samanthaaxx schreef:Het is trouwens ook niet alleen het aan de teugel lopen waar ik vaak vragen over heb..
maar vooral ook het hoge dressuur.. hoe natuurlijk zijn piaffes, appuyeren, verzin zelf maar verder..
De TOP-dressuur paarden zijn na een aantal jaar helemaal kapot van binnen, de benen worden slecht en lopen ontzettend moeilijk naar mate ze écht ouder worden.
Hoe gezond is dit dus voor een paard vraag ik me dan af? Wat doen we ze aan?
Wat noem je dan ECHT ouder? Kijk, een paard slijt altijd van rijden. banketstaaf maar waar, het ruitergewicht telt mee. Enerzijds is topsport intensiever voor een paard dan recreatief rijden, anderzijds zijn topruiters wel bekwamer dan wij hobbyisten en steken ze meer tijd en geld en vaak ook aandacht in het hele management rondom het paard.
Piaffe is in elk geval heel natuurlijk, ooit buitenritje gemaakt, paard ziet iets superspannends wat niet zo eng is dat hij wegrent maar wel zo spannend dat hij opgewonden wordt en aarzelt om verder te gaan. Of twee vreemde paarden langs de draad? Daar heb je je piaffe!
Het appuyement heb ik bij paarden los alleen nog in stap gezien, maar het appuyement verbetert de lenigheid van je paard behoorlijk, lijkt me nooit kwaad te kunnen om je paard fitter, leniger en sterker te maken?