trainingsdagboek, wie nog meer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:02

LindyH schreef:
Dromen schreef:
Lijkt me wel handig om zoiets te doen.
Maar hoe doe je dat dan?
Want jij weet niet hoe het er vanaf de grond uitziet.
Of bedoel je met les?

Het maakt toch niet hoe het eruit ziet? Je merkt zelf echt wel het verschil tussen of iets goed gaat of niet, en zo niet dan moet je dat jezelf aanleren. :)

Maritje1991 schreef:
Ik op internet. ik ben lid van het http://www.nhforum.nl Daar is een speciaal sub-forum voor mensen die een "trainings" dagboek willen bij houden.

Erg leuk zodat je kan zien waar iemand mee bezig is en zo kan iedereen elkaar helpen door te reageren in het dagboekje ;)

Oh, wat leuk. Is dat alleen voor NH-dingen?

Het nh-forum is inprinciepe wel voor mensen die NH-gericht bezig zijn ;)
Er zijn veel mensen die daar Parelli doen, sommige rijden gewoon dressuur wel met een nh-basis. Daarnaast zijn er mensen die hun paard natuurlijk houden, of een combi van alles ;)

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:03

Hmmmmm, ik doe het gewoon voor mijzelf. Zit nu ook niet weer te wachten op zo maar iedereen zijn reactie in mijn dagboek..... ik heb een hele fijne instructrice en zij is de enige waar ik eigenlijk naar luister := .

MaritB

Re: trainingsdagboek, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:09

Dat kan toch ook gewoon.

Hier op dit forum zou ik het niet zo snel doen. Dit is heel groot en massaal. nhforum niet. Alle mensen hebben begrip voor elkaar en proberen echt enkel te helpen. Niet af te kraken oid.

En in princiepe hebben we allemaal hetzelfde doel ;)

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 14:29

Ik hou het ook bij. Er zijn een hoop vaste waarden die ik bijna dagelijks invul, dat gaat dan over weersomstandigheden en de locatie van trainen, voerschema, weidegang maar ook over mijn eigen fysieke en mentale gesteldheid. Natuurlijk is er veel aandacht voor het type training, de beweging en specifieke oefeningen, hoe ik e.e.a. heb aangepakt en wat het resultaat was.
Ook voor de wedstijden worden er per paard analyses gemaakt van de prestatie waarbij niet allen het cijfer van belang is maar misschien wel veel meer het gevoel dat het paard gaf en hoe het zich gedroeg op het voorterrein en waardoor dat kwam.
Ik vind het fijn omdat je op deze manier sneller in de gaten krijgt wat het beste bij het paard past en waar een paard zich happy bij voelt. Natuurlijk doe je een hoop op gevoel maar het is ook fijn om over een langere periode nog eens te analyseren, want meten is weten. Omdat alles in excell staat zijn er per paard ook makkelijk grafieken van te maken.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 22:52

Ik wil dit ook bij gaan houden, maar weet nooit te beginnen. Ben er gek op om alles mooi duidelijk en geordend te hebben en die van de EJ zag er wel goed uit moet ik zeggen! Nu ben ik dus van plan om dus in word ook zo'n soort overzichtje te maken, gewoon een A4, waarin ik dus ook bepaalde dingen gewoon kan aanvinken en ruimte is voor opmerkingen etc. :j

Ook ben ik van plan om 1 keer in de week m'n training te filmen waarna ik het kritisch zelf ook kan beoordelen en kan zien hoe het eruit ziet. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:52

Ik doe dit ook. Ik schrijf op hoe het ging en wat er gebeurd is aan opmerkelijke dingen, ook om later nog eens terug te lezen hoe het een paar weken geleden bijv. ging.
Ik stel niet echt doelen voor de volgende keer, ik denk dat dat het beste te beoordelen is als je er weer op zit, ook om te voelen hoe je paard die dag loopt, en wat de weersomstandigheden zijn. :)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 17:02

Ik en een vriendin doen dat ook bij onze berijdpony. :)
Erg handig om terug te lezen en ook te lezen wat de ander heeft gedaan.

Roraima

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 22:23

Ik heb het ook even gedaan. Ik was het alleen naar een week al weer vergeten om te doen :o . Ik lig nu even uit de running, maar als ik weer kan rijden dan begin ik er weer mee. Echt handig! Ik merk aan mijzelf dat ik veel serieuzer train en dat ik beter aan mijn moeilijke punten kan werken.

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 22:28

Ik heb ook het logboek voor de dressuurruiter gebruikt voor mijn oude paard. Nadat deze ingeslapen is ben ik gestopt en met mijn nieuwe paard niet meer begonnen. We doen alles nog rustigaan, maar ik heb het nieuwe logboek al gebruikt. Het is erg handig alleen af en toe wat weinig plek om te schrijven. Ook kun je er de DA bezoeken en wedstrijden in vermelden met daarin de goede en niet goede punten. Het helpt je in ieder geval enorm om stuctuur te handhaven.

Alice13Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 23:07

@ indomitable, is dit net als een agenda van 2012, ik bedoel begint ie in januari, of kan je zelf de datums invullen?!
Ben heel benieuwd hoe hij precies werkt zit er zelf over na te denken er een aan te schaffen!

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 23:15

Voor mijn vorige paard had ik ook een logboek gemaakt. Elke dag invullen wat we hadden gedaan, wat goed ging wat minder goed ging. Ook wie er had gereden, aangezien mijn moeder ook op dat paard reed. En dan invullen wat er volgende keer beter moet. De volgende keer kijk je voordat je gaat rijden in het logboek, ohja. dat ging vorige keer goed en daar gaan we nu aan werken.

Vond het vooral erg handig voor mijzelf om vooral de positieve dingen te erkennen, ben snel geneigd op het negatieve te focussen waardoor ik snel in een neerwaartse spiraal terecht kom. Kan ik hiermee dus tegengaan.

Paard is helaas overleden maar we gaan weer aan de gang met een nieuwe aanwinst, dus ga maar weer logboekje in elkaar freubelen.

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 23:40

Alice13 schreef:
@ indomitable, is dit net als een agenda van 2012, ik bedoel begint ie in januari, of kan je zelf de datums invullen?!
Ben heel benieuwd hoe hij precies werkt zit er zelf over na te denken er een aan te schaffen!

Het lijkt idd op een agenda. Je vult zelf de datums in dus dat is erg handig :)

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 23:54

ik schijf wel altijd op wat ik met de paarden doe maar nooit hoe het gaat.
ik heb ook vaak geen doel voor ik op stap. ik bekijk op elk moment wat er op dat moment niet goed gaat pak ik wat extra bij. dat is elke dag weer anders :D

ik heb op de stal een bord waar ik het op schrijf van 1 week wat ik gedaan heb ( longeren op welke manier en rijden dressuur springen of buiten of andere dingen) thuis schrijf ik dat dan weer over in mijn agenda. daar schrijf ik dan ook wanneer er wat met de paarden is geweest ( dat ze een dik been hadden of verkouden of zo)

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 17:09

Ik heb het logboek voor de dressuurruiter van Joyce Heuitink en Harry Schoorl en ik moet zeggen, ik gebruik het nog niet zo lang, maar je gaat na je training wel heel bewust nadenken over je training en wat voor gevoel je erover hebt. Wat ik ook fijn vindt is dat je op kan schrijven of die goed aan je hulpen is en of die soepel is enzo. Als het dan een tijdje wat minder gaat en je terugkijkt in je logboek dan kan je daar een soort patroon in vinden en de oorzaak ervan opzoeken. Ook kan je trainer er wat bij schrijven wat ook heel handig is om in je eigen trainingen mee te nemen.

yesrno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 23:50

Ik doe dit nog niet maar dit lijkt me wel een leuk idee om in de toekomst te gaan doen voor mezelf!

Alice13Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 09:15

Nou ik ben er over uit! ik ga zo'n trainingsdagboek aanschaffen!

Op dit moment zitten we echt in de lift dus vind belangrijk om te noteren wat we precies doen!

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 09:53

Leuk om te zien dat er door zo'n topic steeds meer mensen aan een trainingsdagboek gaan. :)

Alice13Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 10:06

Ja ik volgde het topic om iedereensmening er over te horen. Ben vaak bij de EJ geweest en liet hem toch telkens liggen this toch weer 25 euro. Maar ik ben zelf iemand die heel serieus bezig is en altijd alles analyseer. Dus ik denk dat dit een goede tool is om dat te doen.
Dus iedereen die gereageerd heeft in dit topic bedankt! :D

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 10:10

alice, je kan ook gewoon een schrift of iets dergelijks nemen, en daar gewoon elke dag je analyse in opschrijven. Is veel goedkoper en werkt net zo goed. :)
Als je gewoon alles er in schrijft wat ook in dat boek staat, why not?

Alice13Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 10:14

klopt heb je helemaal gelijk in Rianneuh, kan het ook op mijn PC doen.
Maar denk dat zo'n boek (misschien juist omdat ie duur is) me motiveert het op te schrijven en te gebruiken.
Nu schrijf ik altijd in een (ander) bokt topic hoe het rijden ging hihi! Maar toch lastig terug lezen.

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 10:20

Er is al een topic over het boek Logboek van een dressuurruiter. Hier staan ook ervaringen van mensen die het boek gebruiken en wat voorbeelden. Wellicht handig voor degenen die hier vragen over hebben...
(ik ben niet zo handig met het plaatsen van links en zo, hopelijk lukt het)

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=158&t=1327323

Natasja71

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 10:21

Ik vind het logboek echt heel prettig om te gebruiken, ik heb het bij mijn vorige paard gebruikt en ook met mijn nieuwe paard ben ik er weer in begonnen. Het inspireert en motiveert mij en om terug te lezen is het heel prettig.

Een schrift zou ook kunnen, maar ik vind het logboek er mooi uitzien en het bevat idd invulvakjes over soepelheid enz waar je zelf niet zo snel aan zou denken. De uitvoering is heel robust en verzorgd.

Er staan allerlei checklisten in en goede tips en ook idd een "medisch-verzorgings"deel.

En met een verjaardagsbijdrage oid is het een heel leuk iets om cadeau te krijgen. Als je eens in de gelegenheid bent om een clinic van Joyce te volgen, ze verkoopt het dan ook, meestal heeft ze het wel bij zich. Scheelt weer verzendkosten of mss zelfs een kleine korting mogelijk?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 10:41

Ik hou al jaren een trainingsdagboek bij. Daarin neem ik ook mijn doelen op. Zo heb ik in mijn jaardoelen voor 2012 al helemaal klaar.

Ik gebruik verschillende categorieën, voor de afwisseling:
-doelen ter bevordering van de band met mijn paard (quality time, leuke dingen doen zoals grazen aan de hand 's winters)
-jaardoelen voor grondwerk/rechtrichten (werken aan de hand, lange teugelen, gymnastische oefeningen)
-jaardoelen voor vrijheidsdressuur/gehoorzaamheid (kunstjes, schiktraining en omgang zoals in de mond kijken, voeten optillen)
-rij doelen (zoals zadelmak maken, ruitermak maken en andere kleine doelen voor onder het zadel)

Die jaardoelen heb ik opgesplitst in kleinere doelen: voor elke maand wat kleine trainingsdoelen uit elke categorie. De verschillende categorieën ondersteunen elkaar. :)

Zo heb ik altijd wat te doen als ik met haar aan het werk ga: ik hoef niet elke dag hetzelfde te doen. Omdat de doelen op zich gemakkelijk bereikbaar zijn, gaat het per jaar met reuzensprongen vooruit. Simpelweg omdat ik een logische opbouw kies.

In het trainingsdagboek hou ik bij aan wel doel we gewerkt hebben. Ik maak regelmatig filmpjes van de trainingen en ik heb ook een trainingsmaatje. Met haar bespreken we onze paardendoelen en we gaan eens per maand elkaar de resultaten laten zien. Dan bespreken we ook de doelen: of het haalbaar is en of de opbouw logisch is. Door dit te delen, is het heel inspirerend om te doen. Een ander heeft vaak een andere kijk op dingen. Het is bovendien heel erg leuk om je trainingsresultaten te showen aan iemand die met dezelfde dingen bezig is. :j

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 10:58

Ik gebruik sinds dit jaar ook een trainingslogboek(zelf gemaakt in excel)! Ik noteer ook standaard de hartslag iedere dag, voor,tijdens, en na het rijden, ligt ook aan de training of we het tijdens doen, maar geeft een mooi beeld van de conditie van je paard. Overigens houden veel ruiters die endurance rijden een schema aan! Zo weet je precies hoe en wat qua trainen!

Alice13Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 11:32

Ik vind endurance wel weer een apart geval hoor :D Voor jouw is het misschien heel logisch om hartslag bij te houden maar vind ik voor mij van een veel kleiner belang. Met mijn 4 jarige dressuur knol!
Net als bij een hartloper, die zal ook zijn hartslag bijhouden. Steady state wil je bereiken en daar wil je in verder trainen. Zo train je uithoudingsvermogen. Maar dat is voor mijn paard van een minder belang, denk ik!
Mijn training is denk ik ook heel anders :D hihi Ik ben veel meer op spierniveau bezig. lengte buiging nagevelijkheid zijgangen ontspanning tempowisselingen etc.