wanneer goed genoeg om paard te beleren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 12:47

Pinda_Dipje dat ben ik helemaal met je eens! :)
Maar vind het {persoonlijk} ook erg prettig dat er mensen zijn die ook vertrouwen hebben in de gene met wat minder ervaring e.d. maar dan wel mits goeie begeleiding. :j

rclio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 12:59

met goede begeleiding kom je er ook wel

Sentigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 16:48

Ik vind niet dat een ruiter persee z moet rijden.

Ik had laatst iemand die 20 jaar ervaring had in het trailermak maken , ik zal je zeggen mijn pony was tralier mak maar had gewoon weer wat oefening/vertrouwen nodig.
Nou ik kan je zeggen met haar 20 jaar ervaring en 30 paarden die ze er in had gekregen stond ze na 1 uur met zwepen longeerlijnen en Zelfs een touw in der mond, nou waar is je ervaring dan?
Toen er werd gezegd dat het zo niet werkte begon ze te schreeuwen liet ze het paard los en loep boos weg. Dan zal ik je nooooooit vragen om ook maar elk soort mak maken.

Ik heb mijn pony samen met mijn instructice tralier mak gemaakt, mijn instructrice had hier ervaring van haar eigen paard en gewoon van de jaren door.

Ik wil hierbij zeggen dat ik dus gewoon niet meer alleen uit ga van ervaring, je moet ergens beginnen en ik denk dat als hèt paard leert kennen en iemand bij je hebt die je begeleid dit gewoon moet kunnen. En zo kan je het ook leren,

flooooo

Re: wanneer goed genoeg om paard te beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:09

Tja, ik deed het ook vaak wel zelf. Beetje begeleiding erbij en dan opstappen en kijken hoe het ging.
Vaak gaat het wel goed, maar een beetje ervaring is wel fijn. De eerste deed ik ook niet alleen.
En toen ging ik een paard doorrijden voor iemand, dier kende de basis schijbaar wel.
Ga in galop, dier schrikt, gaat er vandoor, niet te stoppen want de rem was amper bevestigd. Ik zak scheef door het zadel en val. Inmiddels mag ik niet meer rijden i.v.m. mijn rug.
Het kan altijd gebeuren, begeleiding is wel zo handig maar ik had iemand in de bak staan en reed los omdat het wel bevestigd was. Tja als ie dan aan de hobbel gaat kan die persoon in het midden ook weinig doen. ;)

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 18:23

Sentigo schreef:
Ik vind niet dat een ruiter persee z moet rijden.

Ik had laatst iemand die 20 jaar ervaring had in het trailermak maken , ik zal je zeggen mijn pony was tralier mak maar had gewoon weer wat oefening/vertrouwen nodig.
Nou ik kan je zeggen met haar 20 jaar ervaring en 30 paarden die ze er in had gekregen stond ze na 1 uur met zwepen longeerlijnen en Zelfs een touw in der mond, nou waar is je ervaring dan?
Toen er werd gezegd dat het zo niet werkte begon ze te schreeuwen liet ze het paard los en loep boos weg. Dan zal ik je nooooooit vragen om ook maar elk soort mak maken.

Ik heb mijn pony samen met mijn instructice tralier mak gemaakt, mijn instructrice had hier ervaring van haar eigen paard en gewoon van de jaren door.

Ik wil hierbij zeggen dat ik dus gewoon niet meer alleen uit ga van ervaring, je moet ergens beginnen en ik denk dat als hèt paard leert kennen en iemand bij je hebt die je begeleid dit gewoon moet kunnen. En zo kan je het ook leren,

Herkenbaar :j wij hadden ooit eens een paar jonge paarden die weer terug gingen. zijkwamen ze halen met een vrachtwagen. wij kregen ze er zonder problemen op ( los op de veewagen met allemaal anderen om naar het land te brengen)
nu moesten ze aan touwtje meelopen. waren ze niet gewent.
1 en 2 jarigen)

zij hadden dan zooo veel ervaring ( 1000 paarden geladen)
maar zij kregen ze er niet op. ging ook wel heel mal en sneu aantoe maargoed.
direct zweep er over enz.

op den duur hebben we het zelf geprobeerd, en 3 keer raden, we hadden ze er binnen 10 minuten alle 3 op.

en dat met "maar" 100 paarden laden ervaring

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 18:31

Pinda_Dipje schreef:
Persoonlijk zet ik alleen mensen op mijn jonge paarden die beschikken over een onafhankelijke zit (en ik kan je vertellen... dat is zoeken), minimaal 2 paarden reeds zelfstandig hebben opgeleid tot het Z + winst, en beschikken over gerenomeerde referenties.

Ik durf inmiddels wel te stellen dat ik een bulk aan (rij)ervaring heb met zeer diverse paarden, waarvan ook een behoorlijk aantal probleemdieren die ik met succes goed heb gekregen. Maar ik zou op dit moment nimmer durven te pretenderen voldoende kennis en ervaring in huis te hebben om een compleet groen paard zadelmak te maken, nooit. Ik doe het voorwerk; Halster wennen, grondwerk, longewerk, makkelijk maken in omgang, verkeersmak maken etc..... En een geschikte ruiter maakt ze zadelmak.... Op het moment dat ze rustig ontspannen 3 gangen kunnen laten zien, een cavaletti kunnen springen en zachtjes opzoek gaan naar ontspanning, dan ga ik er zelf een keertje opzitten. Van daaruit leid ik ze veelal zelf verder op...

Die 1e ervaringen onder het zadel zijn van dusdanige belang dat het een paard bij blijft voor de rest van zijn leven. Ik vind het zeer onverantwoord als mensen zelf hun dieren inrijden als ze niet aan de bovenste eis kunnen voldoen en zelf maar wat aan klooien. Doodzonde!

ik vindt voor het zadelmak maken nog niet zo nodig dat de ruiter Z heeft gereden, maar voor de genen die hem door rijd is dat veel belangrijker

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:38

Ik vind dat je onder begeleiding moet zijn met het inrijden. Niet alleen voor de veiligheid, maar ook omdat iemand die op de grond staat andere dingen ziet als degene die erop zit. Dan maakt het verder qua leeftijd niet echt uit. Er zijn genoeg 11-jarigen die beter rijden dan menig iemand van 25. Dus daar zou ik het niet op vast pinnen.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 09:01

Of je goed genoeg bent verschild per ruiter. Zit geen niveau, leeftijd of aantal jaar rijervaring aan vast.

Ik zelf reed iets meer dan 7 jaar toen ik mijn pony kocht die doorgereden moest worden.
Nu ben ik op stage bezig met het helpen inrijden van een pony die nog maar pas zadelmak is.

Nou rij ik niet eens wedstrijden, dus heb geen niveau, heb ook nog geen jaren ervaring met jonge paarden. Maar je moet ergens beginnen he? Moet er wel bijzeggen dat de pony op stage heel braaf is.

blub123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 09:24

hang af van de technische kan van de ruiter vind ik!

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 12:40

nicky_rilana schreef:
ik vindt voor het zadelmak maken nog niet zo nodig dat de ruiter Z heeft gereden, maar voor de genen die hem door rijd is dat veel belangrijker

Voor mij is het een referentie naar iemands kunnen, en is voor mij de kans groter dat ik iemand tref die de juiste techniek beheerst en zonder te zoeken naar balans evenwichtig voor het eerst contact kan maken met het paard om de kans op een negatieve ervaring zo ver mogelijk in te dammen. Iets daaronder, hoeveel jaren ervaring ook neem ik niet eens in overweging.

Voor degene die hem doorrijd is het evengoed belangrijk ja. Tevens de reden dat ik een +- L/M niveau ruiter ook nooit op een 3 jarige zal zetten of zal verkopen. Had laatst een fijn jong paard in de verkoop, en man oh man wat zijn daar een stel bitplukkers en kneuzen op af gekomen.... Stuk voor stuk wilde ze kopen, en stuk voor stuk heb ik ze een 'nee' verkocht. Ik train mijn paarden niet met zijde-handschoentjes om ze vervolgens naar de grossimijne te laten rijden....

Sentigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 22:34

Pinda_Dipje schreef:
nicky_rilana schreef:

Voor mij is het een referentie naar iemands kunnen, en is voor mij de kans groter dat ik iemand tref die de juiste techniek beheerst en zonder te zoeken naar balans evenwichtig voor het eerst contact kan maken met het paard om de kans op een negatieve ervaring zo ver mogelijk in te dammen. Iets daaronder, hoeveel jaren ervaring ook neem ik niet eens in overweging.

Voor degene die hem doorrijd is het evengoed belangrijk ja. Tevens de reden dat ik een +- L/M niveau ruiter ook nooit op een 3 jarige zal zetten of zal verkopen. Had laatst een fijn jong paard in de verkoop, en man oh man wat zijn daar een stel bitplukkers en kneuzen op af gekomen.... Stuk voor stuk wilde ze kopen, en stuk voor stuk heb ik ze een 'nee' verkocht. Ik train mijn paarden niet met zijde-handschoentjes om ze vervolgens naar de grossimijne te laten rijden....

Ik ken ook mensen die geen wedstrijden rijd dus officieel geen niveau hebben maar makkelijk de oefeningen kunnen voor z door bijv. Goede lesgevend (meerdere) clinics gaan enz.
Ik snap dat als iemand die officieel z rijdt jij de bevestiging heb dat die het ook kent maar ik zelf zou ruiters die de 'punten' niet in hun bezit Hebben et ook kunnen,
En hoe kan je zo iemand de kans geven het te leren. Uiteraard met goede begeleiding maar als iemand dit al beseft zegt genoeg over die gene dat het geen bitrukker is
Laatst bijgewerkt door Sentigo op 16-12-11 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 22:36

Als een meisje van 8jaar ofzo een paard of pony in gaat rijden vind ik het dom ..
hun zijn nog niet sterk of erg consucent(?)

Ik heb om mn 11de geloof ik, toen ik 2jaar ofzo op de manege reed, een shetlander in gereden dat is goed gelukt.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 10:47

er zit zo veel verschil tussen leeftijden de ene van 13 rijd net een jaar op de manege en de andere van 13 rijd Z bij de pony's rijd verschillende pony's, rijd iedere dag... dus die zou in theorie dan ook beter geschikt zijn om een pony zadelmak te maken.
Maar, ik moet zeggen dat het rijden van Z niet wil zeggen dat je op een goede manier een paard in kunt rijden. Hoeveel ruiter die Z rijden die ik ken die zelf zeggen... " ik klim niet op een jonge dat durf ik niet" Bang mag je zoieso niet zijn, en veel kinderen zijn nu eenmaal niet bang... Dus met goede begeleiding, waarom niet... Daar leren de kinders ook alleen maar van. Je moet toch ooit ergens beginnen.
Ik snap het topic wel,,, hoeveel " penny" topics zie je hier op bokt niet voorbij komen " help tips voor zmm"

Nog even over het Z rijden... In theorie en praktijk kan ik alle oefeningen tmt het Z(2) wel rijden, maar heb officieel nooit Z gestart, wel enkele malen tmt M en zit nu in het M2.
Ik heb een eigen bedrijf, zmm, en de enige reden is dat ik nu toch probeer naar het Z te komen is omdat klanten toch kijken naar sport ervaring. Hier in brabant is de concurentie moordend. Onder de prijs gaan zitten is 1 ding, maar klanten kijken toch wel naar of je " Z " of hoger bent in de sport. Dat vinden ze gewoon belangrijk.
ik snap het ook wel, zadelmak maken is 1 ding, maar als je je paard wil ook wil laten doorrijden, of corrigeren dan wil je gewoon " bewijs" zien dat iemand dit ook echt kan. Sport standen zijn dan het meest tastbare, iedereen kan wel zeggen "ik rijd op Z niveau" maarja...

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 13:49

weetje wat ik wel vaak vindt: die mensen van de manege kennen vaak nog geen gevaar, die weten niet wat er allemaal kan gebeuren. mensen met een eigenpony weten dat vaak beter. dat zie ik nu. ik ben zelf een pony hengst aan het inrijden, en mijn achter nichtje ook, maar die kent het gevaar nog niet, want die ging al naar buiten zonder iemand toen ze er voor de 2e keer op zat, en ik zij dat is echt dom, maar zij ziet het gevaar er niet van in. ik ben ook wel met die hengt naar buiten geweest, maar toen liep er iemand bij en die had hem vast.

Past_Simple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 17:00

Als je genoeg verstand van paardrijden hebt/genoeg ervaring, als je de lichaamstaal van het paard begrijpt en consequent bent, vindt ik dat je gerust een paard kan inrijden, leeftijd heeft hier denk ik niet zoveel mee te maken. sowieso zou ik wel altijd begeleiding erbij willen hebben, voor de veiligheid van de ruiter & het paard.

Jo85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 19:48

Ik denk dat het erg persoonsafhankelijk is.
Ik heb op mijn twaalfde wel zelfstandig paarden ingereden en dat ging altijd goed. Maar dat was puur omdat ik toen totaal geen angst kende. Beetje longeren en op een gegeven moment op hoop van zegen erop.(ik bleef overigens wel gewoon in de bak, zo slim was ik dan nog net wel ;) ) Na een tijdje te zijn gestopt ben ik nu weer een aantal jaren aan het rijden, maar zou het inrijden nu niet meer durven. Ben veel sneller bang merk ik nu. En als ik angstig ben, wordt het paard natuurlijk ook enorm onzeker. Gaat niet echt werken denk.

Soms zou ik weleens willen dat ik nog zo zonder angst was. Nu ga ik heel snel tegenspannen als ik het een beetje eng vind, werkt niet echt ontspannend voor mij en mijn paard.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 19:53

Ik denk ook dat het per persoon verschillend is, ik rijd nu bijna 15 jaar, en heb heel wat paarden gereden, en er twee zadelmak gemaakt en ingereden. En eerlijk ? Ik vind het drie keer niks :+ Knopjes er op zetten prima, zadelmak maken :') no thanks

_Marjoo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:15

Zou het ook niet aan het type/karakter van het paard liggen?
Als een paard heel heet is heb je misschien toch iemand met meer durf of ervaring nodig dan wanneer je een zeer rustig paard hebt...of zie ik dat nu verkeert?

_Marjoo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:15

jeetje, verkeert is helemaal fout, verkeerd bedoel ik (en dat had een 8 voor haar eindexamen VWO ohohoh)

miekskuh86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:58

Het 'gevoel' en de ervaring lijkt mij belangrijker dan leeftijd. Maar begeleiding lijkt me handig tijdens het zadelmak maken/beginnen met inrijden. iemand met veel ervaring op dit gebied ziet 'vanaf de grond' dan toch bepaalde dingen die jij misschien niet direct in de gaten hebt en die wel aangepakt moeten worden.

xChoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:59

Ik vind dat je naar elk persoon individueel moet kijken, de een is zowat op een paard geboren en de andere kan best een paar jaar ouder zijn maar rijd minder goed. Ik kan best begrijpen dat mensen denken dat 13 jarige het nog niet aankunnen want dat zijn er ook erg veel die het niet kunnen. Maar met goede begeleiding en als de ruiter natuurlijk zelf ook goed en verstandig genoeg is zie ik geen problemen. :)

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 09:21

Ook een B/L ruiter kan zeer netjes rijden qua handen en houding.
Daar hoef je geen Z-ruiter voor te zijn.
Ik ben zelf ook beslist geen bitplukker.
En moet zeggen dat ik me wel eens behoorlijk erger als ik naar de westrijdlessers zit te kijken op de manege.
De meesten daarvan hoef ik niet op mijn pony's.

Bovendien is niet ieder paard of iedere pony een wedstrijdpaard, maar is het in Nederland over het algemeen recreatie.

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 13:47

ik heb op m'n 10e m'n eerste pony zadelmak gemaakt, mits er goede begeleiding bij is is daar niks mis mee naar mijn idee.

hoe wil je ook anders die kleine pony's zadelmak krijgen? een volwasse erop?

als de ruiter een beetje hadig is en vooral niet bang is en goede begeleiding heeft, kan een jonge leeftijd helemaal geen kwaad :)

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 18:34

Het ligt er voor mij echt aan hoe die persoon qua karakter is. Ook is ervaring natuurlijk belangrijk, al zegt dat natuurlijk niet alles. En wanneer spreek je over een ervaren persoon?
Laatst bijgewerkt door Bnet op 06-05-24 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

sammy_rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 16:04

voor mij gaat het niet om de leeftijd maar idd om de ervaring die diegene heeft
op mijn bijna 13de heb ik ook 2 pony's recreatief ingereden met succes.
die lopen allebei nu netjes rond...