Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
marjolein_el schreef:Helemaal mee eens! Door dat eeuwige gezeur op bokt over osteopaten, goed passende zadels, etc. etc, heb ik al heel wat keren gedacht dat er iets gruwelijk mis was met m'n pony. En soms hebben ze wel gelijk hoor, soms is er ook echt wel wat aan de hand, maar vaak ligt het toch echt wel aan de ruiter. Bij mij dus ook het geval.. en dat is niet erg want ik kan er alleen maar van leren.
Joolien schreef:Wie ben jij om te oordelen over mijn rijden? Ik rijd Z en jij maar M1, denk je nou echt dat je weet waar je over praat?
Benfan schreef:Ik persoonlijk vind dat de sport ontzettend achteruit holt omdat paarden veel te snel worden aangezien voor broodroosters of andere automatisch lopende machines.
Sammie schreef:Gut gut wordt hier weer lekker zwart-wit gekeken.
tantesam schreef:Maar weet je wat ik dan zo 'grappig' vind, dat HEEL bokt het hier mee eens is.....
Yamcha schreef:Ik kom het overal tegen, echt overal.
Een ruiter heeft een probleem, paard houdt zich strak in de lendenen, wil de rug niet loslaten, en nageven is uiteraard out of the question.
Dan komen de vragen:
- is de DA al geweest?
- heb je er al een fysio bijgehad?
- past het zadel wel?
- wat krijgt het dier voor voer?
Dan zijn er uiteraard nog de wereld aan -paten en -logen, die er allemaal bijgehaald kunnen worden.
En tot mijn verbazing wordt er nooit eens gezegd: Nou schatteke, misschien moet je eens niet zo met die krul bezig zijn maar eerst eens leren zitten, en niet zo op die rug stuiteren. Want laten we wel zijn: 90% van de rijtechnische problemen wordt veroorzaakt door de ruiter.
Een redelijk simpele test is om je paard aan de longe te knopen, er een longeersingeltje omheen te doen, met een los afgestelde bijzet/gogue/chambon/whatever en die dan zó afstellen dat je paard niet kan sterrenkijken, maar zeker niet naar beneden gedwongen wordt. Gewoon los afstellen, paard kán wel nageven, maar hoeft niet. Een beetje handige longeur erbij, die de drijvende positie snapt en het paard aan de longe actief door het lijf kan laten lopen. Geeft ie dan wel na, dan moet je leren rijden, want dan ligt het dus aan jou.
Maar dan komt er dit: oh, hij kan het dus wel, hij wil niet......
En het paard krijgt de schuld.
Waarom niet éérst kritisch gekeken naar de ruiter? En zoals ik al zei, dat is niet eens heel moeilijk. Een foto is idd een momentopname (al lijkt me dat er bij 10 momentopnames waarbij het paard nogal zorgelijk kijkt, het wit van de ogen te zien is, en het schuimt als een idioot met een open mond toch wel een redelijk structureel probleem is) maar met een longeersessie van een 20 minuten heb je een heel redelijk beeld van hoe het paard in zijn lijf zit.
En dit is geen aanval op wedstrijdruiters, want ik zie het bij recreanten net zo goed.
Waarom zeggen instructeurs niet waar het op staat? Waarom zeggen ze neit gewoon dat je je paard naar de bliksem rijdt als je hem steeds van voor naar achter probeert te rijden?
En zij krijgen nog betaald. Maar hier op Bokt ligt het ook never nooit aan de ruiter, terwijl ik toch wel durf te stellen dat dat in 90% van de gevallen wel de oorzaak is. 't Kan ook zijn, bij een zware ruiter op een rank paard dat het paard niet voorwaarts is omdat het simpelweg niet kán, of juist rennerig en loperig omdat het snelheid heeft om nog de balans te bewaren...... dan kun je er wel een heel bataljon experts bijhalen, maar die halen toch het teveel aan kilo's wat het probleem veroorzaakt niet weg?
En dat geldt niet alleen voor het rijden, in de omgang is het hetzelfde probleem.
Ook hier wordt zóvaak de schuld ergens anders gelegd, paard is eigenwijs, dominant, neemt baasje in de maling en weet ik wat allemaal, maar 9 van de 10 keer hebben we het gewoon over onopgevoede paarden, omdat het baasje niet consequent is. Is het dan niet eerlijker om te zeggen dat zo iemand eens moet leren opvoeden ipv te adviseren die k*tknol de bak door te meppen, of te gaan parelli-en en join-uppen tot het arme dier geen roundpen meer kan zien, en nog steeds niet snapt wat wel en wat niet mag?
Is het niet veel verstandiger en eerlijker om te zoeken naar de echte oorzaak van de problemen ipv de symptomen te bestrijden met onrechtvaardige wreedheden....... is het niet wijs het geld voor al die experts (die jou ook niet gaan vertellen dat je gewoon te waar bent voor je paard, want dan zijn ze een klant kwijt) eens te gaan steken in goede les?
Air schreef:Het paard maakt geen combinatie met je.. dat doet de ruiter/eigenaar. Dus ook dat ligt weer bij de eigenaar, en niet bij het paard.
eenitraM schreef:Idd.
Maar ik heb last van mijn pols. Mijn rug staat niet recht. Ik heb scheve benen. Ik kan niet recht op zitten want heb spierpijn in mijn nek.. Blabla.
sympie schreef:mijn trainer zegt altijd: paard is maar zo goed als degene die erop zit...
Caro1964 schreef:Helemaal mee eens, alleen kan ik niet nalaten toch te noemen dat heel veel paarden ook rugproblemen krijgen door niet passende zadels. Of het zadel is verkeerd aangemeten door één of andere prutser c.q. zadelverkoper met dollartekens in de ogen en zonder kennis van zaken, of men heeft één of ander goedkoop verweggistan zadel gekocht, wat zo scheef / hard / te lang of wat dan ook is, dat het simpelweg niet kan passen op het paard
Sammie schreef:Yamcha ik snap het doel van het topic, want men komt inderdaad al snel met zadelproblemen (helaas zie ik echt ontzettend veel mensen overal elk zadel op gooien, zonder te kijken), en osteopaten en noem maar op maar ik vind het erg jammer dat er hier een aantal Bokkers dit topic misbruiken om van de ruiter te verwachten dat het een alwetend persoon moet zijn, die perfect moet kunnen rijden en geen fouten mag maken anders hoort ie niet op een paard thuis. Nou, wat zal het rustig worden in menig bak en polderweggetje
marjolein_el schreef:dat is wel weer zo joenohoe, ik heb soms met rijden ook wel een last van mij gewrichten in mijn rug (die ponylief 2 jaar terug uit de kom heeft getrokken), en dan gaat het wel echt wat lastiger. Maar dat vind ik niet echt een excuus.
marjolein_el schreef:dat is wel weer zo joenohoe, ik heb soms met rijden ook wel een last van mij gewrichten in mijn rug (die ponylief 2 jaar terug uit de kom heeft getrokken), en dan gaat het wel echt wat lastiger. Maar dat vind ik niet echt een excuus.
Joolien schreef:Idd, het feit dat je als ruiter idd ergens last van hebt en daarmee evt je paard in de weg zit neemt nog niet weg dat het jouw verantwoording is idd vind ik geen excuses.
joenohoe schreef:marjolein_el schreef:dat is wel weer zo joenohoe, ik heb soms met rijden ook wel een last van mij gewrichten in mijn rug (die ponylief 2 jaar terug uit de kom heeft getrokken), en dan gaat het wel echt wat lastiger. Maar dat vind ik niet echt een excuus.
Joolien schreef:Idd, het feit dat je als ruiter idd ergens last van hebt en daarmee evt je paard in de weg zit neemt nog niet weg dat het jouw verantwoording is idd vind ik geen excuses.
Het is ook geen excuus, maar een reden. En ik ken mijn paard en mijn lijf inmiddels zo goed dat ik dit kan zeggen. En dan onderneem ik de nodige actie zodat onze blokkades opgeheven worden dus Joolien, ik neem mijn verantwoording. Maar dat alles heeft niets te maken met mijn vaardigheden als ruiter, want die zijn gewoon goed
.
Air schreef:ElineB schreef:Ik denk tegen Air.
Ze reageert toch echt op Sammie
ElineB schreef:Precies. Als je er allebei steeds beter mee om kunt gaan hoeft het voor je paard zijn welzijn niet in de weg te zitten. Maar je moet het inderdaad niet gebruiken als excuus om bijv. aan de teugels te gaan hangen oid.