is hier iemand NIET ANTI slof?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MaartPaard

Re: is hier iemand NIET ANITI slof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 10:07

ik vind hulpteugels gewoon alleen symptoombestrijding..

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 10:08

MaartPaard schreef:

:j Ik ook.

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 10:19

ik rijd regelmatig met mijn slofje, dan hangt hij meestal gewoon los.
Ik zie het probleem niet van een hulpteugel,mits goed gebruikt.

LisErm94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 10:27

Ik rijd er zelf niet mee,
maar als het voor andere een uitkomst biedt en ze het goed gebruiken heb ik er echt geen problemen mee :)

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 10:36

Een slof kan heel handig zijn, mits goed gebruikt.
Ik heb m nu even tijdelijk om mijn merrie hangen die 2 jaar niet onder t zadel is geweest :D Ze kan redelijk gek doen, en alleen die slof al om maakt haar een stuk braver, vind t wel zo veilig :+
Ook kan ik haar zo nét even lekkerder over de rug krijgen, en hangt die slof los.
Lekker rijden vind ik het overigens niet, veelst te vol in mn handen.

Je ziet te vaak dat de slof gebruikt wordt om een paard naar beneden te krijgen, en dat zo'n ding altijd strak hangt. Tsja dat werkt averechts.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 10:40

Ik heb jarenlang met een slof gereden (als noodrem), en ben er dan ook niet tegen. Wel vind ik dat er goede begeleiding moet zijn, wil je met dit soort middelen gaan rijden. Vaak blijkt dan ook dat je die slof al gauw niet meer nodig hebt.
Vraag me trouwens wel af waarom iedereen altijd roept: 'Ja, ik rijd wel eens met slof, maar dan hangt hij altijd los.' Waarom rijd je dan in godsnaam met dat ding? Ik denk dat er heel veel mensen op bokt met een hulpteugel rijden waar dat helemaal niet nodig is. Kijk alleen al naar het grote aantal martingaals. Ik heb zelf altijd flink hoog gesprongen met springles, maar nooit een martingaal eraan gehad. Geen enkel paard in mijn les, trouwens. (Nu weet ik wel dat een martingaal weinig impact heeft op het paard, zolang het zich goed gedraagt, maargoed, het is wel weer een extra teugel die je eraan hangt...)

(Ik heb zelf altijd met slof gereden op aanraden van mijn instructrice, die achteraf helemaal niet zo goed bleek te zijn. Toen ik een andere instructrice nam, was het eerste wat ze deed de slof eraf halen. Toen zij mij echt leerde paardrijden ipv paardzitten, was het probleem al gauw opgelost. :') )

malissapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 10:45

ik rijd bijna altijd met slof, ga je ook geen gevecht aan je trekt het bit niet voor de kiezen enzovoort.
met springen rijd ik met martigaal als ik dan een keer mijn handen te hoog heb ofzo doe ik mijn paard niet zoveel zeer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 10:49

Grappig topic! Ik rijd op dit moment zelf niet met slof of hulpteugels, maar heb dat in het verleden wel gedaan. Ik vind het wel erg interessant om te bepaalde reacties te lezen.

Idd komen er heeeeeeeeel vaak opmerkingen als: ga grondwerk doen, paard op stal is dierenmishandeling, hoefijzers zijn onnatuurlijk, dekens mag niet, scheren is ook niet goed, je paard moet het voor je willen doen, hij heeft pijn, enz enz. Dit zijn vaak mensen die roepen dat het allemaal zo "natuurlijk mogelijk" moet!!

En ja, dan zeg ik op mijn beurt: blijf dan helemaal met je tengels van een paard af! Ga er niet op zitten en laat het dier lekker paard zijn.

Alle discussies over het al dan niet natuurlijk houden van een paard ten spijt. Wij als mens hebben toch echt zelf besloten om er OP te gaan zitten, terwijl ze daar toch echt NIET voor bedoeld zijn.

En volgens mij hebben de meeste mensen hier op Bokt toch echt het beste met hun paard voor. En ja, ik zou het liefst willen dat mijn paarden nu ook nog 24/7 buiten konden staan op een mooi, droog weiland, met schuilstal. Dat ik er gewoon op kan gaan zitten en dat ze op de lichtste hulp het gevraagde uitvoeren, dat ze geen ijzers nodig hebben en dat het, het hele jaar mooi weer is :j . Maar ja, de praktijk is toch vaak anders. Ieder zal moeten roeien met de riemen die hij heeft.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 13:21

ik zie liever een paard met z'n koppie ontspannen naar beneden lopen met een hulpteugel, dan met z'n hoofd in de lucht, rug weg gedrukt en een vringende en butsende ruiter erop, zonder hulpteugel omdat het zo paardvriendelijk is.
Vaak kan een hulpteugel kan goed helpen om even door dat moeilijke randje heen te komen. Een paard dat met z'n hoofd omhoog loopt heeft een strakke rug en zit daardoor oncomfortabel, doordat een paard dan moeilijker zit is het moeilijker het paard weer nageeflijk te krijgen.

helaas word een hulpteugel wel vaak verkeerd gebruikt. Als dit gezien word mag daar best wat van gezegt worden vind ik, maar op Bokt zitten veel mensen die een grote behoefte hebben aan commentaar leveren op andere mensen, zonder zelf enige kennis van zaken te hebben.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 13:23

Voor een headsheaker(medisch, niet rijtechnisch probleem) is hij heel handig tijdens het rijden.

_lieff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 13:25

:roll:
weer zo'n topic... er is niets mis met slof/pelham mits je hem goed gebruikt...
@schoentje , vind ik ook :)

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 13:38

schoentje schreef:
ik zie liever een paard met z'n koppie ontspannen naar beneden lopen met een hulpteugel, dan met z'n hoofd in de lucht, rug weg gedrukt en een vringende en butsende ruiter erop, zonder hulpteugel omdat het zo paardvriendelijk is.
Vaak kan een hulpteugel kan goed helpen om even door dat moeilijke randje heen te komen. Een paard dat met z'n hoofd omhoog loopt heeft een strakke rug en zit daardoor oncomfortabel, doordat een paard dan moeilijker zit is het moeilijker het paard weer nageeflijk te krijgen.

helaas word een hulpteugel wel vaak verkeerd gebruikt. Als dit gezien word mag daar best wat van gezegt worden vind ik, maar op Bokt zitten veel mensen die een grote behoefte hebben aan commentaar leveren op andere mensen, zonder zelf enige kennis van zaken te hebben.

Als hij op deze manier gebruikt word, is het ook geen probleem.
Mits er van tevoren is gekeken naar evt. lichamelijke mankementen en/of behandeld is zodat hij wel in staat is om te ''ontspannen''.
Vaak moet een paard daarna weer leren dat het geen zeer doet.

Helaas gebeurt dat alleen 9 van de 10 keer niet om deze reden.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 13:39

Dat eeuwige gezanik over hulpteugels e.d.

Ik gebruik het ook als ik denk dat het verstandig is voor bijvoorbeeld oefeningbevestiging. Sb bijvoorbeeld; buigt het paard niet genoeg in, krijg ik de begrenzing niet voor elkaar of reageerd het paard niet goed op de hulpen omdat hij het niet kent/niet goed snapt, dan pak ik ook gewoon de slof erbij... Moraalridders hier zeg..

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 13:47

Tja als ze nu eens goed gebruikt worden. Maar 9 van de 10 keer worden ze nu eenmaal verkeerd gebruikt.
Hulpteugels zie ik toch als een gebrek aan ervaring, tijd en/of techniek. Er wordt zo snel naar gegrepen. En als je ze regelmatig gebruikt zou ik persoonlijk eens achter je oren gaan krabben hoe het zit met je rijkunsten. Want vaak ben je dan toch niet echt een handige ruiter.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 13:49

Ook ik heb geen problemen met het gebruiken van een slof, pelham of welke andere hulpmiddelen dan ook mits ze goed gebruikt worden! Ik rij er soms ook mee maar dan alleen omdat we tegen iets moeilijks aanlopen en hij er met een slofje aan net wat makkelijker doorkomt.

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 13:51

mits goed gebruikt heb ik er geen problemen mee...
bij ons rijden ze zelfs alleen met slof...heb nog nooit zoiets debiels gezien...zulke dingen wordt ik verdrietig

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 13:53

ik heb toch een hoop verschrikkelijk slofteugel gebruik gezien, echt waarvan je mond openvalt. ruiter had de slof zo vast dat het paard met zijn kin lettelijk zijn borst net niet raakte, heel naar gezicht. het meest vreemde vond ik nog wel dat ze gewoon met winst in het Z reden, jammer dat deze praktijken op een wedstrijd toch niet opvallen (ik weet dat je er op wedstrijd niet mee mag (los)rijden, maar je zou bijna denken dat er iets van te zien is).

maaaaar, dat betekend niet dat ik tegen slof gebruik ben. Ik rij mijn paard soms ook welleens met slof, daar ben ik pas laat mee begonnen toen ik er eerst goed had over had nagedacht. Het paard loopt in principe netjes, en luistert goed, maar hij heeft niet zo'n goede concentratie. zodra hij ergens iets interessanters ziet (paardje, hondje, boompje), dan is er niks meer mee te beginnen, hoofd omhoog, opzij, omgedraaid, heel lastig. Wat ik fijner vind aan een slof ipv aan een martingaal is dat hij niet alleen verticaal begrenst, zodat hij zijn hoofd niet helemaal omhoog kan doen (hij kan zijn neus altijd uitsteken hoor), maar hij begrenst ook zijwaarts, dus dan kan mijn paardje zijn hoofd niet helemaal ombuigen. ik heb er nu al een aantal maanden niet meer mee gereden, ik rijd er alleen mee wanneer ik het nodig vind, en dan ook nog niet te vaak, wil er niet afhankelijk van worden.
en verder ben ik het helemaal eens met Schoentje en eenitraM

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 13:55

Trennie schreef:
Prestige___ schreef:
want iedereen is hier zo pro natuurlijk.. _O- :')
Van waar haalt iedereen die onzin? en vragen dat er geen commentaar op word gegeven.
Ik ben een voorstander!

Dat vind ik zowiezo een probleem hier op bokt.

Jij neemt nu het voorbeeld slof, maar deze houding / invalshoek en manier van reageren komt op veel manieren terug op bokt.
En ik stoor me daar ook ontzettend aan.

Neem alleen al het pro natuurlijk:
Veelal zijn dit mensen met paarden die niet hoog in het bloed staan of enorm braaf zijn. Velen hebben weinig tot geen ervaring met hetere paarden en beseffen dan niet dat dit soort paarden om een hele andere aanpak vragen om er velig verantwoord en vooral technisch goed mee om te gaan wat rijden betreft.

Wordt het rijtechnisch wat moeilijker, en wordt een probleem voorgelegd, dan is het standaard antwoord: ga grondwerken, werk aan het leiderschap etc. En allemaal zo vriendelijk en zo lief mogelijk waarbij vooral geen gebruik mag worden gemaakt van een bit, sporen, zweep, slof of noem maar op.

Het erge vind ik dat dergelijke mensen hun eigen paard niet eens voor elkaar hebben, maar wel van de stellige mening overtuigd zijn dat dit wel zo is.
Dan heb ik het over los zijn, nageeflijk zijn, en tot dragen komen.

De cap is ook zo'n eindeloze discussie waar ik echt niet goed van word. Ook als er expliciet gezegd wordt dat iemand daar geen opmerkingen over wil, wordt daar gewoon aan voorbij gegaan en draait zo'n topic uit op een discussie over het wel of niet dragen van een cap.
Ik vind dat gewoonweg onbeschofd, want men verziekt daarmee een topic die niet meer gaat over waar deze om geopend is. Bah!

De slof valt daar ook onder, in het zelfde rijtje als zweep, sporen, bitten en welk ander hulpmiddel dan ook. Mits juist gebruikt en met de juiste intentie ingezet, moet dit gewoon kunnen.
En natuurlijk mogen daar vragen over worden gesteld, of mag daar een discussie over op gang komen, maar wel alleen als daar om gevraagd wordt.

Hier op bokt is er gewoon 1 groot manko bij een (groot) aantal gebruikers:
1. Dat men niet goed kan of wil lezen en daarmee oftopic gaat.
2. Eindeloos door blijven posten, zelfs wanneer gevraagd wordt daarmee op te houden.
3. ongevraagd oftopic hun mening of visie spuien en daarmee direct een oordeel vellen.

Hier ga ik helemaal in mee! :j

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 13:58

Trennie schreef:
Prestige___ schreef:
want iedereen is hier zo pro natuurlijk.. _O- :')
Van waar haalt iedereen die onzin? en vragen dat er geen commentaar op word gegeven.
Ik ben een voorstander!

Dat vind ik zowiezo een probleem hier op bokt.

Jij neemt nu het voorbeeld slof, maar deze houding / invalshoek en manier van reageren komt op veel manieren terug op bokt.
En ik stoor me daar ook ontzettend aan.

Neem alleen al het pro natuurlijk:
Veelal zijn dit mensen met paarden die niet hoog in het bloed staan of enorm braaf zijn. Velen hebben weinig tot geen ervaring met hetere paarden en beseffen dan niet dat dit soort paarden om een hele andere aanpak vragen om er velig verantwoord en vooral technisch goed mee om te gaan wat rijden betreft.

Wordt het rijtechnisch wat moeilijker, en wordt een probleem voorgelegd, dan is het standaard antwoord: ga grondwerken, werk aan het leiderschap etc. En allemaal zo vriendelijk en zo lief mogelijk waarbij vooral geen gebruik mag worden gemaakt van een bit, sporen, zweep, slof of noem maar op.

Het erge vind ik dat dergelijke mensen hun eigen paard niet eens voor elkaar hebben, maar wel van de stellige mening overtuigd zijn dat dit wel zo is.
Dan heb ik het over los zijn, nageeflijk zijn, en tot dragen komen.

De cap is ook zo'n eindeloze discussie waar ik echt niet goed van word. Ook als er expliciet gezegd wordt dat iemand daar geen opmerkingen over wil, wordt daar gewoon aan voorbij gegaan en draait zo'n topic uit op een discussie over het wel of niet dragen van een cap.
Ik vind dat gewoonweg onbeschofd, want men verziekt daarmee een topic die niet meer gaat over waar deze om geopend is. Bah!

De slof valt daar ook onder, in het zelfde rijtje als zweep, sporen, bitten en welk ander hulpmiddel dan ook. Mits juist gebruikt en met de juiste intentie ingezet, moet dit gewoon kunnen.
En natuurlijk mogen daar vragen over worden gesteld, of mag daar een discussie over op gang komen, maar wel alleen als daar om gevraagd wordt.

Hier op bokt is er gewoon 1 groot manko bij een (groot) aantal gebruikers:
1. Dat men niet goed kan of wil lezen en daarmee oftopic gaat.
2. Eindeloos door blijven posten, zelfs wanneer gevraagd wordt daarmee op te houden.
3. ongevraagd oftopic hun mening of visie spuien en daarmee direct een oordeel vellen.

Hier ga ik helemaal in mee! :j[/quote]

Me too!!

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 14:00

MaartPaard schreef:

Niet mee eens.

Ik vind, als ik kijk naar waarvoor ik de slof gebruik, het een een verrijking van de kennis en de verbetering van de oefening.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 14:04

Bij ons op stage worden ze bijna standaard gebruikt, niet tussen de benen door maar langs de zijkant.
Ik zelf rijd er liever ook niet mee maar hij is soms doeltreffender dan een martingaal bijvoorbeeld.
Toen mijn merrie van een beenblessure aan het genezen was en ze het rustig moest doen hing ik
er ook een slof aan in geval van nood, er aan hangen is soms al voldoende, vind ik persoonlijk.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 14:06

eenitraM schreef:
MaartPaard schreef:

Niet mee eens.

Ik vind, als ik kijk naar waarvoor ik de slof gebruik, het een een verrijking van de kennis en de verbetering van de oefening.

Zonder slof je doel bereiken vind ik verrijking van de kennis. :j
Slof is dan meer gewoon makkelijke weg kiezen.
Laatst bijgewerkt door MiniMouse op 16-12-11 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 14:07

MiniMouse schreef:
Zonder slof je doel bereiken vind ik een verbetering van kennis en verrijking. :j

maar is het altijd slecht om een makkelijkere weg te kiezen?

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 14:10

Ilse_123 schreef:
MiniMouse schreef:
Zonder slof je doel bereiken vind ik een verbetering van kennis en verrijking. :j

maar is het altijd slecht om een makkelijkere weg te kiezen?

Nee, maar de manier waarop en waarom de slof makkelijk er bij gepakt wel.
Slof word namelijk 9 van de 10 keer als dwangmiddel gebruikt en dat vind ik niet de manier.
Dan vervalt je hele samenwerking en harmonie vind ik.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 14:11

@minimouse, (in reactie op de reactie op mijn post) de oorzaak is minder vaak medisch en vaker rijtechnisch op te lossen dan iedereen denkt.
Als we alle paarden die hier op stal komen op alle mogelijke medische oorzaken na moeten laten kijken, wanneer ze niet helemaal goed te rijden zijn, raakt mijn baas zeker failliet.
Vaak hebben paarden nooit geleerd na te geven, of zijn ze om een of andere andere reden slecht gereden. Met een hulpteugel kun je ze dan laten zien dat nageeflijk lopen prettiger is en dat ze de ruiter dan fijner kunnen laten zitten. Vaak kan er na verloop van tijd het hulpteugelgebruik afgebouwd worden.
Hetzelfde met bitten, ik zie liever een paard met pelham gecontroleerd door het parcours gaan, dan met een dik bit rond vliegen en half verongelukken.
Met een speciaal bit kun je ze ook aanleren dat ze zich niet sterk moeten maken, omdat je daarmee door kunt dringen bij sommige paarden, die met een dik bit niks (meer) voelen en je ze dus niks kunt leren. Wel is belangrijk dat de ruiter de hand ook op de juiste momenten kan ontspannen, vaak ligt daar het probleem bij de minder kundige ruiters.