Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
murphy102 schreef:Er is dressuur en er is dresseren (kunstjes).
Ik denk dat dressuur gaat om eerlijk paardrijden.
Wat is eerlijk paardrijden?
Dat is m.i. rijden met de biomechanica als uitgangspunt.
Biomechanica is de studie over de mechanische bewegingen, die gevraagd worden van het paard die PÁST bij de structuur van het skelet en de ligging van het spierweefsel.
Die relatie, die ontwikkeling is zo belangrijk omdat alleen zó het gevraagde op een harmonieuze manier uitgevoerd kan worden.
Men moet altijd vanuit het paard beredeneren, vanuit de anatomie, fysiologie en psychologie van het paard, waarbij het paard de tijd krijgt hierin te worden opgeleid.
De wedstrijd is daarbij nooit het uitgangspunt, maar is een test om te kijken "waar sta ik in de opleiding van mijn paard en mijzelf".
Ik sta dan ook achter de richtlijnen van de F.E.I, die uitgaat van de richtlijnen die samengevat zijn in het Scala der Ausbildung.
Welk label je daar aan wilt hangen is mij om het even.
Eerlijk paardrijden heeft het doel een paard zo lang mogelijk gezond oud te laten worden door een correcte opleiding afgestemd op diens biomechanica.
Dit vind ík terug in de Klassieke Rijkunst. Dit versta ík dus onder klassiek.
murphy102 schreef:Het moet over inhoud gaan en in mijn ogen dient ten állen tijden de anatomie en fysiologie en psychologie van het paard gerespecteerd te worden en als uitgangspunt genomen te worden en DÁT mis ik hedentendage. Dat is voor míj waar klassiek voor staat.
Ik ben overigens wél van mening dat je op de wedstrijd terugziet hoe er thuis getraind wordt.