwollen klieren, dit kwam ook niet van een valse knik maar omdat ze het best koud had en de regen periode ;( . bijna te vergelijke met een foto... je hebt er weinig aan omdat het nniet zekerf is of het altijd zo is, maar toch kkun je er wel wijzer uit worden... :D

Ella_

Re: Valse knik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 10:27

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 10:34

Ella_ schreef:

Jazeker, een valse knik.

Het is simpel te herkennen, de neus van het paard mag maximaal op de loodlijn zitten, maar vaak is iets ervoor genoeg.
Paarden met een valse knik lopen altijd achter de loodlijn, en darbij kun je hierop letten:
Het hoogste punt van de paardenhals moet het punt juist achter de oren zijn, waar je hoofdstel zit, zodra het hoogste punt verder naar achteren ligt, is er sprake van een krul, of valse knik, de kaak zit dan vast, achterbeen kan er niet meer onder komen, en het paard kan niet meer kijken naar waar hij loopt, hierdoor gaan veel paarden op de rem lopen, en moet er iedere pas gedreven worden om voorwaarts te gaan.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 10:41

die van mij loopt eigenlijk standaard zo, achter de loodlijn, nog niet fijn los laten, niet op twee teugels, teveel mijn handen als steun willen gebruiken etc etc. Pas als ik aandraaf en een minuut of tien aan het rijden ben en het motortje goed geactiveerd is, wordt hij echt nageefelijk en gaat hij zijn achterhand er onder zetten en hele lijf gebruiken.

Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 10:45

En wat kan je er tegen doen, zodat die valse knik weg gaat?

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 10:52

niets. Mijn paard is 16. Die is echt niet meteen helemaal nageefelijk.

Wat ik doe ( ik heb 1x per week les van een hele goede juf, dus in overleg) is hem dan maar gewoon wat te diep rondrijden de eerste paar rondjes en de motor activeren, dan wat oppakken. Door hem wat achter de loodlijn met redelijk lange teugel te rijden, wordt hij fijn los meestal) Als hij dan nog vast houd wanneer ik hem op pak, gewoon goed van achter naar voren rijden. Dan laat hij op een gegeven moment vanzelf los. Maar ik gooi niet de boel los van voren als hij nog vast houdt. Dus als ik hem oppak en hij is daar nog niet meteen nageefelijk in, goed zorgen dat de achterhand mee gaat doen. Maar voor dat zover is, loopt hij dus in een "vals knik"

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 10:59

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 09-11-24 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 11:01

Bij een valse knik merk ik vaak dat een paard achter de teugel kruipt, los laat van voren (en dat voelt heel fijn, daarom hebben mensen het vaak niet door) en wanneer je been geeft of een ophouding heeft het vaak geen effect.

Lijkt er eigenlijk op alsof paard in eigen wereld zit en voor jou niet thuis is.
Achter de loodlijn is weer iets anders dan achter de teugel.
Je kunt een paard best wat achter de loodlijn zetten, op momenten dat jij dat zelf beslist.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 11:02

.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 11:08

Te hard inwerkende ruiterhand
Onder het werk uitkomen (de motor niet aan willen zetten)

Daarom is schakelen ook zo belangrijk en los durven laten aan de voorkant.

Iedereen heeft wel eens een momentje valse knik, en dat kan voorkomen, is geen schande.
Maar je moet er wel mee bezig gaan en het verbeteren, dat blijft het doel.

Mijn paard gaat wel eens hangen in mijn hand als het te zwaar wordt.
Ze wil dat ik haar dan 'help' en gaat steeds verder van het achterbeen af.
Net zoiets, niet goed, gebeurd wel en ik werk er aan.

Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 13:25

Dus een valse knik gaat niet weg.
Krijg je daarvoor minder punten op wedstrijd?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 14:53

Natuurlijk gaat een valse knik wel weg.
Alleen iedereen heeft wel eens een momentje (gehad) dat er even een valse knik ontstaat.
Maar daar rij je dan weer uit weg (als je het door hebt) en je gaat het dan proberen op te lossen.

Voor een valse knik krijg je wel punten aftrek.
Iets achter de loodlijn is in het B/L niet zo heel erg (maar dat is weer iets anders dan een valse knik).

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 18:01

ik heb een mooie foto van een pony achter de teugel kruipt. ik moet wle zeggen dat ik die pony pas net 2 weken had en na 1,5 maaden was het overAfbeelding
ik was net aan het kijken of ik op het goede been zat

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 21:32

Ik wilde bijna zeggen dat het niet helemaal juist was om een foto van iemands profiel te gebruiken, maar zie dat je het zelf bent. Ik had deze foto inderdaad in je profiel gezien. Goed dat je het eruit gereden hebt.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 21:36

haha ja dat ben ik ook, die pony deed dat heel erg je hoefde er echt bijna niks voor te doen, maar ik heb geprobeerd om zijn hals steeds meer te laten vallen en dat is gelukt, en nu dacht ik dat het wel een mooi voorbeeld was. het is alleen jammer dat ik geen foto heb van toen ie liep toen ik haar verkocht

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 21:39

Een paard knikt daar waar hij het gemakkelijkst kan knikken als hij voor op de hand in de krul wordt getrokken of in een "positie wordt gezet" en dat is dus tussen de 3e en 4e halswervel.
Probeer met goede instructie je paard van achterenuit naar voren te rijden waar de weerstandbiedende hand (=geen trekkende hand) de energie binnen houdt door begrenzing. Daarop zal je paard gaan nageven in nek- en kaakgewricht.
Alleen zo kun je de valse knik eruit rijden.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 21:44

murphy102 schreef:
Een paard knikt daar waar hij het gemakkelijkst kan knikken als hij voor op de hand in de krul wordt getrokken of in een "positie wordt gezet" en dat is dus tussen de 3e en 4e halswervel.
Probeer met goede instructie je paard van achterenuit naar voren te rijden waar de weerstandbiedende hand (=geen trekkende hand) de energie binnen houdt door begrenzing. Daarop zal je paard gaan nageven in nek- en kaakgewricht.
Alleen zo kun je de valse knik eruit rijden.

ik weet niet of dit tegen mij is, maar al is dat zo, die pony lijkt in de krul getrokken maar dat is dus apsoluut niet. als je bij doe pony alleen al weerstand deed bieden kroop hij er al achter. ik heb hem juist van achter naar voor en laager proberen te maken. zo dat hij er meer zijn neus er uit durvde te doen, ik zoek wel even een andere foto hoe die eerst liep bij zijn oude eigenaar

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 21:45

Ik denk niet dat het naar jou is bedoeld, Nicky, maar meer in het algemeen. Ik vind het wel een leerzaam punt dat ze zegt.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 21:50

.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 21:53

ja ik zou er niet mee door rijden, dat is niet echt gezond voor je pony