slof om nageeflijk te rijden?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 09:56

Ik ga helemaal met smeetjoew mee!

Op deze manier zorg je er ook voor dat je paard echt nageeft, ipv al dat half bakken werk wat je overal ziet. Je paard moet gewoon leren dat als jij contact pakt op je teugel hij daar op ontspant en loslaat ipv spant. Dus jij bied weerstand ( door je hand wat breder en lager te zetten ) wacht totdat je paard daar echt nageeft ( dus niet nog half in je hand loopt te duwen zoals je overal ziet ) dan ontspan jij je hand en vervolgens pak je opnieuw contact op de teugel en zet je hem nog weer iets lager en ronder. Op die manier leert je paard dat hij los moet laten op het contact pakken van de teugel. Ik gebruik persoonlijk hier wel een slof bij omdat ze in het begin altijd eerst even sterk in jou hand worden ( omdat ze het ook moeten leren snappen).

Zorg overigens wel voor goede begeleiding, helemaal als je het zelf nog wat moeilijk vindt om aan te voelen wanneer het goed is. Als je namelijk zelf niet doortastend genoeg bent, of juist te lang vasthoudt dan doe je er meer fout dan goed mee.
Laatst bijgewerkt door Aukelizzy op 16-12-11 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 10:02

smeetjoew schreef:
Ga 'm eerst eens bijzetten als je een paar keer gaat longeren... En dan niet de bijzet op half 11, maar gewoon even een beetje knap bijzetten. Dat hij enigszins bekend raakt met het fenomeen...
Dan ga je erop zitten en ga je stilstaan en zet je twee handen bij het zadel en sluit je deze net zo lang (weerstand bieden) totdat hij daalt in het hoofd en nageeft. Dan ben jij weer vriendelijk en luchtig. Desnoods beloon je even met een stem/een hand. Hij moet eerst een beeeeetje leren begrijpen wat de bedoeling is. Dan stap je rustig weg, belangrijk daarbij is dat hij onder geen voorwaarde in tempo terug mag komen als jij weerstand biedt. Hij moet het verschil leren tussen een weerstandbiedende hand en een remmende hand. In het begin zullen er wat miscommunicaties zijn, maar gewoon rustig blijven doorgaan. Dus je moet wel altijd van achteruit blijven denken, maar in de allereerste fase van leren nageven moet je even op de koop toenemen dat hij wellicht iets achter een been zal kruipen. Maar het mag nimmer tot verzet leiden, want dan denkt hij te weinig vooruit.

En geen gerommel met kneepjes in je hand etc. Gewoon handen sluit en als hij nageeft, weer openen en vriendelijk zijn. Denk voorwaarts-neerwaarts voor jezelf.

Als dit eenmaal een beetje vertrouwd is in de stap, dan ga je gewoon rustig draven en galopperen. Handig is om vaak voltes te draaien, want dan kun je dmv een beetje inbuigen het zakken van het hoofd ook een beetje bevorderen. En nageven houdt voor mij echt in dat hij het hoofd echt laat zakken (dus niet neusje op de loodlijn, want in die eerste fase zijn ze dan niet nageeflijk! Voor de wedstrijd zet je 'm maar bovenin, maar thuis rijd je 'm gewoon wat ronder en dieper), gewoon voor het mooie veel te diep en dat hij daar dan enigszins 'loslaat' en ook vriendelijk aanvoelt.

Een andere tip is om er voor te zorgen dat je een instructeur hebt die bekwaam is en er ook eens een paar keer voor je opstapt, want zo te lezen hebben jullie er beide niet al teveel kaas van gegeten.

Dat het paard moet leren nageven, eens maar de manier waarop, oneens.
De bijzet mag nooit en ten nimmer te strak staan een paard leert nageven op een bijzet die correct is afgesteld, hier komt wel wat kundig longeerwerk bij kijken want het lijkt makkelijker dan het is en dan vooral het longeren met bijzet.
Het leren nageven begint al in halt. Je pakt de teugels op de juiste! lengte want pak je ze te kort kan je paard niet nageven, ga je terug trekken kan je paard dat nog steeds niet. Je hand laat je staan en nageven gebeurd alleen met je hand en niet zoals ze meeste mensen doen met je hele arm (die naar voren laten gaan wanneer het paard nageeft) want dan kan het paard niet meer nageven omdat er te veel teugel lengte is.
Onder het rijden is het ook heel belangrijk je hand te laten staan en niet mee te bewegen wat de meeste mensen wel denken. Je hand laten staan wil niet zeggen dat je een stugge hand hebt, nee je vingers/hand is telkens ritmisch in beweging met de paardenmond, dit om een zacht/licht contact te onderhouden.
Door mee te bewegen zorg je voor constante ruis in de paardenmond, je hand laten staan op de juiste teugellengte zorgt ervoor dat het paard in de juiste aanleuning blijft.

Je paard te diep willen stellen is natuurlijk weer zo a la Anky, lekker diep dat zorgt er voor dat de spieren lang worden.. Als we iets niet willen is het wel lange spieren, we willen korte spieren, krachtige spieren en dat krijg je alleen maar door je paard op zn Hollands 'bij elkaar te houden'. Een paard die in de juiste aanleuning gaat gebruikt zijn achterhand en rugspieren uitstekend.
Door een paard te diep te laten gaan is het contact met de achterhand verdwenen.

Dus bij paard rijden gaat het hele 'aan de achterhand werken dan komt de voorkant vanzelf' niet op. Het is een samenwerking van voor en achter. Geen activiteit achter is geen activiteit voor en geen activiteit voor is geen activiteit achter.

smeetjoew

Re: slof om nageeflijk te rijden?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 10:15

Marliez: dat is hartstikke fijn als je een paard heb dat netjes is afgericht in de zin dat het correct heeft leren nageven etc. Maar dit is al een 'wat ouder' paard dat alles nog moet leren en in het begin der beginne vind ik het beter om 'm te diep te hebben dan dat halfbakken neus op de loodlijn met rechte, stugge hals en geen ruggebruik.

En ik heb het nergens over een bijzet die te strak moet staan hoor? Hij moet zodanig afgesteld staan dat hij niet bij ieder wissewasje z'n kop in de lucht kan gooien en weg kan steppen. En tja, dan is het voor het mooie maar wat te diep, maar hij moet het ergens toch leren.

Hartstikke fijn om met je handje het paard te leren nageven, maar dit paard is inmiddels al een jaartje ouder en sterker, en dat 'sterrenkijken' zit er ook al een tijdje in.

Daarnaast, wat zeg jij anders dan ik? Je herhaalt gewoon wat ik al genoemd heb (bijzet, longeren, halthouden, weerstand bieden, stille hand, niet helemaal meegeven)....

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 11:06

Ik heb nog nooit een paard onder mijn kont gehad die netjes is afgericht dus dat gaat niet op. Ik heb nu een jong paard en een paard die opnieuw in training is na jaren verkeerd getraind te zijn geweest.

'Gewoon een beetje knap bijzetten' een bijzet is er niet voor om het paard omlaag te trekken het paard moet nog gewoon kunnen bewegen en het paard zal zelf merken dat de aanleuning zoeken fijner is. Dit leert het paard alleen als je zelf goed kunt longeren en ook bij longeren geldt zelf optijd nageven.

Een paard hoeft niet diep te lopen om geen stugge hals te krijgen, een paard dan zachtjes op het bit kauwt is los in de kaken en een paard dat nageeft is los in de hals, een paard dan in de aanleuning gaat is los door het lichaam.

Een paard dat sterk is wil niet zeggen dat je het paard ook sterk moet behandelen. Ondanks dat paarden mond dood lijken hebben ze nog heel veel gevoel, een bepaalde druk aanhouden en zelf ook optijd nageven is het gene wat de bedoeling is en niet zoals Aukelizzy zegt, handen laag etc dat zijn trucjes om je eigen onkunde te verbloemen.
Je handen gewoon boven het zadel houden zoals je onder het rijden ook doet.

Je moet consequent zijn en niet alleen maar aan druk denken, je moet rijden zoals je wil rijden, en je hele lichaam gebruiken en ook het hele lichaam van je paard.
Je kunt niet van een paard verwachten dat hij braaf zijn rondjes stapt en lekker in de aanleuning blijft als jij geen losmakende oefeningen rijdt.

Vooral bij paarden die verkeerd getraind zijn is loswerken ontzettend belangrijk. Begin in halt zoals ik zei, ga verder in de stap en ga al vrij vlot naar wijk oefeningen op de volte en op de rechte lijn, doordat het paard zijn achterhand los maakt voel je dat in je handen, het paard maakt zijn frame korter (de teugels moeten dan dus ook korter), de rug bolt zich op en de benen verzetten zich. In de eerste fase allemaal nog minimaal omdat dit een moeilijke oefeningen voor dit soort paarden is, het doet pijn in het lichaam omdat er veel blokkades zitten. Hoe meer je traint hoe beter je paard wordt.
Je moet altijd de voorwaartse drang behouden, dus niet gaan terug trekken, heel langzaam stappen etc. Je moet wel het basis tempo aanhouden, behalve in het wijken dan mag het tempo lager.
Doe dit eerst 3 maanden, alleen maar wijken op de volte, rechte lijn, schuine lijn etc. En dan zul je zien dat je paard ook sneller nageeft omdat het lichaam beter wordt, dan kan het paard makkelijker in de aanleuning komen en zul je zien dat je paard niet meer sterre kijkt. Dit komt ook vaak doordat mensen niet nageven.
Vraag je dus eens af hoe JIJ rijdt al ruiter. Misschien geef je zelf wel nooit na, dan gaat je paard schudden, hoofd omhoog gooien en zelfs omhoog houden. Dit kun je oplossen door druk te blijven geven maar je kunt ook eens een keer loslaten en opnieuw beginnen en dan wel bewust bezig zijn. En rij je alleen maar om het rijden, dus alleen maar voltes en rechte lijnen of ben je echt bezig je paard te verbeteren??

We kunnen met druk en dwang heel veel bereiken maar met eerlijkheid en rust nog veel meer.

smeetjoew, wellicht dat er voor jou niet veel verschil op onze kijk in dit 'probleem' zit maar in mijn ogen wel. De intentie van jouw bericht is heel anders dan die van mij en dat lees je door de zinnen heen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 12:11

xmarliez schreef:
Ik heb nog nooit een paard onder mijn kont gehad die netjes is afgericht dus dat gaat niet op. Ik heb nu een jong paard en een paard die opnieuw in training is na jaren verkeerd getraind te zijn geweest.

'Gewoon een beetje knap bijzetten' een bijzet is er niet voor om het paard omlaag te trekken het paard moet nog gewoon kunnen bewegen en het paard zal zelf merken dat de aanleuning zoeken fijner is. Dit leert het paard alleen als je zelf goed kunt longeren en ook bij longeren geldt zelf optijd nageven.

Een paard hoeft niet diep te lopen om geen stugge hals te krijgen, een paard dan zachtjes op het bit kauwt is los in de kaken en een paard dat nageeft is los in de hals, een paard dan in de aanleuning gaat is los door het lichaam.

Een paard dat sterk is wil niet zeggen dat je het paard ook sterk moet behandelen. Ondanks dat paarden mond dood lijken hebben ze nog heel veel gevoel, een bepaalde druk aanhouden en zelf ook optijd nageven is het gene wat de bedoeling is en niet zoals Aukelizzy zegt, handen laag etc dat zijn trucjes om je eigen onkunde te verbloemen.
Je handen gewoon boven het zadel houden zoals je onder het rijden ook doet.

Je moet consequent zijn en niet alleen maar aan druk denken, je moet rijden zoals je wil rijden, en je hele lichaam gebruiken en ook het hele lichaam van je paard.
Je kunt niet van een paard verwachten dat hij braaf zijn rondjes stapt en lekker in de aanleuning blijft als jij geen losmakende oefeningen rijdt.

Vooral bij paarden die verkeerd getraind zijn is loswerken ontzettend belangrijk. Begin in halt zoals ik zei, ga verder in de stap en ga al vrij vlot naar wijk oefeningen op de volte en op de rechte lijn, doordat het paard zijn achterhand los maakt voel je dat in je handen, het paard maakt zijn frame korter (de teugels moeten dan dus ook korter), de rug bolt zich op en de benen verzetten zich. In de eerste fase allemaal nog minimaal omdat dit een moeilijke oefeningen voor dit soort paarden is, het doet pijn in het lichaam omdat er veel blokkades zitten. Hoe meer je traint hoe beter je paard wordt.
Je moet altijd de voorwaartse drang behouden, dus niet gaan terug trekken, heel langzaam stappen etc. Je moet wel het basis tempo aanhouden, behalve in het wijken dan mag het tempo lager.
Doe dit eerst 3 maanden, alleen maar wijken op de volte, rechte lijn, schuine lijn etc. En dan zul je zien dat je paard ook sneller nageeft omdat het lichaam beter wordt, dan kan het paard makkelijker in de aanleuning komen en zul je zien dat je paard niet meer sterre kijkt. Dit komt ook vaak doordat mensen niet nageven.
Vraag je dus eens af hoe JIJ rijdt al ruiter. Misschien geef je zelf wel nooit na, dan gaat je paard schudden, hoofd omhoog gooien en zelfs omhoog houden. Dit kun je oplossen door druk te blijven geven maar je kunt ook eens een keer loslaten en opnieuw beginnen en dan wel bewust bezig zijn. En rij je alleen maar om het rijden, dus alleen maar voltes en rechte lijnen of ben je echt bezig je paard te verbeteren??

We kunnen met druk en dwang heel veel bereiken maar met eerlijkheid en rust nog veel meer.

smeetjoew, wellicht dat er voor jou niet veel verschil op onze kijk in dit 'probleem' zit maar in mijn ogen wel. De intentie van jouw bericht is heel anders dan die van mij en dat lees je door de zinnen heen.

Tjonge zeg, lezen is ook een kunst opzich.
Aukelizzy schreef:
Dus jij bied weerstand ( door je hand wat breder en lager te zetten ) wacht totdat je paard daar echt nageeft ( dus niet nog half in je hand loopt te duwen zoals je overal ziet ) dan ontspan jij je hand

Vind het daarnaast nogal knap dat jij vanachter een scherm kunt beoordelen dat ik dus niet kan rijden omdat ik mijn handen wat lager en breder zet. _O- Nou sorry hoor, in tegenstelling tot 9 vd 10 paarden die je tegenkomt zijn die van mij stuk voor stuk allemaal hartstikke nageeflijk en super licht aan de hulpen. Ik voer helemaal geen trucjes uit om mijn eigen onkunde te verbloemen, ik weet wat echt paardrijden inhoudt. Maar ik voel dat dit weer eens een eindeloze discussie gaat worden en daar bedank ik voor.

Overigens train ik onder de begeleiding van een professioneel topruiter en die vind niet dat ik trucjes uithaal om mijn onkunde te verbergen, dus ik denk zomaar dat ik toch niet zo beroerd rij als jij denkt. ;)

Overigens wil ik er nog wel even bijzeggen dat heel veel paarden nageven op het ontspannen van de ruiter hand, terwijl er nageven moet worden op een weerstand biedende hand, waarna ontspanning volgt. En dat is precies wat ik daarboven zeg. Weerstand bieden tot hij nageeft, daarna ontspannen.

Edit, Ik zal er vast bij zeggen dat dit absoluut geen aanval naar jou is, maar nadat ik even in jou profiel heb gekeken snap ik wel dat wij van mening verschillen en ik kan je nu al vertellen dat wij het ook niet eens gaan worden. ;)
Laatst bijgewerkt door Aukelizzy op 16-12-11 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 12:22

Ik snap de manier van Smeetjoew ook niet helemaal, maar dat komt omdat ik geen fan ben van druk in de mond, vooral het 'naar links en rechts stellen' snap ik niet zo goed, dat klinkt heel kort door de bocht als zagen, je zult het niet zo bedoelen maar het heeft wellicht hetzelfde effect. De manier waarop jij het uitlegt klinkt als forceren. Het lijkt me niet dat we hier een hele discussie moeten gaan hebben want die hebben we eerder gehad.

Ik ben wel van mening dat longeren en bijzetten een goed effect kan hebben, maarniet een paard vastzetten.
Een paard gaat dan de druk ontwijken en kan een valse knik creeren of gaat in verzet. Als je de 'normale' bijzet gebruikt, dus van een hoog punt op de singel door het bit tussen de benen gaat het paard ook nageven maar dan heeft hij meer vrijheid om de neus op de loodlijn te houden en te zakken wanneer hij ontspant en met het hoofd omhoog te komen als hij iets moeilijk vind.

Mijn mening is dat je dit met rust en geduld oplost. Je neemt de teugels aan en laat hem goed voorwaarts doorlopen. Ga in stap veel voltes rijden, vraag daarbij stelling, je buitenhand begrenzen op licht contact, binnenhand op dezelfde hoogte als de buitenhand naar binnen brengen en het binnenbeen goed aanhouden zodat hij mooi gaat buigen om je binnenbeen en stelling geeft, het buitenbeen gebruik je om het tempo aan te houden, niet constant willen drijven maar druk op beide benen, wanneer hij niet reageert tik achter het been. Hij moet niet teveel buigen, als hij te scheef wordt zet je hem recht met je buitenbeen en buitenteugel.
Hierbij mag je af en toe kneden met je hand, niet je hand terug halen want dan werk je tegen, je zegt al dat het paard zwaar in de hand is en dat wil je niet opzoeken.
Vergroot en verklein de volte en houdt daarbij de buiging en stelling gelijk.
Probeer eens je binnenhand mee te geven richting de mond en kijken of hij deze dan volgt en zakt in je hand.

Op de lange zijde stel je het paard recht maar kun je ook licht stelling vragen, dan doe je hetzelfde als op de volte alleen gebruik je dan je binnenbeen om hem op de hoefslag te houden en je buitenteugel evt iets van de hand.

Dit is een beknopte versie van hoe ik het zou doen, uiteraard is dit een moeilijke manier die heel veel geduld vergt, en het zal ook wel even kunnen duren totdat het paard hierop reageert.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 12:51

ik ben het inderdaad meer met Jooliens eens.
Tuurlijk moet een paard het begrip " nageven" leren begrijpen....maar een bijzet eraan (zeker op de verkeerde manier) kan ertoe leiden dat een paard of gaat steigeren, of juist superstug wordt. Dit moet wel allemaal met zoveel beleid worden gedaan! Dat ik altijd bang ben als ik dit soort dingen in een topic lees, het verkeerd begrepen wordt en helemaal verkeerd wordt toegepast.
Hetzelfde als leren sluiten terwijl je halt houdt....sommige zullen hier echt van flippen, dus ook zeker niet toe te passen zonder hulp langs de kant (let wel, mijn manier is het niet, ik gebruik liever andere methodes, maar dat is ieder zijn ding).....

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 13:04

Ik ben het met jou eens Sky_As, dat dingen vaak verkeerd worden begrepen en inderdaad dus ook verkeerd worden toegepast. Dat is zeker het gevaar van internet.

Ik ben het helemaal met Smeetjoew eens en wij bedoelen hetzelfde ( alhoewel zij het beter verwoord heeft) maar we zeggen ook beide dat er voor goede instructie gezorgd moet worden. Maar dat moet sowieso met paardrijden.

Overigens, als ik mijn paarden met een bijzet bijzet worden ze echt niet stug hoor en ze steigeren ook niet. (terwijl ik ze wel dieper en ronder bijzet ) Dat is dus een stukje inzicht dat je moet hebben en je moet op het juiste moment handelen, maar dat is met alles wat je doet. :) En wanneer iemand dit dus zelf niet kan/weet moet er om hulp gevraagd worden...

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 13:32

Als een instructeur om deze reden met een slof aan komt zetten zal ik al niet meer gaan.
Als een instructeur bij een jong paard met een slof aan komt zetten zou ik heel hard gillen weg rennen en nooit meer terug gaan :o

Juist de groene paarden zijn nog zoooo fijn in de mond....als je daar al tegen aan loopt moet je echt een andere instructrice zoeken.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 13:38

Wat al heel veel gezegd wordt, instructie is in dit geval echt nodig. Vooral als je zelf niet zeker weet wat je moet doen, kun je niet van wat hulp via dit forum ervanuit gaan dat je eruit komt.
Zelf heb ik ook een jong paard en echt instructie nodig, om veel bevestigd te krijgen en hulp te krijgen. Het duurt even voor je de feeling krijgt om je paard en voorwaarts, nageeflijk en ontspannen te rijden. Je paard moet het daarnaast natuurlijk ook begrijpen.
Ook kun je moeilijk uitleggen via internet hoeveel druk je wel en niet kunt geven. Mij is dat voorgedaan met de teugel. Begrijp je je instructrice niet, vraag om uitleg. En anders probeer een intructeur die ervaring heeft met jonge paarden en zelf ook erop kan rijden, om te weten hoe je paard is en waar de moeilijkheden zitten.
Bijzet met longeren of pessoa is ook goed, maar je moet wel precies weten hoe dit af te stellen. Intructie is gewoon echt handig hierbij!
Succes!

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 15:03

@TS nageeflijkheid verkrijg je door je paard te leren dat ie moet geven op het bit, vanuit de kaak dus,een jong paardje leer je dit al doordat je eens 2 of 3 keer wat druk zet tot hij/zij loslaat, de release is dan de beloning, en het dier is dus nageeflijk... hoe bereik je dat in hemelsnaam met een slof dan? daarmme trek je m naar beneden, dus kan ie niet op een normale manier de kaak loslaten, nageeflijkheid wordt natuurlijk veel verward met diep en veel te rond, bedoel je dat misschien?

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 15:13

Hmm. Ik zou toch wel graag een foto willen zien van hoe erg hij sterren kijkt :j
Hulpteugels moet je altijd proberen te vermijden.

Heb je ondertussen al een andere instructrice? Of blijf je bij deze?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 15:29

Aukelizzy, ik weet ook wel dat wij het niet eens gaan worden, hoeft ook niet. Enne trainer onder begeleiding van een topruiter zegt mij niet zo veel als ik zie wat er nu aan de top rijdt ;)
(Ohja en de reactie 'anders zouden ze niet aan de top rijden' gaat niet op, want geld is macht en de paardensport van nu is niet meer wat het geweest is en niet meer wat het zou moeten zijn).

Bentotoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 15:33

het kan wel maar gebruik m alleen als steun dus als ie weer heel erg sterren gaat kijken dat die dan de slof aantikt zodat ie niet helemaal zn neus in de lucht gooit ;)

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 18:38

Joolien: niet alleen lezen wat je wil lezen he. Die opmerking staat in een context waarin ik antwoord geef op een vraag van de TS. Als je nou gewoon eens even mijn post(s) leest ipv een bijna niet relevante opmerking te filteren en dan te zeggen dat het onvriendelijk is en blabla.

En wat nou vastzetten? Dat maken jullie er ZELF van. Ik heb het alleen over bijzetten gehad en niet over vastzetten.
En trekken? Ook dat maken jullie er zelf van. Ik heb het enkel over weerstand bieden gehad.
Ik denk dat dit alles meer over jullie zegt dan over mij... Want achter het scherm weten jullie het beregoed (ik zie jullie ook overal opduiken), maar in de praktijk rijden jullie nog geen deuk in een pakje boter. Dat geeft helemaal niks, maar ga dan niet zeggen dat mijn manier onvriendelijk is en bestaat uit trekken/vastzetten/dwingen/etc/etc.

Nja, weetje, ik heb mijn advies gegeven aan de TS. Ik vind het een uiterst vriendelijke manier van rijden, maar de moraalridders zien het liefst een paard zonder ruggebruik(met alle medische klachten van dien), met z'n kop in de lucht, bitloos; want we houden niet van 'druk' en we zijn zo 'paardvriendelijk'.

Echt weer typisch bokt dit. :n Merk dat ik er gelijk weer fanatiek van wordt haha. Dus verstandiger dat ik me eruit terugtrek.
Laatst bijgewerkt door smeetjoew op 16-12-11 18:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 18:42

Begin die voorkant nu toch eens te negeren! Jij/jullie hebben het er helemaal zelf naar gemaakt dat dit dier zich niet meer ontspant. Logisch ook als je jong bent en niemand de moeite wil nemen aan je lichaam te werken, je sterker maken, je rechtrichten, zitlessen nemen voor een eventuele tegenwerkende zit... Ik zou dan als jong paard ook mijn hoofd heel erg ver de lucht in steken. Er is geen excuus voor het gebruik van een slof en imo is iedere ruiter die zich genoodzaakt ziet hiermee te rijden onkundig en zeer onwetend wat nageeflijkheid nu echt in houdt. Dat ze die rommel nog verkopen. Moesten ze eens mee stoppen, en dan zien wie er echt kan rijden en wie aanprutst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 18:48

smeetjoew schreef:
Joolien: niet alleen lezen wat je wil lezen he. Die opmerking staat in een context waarin ik antwoord geef op een vraag van de TS. Als je nou gewoon eens even mijn post(s) leest ipv een bijna niet relevante opmerking te filteren en dan te zeggen dat het onvriendelijk is en blabla.

En wat nou vastzetten? Dat maken jullie er ZELF van. Ik heb het alleen over bijzetten gehad en niet over vastzetten.
En trekken? Ook dat maken jullie er zelf van. Ik heb het enkel over weerstand bieden gehad.
Ik denk dat dit alles meer over jullie zegt dan over mij... Want achter het scherm weten jullie het beregoed (ik zie jullie ook overal opduiken), maar in de praktijk rijden jullie nog geen deuk in een pakje boter. Dat geeft helemaal niks, maar ga dan niet zeggen dat mijn manier onvriendelijk is en bestaat uit trekken/vastzetten/dwingen/etc/etc.

Nja, weetje, ik heb mijn advies gegeven aan de TS. Ik vind het een uiterst vriendelijke manier van rijden, maar de moraalridders zien het liefst een paard zonder ruggebruik(met alle medische klachten van dien), met z'n kop in de lucht, bitloos; want we houden niet van 'druk' en we zijn zo 'paardvriendelijk'.

Echt weer typisch bokt dit. :n Merk dat ik er gelijk weer fanatiek van wordt haha. Dus verstandiger dat ik me eruit terugtrek.

Ik heb je hele post gelezen, met halstertouwen of bijzetteugels vind ik vastzetten ja. Ik heb het idee dat jij veel op druk rijdt, als ik jouw verhalen zo hoor, dat is niet mijn manier. En over deuk in een pakje boter rijden, ik rijd niet op hoog niveau nee, maar ik laat paarden onder het rijden in hun waarde, ik weet dat dat op topniveau niet altijd kan en daarom kies ik er niet voor. een drastische zin, maar zolang ruiters als jij niet inzien dat het ook anders kan hou ik dat voor. En je kunt er niks aan doen, je weet niet beter, er zijn er zoveel die niet beter weten omdat het zo hoort en wordt gedoogd...

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 18:51

Give me a break zeg. :') Als er iemand is die niet beter weet.....
Je zou ook eens wat minder moeten speculeren. Daar ben je nogal een ster in. Niet oordelen over iemand waarover je NIETS weet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 18:53

smeetjoew schreef:
Give me a break zeg. :') Als er iemand is die niet beter weet.....
Je zou ook eens wat minder moeten speculeren. Daar ben je nogal een ster in. Niet oordelen over iemand waarover je NIETS weet.

Daar heb je gelijk in, ik baseer dit puur op je manier van uitleggen.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 18:55

ik vind het 2 kanten hebben,
de slof kun je op meerdere manieren gebruiken he,
of (zoals je veel te vaak ziet)paard in de krul en slof continu strak
of slof er losjes aan om het paard te leren om na te geven,
dat betekend dat er alleen een hele lichte spanning op de slof mag staan als het paard met zijn hoofd tussen de sterren loopt,
als het paard dat snapt en dus ook maar iets naar beneden gaat is meteen de spanning van de slof af,
daar is een slofteugel voor bedoelt en zo hoor je hem te gebruiken,
als het paard eenmaal snapt te zakken op een lichte druk kun je hem makkelijk zelf netjes naar beneden / rond rijden door gewoon lichte druk te houden in je hand (niet trekken gewoon licht contact)
en als hij ook maar een cm nageeft meteen zelf ook je hand toestaan,
daar heb je geen slof meer voor nodig als hij dat snapt ;)

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 18:56

heel snel een nieuwe les juf zoeken, een die klassiek geschoold is en dus geen orun of iets..... Dan heb je wat!!

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 18:57

De nageefelijkheid is niet iets wat je moet gaan dwingen met hulpteugels,
Dat moet je leren gaan voelen :j , als je paard zijn hoofd weer naar boven gaat brengen .geeft het paard aan. dat jij iets niet goed doet,
Als ik mijn hand naar voren steek blijft mijn paard nog steeds nageeflijk lopen, daaruit kun je zien dat je paard echt na geeft en dus niet in de krul word getrokken door te strenge ruiterhanden, ;)
Ik kneed nooit in mijn handen om een paard te laten nageven, dat heet namelijk pluk werk .als je telkens kneepjes moet gaan geven,
En dat heeft dus niks te maken met nageeflijk te gaan rijden,
Laatst bijgewerkt door dior_bokt op 16-12-11 19:00, in het totaal 2 keer bewerkt

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 18:58

kim1207 schreef:
heel snel een nieuwe les juf zoeken, een die klassiek geschoold is en dus geen orun of iets..... Dan heb je wat!!

indd ja kneden is nooit goed :n
en al helemaal niet zagen zoals je lesgever blijkbaar doet

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 19:00

Zelf zou ik een jong paard niet met slof rijden, geen rede voor, maar ik heb alleen jonge paarden gehad die van zichzelf al netjes liepen omdat ze nog lekker fris in de mond waren :) Voorwaards en dan had je ze al. Bij de pony waar ik nu op rij gebruik ik wel slof omdat ze zich anders vast zet. Ik pak de slof er dan bij, rij haar flink los (8tjes rijden is echt de beste uitvinding ooit haha) en overgangen maken en dan kan ik hem na 20 min los laten :D Ik heb zelf geen probleem met de slof zolang ze hun onderhals maar niet opzetten, en dus niet ontspannen zijn, want dan is de werking van de slof gewoon totaal weg.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 19:01

Mijn ervaring bij jonge paarden is dat ze dit vaak nog moeten leren, dat zoeken naar de hand, maar ook de gewenste houding terwijl er iemand op zit.
Ik begin zelf pas hiermee als een paard OHZ met het hoofd laag loopt (lange teugel, ik rij paarden op de benen in). Dat is het moment dat een paard ontspannen genoeg is om dit voor de eerste keer te doen.

Ik neem langzaam de teugels korter/voor de eerste keer op maat, en dan hou ik mijn handen gewoon stil (ontspannen en op normale teugel hoogte natuurlijk), ik wil dat het paard zelf gaat zoeken. Zeker jonge paarden heb je dan met 5-10 minuten geleerd wat nagevelijk zijn is. Perfect is het nog lang niet, maar weten wat je bedoelt wel.
Loopt het jonge paard nog sterren te kijken, dan ga je gewoon te snel in je verwachtingen, doe dan maar wat pasjes terug (figuurlijk).

Ik zou als de wiedeweerga een echte instructeur nemen, want hier ga je alleen op achteruit met je paard.

Je kan het trouwens best aanleren met slof of kneepjes of wat dan ook, maar het verschil is de assiocatie die een paard maakt nadat ze weten wat je bedoelt.