Rijkunst: wat is jouw ideaalbeeld?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CharlotteMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 22:53

freeride schreef:
Kweetut!!! Alexander Nevzorov, die kan echt praten en dansen met paarden, wow!

Het schijnt dat hij over heel veel liegt. Hij loopt paarden die al op grandprix gereden zijn (met bit en sporen) en zegt dat dat hij ze zelf heeft opgeleid. Wat natuurlijk echt waar is, weet ik niet. :Y)

Iedereen zit er waarschijnlijk al op te wachten wanneer 'ie kwam en velen zullen dit misschien niet vinden, maar dit filmpje vind ik zo'n harmonie en impuls tonen.
Edward zijn zit is erg goed, zeker als je nu ziet hij MAR er op rond hobbelt. Voor mij een streven.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 12:26

Het filmpje van meneer de Wispelaere kan mij ook niet overtuigen. Inderdaad ontbreekt naar mijn smaak het verband. Maar het is ongetwijfeld wel een stijl die meer streeft naar kunst inplaats van sport.
Heel veel jaren geleden (1975) zag ik Patric LeRoland met Cramique in Rotterdam. Herrinnering bedriegt natuurlijk, zeker over zo'n lange tijd, maar het was toen een toonbeeld van lichtheid en ongedwongenheid. Hubertus Smidt benadert dat beeld zeker ook wel eens. Maar de persoon die het mooitste beeld van de laatste jaren heeft opgeleverd (Natuurlijk voor mij persoonlijk) is Vicky Smits met het merrie in Bremen. Ik ben erg slecht in het terugvinden en plaatsen van videobeelden, maar het stond ook een geruime tijd hier op bokt. Wellicht lukt het iemand anders.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 13:24

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 13:36

Oooh, interessant topic!!

Ik heb ook niet 1,2,3 iemand bij naam waar ik echt helemaal blij van word, Maar David, Edward en Juan Manuel Munoz Diaz vind ik prachtig om te zien, allemaal zeer verschillende trainingsmethodes..
Toch wel grappig,.

Ikzelf streef altijd naar de perfecte combinatie van rust, kracht, contact en begrip.
Een levenslange leerweg.. naar mijn idee.

Kadankovitch

Re: Rijkunst: wat is jouw ideaalbeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 15:20

Bedankt Woodstock, ik ben zeer onder de indruk, integenstelling tot de beelden van David de Wispelaere verenigd dit wel Lichtheid en dynamiek. Ik vind dit, vooral de eerste video, prachtig!!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 16:56

Kadankovitch schreef:
Bedankt Woodstock, ik ben zeer onder de indruk, integenstelling tot de beelden van David de Wispelaere verenigd dit wel Lichtheid en dynamiek. Ik vind dit, vooral de eerste video, prachtig!!

Kan iemand zien wat voor hoofdstel hier gebruikt word? Of dat eerste filmpje?

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 17:03

Geryon schreef:
Kadankovitch schreef:

Als je de comments onder de video las kon je lezen dat het een uniek stuk is,het is speciaal voor haar gemaakt door een vriend van haar.
:)

nerina_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:09

Ik denk dat paard en ruiter allebei het plezier moeten beleven en dat één zijn met je paard lijkt me fantastisch.

celinedaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:54

zolang er rust en ontspanning is, vind ik het fijn om naar te kijken :j

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:46

En toch zie ik in de paar filmpjes uit dit topic paarden die wel druk in de mond moéten voelen als je ze ziet lopen. En toch word dat als mooi bestempeld.
Ik vraag me af of die ruiters hun paard ook nog in zo'n houding kunnen houden zonder druk op de teugels. Dán vind ik het pas een mooi beeld.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:54

Yamcha schreef:

David de Wispelaere met Solea

Wanneer word dit dier nou eens actief? Ik vind het een beetje lauw gereden, had altijd een ander beeld van David de Wispeleaere zeker vanwege zijn reputatie. Dit dier loopt verder onder het tempo, wat de kwaliteit van de oefeningen echt niet ten goede komt. (bv de piaffe sessie in het begin, geen gedragenheid, het dier tilt gewoon de beentjes even wat verder op) Ook erg onrustig met het hoofd, knauwen op het bit etc. De ruiter zit imo erg correct, erg rustig en stoort het paard verder niet, vult het juist aan. Zou alleen een actiever paard willen zien in dezelfde ontspanning. Misschien een ander filmpje van dezelfde ruiter? Vind het beeld namelijk wel erg correct, beetje lauw, maar erg correct.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 18:02

Alles op zijn tijd.
Neem geduld voor wat je lief hebt.
Neem goed les, van een ruiter die ook geduld heeft.

Omdat je met geduld het meeste bereikt. Geduld word beloond.

Dat is wat ik lekker vind.

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 23:29

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 23:34

ideaalbeeld heb ik niet, zo zou ik de 3 gouden medailles van anky ook wel willen halen, maar zo vind ik hans-peter minderhoud en edward gal 2 bijzondere ruiters, wanneer ik hun zie rijden, en dan ook de jonge paarden vind ik dit er ongelooflijk uitzien. het ziet er zo virendelijk en natuurlijk uit! dat is iets waar ik wel heen zou willen streven!

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 10:34

Dat paardje Mistral dat bitloos wordt gereden ziet er idd erg fijn uit. Maar ik begrijp dat dat paard nomaliter op GP niveau wordt getraind en dat dit maar een uitzondering was.

Ik vind het ook shocking om te lezen dat Alexander Nevzorov allemaal kant en klare paarden koopt en daar de sier mee maakt. Maar goed, daar ken ik er nog wel meer van die dat precies zo doen. Die gaan dan vertellen dat het paard idd wel hoog in de sport heeft gelopen maar dat dat niet veel soeps was en dat dat paard nu helemaal is omgeschoold naar hun eigen ideetjes en nu pas geweldig loopt...maar natuurlijk rijden ze dan nooit meer wedstrijden.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 14:44

Feelsoproud, hartelijk dank voor het plaatsen van de video. Ik vind mevr Smits prachtig rijden. Het komt dicht bij mijn ideaal beeld. Als ik nog goed op de hoogte ben traint zij (in ieder geval heeft zij getraind ) bij Patric Le Roland, die vroeger grote indruk op mij heeft gemaakt met zijn paard Cramique. Hij was in die tijd (rond 1976) lid van het Cadre Noir. Dit beeld vind ik echt prachtig; een schoolvoorbeeld van wat men in de Franse school ' Légèreté ' noemt.

Abacab, inderdaad kwam ik er later ook pas achter, maar toen bedacht ik mij, dat het toch ook als bewijs mag gelden dat de africhting goed is verlopen. Ik kan mij niet voorstellen dat een paard dat met knevelarij tot de GP wordt gebracht, daarna alles zo gemakkelijk uitvoert. Ook de grote Freddie Knie, die jarenlang voorstelling gaaf met een paard zonder hoofdstel of zadel, trainde het dier regelmatig met stang en trens hoofdstel. Ik zie daar op zich niets slechts in. Immers men komt in toch altijd door het werk tot het gewenste resultaat, dus in het beginnen was het er niet. Dat geldt ook voor geroutineerde paarden, dan moet de ruiter/africhter de graag van opleiding blijven onderhouden.
De heer Nevzorov is ongetwijfeld een handige paardenman. Ik heb op zich niets tegen hetgeen hij doet, ware het niet dat hij voortdurend zich tracht te verheffen door anderen een schuldgevoel aan te praten. Alsof elke andere benadering van paardrijden dierenbeulerij zou zijn. Dat wijs ik ook af bij de zovele 'zelfbenoemde klassieken', die voordurend zich aanmatigen dat zij de ware rijkunst beoefenen en schrijven over "eerlijk" rijden. en dan maar niet begrijpen dat men dan automatisch anderen voor oneerlijke ruiters uitmaken.
In ieder geval, denk ik dat wij over de kern van de zaak niet sterk van mening verschillen, of vergis ik mij?

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 14:54

goh, dat filmpje van feelsoproud is inderdaad heel mooi, ze zit lekker rustig en geeft veel vrij van voren.
toen ik echter beter keek zag ik haar hand wel een ..aparte weg inslaan op precies 0.04 van het filmpje, dan ga ik bijna denken dat het paard zo braaf blijft lopen omdat het paard waarschijnlijk weet dat als ze/hij het hoofd anders houd toch flink wat weerstand tegenkomt zoals in het begin van het filmpje.
Maar misschien was dit wel een ongelukkig moment en ging het helemaal per ongeluk.
verder zie ik het liefst een paard dat zelfstandig (door)loopt, goed aan de hulpen is en goed in evenwicht loopt, hij hoeft van mij echt niet helemaal te zitten. Onnatuurlijke been bewegingen vind ik persoonlijk te 'gemaakt'.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 15:14

Kadankovitch schreef:
Feelsoproud, hartelijk dank voor het plaatsen van de video. Ik vind mevr Smits prachtig rijden. Het komt dicht bij mijn ideaal beeld. Als ik nog goed op de hoogte ben traint zij (in ieder geval heeft zij getraind ) bij Patric Le Roland, die vroeger grote indruk op mij heeft gemaakt met zijn paard Cramique. Hij was in die tijd (rond 1976) lid van het Cadre Noir. Dit beeld vind ik echt prachtig; een schoolvoorbeeld van wat men in de Franse school ' Légèreté ' noemt.

Wat ik zo leuk vind aan dit filmpje, is dat deze mevr. Smits heel anders rijd dan "de rest"
Haar teugels hangen eigenlijk gewoon in de welbekende "waslijn", maar het paard is wel mooi nageeflijk en doet alles wat de mevr wil.
Heel rustig en gedoseerd, dat spreek mij ook aan ja.

Ik heb laatst ook een film gezien waarbij men de Légèreté ging vergelijken met de Duitse rij methode.
in Nederland zijn we niet zo bekend met de Légèreté, maar ik vind het prachtig!! Ik dacht dat het Phillip Karl (Cadre Noir) was, die daar aan mee deed.
We zijn vooral "bang" voor de handen, en de handen hoog brengen. Bij de Duitse rij methode is dit natuurlijk uit den boze

http://www.youtube.com/watch?v=g63g9r9_ ... ure=relmfu
van hem zijn niet zoveel goede filmpjes te vinden

Anja beran, zoiets als dit vind ik ook prachtig:

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 15:27

Geryon schreef:
Kadankovitch schreef:

Je bedoelt het bitloze? Ik heb dat mogen bekijken, het is gemaakt van dezelfde soort stof waar ook stoffen teugels en leidsels van gemaakt worden, het is niets meer dan die stof in een halstervorm genaaid, waarbij dan de teugels dezelfde stof is die doorloopt vanaf het neusgedeelte. Er zit dus geen enkel aansnoersysteem in, ook niets scherps of extra zacht, puur genaaid webband is het. Heb haar in het echt zien rijden en vond het wel mooi om te zien, zo super fijn aan de hulpen als dat paard was.

Vicky Smits is daar ook een voorbeeld van, ze heeft jarenlang les gehad van Tineke Bartels maar traint nu idd bij een Franse trainer, maar haar stijl is door de jaren heen aardig dezelfde gebleven, altijd mooi licht en mee met haar paard.

Als ik in het eerste stukje van het filmpje van David zie hoe het paard kantelt met het hoofd dan haak ik al af, sorry.

Hubertus Schmidt en Patrick Kittel vind ik geweldig om te zien, ook Anky, Edward, en Imke zijn voor mij voorbeelden die ik graag zou benaderen qua rijstijl. Als je het hebt over de weg ernaartoe, dan is Tineke Bartels mijn absolute voorbeeld. Met het geduld en de toewijding die zij heeft elke dag opnieuw een stukje verder komen met soms zeer moeilijke paarden door heel positieve en duidelijke training, dat is prachtig om te zien.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 16:15

anja beran kan mij niet bekorren, ik kan graag naar athur cotts kijken of een hans riegler, ok me eigen intructeur kan ik graag naar kijken, uit het verleden toch nog steeds klimken.

Ssmarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 16:29

Ik ben niet zo enthousiast over Anja Beran... De schimmel heeft z'n mond open als een teken van pijn... Bovendien vind ik het er wat onrustig uitzien..

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 16:31

@Ilse123, Heel apart dat juist U valt over iets dat in een fractie van een seconde plaats vind, kort voordat de dame de ring binnengaat. Terwijl bij de voorgaande foto's (uw profiel) van U en uw paard (2009, 2010 en uiteindelijk 2011) uw hoogtepunt vindt door een foto te plaatsen waar U duidelijk met een slofteugel rijdt. Niet dat ik daar per defintie op tegen ben, maar ik denk wel dat men met critische opmerking een beetje terughoudende moet zijn, als men zelf de hulp van een slofteugel nodig heeft. Ik noem dat ; Water preken en zelf wijn drinken. Vindt U niet ook?

@Moll, ook ik vind Anja Beran niet zo bijzonder. Te vaak zie ik beelden waar een paard loopt op manier dat er geen verband is tussen voor- en achterhand. Onder anderen in het filmpje hierboven; daar rijdt zij een valkkleurige in een soort passage waarbij de voorbenen geweldige passen maakt en de achterbenen steppende bewegingen maakt, maar zeker niet ondertreedt in verhouding tot de beweging van de voorhand. Het beeld ziet er NIET gespannen uit. Ik vermoed dat het een bepaald doel dient, maar een ding is zeker; DIT IS GEEN CONVENTIONELE (ik gebruik om bekende redenen niet het woord klassiek) AANPAK. Mevrouw Beran noemt zichzelf graag klassiek, maar die is ongetwijfeld niet een aanpak die in deze categorie past.
Maar begrijp mij goed, ik keur het niet af. Ik zou willen weten wat de meerwaarde van die oefening is.

Nee, ik geloof niet dat Anja Beran een paard pijn doet, en de schimmel opent gewoon de mond, omdat het dier de mogelijkheid krijgt om te kauwen. Meestal wordt de mond dichtgesnoerd met neusriem en nog een viltje eronder om een drukking te voorkomen. (immers een misdaad is pas een misdaad als je betrapt wordt }> )

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 17:11

Wat ik jammer vind in het filmpje van Anja Beran is dat ze oefeningen gaat doen zonder dat de lengtebuiging in orde is, waardoor met name in het laatste gedeelte de pirouettes lang niet zo goed zijn als ze zouden kunnen zijn als ze eerst meer de lengtebuiging alleen voor elkaar had. De instructie draagt daar duidelijk zijn steentje aan bij. Op het moment dat ik hoor "pirouette", had ik dat nog lang niet gemogen, maar had ik als instructie gekregen dat mijn paard eerst veel meer om mijn binnenbeen gebogen moest zijn voor ik de opdracht uberhaupt had gekregen, en had ik die buiging verloren, dan had ik er dan allang weer uit moeten rijden. Nu gaat het fout, ook de tweede pirouette die volgens de commentator goed is is nog altijd niet met lengtebuiging en zittend op het binnenachterbeen, simpelweg omdat dat met deze voorbereiding (of "nonvoorbereiding) niet mogelijk is.
Vind het wel goed van haar dat ze altijd paardvriendelijk rijden predikt, als mensen haar proberen na te doen zal een paard er niet snel onder lijden, dat is ook al iets ;)

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 17:23

en Nuno Oliviera?
wat vinden jullie daarvan?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 17:29

nuo is een kunsenaar qua rijden, maar ook zeker qua verdoezelen de man heeft een zit die echt werelds is, en daar in de onzuiverheden qua scheefhijd mooi kan verdoezelen zonder het werkelijk te corigeren.