Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
tita schreef:Sporen gebruik je voor het verfijnen van de hulpen niet omdat je paard iets moet leren of omdat ie niet voorwaarts is, vaak wordt dit wel gedaan.
Maar goed in 80% van de sporen worden ook misbruikt
Linnettaaaa schreef:@S_imonee; ik ook niet hoor, maar rijd wel met zweep om een beetje te steunen. Mijne die vind het namelijk zooo raar als ik geen zweep heb dat ik gaat steigeren en doen... Daarom heb ik de zweep vast maar meer niet. Maargoedik rijd nu al zo'n 9 jaar dus dat is wel wat anders als een beginner...
nouuu, dat heb ik geweten
dan laat ze je alle hoeken en gaten van de bak zien.
maar ik heb het ook niet nodig..
Poiuytrewq schreef:Ik ook met iedereen boven mij.
Pas omdoen als je ermee kan omgaan, en je benen stil kunt houden.
En als je ze niet eens nodig heb, sja waarom niet of waarom wel om, als je netjes zit doe je je paard er geen last mee.(ik zie daarintegen liever sporen dan een zweep)
Aleeneh schreef:Poiuytrewq schreef:Ik ook met iedereen boven mij.
Pas omdoen als je ermee kan omgaan, en je benen stil kunt houden.
En als je ze niet eens nodig heb, sja waarom niet of waarom wel om, als je netjes zit doe je je paard er geen last mee.(ik zie daarintegen liever sporen dan een zweep)
Waarom liever sporen dan een zweep, eigenlijk?
Ik vind een zweep (zolang je er geen rare dingen mee doet) veel vriendelijker dan een spoortje, en veel beter te doseren voor de gemiddelde ruiter.
Verder zijn sporen en zweep totaal niet vergelijkbaar qua doel, dus dat vind ik sowieso een rare vergelijking D:

nombrado schreef:Als je een goed ruiter wilt worden
moet je alles zonder sporen kunnen doen.
zelfs de gp oefeningen
het ligt altijd aan de ruiter, nooit aan het paard.
het gaat om de timing van je been.
voorkom dat je bij elke stap die je paard doet been geeft, dat stompt ze af op been.
Als je paard dus gaat op de manier je vraagt, ligt je been stil.
Langcara schreef:Niet eens.
Want er zijn paarden die gewoon het niet zoeken om te reageren op het been. Ze zijn van nature niet voorwaarts en zullen elke keer dat je er op gaat zitten opnieuw overtuigd moeten worden dat ze toch écht moeten reageren op het been moeten reageren. Ook als je aandrijft op het goede moment.
nombrado schreef:dat ligt dan écht aan de ruiterbeen en niet aan het paard.
ik stap op elk paard en ze reageren allemaal op been. (zonder spoor)
hoe kan dat dan?
als een paard een vlieg al voelt kriebelen, dan moet een been geen probleem zijn
het is eerder andersom, dat ze zo afgestompt (afsluiten) voor been, dat dit ontstaat.
Horse321 schreef:Spreek jij dan over manege-paarden Langcara? of althans paarden die door meerdere mensen worden gereden? Een paard dat door meerdere mensen word gereden word sowieso wat meer ''afgestompt'' omdat geen enkel mens gelijk is en iedereen anders rijd.... dan vind ik het juist heel slecht om een spoor toe te passen... het is daarbij geen middel om je paard (meer) voorwaarst mee te maken.
Dus om ontopic te blijven... sporen zijn voor ruiters met een stilliggend been.. die de hulpen willen verfijnen en die veel meer ''knopjes'' gebruiken... beginners hoor daar naar mijn mening niet bij.
Aleeneh schreef:...waar zou een beginner sporen voor nodig hebben?
anncor schreef:Bontjee waarom horen sporen aan een laars te zitten? Wie zegt dat?
Bontjee schreef:''Sporen horen gewoon aan een (lederen) laars te zitten, anders is het zo kaal het maakt niet uit of je de sporen voor kleine hulpen gebruik of om naar voren te prikken.''
Sommige mensen denken echt zo..