Maar vind het {persoonlijk} ook erg prettig dat er mensen zijn die ook vertrouwen hebben in de gene met wat minder ervaring e.d. maar dan wel mits goeie begeleiding.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Sentigo schreef:Ik vind niet dat een ruiter persee z moet rijden.
Ik had laatst iemand die 20 jaar ervaring had in het trailermak maken , ik zal je zeggen mijn pony was tralier mak maar had gewoon weer wat oefening/vertrouwen nodig.
Nou ik kan je zeggen met haar 20 jaar ervaring en 30 paarden die ze er in had gekregen stond ze na 1 uur met zwepen longeerlijnen en Zelfs een touw in der mond, nou waar is je ervaring dan?
Toen er werd gezegd dat het zo niet werkte begon ze te schreeuwen liet ze het paard los en loep boos weg. Dan zal ik je nooooooit vragen om ook maar elk soort mak maken.
Ik heb mijn pony samen met mijn instructice tralier mak gemaakt, mijn instructrice had hier ervaring van haar eigen paard en gewoon van de jaren door.
Ik wil hierbij zeggen dat ik dus gewoon niet meer alleen uit ga van ervaring, je moet ergens beginnen en ik denk dat als hèt paard leert kennen en iemand bij je hebt die je begeleid dit gewoon moet kunnen. En zo kan je het ook leren,
wij hadden ooit eens een paar jonge paarden die weer terug gingen. zijkwamen ze halen met een vrachtwagen. wij kregen ze er zonder problemen op ( los op de veewagen met allemaal anderen om naar het land te brengen)
Pinda_Dipje schreef:Persoonlijk zet ik alleen mensen op mijn jonge paarden die beschikken over een onafhankelijke zit (en ik kan je vertellen... dat is zoeken), minimaal 2 paarden reeds zelfstandig hebben opgeleid tot het Z + winst, en beschikken over gerenomeerde referenties.
Ik durf inmiddels wel te stellen dat ik een bulk aan (rij)ervaring heb met zeer diverse paarden, waarvan ook een behoorlijk aantal probleemdieren die ik met succes goed heb gekregen. Maar ik zou op dit moment nimmer durven te pretenderen voldoende kennis en ervaring in huis te hebben om een compleet groen paard zadelmak te maken, nooit. Ik doe het voorwerk; Halster wennen, grondwerk, longewerk, makkelijk maken in omgang, verkeersmak maken etc..... En een geschikte ruiter maakt ze zadelmak.... Op het moment dat ze rustig ontspannen 3 gangen kunnen laten zien, een cavaletti kunnen springen en zachtjes opzoek gaan naar ontspanning, dan ga ik er zelf een keertje opzitten. Van daaruit leid ik ze veelal zelf verder op...
Die 1e ervaringen onder het zadel zijn van dusdanige belang dat het een paard bij blijft voor de rest van zijn leven. Ik vind het zeer onverantwoord als mensen zelf hun dieren inrijden als ze niet aan de bovenste eis kunnen voldoen en zelf maar wat aan klooien. Doodzonde!
nicky_rilana schreef:ik vindt voor het zadelmak maken nog niet zo nodig dat de ruiter Z heeft gereden, maar voor de genen die hem door rijd is dat veel belangrijker
Pinda_Dipje schreef:nicky_rilana schreef:ik vindt voor het zadelmak maken nog niet zo nodig dat de ruiter Z heeft gereden, maar voor de genen die hem door rijd is dat veel belangrijker
Voor mij is het een referentie naar iemands kunnen, en is voor mij de kans groter dat ik iemand tref die de juiste techniek beheerst en zonder te zoeken naar balans evenwichtig voor het eerst contact kan maken met het paard om de kans op een negatieve ervaring zo ver mogelijk in te dammen. Iets daaronder, hoeveel jaren ervaring ook neem ik niet eens in overweging.
Voor degene die hem doorrijd is het evengoed belangrijk ja. Tevens de reden dat ik een +- L/M niveau ruiter ook nooit op een 3 jarige zal zetten of zal verkopen. Had laatst een fijn jong paard in de verkoop, en man oh man wat zijn daar een stel bitplukkers en kneuzen op af gekomen.... Stuk voor stuk wilde ze kopen, en stuk voor stuk heb ik ze een 'nee' verkocht. Ik train mijn paarden niet met zijde-handschoentjes om ze vervolgens naar de grossimijne te laten rijden....

) Na een tijdje te zijn gestopt ben ik nu weer een aantal jaren aan het rijden, maar zou het inrijden nu niet meer durven. Ben veel sneller bang merk ik nu. En als ik angstig ben, wordt het paard natuurlijk ook enorm onzeker. Gaat niet echt werken denk.