schuimen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paard dat op het bit kauwt is...

...ontspannen
47 (82%)
...gespannen (teken verzet)
10 (17%)

Totaal aantal stemmen: 57

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 14:06

Sodeletuut schreef:
Nouja ik vond de vergelijking met bitloos juist best wel logisch, dat er dan geen schuimende mondjes zijn (mits het paard in een gezonde houding loopt). :)

Ja zeekr weten :D

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 14:11

Er zijn genoeg paarden die ook bitloos licht schuimen. Teken van ontspanning. Kauwen tijdens longeren zonder bit is een bekend verschijnsel ;)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 14:13

In_Black schreef:
Er zijn genoeg paarden die ook bitloos licht schuimen. Teken van ontspanning. Kauwen tijdens longeren zonder bit is een bekend verschijnsel ;)

Maar kan je ook verklaren waarom?? Want je zegt het nu alsof het gewoon een feit is, maar ik zie nergens argumenten....

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 14:14

In_Black schreef:

een paard schuimt niet omdat ie ontspant hoor, een paard knabbelt als ie ontspant , en het zo best kunnen dat mischien daardoor een beetje gaat schuimen, daat weet ik niet . Maar ik weet 100% zeker dat een paard die bitloos word gereden niet gaat schuimen uit ontspanning. en omdat ie niks heeft om te knabbelen kan het schuimen daar ook niet door komen (als het schuimen daardoor komt)

In_Black

Re: schuimen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 14:16

Denk dat je een inschattingsfoutje maakt. Paarden kunnen zonder bit wel degelijk kauwen uit pure ontspanning met als gevolg een beetje schuim op de lippen. Er zullen vast meer mensen zijn die dat kunnen bevestigen ;)

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 14:18

In_Black schreef:
Denk dat je een inschattingsfoutje maakt. Paarden kunnen zonder bit wel degelijk kauwen uit pure ontspanning met als gevolg een beetje schuim op de lippen. Er zullen vast meer mensen zijn die dat kunnen bevestigen ;)

kijk nu heb je het weer over een beetje schuim op de lippen maar ik heb het over echt schuimen , niet heel extreem maar wel schuimen. Mijn paard heeft altijd schuim op der lippen ... zelfs op stal ;)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 14:19

Maar ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag..

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 14:23

Vlokkerig schuim kan geen kwaad, MaritAriel. Bij geen enkel paard. Juist dat luchtige schuim wat je zelf kunt wegblazen, is goed. Wanneer je echt kwijlslierten ziet is dat niet goed. Dit heeft er niet mee te maken dat volgens sommige "geleerden" een paard niet zou kunnen slikken met een bit in (paarden kunnen overigens prima slikken met een bit in de mond, is zelfs een onderzoek naar gedaan)
Maar komen er dus slierten kwijl te voorschijn, dan duidt dat meestal op gebitsproblemen en is het paard hard toe aan een bezoek aan de gebitsverzorger.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 14:24

In_Black schreef:
Vlokkerig schuim kan geen kwaad, MaritAriel. Bij geen enkel paard. Juist dat luchtige schuim wat je zelf kunt wegblazen, is goed. Wanneer je echt kwijlslierten ziet is dat niet goed. Dit heeft er niet mee te maken dat volgens sommige "geleerden" een paard niet zou kunnen slikken met een bit in (paarden kunnen overigens prima slikken met een bit in de mond, is zelfs een onderzoek naar gedaan)
Maar komen er dus slierten kwijl te voorschijn, dan duidt dat meestal op gebitsproblemen en is het paard hard toe aan een bezoek aan de gebitsverzorger.

oke nu is het duidelijk :)

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 14:26

En kauwen is een teken van ontspanning. Het maakt niet uit of een paard kauwt met of zonder bit.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 14:28

In_Black schreef:
En kauwen is een teken van ontspanning. Het maakt niet uit of een paard kauwt met of zonder bit.

hmm okee , nja het is mij nooit opgevallen dat mijn paard kauwde onder het rijden zonder bit ;)

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 14:30

Misschien is ie dan niet ontspannen genoeg.
Ik rij nooit zonder bit, maar er wordt af en toe wel eens een paard gelongeerd zonder bit, puur voor de beweging en dan zie ik dat ze stuk voor stuk al snel gaan kauwen en na een tijdje ook wat schuim op de lippen laten zien. Ik ken wel een aantal mensen die bitloos rijden, waarbij de paarden ook gewoon lopen te kauwen onder het rijden.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 14:32

In_Black schreef:
Ik rij nooit zonder bit, maar er wordt af en toe wel eens een paard gelongeerd zonder bit, puur voor de beweging en dan zie ik dat ze stuk voor stuk al snel gaan kauwen en na een tijdje ook wat schuim op de lippen laten zien. Ik ken wel een aantal mensen die bitloos rijden, waarbij de paarden ook gewoon lopen te kauwen onder het rijden.

ik denk dat het dan veschilt per paard want als er eentje het toppunt van ontspanning is , zeker bij het in en uit stappen , maar ook onder het werken , is het die van mij wel :) , maar ze heeft zich altijd al snel ontspant ..

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 14:35

Een "lippenstift" laagje schuim duidt vaak op ontspanning. Grote vlokken en kwijl op spanning of verzet.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 14:39

horsiegek schreef:
Grote vlokken en kwijl op spanning of verzet.

Of achterstallig onderhoud aan het gebit :o

MaritAriel, ik heb het over paarden in het algemeen :+

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 14:40

In_Black schreef:
Of achterstallig onderhoud aan het gebit :o

MaritAriel, ik heb het over paarden in het algemeen :+

maar er staat :
dat is niet echt algemeen :P

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 14:51

Mijn paard schuimt zowel met bit in als zonder bit aan de longe (niet bijgezet). Hij loopt dan over de rug lekker ontspannen soms met zijn neus over de grond en krijgt dan ook een schuimlaagje op zijn mond.

Over het schuimen heb ik het volgende artikel gevonden:

Onderzoek
Een lastige vraag. Er zijn uitgesproken voor- en tegenstanders van beide theorieën. Dr. Hilary Clayton van de Michigan State University heeft er wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Zij vergeleek twaalf paarden, die achtereenvolgens werden opgetoomd met een halster, een bitloos hoofdstel, een hoofdstel met een watertrens en één met een speciaal africhtingsbit. Ze werden in een tredmolen gezet en via een cameraatje aan een slang in hun neus werd bekeken hoe vaak ze slikten tijdens een arbeidsgalop. Er werden bijzetteugels gebruikt om de verticale loodlijn als hoofdhouding aan te houden. Via een klein slangetje werd water in de paardenmonden gespoten om te kijken of de dieren dit konden wegslikken.

Het onderzoek toont onomstotelijk aan dat paarden probleemloos kunnen slikken met en zonder een bit in, terwijl ze bewegen met hun hoofd in de ‘dressuurhouding’. Zodra je gaat rijden met een bit in en je paard is niet zenuwachtig, krijg je extra speeksel. De hoeveelheid is per paard verschillend, toont het onderzoek aan. Waarom die verschillen zo groot zijn is niet duidelijk. Feit is dat de hoeveelheid slikbewegingen niet werd beïnvloed door het gebruik van welk soort bit dan ook.

Als een paard slikt, kan het niet op datzelfde moment ademhalen. Het is het één of het ander. Veel slikken tijdens zware inspanning is dus niet wenselijk. In dat opzicht wil je liever weinig schuim tijdens je proef, want een paard slikt een deel van het overmatige speeksel door. In de ‘dressuurhouding’, vooral in de hoogste graad van verzameling, worden de speekselklieren van een paard samengeknepen. Er wordt wel beweerd dat dat de oorzaak is van extreem schuimen. Hilary Clayton: „Het klinkt logisch. Je ziet daarbij inderdaad vaak overdadig schuim, dat uit de mond loopt. Bewezen is het echter niet.”

Reacties deskundigen
Volgens holistisch dierenarts Eric Laarakker kan de hoofd-halshouding van een paard de toegang naar de slokdarm in de weg zitten. Bij een diepe dressuurkrul kantelt het strottenhoofd zodanig dat slikken lastiger wordt. Een paard dat zijn neus naar voren strekt kan met een bit in prima eten. Dr. Gerd Heuschmann, de bekende Duitse paardenarts, wijst erop dat een achter de teugel getrokken paard te veel spanning opbouwt in zijn hals, dus zijn mond niet zal loslaten en niet schuimt. „Te krap in de hals lopen belemmert de luchtwegen, te hoog ingesteld lopen geeft te veel spanning in de onderhals, wat het slikken bemoeilijkt.”

Wel of geen bit, Dr. Clayton is zich ervan bewust dat er een stroming is die het gebruik van bitten als ‘misdadig’ omschrijft. Haar onderzoek weerspreekt dat. „De meeste paarden wennen net zo makkelijk aan een bit als aan een zadel. Uiteraard heb je goede en slechte ruiters en dat maakt verschil. Omdat er mensen zijn met harde handen betekent het nog niet dat een bit voor iedereen verboden zou moeten worden.” Ze wijst op het belang van het juiste bit voor ieder paard, aangezien de onderlinge verschillen groot zijn. Qua afmetingen van de mond, maar ook hoe het bit wordt geaccepteerd.

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 15:01

MaritAriel schreef:
Ekeif96 schreef:
Mijn pony knabbeld altijd op zijn bitje.
Als ik zijn hoofdstel af doe,
blijft hij altijd nog zo'n 30seconden met zijn bit in zijn mond staan.

Maarja,
Hij heeft dan ook het lekkerste bitje van de hele wereld :Y)

Maar mijn pony knabbeld dus op zijn bitje omdat hij het lekker vind ;)

bedoel je dat er een smaakje aan zit :P?

Nee hoor ;)
Hij vind het gewoon heel lekker (dat ijzeren-smaakje ;))

Emie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 15:24

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 21:21

Ik zie een paard graag op zijn bit kauwen, mond vol schuim je voelt ook een goed contact met zo'n mond.
Een paard wat niets doet met zijn bit heb ik het gevoel dat ik geen goed werkend stuur heb en het paard zich ook sneller verzet.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 21:30

Mijn haf begint al te kwijlen als ze het bit net 2 seconden in heeft. Een gespannen type is het zeker niet, maar ze heeft wel een enorme centenbak en als 'tik' heeft ze dat ze altijd klappert met dr lip. Júist als ze ontspannen is. Als ze iets moeilijk vindt of juist eng, dan stopt ze met klapperen. En als we bijvoorbeeld rustig buiten in de buurt rondstappen, heb ik zo ongeveer een goudvis op sleeptouw. :') Als we dan terug komen op stal kan je er bijna een bakje mee gaan vullen _O-

Een uitzondering dus :P

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 21:46

Mijn paard wordt altijd bitloos gereden, rijd ik hem de hele rit met loshangende teugel dan komt er geen schuimmond, ga ik hem echter wat trainen , beetje wijken, beetje links-rechts inbuigen, een keertje achterwaarts, wat overgangen stap/tölt, dan gaat hij schuimen, hij is dan ontspannen maar kennelijk gebeurt er dan toch iets in zijn mond wat dat schuimkraagje op zijn lippen veroorzaakt.

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 21:54

Mijn paardje heeft bij het dressuur rijden ook vaak een schuimlaagje, zonder bit.
Ik heb altijd gedacht dat dat niets met bit te maken had, maar puur met het ontspannen van de kaken na het ontspannen van de langere spieren in het lichaam (benen, rug, hals).
Ik vind het altijd leuk als ik het zie :)

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 22:07

Saars schreef:
Mijn paardje heeft bij het dressuur rijden ook vaak een schuimlaagje, zonder bit.
Ik heb altijd gedacht dat dat niets met bit te maken had, maar puur met het ontspannen van de kaken na het ontspannen van de langere spieren in het lichaam (benen, rug, hals).
Ik vind het altijd leuk als ik het zie :)

Zo heb ik dat ook wel eens ergens gelezen, dat het een soort klier onder de keel/nek is oid.
Maakt niet uit, ik zie ze graag schuimen :D

xChoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 22:28

Mijn pony is best vaak lekker ontspannen op haar bitje aan het knabbelen en ze schuimt dan ook wel eens.
Maar het kan ook zijn dat iemand z'n paard het bit door de mond trekt en dat het paard dan gaat schuimen. Dat vind ik dan weer een minder goed beeld.
Het ligt er dus per keer aan. :)