Het ligt overal aan...... behalve aan de ruiter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:28

Ik vind dat je het erg mooi geschreven hebt en ben het er ook helemaal mee eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:28

marjolein_el schreef:
Helemaal mee eens! Door dat eeuwige gezeur op bokt over osteopaten, goed passende zadels, etc. etc, heb ik al heel wat keren gedacht dat er iets gruwelijk mis was met m'n pony. En soms hebben ze wel gelijk hoor, soms is er ook echt wel wat aan de hand, maar vaak ligt het toch echt wel aan de ruiter. Bij mij dus ook het geval.. en dat is niet erg want ik kan er alleen maar van leren. :)

Dáár kun je van leren idd. Door de oorzaak ergens anders te zoeken leer je niks :n
Joolien schreef:
Wie ben jij om te oordelen over mijn rijden? Ik rijd Z en jij maar M1, denk je nou echt dat je weet waar je over praat?

Hoort dat niet in een ander topic thuis?

Overigens snap ik die dan weer wel, ken ook van die mensen die vinden die western-wielsporen héél gemeen, en vinden dat je maar met een knopspoortje moet gaan rijden, terwijl de eerste veel zachter is........

't Is weleens frustie hoor, als mensen commentaar gaan geven die zich totaal niet in de materie verdiept hebben. Of een beetje, maar met oordele klaarstaan, ipv dat ze open staan en vragen stellen.

Maar dit is offtopic vind ik :)
Benfan schreef:
Ik persoonlijk vind dat de sport ontzettend achteruit holt omdat paarden veel te snel worden aangezien voor broodroosters of andere automatisch lopende machines.

Mee eens. Ken gelukkig wel uitzonderingen, serieuze mensen die serieus met de sport bezig zijn, en zich echt verdiepen in hoe een paard werkt...... heel fijne paardenmensen, die écht wel de schuld bij zichzelf durven leggen :j

Maar ik ken ze ook die paardlief meenemen op buitenrit, hem heel vriendelijk bitloos en boomloos op de voorhand laten sjokken (dit geldt uiteraard niet voor heel -loos bokt, dat dat even duidelijk is), en zich daarna afvragen hoe het toch komt dat paard last heeft van de rug...... gut, ja, zou het ook niet weten, joh. Misschien je toch eens verdiepen in wat je doet?
Leest de gebruiksaanwijzing van de Senseo méér dan grondig, want die moet nog een paar jaar mee, maar waarom zou je je verdiepen in een paardenlijf..........
Sammie schreef:
Gut gut wordt hier weer lekker zwart-wit gekeken.

Ik stel het zwartwit, weet ik wel :D Maar in die topics wordt het ook vreselijk zwartwit gesteld, want daar ligt het nou nooit eens aan de ruiter.......
terwijl het toch het heel erg vaak daar wél ligt.
tantesam schreef:
Maar weet je wat ik dan zo 'grappig' vind, dat HEEL bokt het hier mee eens is.....

Ja, dat dan weer wel, denk dat we straks heel andere teksten in de topics krijgen :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-11-11 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Het ligt overal aan...... behalve aan de ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:30

Ik bedoelde het als een van de excuses die gebruikt worden als je commentaar hebt op een ruiter ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:33

@ Joolien: Weet ik wel :)

Alleen relativeer ik dat wel door te zeggen dat in dat excuus soms wel degelijk een kern van waarheid zit :) je hóeft niet overal een mening over te hebben, en sommigen hebben heel goed nagedacht over hoe ze hun dingen doen, en als je er dan niet al te slim commentaar op krijgt, kan ik me voorstellen dat je niet altijd even lief reageert.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:34

mijn trainer zegt altijd: paard is maar zo goed als degene die erop zit...

Caro1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:35

Yamcha schreef:
Ik kom het overal tegen, echt overal.
Een ruiter heeft een probleem, paard houdt zich strak in de lendenen, wil de rug niet loslaten, en nageven is uiteraard out of the question.
Dan komen de vragen:
- is de DA al geweest?
- heb je er al een fysio bijgehad?
- past het zadel wel?
- wat krijgt het dier voor voer?
Dan zijn er uiteraard nog de wereld aan -paten en -logen, die er allemaal bijgehaald kunnen worden.

En tot mijn verbazing wordt er nooit eens gezegd: Nou schatteke, misschien moet je eens niet zo met die krul bezig zijn maar eerst eens leren zitten, en niet zo op die rug stuiteren. Want laten we wel zijn: 90% van de rijtechnische problemen wordt veroorzaakt door de ruiter.
Een redelijk simpele test is om je paard aan de longe te knopen, er een longeersingeltje omheen te doen, met een los afgestelde bijzet/gogue/chambon/whatever en die dan zó afstellen dat je paard niet kan sterrenkijken, maar zeker niet naar beneden gedwongen wordt. Gewoon los afstellen, paard kán wel nageven, maar hoeft niet. Een beetje handige longeur erbij, die de drijvende positie snapt en het paard aan de longe actief door het lijf kan laten lopen. Geeft ie dan wel na, dan moet je leren rijden, want dan ligt het dus aan jou.

Maar dan komt er dit: oh, hij kan het dus wel, hij wil niet......
En het paard krijgt de schuld.

Waarom niet éérst kritisch gekeken naar de ruiter? En zoals ik al zei, dat is niet eens heel moeilijk. Een foto is idd een momentopname (al lijkt me dat er bij 10 momentopnames waarbij het paard nogal zorgelijk kijkt, het wit van de ogen te zien is, en het schuimt als een idioot met een open mond toch wel een redelijk structureel probleem is) maar met een longeersessie van een 20 minuten heb je een heel redelijk beeld van hoe het paard in zijn lijf zit.

En dit is geen aanval op wedstrijdruiters, want ik zie het bij recreanten net zo goed.

Waarom zeggen instructeurs niet waar het op staat? Waarom zeggen ze neit gewoon dat je je paard naar de bliksem rijdt als je hem steeds van voor naar achter probeert te rijden?

En zij krijgen nog betaald. Maar hier op Bokt ligt het ook never nooit aan de ruiter, terwijl ik toch wel durf te stellen dat dat in 90% van de gevallen wel de oorzaak is. 't Kan ook zijn, bij een zware ruiter op een rank paard dat het paard niet voorwaarts is omdat het simpelweg niet kán, of juist rennerig en loperig omdat het snelheid heeft om nog de balans te bewaren...... dan kun je er wel een heel bataljon experts bijhalen, maar die halen toch het teveel aan kilo's wat het probleem veroorzaakt niet weg?

En dat geldt niet alleen voor het rijden, in de omgang is het hetzelfde probleem.
Ook hier wordt zóvaak de schuld ergens anders gelegd, paard is eigenwijs, dominant, neemt baasje in de maling en weet ik wat allemaal, maar 9 van de 10 keer hebben we het gewoon over onopgevoede paarden, omdat het baasje niet consequent is. Is het dan niet eerlijker om te zeggen dat zo iemand eens moet leren opvoeden ipv te adviseren die k*tknol de bak door te meppen, of te gaan parelli-en en join-uppen tot het arme dier geen roundpen meer kan zien, en nog steeds niet snapt wat wel en wat niet mag?

Is het niet veel verstandiger en eerlijker om te zoeken naar de echte oorzaak van de problemen ipv de symptomen te bestrijden met onrechtvaardige wreedheden....... is het niet wijs het geld voor al die experts (die jou ook niet gaan vertellen dat je gewoon te waar bent voor je paard, want dan zijn ze een klant kwijt) eens te gaan steken in goede les?

Helemaal mee eens, alleen kan ik niet nalaten toch te noemen dat heel veel paarden ook rugproblemen krijgen door niet passende zadels. Of het zadel is verkeerd aangemeten door één of andere prutser c.q. zadelverkoper met dollartekens in de ogen en zonder kennis van zaken, of men heeft één of ander goedkoop verweggistan zadel gekocht, wat zo scheef / hard / te lang of wat dan ook is, dat het simpelweg niet kan passen op het paard.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:36

Air schreef:
Het paard maakt geen combinatie met je.. dat doet de ruiter/eigenaar. Dus ook dat ligt weer bij de eigenaar, en niet bij het paard.

Weet jij de betekenis wel van het woord combinatie?

Elk paard loopt volgens jou perfect? Achterbeen er lekker onder, mooi bij elkaar, los in de hand met ruggebruik enzo? Nou denk het niet?! Anders reden we allemaal wel Grand Prix. Als jij net de pech (of het geluk) hebben om een iets wat traag paard te hebben zul jij als ruiter het paard dus moeten activeren. Het paard wordt dan toch echt niet lui door de ruiter (dat is het nl. van nature), maar die ruiter moet er wel voor zorgen dat het paard extra geactiveerd moet worden.

Yamcha ik snap het doel van het topic, want men komt inderdaad al snel met zadelproblemen (helaas zie ik echt ontzettend veel mensen overal elk zadel op gooien, zonder te kijken), en osteopaten en noem maar op maar ik vind het erg jammer dat er hier een aantal Bokkers dit topic misbruiken om van de ruiter te verwachten dat het een alwetend persoon moet zijn, die perfect moet kunnen rijden en geen fouten mag maken anders hoort ie niet op een paard thuis. Nou, wat zal het rustig worden in menig bak en polderweggetje...

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:37

TS, ik ben het hartstikke met je eens!

Probleem is alleen, weet ik uit ervaring, dat áls je er iets van zegt, meteen een grote bek terug krijgt. Van "Nee hoor ze staat juist mooi aan de teugel!" Of "Wat weet jij er nou van."
Jaja, dat zal wel. Net zolang blijven handen totdat het arme beestje zijn hoofdje knikt, foto op hyves mikken en er een titel bij; Beauty mooi aan te teugel! ... :roll:

Ben er dus maar mee opgehouden om er wat van te zeggen. Ook als je gewoon goede tips geeft, helemaal niet verkeerd bedoelt, is het niet goed.
Tsja, op een gegeven moment heb ik ook iets van, dan maar niet hè...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:38

Ik denk dat jij de essentie van dit topic niet snapt Sammie....

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:42

Oh ja wel! Alleen ik ga er lekker tegen in :D

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:43

Sammie: dat probleem is dan toch niet van het paard :? Welk probleem heeft het paard dan als het wat traag is? Heeft het paard daar last van als het lekker in de wei staat en niks hoeft te doen 24/7?
WIJ kiezen er toch voor om met het paard bezig te gaan en er op te gaan zitten? Waarom zou het dan het probleem van het paard zijn?

Niemand zegt dat fouten maken niet mag... alleen ik geloof er geen snars van dat je onbewust zaagt bijv.
Mensen kiezen veel liever voor hun eigen egoisme dan voor het paard, en dat vind ik een kwalijke zaak. En dat gaat zelf zover dat het over paardenlevens gaat...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:45

Tsja, jammer is dat, misschien moet je je dan aan je eigen onderschrift houden? Want om dit topic nu te verknallen is ook zo zonde....

Voor de rest, misschien gewoon niet erop in gaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:46

eenitraM schreef:
Idd.

Maar ik heb last van mijn pols. Mijn rug staat niet recht. Ik heb scheve benen. Ik kan niet recht op zitten want heb spierpijn in mijn nek.. Blabla. :')

Hoeft niet blabla te wezen hoor... Als mijn bekken weer eens scheef staat dan zit ik als een krant, kan ik mijn voeten niet in de beugels houden enzovoorts. Dan is mijn ene been korter als het andere been. Dus dat kan heel goed. Maar ja, ik merk het gelijk en voer mezelf af richting mijn vaste martel fysio en daarna is het weer voor een paar maanden goed :-) en kan ik weer leuk rijden.

En zadels, breek me de bek niet open... Heb het zelf recentelijk weer eens ondervonden toen ik voor de fun een Barefoot testzadel aanvroeg en mijn paard ineens weer begon te swingen en ze knaagde niet meer als een gek op het bit. Kan het heel goed aan liggen dus.

En fysio/osteo... Als de omstandigheden normaal zijn en we zijn al een poos lekker bezig en ineens lukken dingen niet meer... Nou ik heb in de loop van de jaren wel geleerd dat mijn paard niet zomaar niet wil, dan is er iets. En dat klopt dan ook altijd, mijn gevoel, als de fysio / osteo weer is geweest, dan is het goed. Wat dat betreft lijkt peerd op mij, als er maar iets fout zit in mijn lijf merk ik het en kan ik minder rijden, moet er iets aan gedaan worden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-11-11 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:47

sympie schreef:
mijn trainer zegt altijd: paard is maar zo goed als degene die erop zit...

Dan kletst ie uit zijn nek, want de meeste paarden hebben veel meer talent en gevoel dan hun ruiter ooit zal hebben :D
Caro1964 schreef:
Helemaal mee eens, alleen kan ik niet nalaten toch te noemen dat heel veel paarden ook rugproblemen krijgen door niet passende zadels. Of het zadel is verkeerd aangemeten door één of andere prutser c.q. zadelverkoper met dollartekens in de ogen en zonder kennis van zaken, of men heeft één of ander goedkoop verweggistan zadel gekocht, wat zo scheef / hard / te lang of wat dan ook is, dat het simpelweg niet kan passen op het paard

En wie zijn schuld is dat dan? Je doet toch vooronderzoek of anderen goede ervaringen hebben met iemand?

En je hebt gewoon de plicht te zorgen dat een zadel goed past, en met een beetje kennis kun je dat zelf wel iets bekijken imo, die kennis is zomaar op internet te vinden, moet je alleen nog filteren wat wel en niet logisch en redelijk lijkt.

Sammie schreef:
Yamcha ik snap het doel van het topic, want men komt inderdaad al snel met zadelproblemen (helaas zie ik echt ontzettend veel mensen overal elk zadel op gooien, zonder te kijken), en osteopaten en noem maar op maar ik vind het erg jammer dat er hier een aantal Bokkers dit topic misbruiken om van de ruiter te verwachten dat het een alwetend persoon moet zijn, die perfect moet kunnen rijden en geen fouten mag maken anders hoort ie niet op een paard thuis. Nou, wat zal het rustig worden in menig bak en polderweggetje

Zou op zich heel geen slechte zaak zijn :D sommige mensen horen idd niet in de buurt van een paard thuis en zeker niet erop.
Maar er is verschil tussen domheid en wreedheid omdat met niet wíl leren, en onwetendheid, omdat de kennis nog nooit aangeboden is.

De eerste groep wijst iedere mogelijkheid die naar zichzelf wijst categorisch af (en er zijn er maar weinig die dat zo duidelijk doen, dat je het meteen ziet) de tweede groep reageert eerst misschien beledigd, maar gaat wel nadenken...... en dan onderzoeken, en leren.

Deel van mijn punt is ook dat de tweede groep die wél wil, niet bereikt wordt omdat de eerste groep zo groot lijkt........ en dat is jammer. Omdat ik denk dat eerlijkheid bij beide groepen het langst duurt. Het is iig het zuiverst, waarom zou je meegaan in de zelfverheerlijking van mensen, en de problemen overal zoeken, behalve waar ze waarschijnlijk liggen? De ruiter is daar niet gebaat bij, maar tegenover het paard is het ronduit oneerlijk.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:48

dat is wel weer zo joenohoe, ik heb soms met rijden ook wel een last van mij gewrichten in mijn rug (die ponylief 2 jaar terug uit de kom heeft getrokken }:0 ), en dan gaat het wel echt wat lastiger. Maar dat vind ik niet echt een excuus.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:48

Heb je het nu tegen mij Caira of tegen Air?
Caira schreef:
Tsja, jammer is dat, misschien moet je je dan aan je eigen onderschrift houden? Want om dit topic nu te verknallen is ook zo zonde....

Voor de rest, misschien gewoon niet erop in gaan?

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:50

Ik denk tegen Air. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:52

marjolein_el schreef:
dat is wel weer zo joenohoe, ik heb soms met rijden ook wel een last van mij gewrichten in mijn rug (die ponylief 2 jaar terug uit de kom heeft getrokken }:0 ), en dan gaat het wel echt wat lastiger. Maar dat vind ik niet echt een excuus.

Idd, het feit dat je als ruiter idd ergens last van hebt en daarmee evt je paard in de weg zit neemt nog niet weg dat het jouw verantwoording is idd vind ik geen excuses. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:52

marjolein_el schreef:

Joolien schreef:
Idd, het feit dat je als ruiter idd ergens last van hebt en daarmee evt je paard in de weg zit neemt nog niet weg dat het jouw verantwoording is idd vind ik geen excuses. :j

Het is ook geen excuus, maar een reden :-). En ik ken mijn paard en mijn lijf inmiddels zo goed dat ik dit kan zeggen. En dan onderneem ik de nodige actie zodat onze blokkades opgeheven worden dus Joolien, ik neem mijn verantwoording. Maar dat alles heeft niets te maken met mijn vaardigheden als ruiter, want die zijn gewoon goed :-).

Wat ik hiermee wil zeggen is dat ik het goed vind dat er naar het zadel gekeken wordt, dat er een fysio / osteo bijgehaald wordt want het ligt niet altijd aan de ruiter :-).
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-11-11 20:56, in het totaal 3 keer bewerkt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:54

ElineB schreef:

Ze reageert toch echt op Sammie ;)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:54

Ik hoor het liever van Caira zelf :+

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:56

joenohoe schreef:
marjolein_el schreef:

Joolien schreef:

Het is ook geen excuus, maar een reden :-). En ik ken mijn paard en mijn lijf inmiddels zo goed dat ik dit kan zeggen. En dan onderneem ik de nodige actie zodat onze blokkades opgeheven worden dus Joolien, ik neem mijn verantwoording. Maar dat alles heeft niets te maken met mijn vaardigheden als ruiter, want die zijn gewoon goed :-).

Precies. Als je er allebei steeds beter mee om kunt gaan hoeft het voor je paard zijn welzijn niet in de weg te zitten. Maar je moet het inderdaad niet gebruiken als excuus om bijv. aan de teugels te gaan hangen oid.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:57

Air schreef:
ElineB schreef:

Ze reageert toch echt op Sammie ;)

Oh sorry, omdat jij er boven wat schreef én jou onderschrift beter aan sloot op wat zij zei, leek het me dat het tegen jou gericht was. Excuus!

edit; inderdaad, nu ik het nalees is het idd op sammie gericht. Nogmaals sorry. :)
Laatst bijgewerkt door Barbulet op 14-11-11 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:57

Nee Joenohoe dat snap ik, ik bevestig je post alleen maar ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:58

ElineB schreef:
Precies. Als je er allebei steeds beter mee om kunt gaan hoeft het voor je paard zijn welzijn niet in de weg te zitten. Maar je moet het inderdaad niet gebruiken als excuus om bijv. aan de teugels te gaan hangen oid.

Zou ik NOOIT doen, als iets niet wil zoek ik het in eerste instantie meestal in mijn eigen "onkunde". Vroeger wilde wijken niet omdat ik debiel ging zitten omdat ik dat zelf moeilijk vond, dan kan ik toch nooit het paard de schuld geven ???