[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 18:50

Overigens een vraag. Schuimen staat gelijk en verzet las ik niet. Nu ben ik bezig met een 22 jarige haflinger die voornamelijk karrewerk en recreatie heeft gelopen. Ik wil haar dressuurmatiger oppakken zodat ze nog lekker lang mee kan en wel buigzamer in het lijf is. Nu heb ik soms ook dat het paard (zeker als ze in verzet gaat omdat sommige oefeningen moeilijker zijn of nadat ze heeft willen uitbreken) schuimt maar niet altijd als ze in verzet is geweest. Ook vaak als ik haar gecorrigeerd heb bij iets wat ze moeilijk vind en ze het uiteindelijk goed uitvoert. Is schuimen echt altijd verzet, of doen paarden het ook als ze iets heel moeilijk vinden?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 18:52

Boedjang: 1e foto: hoofd te ver naar binnen, opzich is af en toe verder buigen niet slecht, maar alleen als je paard dit kan en het paard kan het niet want heeft nu zijn hoofd scheef. Spanning ivm de staart, of waren dan vliegen? Been optrekken

2e foto: Teveel druk aan binnenteugel, hand teveel naar je been.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 18:55

Zonder de combinatie te zien rijden zijn dit moment opname's!
Elk paard in de africhting zal ooit zijn hoofd te hoog of juist te laag dragen, het gaat ten alle tijden om het hele plaatje.
Dus eigenlijk heeft dit hele topic weinig zin,,,, sorrie.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 18:56

saskiakefie schreef:
Boedjang: 1e foto: hoofd te ver naar binnen, opzich is af en toe verder buigen niet slecht, maar alleen als je paard dit kan en het paard kan het niet want heeft nu zijn hoofd scheef. Spanning ivm de staart, of waren dan vliegen? Been optrekken

2e foto: Teveel druk aan binnenteugel, hand teveel naar je been.

foto 1 ja vliegen, en dat hoofdje heeft het "krijg ik een snoepje" standje volgens mij haha
foto 2 zijn we het over eens. maar ziet er niet heel vervelend uit allemaal volgens mij
paardje liep daarvoor alleen maar met kop in de lucht en had niet eens idee dat ze achterhand bezat :D

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 18:56

aerdenhout1 schreef:
Elk paard in de africhting zal ooit zijn hoofd te hoog of juist te laag dragen, het gaat ten alle tijden om het hele plaatje.

dus alleen hele foto's bedoel je?

Lisanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 18:58

Laatst bijgewerkt door Lisanne_ op 24-11-11 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 19:01

verography schreef:
Overigens een vraag. Schuimen staat gelijk en verzet las ik niet. Nu ben ik bezig met een 22 jarige haflinger die voornamelijk karrewerk en recreatie heeft gelopen. Ik wil haar dressuurmatiger oppakken zodat ze nog lekker lang mee kan en wel buigzamer in het lijf is. Nu heb ik soms ook dat het paard (zeker als ze in verzet gaat omdat sommige oefeningen moeilijker zijn of nadat ze heeft willen uitbreken) schuimt maar niet altijd als ze in verzet is geweest. Ook vaak als ik haar gecorrigeerd heb bij iets wat ze moeilijk vind en ze het uiteindelijk goed uitvoert. Is schuimen echt altijd verzet, of doen paarden het ook als ze iets heel moeilijk vinden?

Het ligt er aan hoe. Ik heb het over dat extreme schuimen, niet over een randje schuim. Daar zit echt verschil in. Een randje schuim krijg je als het paard de kaak loslaat, dan gaat het iets speekselen, en dan krijg je een 'slagroommondje' zoals ze dat noemen. Dan lijkt het net of er een klein randje slagroom op de lippen zit.

Het extreme schuimen, vaak gecombineerd met kwijlen wordt veroorzaakt als een paard heel hard en boos gaan kauwen. Dat is een uiting van spanning, en het is verzet tegen het bit, paard is boos op het bit. Ze doen het echt als ze boos zijn, dus ja, wel verzet.

Je krijgt het als het paard het idd (te) moeilijk vindt. Wat je kunt doen, is met kleine beetjes werken, je gaat de voorhand door je buitenteugel aan te sluiten, en eigenlijk van je buitenbeen en buitenteugel een muurtje te maken, voor de achterhand zetten. Dat is niet alleen voor jou veel makkelijker, maar voor het paard ook. Vraag moeilijke dingen ook heel even, gewoon korte stukjes, en dan ga je met lange teugel stappen (of even lekker losgalopperen). Je zult merken dat het paard het dan minder moeilijk vindt, je vraagt spanning, en je gaat dan gelijk terug naar de ontspanning. Voordeel is ook dat je paard zo tijd krijgt om het te verwerken, en ze zal daardoor ook werkwilliger zijn, het werken blijft immers leuk.

saskiakefie

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 19:02

Reden van veel schuimen kan ook betekenen als ze te diep lopen ze niet meer kunnen slikken. Of bij teveel druk.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 19:03

ik snap wel wat aerdenhout bedoelt,deze foto's zijn allemaal momentopnames. Pas bij het zien van een filmpje kun je iets zeggen of een paard eerlijk en constant aan de teugel is.

Verder wil ik erbij zeggen dat aan de teugel iets anders is als op de loodlijn. Op de loodlijn is een houding, net als laag en lang. Aan de teugel is een vriendelijke constante verbinding, waarbij het paard duidelijk de teugelhulpen binnenkrijgt en je als ruiter het hoofd van het paard zo hoog en laag in kunt stellen als je wilt, zonder heet contact te verbreken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 19:05

aerdenhout1 schreef:

Natuurlijk zijn dit momentopnames.

Maar het is goed denk ik om te leren zien wanneer er ontspanning is en wanneer niet, wat je wil zien, en wat niet. Te is nooit goed, en daar mag zeker wat over gezegd worden, zonder foto's is het een boel theorie, met foto's heb je een plaatje bij de theorie, en onthou je het verhaal veel beter.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 19:11

Yamcha schreef:
En de goede manier:
Afbeelding
Het hoofd van het paard is op de loodlijn, niet ver er voor, niet erachter. Let vooral op het lichaamsgebruik van het paard, paard is ontspannen, gebruikt de achterhand goed (te zien in de buiging van de gewrichten in het achterbeen) er is lengte in de hals, en lengte in de bovenlijn van het paard. Het contact is licht, er is zeker contact, maar geen sterke hand. Er is geen verzet te zien, het paard neemt het bit aan, en accepteert en vertrouwt de hand van de ruiter. Let ook op de rustige uitdrukking in de ogen, geen stress te zien.

Jakkes heb je die beschrijving wel gelezen op het plaatje? :\

Wel een heel interessant topic dit! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 19:17

Wat is er zó jakkes aan? Zo gebruikt is er imo niets mis met een pelham.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 19:34

ik snap die reactie ook niet helemaal... zou goed zijn als alle paarden zo ontspannen liepen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 19:35

Ja maar Yamcha, je ziet toch dat de ruiter ontzettend veel druk op de pelham zet... :D
Vind het jammer dat er altijd over gestruikeld wordt als je niet met een bustrensje of een watertrensje rijdt. Sommige paarden lopen hier nou eenmaal makkelijker op.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 19:44

Ik denk dat het ook per persoon is wat iemand graag ziet of voelt, soms voelt het paard fijn in de hand en los qua beweging maar loopt het paard op de foto net even te diep, of juist net voor de loodlijn. Ligt er ook net aan met welk moment je bezig bent in je training, oprichting/losrijden/uitrijden/vwnw.

Durf wel paar foto's aan, eerst twee wat oudere foto's:
En zat hier als een banaan, zadel was te krap geworden en m'n beugels zaten te kort..
Afbeelding
Fijn los van de binnenhand en contact met buiten, best fijn over de benen.
Zou mooier los moeten laten vanuit de schoft en meer neerwaarts.

Ander, minder moment
Voor zijn doen wel fijn over de benen, fijn contact van elleboog naar de mond.
Maar knikt hier teveel in bij de kaak en laat de hals niet vallen.

Volgens mij paar weken later:
Afbeelding
Vind ik zelf een heel fijn moment, hij kauwt mooi af, laat de hals mooi vallen,
maar mag actiever doorspringen.

Afgelopen september:
Afbeelding
Tijdens het uitdraven, ben zelf blij met dit beeld, dat hij met het uitschuiven mooi richting de loodlijn blijft en niet erg uit elkaar valt. Ik moet alleen netter blijven zitten.

Ben benieuwd naar commentaar hierop. We rijden overigens op de klassieke methode.
EDIT; nog wat vergeten, we rijden voornamelijk 'serieus recreatief' volgend jaar onderling debuutje maken, rond B/L1 niveau.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 20:00

Ik vind dat je op de laatste foto zoveel ontspannener zit! +:)+

Ik ben ook blij met dat beeld. Gedurfd hoor. Heel goed.

@ Bizzybijtje: ik had het ook wel kunnen weten, een pelham is zooooo niet Boktproof.

Zal ik hem editten in: Vreselijk plaatje, een martelwerktuig in de mond, paard doet alsof het ontspannen is, want het durft de werkelijke spanning niet te laten zien :=

Wat vind je? :')

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 20:18

De pelham opzich vind ik geen probleem ik vraag mij meer af wat er bedoeld word met dat "een knijpende beweging" moet maken om het paard te laten zakken. Spelen met je teugels om je paard af te laten buigen hoort toch niet?

Vind het paard er op deze foto trouwens verder wel mooi lopen. Zonder de tekst zou ik het een beter voorbeeld vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 20:21

Kon de tekst niet weghalen. Ik ben het ook niet eens met de knijpende beweging, maar dit is wel graag het plaatje wat ik wil zien :j

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 20:28

Wat een goed topic!
Zo ben ik heel benieuwd wat jullie van de volgende foto's vinden:

Afbeelding
Afbeelding
foto 1, goed:Ontspannen, rustige hand.
foto 1, fout: Iets te weinig teugelcontact naar mijn zien, DUH! Kapstokjes. :D :D :D

foto 2, goed: Hij zet er iig veel kracht in. :D Meer goeds kan ik niet bedenken. :')
foto 2, fout: Maakt zich sterk, ik raak gespannen, veel te diep en trekt teugels uit mijn handen.

Helaas gaat het de laatste tijd niet meer zo. Dressuur matig gaat het heel slecht en kan hem niet meer uit mijzelf lekker ontspannen laten lopen. Alles al aan te pas gekomen maar het ligt echt aan mij, helaas tijdelijk geen geld voor les dus we zijn beetje aan het buitenrijden. :\
Laatst bijgewerkt door Giolli op 24-11-11 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 20:35

De eerste foto zou hij echt nog wat meer over de rug mogen, hij laat zich niet helemaal los, wel iets, maar niet genoeg. Niet verkeerd hoor, je zit wel netjes :j mooi rechtop. Je mag je handen meer rechtop zetten, alsof je 2 champagneglazen draagt :) Verder zou ik graag zien dat je je heupen naar opzij opent, zodat je op de binnenkant van je bovenbenen en je kont zit, ipv op de achterkant van je bovenbenen. Je voeten rol je iets naar buiten, alsof je kleine teen zwaarder is, en :wave: kapstokjes.

Op foto 2 mag je iets meer lucht geven in je binnenteugel, en aan de buitenkant meer doorsluiten, binnenbeen lang en los, denk dat hij zich dan niet meer zo sterk maakt :) Actief is ie wel iig :')

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 20:39

Mag een filmpje ook? Ik heb namelijk geen (goede) foto's van het rijden...

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 20:40

Waarom niet? :) *denk ik*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 20:41

Dat weet ik niet, van mij wel, maar of het van de moddies mag, weet ik niet.

Ik had bijna gezegd: als het niet lang is, maar ik ga er niet over :)

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 20:42

Het is een filmpje van een wedstrijd, duurt 5.17 min... Zou graag wel willen weten wat jullie ervan vinden namelijk en hoe ik het beter kan doen. Zal ik hem gewoon plaatsen en dan zien we wel of die weer verwijderd wordt?

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 20:43

Yamcha schreef:
verography schreef:

Het ligt er aan hoe. Ik heb het over dat extreme schuimen, niet over een randje schuim. Daar zit echt verschil in. Een randje schuim krijg je als het paard de kaak loslaat, dan gaat het iets speekselen, en dan krijg je een 'slagroommondje' zoals ze dat noemen. Dan lijkt het net of er een klein randje slagroom op de lippen zit.

Het extreme schuimen, vaak gecombineerd met kwijlen wordt veroorzaakt als een paard heel hard en boos gaan kauwen. Dat is een uiting van spanning, en het is verzet tegen het bit, paard is boos op het bit. Ze doen het echt als ze boos zijn, dus ja, wel verzet.

Je krijgt het als het paard het idd (te) moeilijk vindt. Wat je kunt doen, is met kleine beetjes werken, je gaat de voorhand door je buitenteugel aan te sluiten, en eigenlijk van je buitenbeen en buitenteugel een muurtje te maken, voor de achterhand zetten. Dat is niet alleen voor jou veel makkelijker, maar voor het paard ook. Vraag moeilijke dingen ook heel even, gewoon korte stukjes, en dan ga je met lange teugel stappen (of even lekker losgalopperen). Je zult merken dat het paard het dan minder moeilijk vindt, je vraagt spanning, en je gaat dan gelijk terug naar de ontspanning. Voordeel is ook dat je paard zo tijd krijgt om het te verwerken, en ze zal daardoor ook werkwilliger zijn, het werken blijft immers leuk.

Bedankt voor de uitleg. Ik denk dat het bij idd een moeilijkheid speekselvorming is :P . Ze verzet soms wel maar dat is niet tegen het bit. Het is meer een uitbreek poging. Ik rijd heel veel met aangesloten buitenteugel (gebruik die teugel ook echt als afremmechanisme, dus kneepje om het paard net wat zachter te laten lopen) en aangesloten benen. Ik heb na de dressuur western gereden en rijd dit paardje nu dressuur. Door het westernrijden heb ik heel erg geleerd om op zit en benen te rijden. Dus als ondersteuning maar ook opsluiting van het paard.

Mijn hoofddoel met het paardje is rond in het lijf (niet per definitie in de hals) en los van voor (dit noem jij kaak en als ik terugdenk hoe het voelt denk ik dat wij hetzelfde bedoelen). Geen hangend paard maar een zichzelf dragend paard zonder uit elkaar te vallen. Een lange weg, maar wel een zichtbare weg. Zeker in stap en soms in draf voel ik al het van voor loslaten gebeuren en de achterhand erbij komen. En dat vind ze juist zo moeilijk. Lekker snel op de voorhand is haar motto waar ik telkens weer aan het werk mee ben.

Helaas nog geen foto's (rijd haar sinds half oktober 's avonds en ben nog niet met iemand samen geweest) maar ik ben heel benieuwd naar het plaatje.