Losrijden en uitstappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 09:50

ik stap eerst met de losse teugel een paar rondjes en daarbij rijd ik met grote lijnen voltes en slangevoltes.
Daarna doe ik overgang oefeningen (op letter bijv. dus om de letter stap,draf,stap snappie? ;) )
Veel slangenvoltes enzz.. Dan neem ik de teugels wat meer aan en gaan we aan het werk.

Aan het eide gaan we op beide kanten halsstrekken en uitdraven en daarna nog even lekker stappen met een dekentje op (in deze tijd)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 09:58

_Esther_87_ schreef:
Ik stap ook lang, ongeveer 10 minuten. Máár die stap is wel een echte warming-up, er word dus wel gewoon gewerkt! Veel wendingen, buigen alle kanten op, soms wat tempowisselingen (paar passen middenstap en weer terugkomen) of al eens halthouden. Ook zijgangen horen bij de oudere paarden standaard bij het instappen. Gewoon eens voor mijn been zijwaarts de diagonaal overduwen, of op een volte een aantal passen de achterhand naar binnen zetten, stuk schouderbinnenwaarts, noem maar op. Iedere dag anders.
Daarna draaf ik aan en ga ik eigenlijk op dezelfde manier door. Afhankelijk van het paard is hij dan al wat hoger of juist ronder ingesteld. Ik blijf vooral buigingsoefeningen doen, draaf zo een aantal minuten en dan gaan we galopperen. Wederom afhankelijk van het paard. Een paard dat moeite heeft met de galop rijden we eerst heel uitgebreid los in draf, paard dat juist gemakkelijk galoppeert werk ik daarin los.

Na de training draaf ik op allebei de handen een aantal rondjes lang en laag, dus echt halsstrekken, daarna ga ik stappen. Ik stap nooit droog, enkel op adem. Paard op adem, dan dekentje op, afzadelen, beentjes afspuiten en lekker op stal.

ik doe precies hetzelfde :j
enkel stap ik wel in met een fleecedeken op vanwege de kou wat ze echt niet fijn vind
dan word ze druk en drammerig als er geen deken op ligt.

Mirr89

Re: Losrijden en uitstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 10:01

Ik rijd eerst mijn poown los in stap, draf en galop en pak hem dan pas op.
Dit duurt meestal 20 minuutjes, goed instappen (10 minuutjes) en dan een draf en galop,
maar net hoe hij aan voelt de ene keer wat langer in draf de andere keer wat langer in galop.
Ik werk vooral los aan een lange teugel zodat ie lekker op zijn eigen benen loopt en hierin ben ik vooral
bezig met hem goed aan de hulpen te hebben.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 10:04

cashlee schreef:
Ik vind in en uitstappen erg belangrijk! Maar uitdraven of indraven doe ik dan ook aan. Ik kijk voornamlijk naar mijn paard en voel zijn hartslag en ademhaling. aan de hand daarvan bepaal ik of het tijd is om echt aan het werk te gaan. Een goede warming-up en cooling-down, helpen mee met het voorkomen van blessures (denk en vind ik).

Ben ik het mee eens!

tjoepatjoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 13:43

ik denk dat het er ook aan ligt wat voor karakter je paard heeft, als je een heel rustig paard hebt kun je wel rustig beginnen met het loswerken (buiging en stelling) in de stap. maar als je een druk paard hebt, kun je dit misschien beter in draf doen. ik vind het belangrijk als ik bezig ben met inrijden dat mijn paard zich op mij concentreert. ik stap even een rondje waarbij die even mag sterrenkijken, en daarna begin ik meteen in draf. als ik blijf stappen gaan we dribbelen en onrustig met het hoofd heen en weer schudden, in een rustig drafje kan hij zijn drukte een beetje kwijt en kan ik veel sneller beginnen met het loswerken van het paard. en bijvoorbeeld bij het springen gallopeer ik vrij snel aan. dit omdat mijn paard hier altijd enorm druk van word en dus lekker zijn energie kwijt kan in een galopje, daar komt bij dat de galop een mooie gang is om te kijken of je paard echt los is. als ie lekker over zijn rug gallopeert gaan we draven en meer met de stelling en buiging bezig. maar ik vind dus dat ej een beetje naar het paard moet kijken. en met het uitstappen of uitdraven gewoon net zolang tot je paard weer normaal ademhaalt en een beetje opgedroogd is. maar ik denk dat we het daar allemaal wel mee eens zijn!? :D

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:10

eerst stap ik ong 5 aan de volledige lange teugel
dan ong 10 min geleidelijk aan beginnen vragen en wachten op nageefelijkheid
vanaf Picasso nageeft en rustig is begin ik te draven
afhankelijk van inspanning draaf ik minstens 5min uit en dan stap ik 5 min oefeningen
en dan nog eens 5 min volledig los
singel 2 gaatjes losser keelriem neusriem sperriem open

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 16:18

tjoepatjoep schreef:
ik denk dat het er ook aan ligt wat voor karakter je paard heeft, als je een heel rustig paard hebt kun je wel rustig beginnen met het loswerken (buiging en stelling) in de stap. maar als je een druk paard hebt, kun je dit misschien beter in draf doen. ik vind het belangrijk als ik bezig ben met inrijden dat mijn paard zich op mij concentreert. ik stap even een rondje waarbij die even mag sterrenkijken, en daarna begin ik meteen in draf. als ik blijf stappen gaan we dribbelen en onrustig met het hoofd heen en weer schudden, in een rustig drafje kan hij zijn drukte een beetje kwijt en kan ik veel sneller beginnen met het loswerken van het paard. en bijvoorbeeld bij het springen gallopeer ik vrij snel aan. dit omdat mijn paard hier altijd enorm druk van word en dus lekker zijn energie kwijt kan in een galopje, daar komt bij dat de galop een mooie gang is om te kijken of je paard echt los is. als ie lekker over zijn rug gallopeert gaan we draven en meer met de stelling en buiging bezig. maar ik vind dus dat ej een beetje naar het paard moet kijken. en met het uitstappen of uitdraven gewoon net zolang tot je paard weer normaal ademhaalt en een beetje opgedroogd is. maar ik denk dat we het daar allemaal wel mee eens zijn!? :D

Ik begrijp dit helemaal want zo dacht ik ook en zo reed ik ook. Totdat ik nieuwe instructeur kreeg. Op een gegeven ogenblik was hij het gewoon zat. We hebben een les "sta stil paard, doe rustig paard en doe normaal paard gedaan". :+ Dribbelen, met hoofd schudden werd niet meer geaccepteerd. Ik blijf nog steeds dankbaar voor die les al had ik er moeite mee. Maar wat heeft dat goed gewerkt. Ik heb er nu nog elke dag plezier van en ze is veel relaxter geworden met rijden. Ze weet nu dat we stil staan als ik opgestapt ben (duurde in die les wel een half uur voordat ze zuchtte en zich overgaf) en als ze door de nek is dan gaan we rustig stappen en niet eerder. Had ik nooit verwacht dat mijn hittepetit zo rustig kan zijn en is geworden. Maar dat vraagt van mij ook heel consequent zijn zodra ze tempo wil verhogen om haar gelijk bij "de kladden" te pakken zo van "hier blijven paardje, we blijven in het systeem rijden zoals ik je dat heb geleerd".

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 17:35

Hangt er erg vanaf.
Met dit weer doe ik het mijn paard niet aan om met zijn blote billen eerst 10 minuten te laten stappen (en mezelf niet, want dan lig ik er geheid vanaf).
Dan stap ik een paar rondjes en ga ik lekker draven of galopperen.
Uitstappen doe ik ook niet te lang over in deze tijd, vind het veels te koud om in z'n nakie zo lang rond te laten lopen.

Als het normaal weer is, stap ik meestal eerst 5 minuutjes en dan ga ik lekker 20 minuutjes ofzo loswerken in draf, stap en galop.
En ik stap meestal uit tot hij droog is en niet meer hijgt, dus meestal zo'n 10 minuten.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 17:54

Ik begin met een aantal minuten stappen. Dat hangt een beetje af van hoe ontspannen het paard is en wat voor weer het is. Heb 'm meestal al vrij snel voorwaarts-neerwaarts, wordt ie erg los en happy van. Doe ik op beide handen. Dan doe ik hetzelfde in draf; poosje beide kanten op draven en lekker met het hoofdje naar beneden. Daarna pak ik hem vaak iets meer op, ga ik veel voltetjes en achtjes rijden en hem écht loswerken en neem ik de teugels langzaamaan op maat. Ik zou de galop er graag bij betrekken, maar galop is bij mijn paard nog een beetje een probleempuntje, dus daar begin ik pas aan als hij echt lekker los en ontspannen is.

Uitstappen doe ik meestal omgekeerd; eerst voorwaarts-neerwaarts in draf, dan in stap, en dan aan het eind gaan de teugeltjes lekker helemaal los en ga ik door tot hij niet meer hijgt. Soms stijg ik dan ook even af, zadeltje eraf en dekentje erover en ga ik een stukje met hem wandelen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 18:26

xLoki schreef:
Hangt er erg vanaf.
Met dit weer doe ik het mijn paard niet aan om met zijn blote billen eerst 10 minuten te laten stappen (en mezelf niet, want dan lig ik er geheid vanaf).
Dan stap ik een paar rondjes en ga ik lekker draven of galopperen.
Uitstappen doe ik ook niet te lang over in deze tijd, vind het veels te koud om in z'n nakie zo lang rond te laten lopen.

Als het normaal weer is, stap ik meestal eerst 5 minuutjes en dan ga ik lekker 20 minuutjes ofzo loswerken in draf, stap en galop.
En ik stap meestal uit tot hij droog is en niet meer hijgt, dus meestal zo'n 10 minuten.

Daarom heb ik dekentje op als het koud is of guur of erg nat met regen. Dan is ze inderdaad veel rustiger want mijn dame houdt ook niet van koude billen en anders lig ik er ook geheid vanaf.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 10:17

Verschild bij mij heel erg. Soms doe ik wat stap en draf aan lossere teugel. Als ie erg veel energie heeft, laat ik 'm aan wat kortere teugel warmstappen en daarna laat ik 'm even uitrazen in draf/galop. En pas als ik merk dat hij lekker loopt, dan ga ik dingen als nageeflijkheid en buiging vragen. en dingen als verruimen en verzamelen.

Uitstappen verschild ook heel erg. 5 minuutjes als ie niet nat of erg buiten adem is. Als ie wel loopt te hijgen of erg zweet, dan stap ik wat langer en gaat er meteen na het afstappen een fleecedekentje op.
Als het weer het toelaat (nog licht en geen keiharde regen en/of wind), dan stap ik het liefst een rondje van een kwartier buiten uit. Is voor m'n paard ook wel lekker :)

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 10:56

Ik stap lang in, hij moet eerst lekker los zijn als ik over ga in draf, anders wordt het rijden verder ook niks..
In draf doe ik eerst ook nog losmaak oefeningen voordat ik hem oppak.
Het ligt er ook een beetje aan hoe los mijn paardje is die dag.

anncor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:07

mijn paard loopt 24 uur p.d. buiten (met iinloopstal) Ik stap niet zo lang en ga vrij snel oefeningetjes doen. Ik heb niet een vaste tijd of vaste rondjes want ik rij nooit met horloge. Ik kijk gewoon naar het paard, hoe los of vast ze is en waar ze aan toe is. Ik stap uit tot ze goed op adem is.

Danique__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:05

meestal stap ik zelf mijn paard ongeveer 15 min in.
terwijl ik instap ga ik langzaam basis oefeningen doen zoals: gebroken lijnen, voltes etc.
na ongeveer 10 minuten neem ik de teugels wat meer op maat en ga ik langzaam nagevelijkheid vragen en ga ik een paar pasjes wijken om de spieren wat losser te maken.
als ik merk dat hij goed is ingestapt ga ik langzaam draven en bouw ik de training langzaam op.
als ik klaar ben stap ik ongeveer 10 minuten uit met lange teugel zodat het paard helemaal ontspant en weer met een fijn gevoel de stal in gaat.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:11

ik stap 15 min in en uit. in stappen doe ik vaak 10 min op het harde, en dan nog ongeveer 5 min in de bak en dan pak ik ook mijn teugels op. uitstappen doe ik gewoon aan de lange teugel, of als ik haast hem mag hij het zelf doen in de molen

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 23:17

Ik stap nooit lang uit.
Meestal maar een paar rondjes, is genoeg voor mijn pony, behalve als ik veel heb gedaan, maar dat is vaak alleen tijdens les (of hij moet vervelend zijn :+ )
Na ong. een goeie 10 min. ga ik draven en na een paar rondjes galoperen, dan word hij pas echt fijn te rijden.

Honestly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 23:27

Meestal stap ik eerst met lange teugel, rechtsom en linksom, +/- 5 tot 10 min. dan draven met losse teugel, ook allebij de kanten. Dan weer stappen en de teugels iets opnemen en beginnen met de oefeningen :)

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 23:36

ik stap minimaal 10 tot 15 min aan een half lange teugel (linksom en rechtsom) lang laag met wat buiging naar links en rechts, acher hand pasje naar links of rechts, voorhand idem,dan 2 kanten lang laag draven en galopje,
dan weer 10 min stappen en oppakken voor de "zwaardere " oefeningen ong 20/30 min dan half lang uitdraven op 2 kanten, vervolgens min 10 tot 20 minuten uitstappen,(ligt eraan hoeveel hij zweet.)

Rijden gewoon in een buitenbak,paardje is geschoren maar heeft met loswerken en uitstappen een warme wollen uitrijdeken op.

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 20:52

Ik stap een paar minuten los met lange teugel, daarna neem ik contact en rijd ik wat pasjes opzij, schouderbinnenwaarts op de rechte lijn en op de volte. Daarna draaf ik aan, en rijd ik hem lang en rond, veel figuren. Daarna op beide handen een kort galopje. Dan laat ik hem in draf zijn hals strekken, eventjes stappen en dan aan het werk. Na de training stel ik hem lang en laag in en draaf wat voltes en slangenvoltes, daarna lekker 10 minuutjes uitstappen op het harde.

Het losrijden kan per dag verschillen, soms heeft hij wat meer tijd nodig om los te komen en rijd ik meer zijgangen, en soms rijd ik meer overgangen om hem actief te krijgen.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:20

Ik stap 5/10 minuten met helemaal losse teugel. Dan oppakken en veel
buigen, voltes, wijken, schouderbinnenwaarts, travers enz.
Duurt zo'n 10 minuten, dus stap vaak 15 tot 20 minuten voor ik aandraaf.

Dan draven/galoperen. Na 20 minuten ongeveer even paar rondjes
stappen lange teugel.

Dan nog 20 minuten draven/galoperen en
probeer altijd te eindigen met rondje halsstrekken op beide handen.
& dan ongeveer 10 minuutjes uitstappen. :)

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:55

Ik doe eerst een fleecedeken om, dan wordt het paard toch al wat warmer (en de spieren dus ook). Als ik opstap doe ik eerst een paar rondjes stappen op beide kanten. Dan ga ik draven, ook een paar rondjes op beide kanten en vervolgens ga ik ook echt aan het werk. Losgalloperen doe ik niet omdat we nog niet echt met zwaardere dressuur bezig zijn dus is dat eigenlijk het 'hoogtepunt' van het rijden. En als ik klaar ben laat ik hem eerst een paar rondjes uitdraven en daarna doe ik de fleecedeken weer om en stap ik nog een paar rondjes uit. En dan stap ik het laatste stukje naar de stal ook nog met hem. Daarna is hij altijd weer goed afgekoeld.

nynkeenfred

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 14:08

_Amigo schreef:
Ik stap nooit lang uit.
Meestal maar een paar rondjes, is genoeg voor mijn pony, behalve als ik veel heb gedaan, maar dat is vaak alleen tijdens les (of hij moet vervelend zijn :+ )
Na ong. een goeie 10 min. ga ik draven en na een paar rondjes galoperen, dan word hij pas echt fijn te rijden.

Da's begrijpelijk het verschilt ook per paard.
Maar dit meisje wat in mijn openingspost stond, zette hem gewoon bezweet en hijgend op stal wat ik zelf echt niet normaal vind.
Meestal stap ik zelf zo'n 5 minuten in en dan rustig draven spieren losmaken etc.
En bij uitstappen bouw ik het af eerst rustig draven met lange teugel en dan over tot stap. Ik rijd ook ongeveer 5 a tien minuten uit, hangt er van af hoe hard hij gewerkt heeft en of het zweet al bijna is opgedroogd, en hij weer op adem is.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 15:48

Ik stap een paar rondjes in met losse teugel. Daarna pak ik hem op en ga hem eerste in stap loswerken. Als ik klaar ben laat ik eerst zijn hals lang en laag worden in draf, daarna maak ik een overgang in stap, waarbij hij dezelde halshouding houdt. Daarna stap ik ongeveer 5/10 minuten uit, ligt eraan hoe hard we gewerkt hebben. :)

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 15:54

ik stap wat rondjes aan losse teugel, daarna vraag ik hem aan het werk te gaan aan de losse teugel, hij treedt wat meer onder met de achterhand en buigt de hals iets omlaag (teugels in boogjes), zo kunnen we de rugspieren wat opwarmen. Ik vraag wat voltes, groot en klein, wat stelling links en rechts, wat halthouden en weer wegstappen, tempo wisselingen. Daarna in draf hetzelfde, hals licht gebogen en omlaag, losse teugel, sturen op mijn zit en benen, heel veel tempo wisselingen en overgangen, af en toe voltes openen en sluiten, rechtuit en over de binnenhoefslag, wat schouder vóór beide kanten op. Daarna neem ik de teugels aan en gaan we wat meer opgericht aan de slag, pakken we wat zijgangen mee, en de galop.
Dan trainen we ongeveer 20-30 minuten hangt er van af hoe soepel hij is die dag, en daarna bouwen we weer af, dus hals weer uitschuiven, neusje omlaag, zo draven we nog wat rondjes beide kanten op, en dan gaan we aan een lange teugel uitstappen tot hij zijn ademhaling helemaal rustig heeft :)

clhufl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 09:00

ik begin altijd met 10 minuten stappen (waarvan de eerste 3a4 minuten met lange teugel is) en dan rijd ik ook veel figuren. daarna ga ik ongeveer 15 tot 20 minuten draven met figuren en veel overgangen. Vervolgens galop, ik wil dan dat hij ongeveer 1.5 rondje galopeert, zowel op rechts als op links (hij vind de galop erg moeilijk en aangezien het een kleine bak is vind ik dat voldoende als hij dat stuk maar wel in 1 keer galopeert) dan ga ik even draven en vervolgens stappen. Dan ga ik echt wat met hem doen (is vaak niet veel aangezien hij heel snel zweet) dan nog een paar rondjes met lange teugel draven en vervolgens uitstappen. Dat doe ik net zo lang tot hij weer rustig ademt en minstens 5 min.