natuurlijke houding van het paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 18:46

samanthaaxx schreef:
@Pentax Ik ben juist super benieuwt naar wat anderen van dit onderwerp vinden. Na al deze reacties ben ik zoiezo al anders gaan kijken, ik heb nieuwe dingen geleerd en er zijn wel degelijk een soort van discussies die hierover kunnen ontstaan?

Nou ben ik benieuwd naar de nieuwe digen die je geleerd hebt :j

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 18:51

samanthaaxx schreef:
Het is trouwens ook niet alleen het aan de teugel lopen waar ik vaak vragen over heb..

maar vooral ook het hoge dressuur.. hoe natuurlijk zijn piaffes, appuyeren, verzin zelf maar verder..

De TOP-dressuur paarden zijn na een aantal jaar helemaal kapot van binnen, de benen worden slecht en lopen ontzettend moeilijk naar mate ze écht ouder worden.

Hoe gezond is dit dus voor een paard vraag ik me dan af? Wat doen we ze aan?

Wat noem je dan ECHT ouder? Kijk, een paard slijt altijd van rijden. banketstaaf maar waar, het ruitergewicht telt mee. Enerzijds is topsport intensiever voor een paard dan recreatief rijden, anderzijds zijn topruiters wel bekwamer dan wij hobbyisten en steken ze meer tijd en geld en vaak ook aandacht in het hele management rondom het paard.

Piaffe is in elk geval heel natuurlijk, ooit buitenritje gemaakt, paard ziet iets superspannends wat niet zo eng is dat hij wegrent maar wel zo spannend dat hij opgewonden wordt en aarzelt om verder te gaan. Of twee vreemde paarden langs de draad? Daar heb je je piaffe!

Het appuyement heb ik bij paarden los alleen nog in stap gezien, maar het appuyement verbetert de lenigheid van je paard behoorlijk, lijkt me nooit kwaad te kunnen om je paard fitter, leniger en sterker te maken?

samanthaaxx

Re: natuurlijke houding van het paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 19:47

@Taffje Echt geleerd is misschien een verkeerd woord, het is meer een kijk vanuit een andere kant. Ik was eigenlijk zo gefocust op het in mijn hoofd van het is niet natuurlijk om een paard zo te laten lopen. Dat ik het deel van gewicht dragen vergat. Nog steeds vind ik het echt belachelijk dat sommige paarden echt krom getrokken worden! met nadruk op getrokken!! Maar inderdaad, nu ik dit allemaal weer lees denk ik van ja, als je het op een goede manier doet is het eigenlijk best natuurlijk.

@Urielle met echt ouder bedoel ik niet een bepaalde leeftijd, de een is na 10 jaar al oud, de ander na 15 jaar en weer een ander na 20 jaar.. daarom bedoelde ik van echt oud, dat ze lichamelijk gewoon echt achteruit gaan. Heb expres daarbij geen leeftijd genoemd, omdat dit bij ieder paard verschilt ;-)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 19:52

samanthaaxx schreef:
@Taffje Echt geleerd is misschien een verkeerd woord, het is meer een kijk vanuit een andere kant. Ik was eigenlijk zo gefocust op het in mijn hoofd van het is niet natuurlijk om een paard zo te laten lopen. Dat ik het deel van gewicht dragen vergat. Nog steeds vind ik het echt belachelijk dat sommige paarden echt krom getrokken worden! met nadruk op getrokken!! Maar inderdaad, nu ik dit allemaal weer lees denk ik van ja, als je het op een goede manier doet is het eigenlijk best natuurlijk.

@Urielle met echt ouder bedoel ik niet een bepaalde leeftijd, de een is na 10 jaar al oud, de ander na 15 jaar en weer een ander na 20 jaar.. daarom bedoelde ik van echt oud, dat ze lichamelijk gewoon echt achteruit gaan. Heb expres daarbij geen leeftijd genoemd, omdat dit bij ieder paard verschilt ;-)

Over welke paarden heb je het dan? Want wat ik zie en hoor van ex-topsportpaarden zijn die juist nog kerngezond...Lopen in de wei, worden gereden door bv junioren, ingezet als leerpaard, noem maar op...Ik ken eerlijk gezegd veel meer versleten, stijve en slecht bewegende recreatiepaarden en manegepaarden, juist omdat die zogezegd op een 'natuurlijke' manier mogen lopen met het hoofd in de lucht, de nek recht en de rug stijf.

Ik begrijp je gedachtengang verder wel, maar helaas wordt heel vaak vergeten dat paarden onder het zadel niet hetzelfde bewegen als in de vrije natuur en dat de algehele belasting van een paard tegenwoordig ook niet meer vergelijkbaar is met een echt wild paard.

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 19:59

@_Esther_87_ een hele tijd geleden heb ik een documentaire gezien over ex top-sport paarden waarin dit vertelt werd ;-) ook beelden gezien ervan enzo. Het zal natuurlijk kunnen dat dit precies de paarden waren waarbij dit gebeurd is? ik weet het ook niet meer eigenlijk nu.. het is een beetje tegenstrijdig en ik weet nu even niet wat ik ervan moet denken

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 20:04

samanthaaxx schreef:
@_Esther_87_ een hele tijd geleden heb ik een documentaire gezien over ex top-sport paarden waarin dit vertelt werd ;-) ook beelden gezien ervan enzo. Het zal natuurlijk kunnen dat dit precies de paarden waren waarbij dit gebeurd is? ik weet het ook niet meer eigenlijk nu.. het is een beetje tegenstrijdig en ik weet nu even niet wat ik ervan moet denken

Die kans lijkt me vrij groot....en ze zijn er uiteraard hoor, versleten paarden. Maar die hebben bij lange na niet allemaal in de topsport gelopen.

Het is hartstikke goed dat je nadenkt over wat goed is en over hoe je met je paard wilt omgaan en wilt rijden. Verlies echter niet de realiteit uit het oog, want paarden zijn nou eenmaal huisdieren in deze tijd en hoe graag sommigen het ook willen geloven, ze zijn niet meer helemaal hetzelfde als het wilde paard van zoveel jaar geleden. En gelukkig maar, want ik denk niet dat paarden dan blij zouden zijn met hun huidige bestaan en ik denk ook niet dat het dan gezond voor ze zou zijn. Maar het paard heeft zich aangepast aan zijn nieuwe gebruiksdoel zodat het kan blijven bestaan.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 20:16

Maar zeggen de losfoto's hier in het topic niet genoeg dan? Elke dressuuroefening is een oefening die het paard al kent, alleen dan op commando.

Het onnatuurlijke is dat we er op gaan zitten.

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 20:18

tsjaah das allemaal wel waar. Maar nog steeds al zie ik hoe sommige mensen een paard rijden heb ik zoiets van menn dit kan echt niet de bedoeling zijn geweest :S Vooral al zie je paarden pijn hebben of iets dergelijks. Maar dat heeft weer met dat krom trekken te maken :S

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 20:30

samanthaaxx schreef:
tsjaah das allemaal wel waar. Maar nog steeds al zie ik hoe sommige mensen een paard rijden heb ik zoiets van menn dit kan echt niet de bedoeling zijn geweest :S Vooral al zie je paarden pijn hebben of iets dergelijks. Maar dat heeft weer met dat krom trekken te maken :S

Daar heb je helemaal gelijk in hoor. Maar dat geld ook voor honden die slecht behandeld worden, cavia's in te kleine hokken, nouja noem het maar op. Een deel gebeurt omdat mensen niet beter weten, een deel gebeurt omdat mensen denken met forceren sneller resultaat te kunnen bereiken. Het gebeurt in alle takken van sport en overal waar dieren bij betrokken zijn komen helaas excessen voor. Ik denk dat de beste oplossing daarvoor goede begeleiding en instructie is. Werk aan jezelf, vergroot je eigen kennis en misschien dat je later dan ook anderen kan coachen. Hoe meer mensen weten hoe je correct een paard op moet leiden, hoe minder excessen er zullen zijn. Dat hoop ik tenminste...

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 20:31

Daar sluit ik me helemaal bij aan!! In ieder geval allemaal bedankt! Het heeft mij heel erg geholpen!!

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 23:58

Wel knap dat je je dit afvraagt in plaats van zomaar met de menigte mee gaan. :)

Ik heb het me ook wel af gevraagt hoor, maar hoe ik het nu in mijn hoofd heb is:
als je op je paard wilt rijden is het aan jou om daarmee zo min mogelijk schade aan te richten.
Dus door de juiste spieren te laten gebruiken enzo.

Maar de heel veel doen het inderdaad gewoon voor het plaatje, omdat het 'hoort'.