Sodeletuut schreef:Nouja ik vond de vergelijking met bitloos juist best wel logisch, dat er dan geen schuimende mondjes zijn (mits het paard in een gezonde houding loopt).
Ja zeekr weten
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
In_Black schreef:Er zijn genoeg paarden die ook bitloos licht schuimen. Teken van ontspanning. Kauwen tijdens longeren zonder bit is een bekend verschijnsel
In_Black schreef:Denk dat je een inschattingsfoutje maakt. Paarden kunnen zonder bit wel degelijk kauwen uit pure ontspanning met als gevolg een beetje schuim op de lippen. Er zullen vast meer mensen zijn die dat kunnen bevestigen
In_Black schreef:Vlokkerig schuim kan geen kwaad, MaritAriel. Bij geen enkel paard. Juist dat luchtige schuim wat je zelf kunt wegblazen, is goed. Wanneer je echt kwijlslierten ziet is dat niet goed. Dit heeft er niet mee te maken dat volgens sommige "geleerden" een paard niet zou kunnen slikken met een bit in (paarden kunnen overigens prima slikken met een bit in de mond, is zelfs een onderzoek naar gedaan)
Maar komen er dus slierten kwijl te voorschijn, dan duidt dat meestal op gebitsproblemen en is het paard hard toe aan een bezoek aan de gebitsverzorger.
In_Black schreef:Misschien is ie dan niet ontspannen genoeg.
Ik rij nooit zonder bit, maar er wordt af en toe wel eens een paard gelongeerd zonder bit, puur voor de beweging en dan zie ik dat ze stuk voor stuk al snel gaan kauwen en na een tijdje ook wat schuim op de lippen laten zien. Ik ken wel een aantal mensen die bitloos rijden, waarbij de paarden ook gewoon lopen te kauwen onder het rijden.
, maar ze heeft zich altijd al snel ontspant .. MaritAriel schreef:Ekeif96 schreef:Mijn pony knabbeld altijd op zijn bitje.
Als ik zijn hoofdstel af doe,
blijft hij altijd nog zo'n 30seconden met zijn bit in zijn mond staan.
Maarja,
Hij heeft dan ook het lekkerste bitje van de hele wereld![]()
Maar mijn pony knabbeld dus op zijn bitje omdat hij het lekker vind
bedoel je dat er een smaakje aan zit?
)
Als we dan terug komen op stal kan je er bijna een bakje mee gaan vullen 
Saars schreef:Mijn paardje heeft bij het dressuur rijden ook vaak een schuimlaagje, zonder bit.
Ik heb altijd gedacht dat dat niets met bit te maken had, maar puur met het ontspannen van de kaken na het ontspannen van de langere spieren in het lichaam (benen, rug, hals).
Ik vind het altijd leuk als ik het zie