Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
smeetjoew schreef:Ga 'm eerst eens bijzetten als je een paar keer gaat longeren... En dan niet de bijzet op half 11, maar gewoon even een beetje knap bijzetten. Dat hij enigszins bekend raakt met het fenomeen...
Dan ga je erop zitten en ga je stilstaan en zet je twee handen bij het zadel en sluit je deze net zo lang (weerstand bieden) totdat hij daalt in het hoofd en nageeft. Dan ben jij weer vriendelijk en luchtig. Desnoods beloon je even met een stem/een hand. Hij moet eerst een beeeeetje leren begrijpen wat de bedoeling is. Dan stap je rustig weg, belangrijk daarbij is dat hij onder geen voorwaarde in tempo terug mag komen als jij weerstand biedt. Hij moet het verschil leren tussen een weerstandbiedende hand en een remmende hand. In het begin zullen er wat miscommunicaties zijn, maar gewoon rustig blijven doorgaan. Dus je moet wel altijd van achteruit blijven denken, maar in de allereerste fase van leren nageven moet je even op de koop toenemen dat hij wellicht iets achter een been zal kruipen. Maar het mag nimmer tot verzet leiden, want dan denkt hij te weinig vooruit.
En geen gerommel met kneepjes in je hand etc. Gewoon handen sluit en als hij nageeft, weer openen en vriendelijk zijn. Denk voorwaarts-neerwaarts voor jezelf.
Als dit eenmaal een beetje vertrouwd is in de stap, dan ga je gewoon rustig draven en galopperen. Handig is om vaak voltes te draaien, want dan kun je dmv een beetje inbuigen het zakken van het hoofd ook een beetje bevorderen. En nageven houdt voor mij echt in dat hij het hoofd echt laat zakken (dus niet neusje op de loodlijn, want in die eerste fase zijn ze dan niet nageeflijk! Voor de wedstrijd zet je 'm maar bovenin, maar thuis rijd je 'm gewoon wat ronder en dieper), gewoon voor het mooie veel te diep en dat hij daar dan enigszins 'loslaat' en ook vriendelijk aanvoelt.
Een andere tip is om er voor te zorgen dat je een instructeur hebt die bekwaam is en er ook eens een paar keer voor je opstapt, want zo te lezen hebben jullie er beide niet al teveel kaas van gegeten.
xmarliez schreef:Ik heb nog nooit een paard onder mijn kont gehad die netjes is afgericht dus dat gaat niet op. Ik heb nu een jong paard en een paard die opnieuw in training is na jaren verkeerd getraind te zijn geweest.
'Gewoon een beetje knap bijzetten' een bijzet is er niet voor om het paard omlaag te trekken het paard moet nog gewoon kunnen bewegen en het paard zal zelf merken dat de aanleuning zoeken fijner is. Dit leert het paard alleen als je zelf goed kunt longeren en ook bij longeren geldt zelf optijd nageven.
Een paard hoeft niet diep te lopen om geen stugge hals te krijgen, een paard dan zachtjes op het bit kauwt is los in de kaken en een paard dat nageeft is los in de hals, een paard dan in de aanleuning gaat is los door het lichaam.
Een paard dat sterk is wil niet zeggen dat je het paard ook sterk moet behandelen. Ondanks dat paarden mond dood lijken hebben ze nog heel veel gevoel, een bepaalde druk aanhouden en zelf ook optijd nageven is het gene wat de bedoeling is en niet zoals Aukelizzy zegt, handen laag etc dat zijn trucjes om je eigen onkunde te verbloemen.
Je handen gewoon boven het zadel houden zoals je onder het rijden ook doet.
Je moet consequent zijn en niet alleen maar aan druk denken, je moet rijden zoals je wil rijden, en je hele lichaam gebruiken en ook het hele lichaam van je paard.
Je kunt niet van een paard verwachten dat hij braaf zijn rondjes stapt en lekker in de aanleuning blijft als jij geen losmakende oefeningen rijdt.
Vooral bij paarden die verkeerd getraind zijn is loswerken ontzettend belangrijk. Begin in halt zoals ik zei, ga verder in de stap en ga al vrij vlot naar wijk oefeningen op de volte en op de rechte lijn, doordat het paard zijn achterhand los maakt voel je dat in je handen, het paard maakt zijn frame korter (de teugels moeten dan dus ook korter), de rug bolt zich op en de benen verzetten zich. In de eerste fase allemaal nog minimaal omdat dit een moeilijke oefeningen voor dit soort paarden is, het doet pijn in het lichaam omdat er veel blokkades zitten. Hoe meer je traint hoe beter je paard wordt.
Je moet altijd de voorwaartse drang behouden, dus niet gaan terug trekken, heel langzaam stappen etc. Je moet wel het basis tempo aanhouden, behalve in het wijken dan mag het tempo lager.
Doe dit eerst 3 maanden, alleen maar wijken op de volte, rechte lijn, schuine lijn etc. En dan zul je zien dat je paard ook sneller nageeft omdat het lichaam beter wordt, dan kan het paard makkelijker in de aanleuning komen en zul je zien dat je paard niet meer sterre kijkt. Dit komt ook vaak doordat mensen niet nageven.
Vraag je dus eens af hoe JIJ rijdt al ruiter. Misschien geef je zelf wel nooit na, dan gaat je paard schudden, hoofd omhoog gooien en zelfs omhoog houden. Dit kun je oplossen door druk te blijven geven maar je kunt ook eens een keer loslaten en opnieuw beginnen en dan wel bewust bezig zijn. En rij je alleen maar om het rijden, dus alleen maar voltes en rechte lijnen of ben je echt bezig je paard te verbeteren??
We kunnen met druk en dwang heel veel bereiken maar met eerlijkheid en rust nog veel meer.
smeetjoew, wellicht dat er voor jou niet veel verschil op onze kijk in dit 'probleem' zit maar in mijn ogen wel. De intentie van jouw bericht is heel anders dan die van mij en dat lees je door de zinnen heen.
Aukelizzy schreef:Dus jij bied weerstand ( door je hand wat breder en lager te zetten ) wacht totdat je paard daar echt nageeft ( dus niet nog half in je hand loopt te duwen zoals je overal ziet ) dan ontspan jij je hand
Nou sorry hoor, in tegenstelling tot 9 vd 10 paarden die je tegenkomt zijn die van mij stuk voor stuk allemaal hartstikke nageeflijk en super licht aan de hulpen. Ik voer helemaal geen trucjes uit om mijn eigen onkunde te verbloemen, ik weet wat echt paardrijden inhoudt. Maar ik voel dat dit weer eens een eindeloze discussie gaat worden en daar bedank ik voor.
En wanneer iemand dit dus zelf niet kan/weet moet er om hulp gevraagd worden... 

Merk dat ik er gelijk weer fanatiek van wordt haha. Dus verstandiger dat ik me eruit terugtrek. smeetjoew schreef:Joolien: niet alleen lezen wat je wil lezen he. Die opmerking staat in een context waarin ik antwoord geef op een vraag van de TS. Als je nou gewoon eens even mijn post(s) leest ipv een bijna niet relevante opmerking te filteren en dan te zeggen dat het onvriendelijk is en blabla.
En wat nou vastzetten? Dat maken jullie er ZELF van. Ik heb het alleen over bijzetten gehad en niet over vastzetten.
En trekken? Ook dat maken jullie er zelf van. Ik heb het enkel over weerstand bieden gehad.
Ik denk dat dit alles meer over jullie zegt dan over mij... Want achter het scherm weten jullie het beregoed (ik zie jullie ook overal opduiken), maar in de praktijk rijden jullie nog geen deuk in een pakje boter. Dat geeft helemaal niks, maar ga dan niet zeggen dat mijn manier onvriendelijk is en bestaat uit trekken/vastzetten/dwingen/etc/etc.
Nja, weetje, ik heb mijn advies gegeven aan de TS. Ik vind het een uiterst vriendelijke manier van rijden, maar de moraalridders zien het liefst een paard zonder ruggebruik(met alle medische klachten van dien), met z'n kop in de lucht, bitloos; want we houden niet van 'druk' en we zijn zo 'paardvriendelijk'.
Echt weer typisch bokt dit.Merk dat ik er gelijk weer fanatiek van wordt haha. Dus verstandiger dat ik me eruit terugtrek.
Als er iemand is die niet beter weet.....
, als je paard zijn hoofd weer naar boven gaat brengen .geeft het paard aan. dat jij iets niet goed doet,
Voorwaards en dan had je ze al. Bij de pony waar ik nu op rij gebruik ik wel slof omdat ze zich anders vast zet. Ik pak de slof er dan bij, rij haar flink los (8tjes rijden is echt de beste uitvinding ooit haha) en overgangen maken en dan kan ik hem na 20 min los laten
Ik heb zelf geen probleem met de slof zolang ze hun onderhals maar niet opzetten, en dus niet ontspannen zijn, want dan is de werking van de slof gewoon totaal weg.