kalfje zadelmak maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xChoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:58

cillusion schreef:
xChoco schreef:
Ik vind 7 maanden nog veelste jong, laat je kalfje gewoon nog een paar maanden in de wei staan. :)

Zie jij in deze tijd van het jaar kalfjes in de wei???? :){ In Spanje misschien!

Oké, ik bedoelde het niet zo. Maar ik bedoelde geef hem nog een paar maandjes rust en laat hem lekker nog wat groeien en volwassener worden. :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 22:00

Ik zou haar gewoon nog even lekker met rust laten en een band met haar opbouwen (poetsen, knuffelen, misschien laten wennen aan het halster ed) en verder een paar jaartjes wachten met erop gaan zitten ;)

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 22:01

Benutzername schreef:
Ik ben sinds kort bezig met mijn kalfje zadelmak te maken.
Maar ik zit nog met enkele probleempjes..
Ze kan echt heel koppig zijn en zonder zweepje (bamboestokje eigelijk) luistert ze niet echt bijster,
haar zadel valt altijd in haar hals als ze bokt omdat ze geen schoft heeft,
en hoe moet dat later met een bit? Bitloos rijden of toch met bit?
Nu het kouder wordt wil ze niet altijd buiten, hoe kan ik dan blijven oefenen?

Ik heb geen idee of een koe zadelmak maken op dezelfde manier kan als een paard,
maar ik hoop echt dat het lukt, want ik krijg geen paard..

Kan iemand helpen?

Laat al die verwende ponymeiden maar zeuren, een eigen pony is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd.

Maar, een kalfje mak maken kost echt meer tijd dan een pony hoor; voordeel alleen is wel dat een kalf / koe eerder volgroeid is dan een pony, ongeveer met 2 tot 2 1/2 jaar. Je kunt prima beginnen met leiden, ook als het buiten koud is, maar omdat een kalf koppiger en denk ik dommer is is dat behoorlijk lastig en bijna niet te doen alleen.
Kalfje groeit tegenwoordig (en vroeger ook trouwens) heel anders op dan een veulen, mak maken is alleen maar een voordeel voor later met insemineren, kalven en melken. Zadel gaat echt nog niet lukken, misschien als hij straks een bredere rug heeft!

Ergens op internet moet een filmpje staan van een meisje dat springt met een koe, wel met zadel dan trouwens! Met heel veel geduld moet dat lukken hoor!

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 22:04

Benutzername schreef:
dat is ook de bedoeling, maar ik heb echt geen idee hoe ik dat ze beter zou leren luisteren, ze doet soms echt rare dingen en bokt nog al veel

ze is nog jong,
die moet haar energie kwijt.
geef haar geen ongelijk in haar gedrag.
en koeien zijn over het algemeen koppiger als paarden ;)[/quote]
heb ik ondervonden.. ma ik denk wel dat het goed komt. Zou strenger zijn helpen of is dat niet goed op hare leeftijd?[/quote]

Ik zou nog niks met een zadel doen dat is wel iets te vroeg, maar spelen en wandelen en poetsen kan wel hoor. Denk niet dat een koe heel goed begrijpt als je heel streng bent of niet, als je maar consequent bent met wat wel en niet mag, dat snappen ze wel. Ik heb zelf ook een kalfje van 4 maanden(:

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 22:05

Consequent zijn helpt zeker. Poetsen vinden ze over het algemeen heerlijk!
Ik zou persoonlijk wachten met rijden tot je koe een jaartje of 3 is, dan zijn ze iig stevig genoeg. Zadel zou ik niet gebruiken vanwege de totaal andere bouw van een koe, eerdere tip van het dekje is dan handiger.

Anoniem

Hier een Duits meisje met een koe waarop ze rijdt;
http://www.youtube.com/watch?v=oK4UEkh8 ... re=related

Het kan wel, maar zorg er niet voor dat ze té tam wordt. Koeien worden dan eigenzinnig, gaan duwen/kopstoten geven. Menig koe heeft om die reden het bedrijf moeten verlaten ;)

Mossel

cillusion schreef:
xChoco schreef:
Ik vind 7 maanden nog veelste jong, laat je kalfje gewoon nog een paar maanden in de wei staan. :)

Zie jij in deze tijd van het jaar kalfjes in de wei???? :){ In Spanje misschien!

Uhh hier lopen ook nog gewoon koeien in de wei hoor :+
Zijn wel vlees koeien, maar lijkt me geen verschil.

@ TS Met het zadel zou ik nog even 2 jaartjes wachten, eerst lekker aan de grond bezig gaan.

AllstarLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 22:06

Laat hem lekker kalf zijn en begin op latere leeftijd met 'beleren'.
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 05-12-11 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote van verwijderd bericht en de reactie daarop verwijderd

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 22:06

Ik liep ook al met 2/3 dagen met onze kalfjes :') .
Gewoon een shetland halster om en gaan met die banaan. De meeste koeien worden toch met 2 jaar gedekt en kalveren voor hun 3de af om zo iets voor 3 jaar in de melkstal mee te draaien. Maar met 2 jaar zijn ze dan nog niet volwassen. Naar mate het kalf groeit in de baarmoeder, word de pink zelf ook volwassen en zou dus met ongeveer 3 jaar zijn uit gegroeid. Net als paarden komt er nog best wat bij, maar is het meer in de breedte.
Je zou al best eens kunnen proberen of ze een klauwtje 8-) kan geven en het een soort van schoonmaken. Ook achteruit lopen en dergelijke. Maar verders nog niets.
Koeien hebben geen schoft dus om problemen te voorkomen, denk aan dat ze in het zadel blijft hangen bij het bokken zou ik daar nog even mee wachten.
En veel plezier met je }:0

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 22:07

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 22:08

Zie jij in deze tijd van het jaar kalfjes in de wei???? :){ In Spanje misschien![/quote]
Uhh hier lopen ook nog gewoon koeien in de wei hoor :+
Zijn wel vlees koeien, maar lijkt me geen verschil.

@ TS Met het zadel zou ik nog even 2 jaartjes wachten, eerst lekker aan de grond bezig gaan.[/quote]

Dat is nu net het veschil! En een nog groter verschil is dat vleeskoeien een lastiger karakter hebben dan
zwart en roodbont.... :D

Benutzername

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 22:09

xMathilde schreef:
Benutzername schreef:
dat is ook de bedoeling, maar ik heb echt geen idee hoe ik dat ze beter zou leren luisteren, ze doet soms echt rare dingen en bokt nog al veel

ze is nog jong,
die moet haar energie kwijt.
geef haar geen ongelijk in haar gedrag.
en koeien zijn over het algemeen koppiger als paarden ;)

heb ik ondervonden.. ma ik denk wel dat het goed komt. Zou strenger zijn helpen of is dat niet goed op hare leeftijd?[/quote]

Ik zou nog niks met een zadel doen dat is wel iets te vroeg, maar spelen en wandelen en poetsen kan wel hoor. Denk niet dat een koe heel goed begrijpt als je heel streng bent of niet, als je maar consequent bent met wat wel en niet mag, dat snappen ze wel. Ik heb zelf ook een kalfje van 4 maanden(:[/quote]

ook van plan om op te rijden?

aandacht komt ze zeker niet tekort ;) want ze wordt toch zo graag geknuffeld en gepoetst. een tijdje trug hebben mijn nichtjes van 7 ze nog eens goed onder handen genomen en ze deed helemaal niets :)
ben ik blij dat haar toch al zo tam heb gekregen

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 22:09

kabwan schreef:
Ik liep ook al met 2/3 dagen met onze kalfjes :') .
Gewoon een shetland halster om en gaan met die banaan. De meeste koeien worden toch met 2 jaar gedekt en kalveren voor hun 3de af om zo iets voor 3 jaar in de melkstal mee te draaien. Maar met 2 jaar zijn ze dan nog niet volwassen. Naar mate het kalf groeit in de baarmoeder, word de pink zelf ook volwassen en zou dus met ongeveer 3 jaar zijn uit gegroeid. Net als paarden komt er nog best wat bij, maar is het meer in de breedte.
Je zou al best eens kunnen proberen of ze een klauwtje 8-) kan geven en het een soort van schoonmaken. Ook achteruit lopen en dergelijke. Maar verders nog niets.
Koeien hebben geen schoft dus om problemen te voorkomen, denk aan dat ze in het zadel blijft hangen bij het bokken zou ik daar nog even mee wachten.
En veel plezier met je }:0

Lopen lijkt me ook geen probleem, maar ik zou met het rijden toch wachten tot de koe is uitgegroeid ;) met de rest kan je best eerder beginnen, is alleen maar goed voor de band.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 22:12

cillusion schreef:
Dat is nu net het veschil! En een nog groter verschil is dat vleeskoeien een lastiger karakter hebben dan

Dat heeft in mijn ogen er niks mee te maken dat hun nog in de wei lopen

Benutzername

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 22:13

Mossel schreef:
cillusion schreef:

vleeskoeien hebben meer vet en weerstand tegen het koude weer.
en ze zijn idd vele koppiger.

Mossel

Re: kalfje zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 22:14

Een melk koe krijgt ook gewoon een wintervacht :+
En nogmaals in mijn ogen heeft karakter niks met op stal staan te maken :n

Benutzername

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 22:15

Mossel schreef:

karakter idd niet, maar onze melkkoeien worden geschoren, geen wintervacht dus :P

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 22:16

Benutzername schreef:
Ik zou nog niks met een zadel doen dat is wel iets te vroeg, maar spelen en wandelen en poetsen kan wel hoor. Denk niet dat een koe heel goed begrijpt als je heel streng bent of niet, als je maar consequent bent met wat wel en niet mag, dat snappen ze wel. Ik heb zelf ook een kalfje van 4 maanden(:

aandacht komt ze zeker niet tekort ;) want ze wordt toch zo graag geknuffeld en gepoetst. een tijdje trug hebben mijn nichtjes van 7 ze nog eens goed onder handen genomen en ze deed helemaal niets :)
ben ik blij dat haar toch al zo tam heb gekregen[/quote]

Misschien in de toekomst maar daar heb ik nog niet over nagedacht;) die van mij is ook erg tam, loopt makkelijk mee, is halster gewend en houdt van aandacht. Het is ook nog eens een van een tweeling dus die hebben extra graag aandacht. Ze kan alleen wel erg sterk zijn, en 'kopjes geven' maar ze is niet onthoornd:p het zijn echt leuke beestjes.

Even offtopic, ik vind het wel jammer dat sommige mensen zo onnozel reageren..

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 22:18

Benutzername schreef:
Mossel schreef:

karakter idd niet, maar onze melkkoeien worden geschoren, geen wintervacht dus :P

Ze hebben gewoon meer energie als ze op stal staan volgens mij. Die van mij zit ook al flink in de vacht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 22:19

Mossel schreef:
cillusion schreef:

Heeft ook te maken met het feit dat als je koeien nu buiten laat lopen, dat ze het weiland kapot zullen trappen :)
En het is praktischer om koeien die melk geven binnen te houden rond dit tijdstip, bespaard tijd ;)

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 22:19

Benutzername schreef:
Mossel schreef:

Ik weet dat ze geschoren worden ;) zelf moeten doen :) ze krijgen dus wel een wintervacht, die wordt er alleen afgehaald. Maar goed dat is een geheel ander onderwerp

@ spruitje, nee echt? zover was ik nog niet een paard trapt net zo hard het land kapot een koe zou daarbij geen uitzondering zijn

Benutzername

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 22:20

xMathilde schreef:
Benutzername schreef:

ben ik blij dat haar toch al zo tam heb gekregen

Misschien in de toekomst maar daar heb ik nog niet over nagedacht;) die van mij is ook erg tam, loopt makkelijk mee, is halster gewend en houdt van aandacht. Het is ook nog eens een van een tweeling dus die hebben extra graag aandacht. Ze kan alleen wel erg sterk zijn, en 'kopjes geven' maar ze is niet onthoornd:p het zijn echt leuke beestjes.

Even offtopic, ik vind het wel jammer dat sommige mensen zo onnozel reageren..[/quote]

De mijne geeft ook 'kopjes', maar nu ze wat groter is kan dat wel serieus aankomen :P
ik wist niet dat een tweeling meer van aandacht hield, mss voor de volgende ;)
het is in principe niet mijn kalfje, dus ik had niet te beslissen over haar hoorns, maar dat is helemaal goedgekomen (na 3weken kwaad op mij te zijn geweest :+ )

sommigen reageren zo met oogkleppen, koeien om te melken en paarden om te rijden.
maar paarden worden toch ook gemolken? dus waarom zou er niet op een koe kunnen gereden worden?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 22:21

Maar ... er past toch geen paardenzadel op een koe? En een bit is gemaakt voor een paardenmond.. weet niet of er veel verschil in zit met een koe. Maar dan moet je toch heel ander tuig hebben ook?

Benutzername

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 22:23

karakter idd niet, maar onze melkkoeien worden geschoren, geen wintervacht dus :P[/quote]
Ik weet dat ze geschoren worden ;) zelf moeten doen :) ze krijgen dus wel een wintervacht, die wordt er alleen afgehaald. Maar goed dat is een geheel ander onderwerp

@ spruitje, nee echt? zover was ik nog niet een paard trapt net zo hard het land kapot een koe zou daarbij geen uitzondering zijn[/quote]

koeien lopen wel met meer tegelijk in de wei als een paard alleen ;)

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 22:23

paarden worden ook gemolken, dus op een koe ook gereden?
geiten worden ook gemolken? en nog meer dieren? het is niet zo als je een dier kan melken dat je erop kan rijden.

ik zou persoonlijk niet op een koe gaan rijden, ik heb niet echt het gevoel dat het makkelijke rijdieren zijn..
ook aangezien hun bouw lijkt het me voor een koe vrij zwaar om bereden te worden. maargoed, daar heeft iedereen zo zijn ideeën bij denk ik..