Jouw motivatie om een paard met 3 jaar te beleren..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 16:03

Amalarab schreef:
Cowgirl schreef:
[ We hebben nu op stal een 2,5 jarige, 1.70 hoog en zo lomp als wat, loopt door je heen , weet net aan wat stil staan is en dat is zo vervelend. Paard heeft zijn hele jeugd leuk op de wei gelopen. Ik zet hem niet meer buiten.
zijn HELE jeugd? zijn jeugd is nog bezig hoor! :(

Moet daar gelijk een boze smile bij?? Gezellig.
Kleuter tijd dan. }>

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 16:06

Sizzle schreef:
Ik ben met 3,5 begonnen. Paard gedroeg zich met 2,5 enorm etterbakkig in de opfok en dus naar gewone stal gehaald 24/7 buiten. Daar verveelde ze zich duidelijk ook, begon te slopen en probeerde met iedereen mee te lopen. Lanzaam dus wat gaan wandelen e.d dat maakte het weer een tevreden paard. Met 3 aan tuig laten wennen en op aanraden van fysio en dierenarts met 3,5 begonnen met 2x p.w 10 minuten rijden.

Dat is de pest van de opfok, er staan geen oudere dieren bij die de kleintjes opvoeden. Daarom krijg je van die drammers.
Zo een hebben we ook staan, hij is dan wel niet drammerig maar wel oer vervelend tot soms gevaarlijk naar andere paarden toe. Zoals ik al voorspelde bleek na navragen dat het dier tot zijn 2,5 in een opfok heeft gestaan.

paardjes123

Re: Jouw motivatie om een paard met 3 jaar te beleren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 16:12

Omdat het allemaal genoeg kost? Waarde paard een 5 jarige die onbeleerd is, is niet veel waard vergeleken met dat hij al M loopt.
Mijn paard word in maart 3 en maak ik dan zadelmak. Blijf er daarna 3x per week 10 minuten tot een kwartiertje mee rijden

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 18:03

paardjes123 schreef:
Omdat het allemaal genoeg kost? Waarde paard een 5 jarige die onbeleerd is, is niet veel waard vergeleken met dat hij al M loopt.
Mijn paard word in maart 3 en maak ik dan zadelmak. Blijf er daarna 3x per week 10 minuten tot een kwartiertje mee rijden

En dan als hij bijna kapotgereden in de Z loopt gauw verkopen: na mij de zondvloed? :roll:

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 18:06

Amalarab schreef:
paardjes123 schreef:

En dan als hij bijna kapotgereden in de Z loopt gauw verkopen: na mij de zondvloed? :roll:

Je hoeft niet iedere week naar wedstrijd, een goed paard met een goede ruiter hebben niet heel veel training nodig om dat niveau in korte tijd te halen

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 18:40

Ik snap de reden om op 4 jaar in te rijden niet.
De groeiplaten van een paard zijn pas volledig dicht wanneer die 6 jaar is, die aan zijn achterbenen als die 5 jaar is. Dus als je het om die reden "goed" wilt doen, moet je wachten tot 5-6 jaar. Met 4 inrijden is even "slecht" als met 3.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:02

Cowgirl: wil je geen voorbarige conclusies trekken aub!
Ze stond in een groep van 30 paarden varierend van jaarlingen tot fokmerries inclusief wat gepensioneerde ruinen. En toch was het een kleine drammerige etterbak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:11

Mijn pony is beleerd toen ze 5 was,zij was nog zó jong in haar koppie (nog steeds) dat ik de druk van het rijden er nog niet op wou leggen. Ze is nu een half jaar beleerd en wordt heel soms gereden,omdat ik geen ruitertje heb.

Mijn E-pony gaat over zo'n 2 tot 3 jaar,als hij 5 of 6 is,beleerd worden,hij is nog té puppy. Nog heel slungelig,niet uitgegroeid,ik weet zeker dat hij het zowel mentaal als fysiek aan zou kunnen om nu beleerd te worden.

@ Gini,zelfs dan is hij niet volgroeid,in de meeste gevallen dan.

Dit vind ik persoonlijk een goed stuk.
Citaat:
Afbeelding

Van onder naar boven

Het sluitingsproces van de groeiplaten gebeurt van onder naar boven.

1. De enige groeiplaat die gesloten is bij de geboorte is die van het hoefbeen. Dat betekent om te beginnen al dat dat hoefbeen ook nooit meer groter wordt, alleen dikker rondom (maar dat is een ander groeiproces).

2. Tussen geboorte en zes maanden: kroonbeen

3. Tussen zes maanden en een jaar: kootbeen

4. Tussen 8 maanden en 1,5 jaar: pijpbeen

5. Tussen 1,5 en 2,5 jaar: voorknie

6. Tussen 2 en 2,5 jaar: radius-ulna

7. Tussen 2,5 en 3 jaar: ulna/femur, het gedeelte dat het gewicht draagt, bovenaan het radiusbeen, en de tibia

8. Tussen 3 en 3,5 jaar: humerus en de onderkant van de femur

9. Tussen 3 en 4 jaar begint het bekken te sluiten, te beginnen met de uiteinden van zitbeen, darmbeen en heligbeen .

10. Tussen 3,5 en 4 jaar: het onderste gedeelte (dat het gewicht draagt) van het schouderblad

11. ...en de bovenste halswervels.

12. Nu pas, vanaf 4-jarige leeftijd, begint de rest van het achterbeen te sluiten: spronggewricht eerst, dan de groeiplaat tussen fibula en tibia. Niet voor niets was het al in de 18de eeuwse literatuur verboden met jongere paarden te ploegen, door diepe modder te gaan (veldslagen), of te springen.

13....en het allerlaatste - de wervelkolom.

Tussen elke van de 32 wervels zitten groeiplaten - de belangrijkste groeiplaten zitten in het midden, om het centrum te overkappen. Die laatste groeiplaten worden ten vroegste gesloten op... 5 1/2 jaar oud. Meer nog: hoe groter je paard is, en hoe langer z'n nek, des te langer duurt het voor de groeiplaten sluiten. Voor een hengst tel je er nóg eens zes maanden bij, en dat brengt ons op een schokkend rekensommetje: een warmbloed ruin van 1.75 schofthoogte is pas volgroeid op z'n 8 jaar. Nog even stilstaan bij die ruggengraat...

Dat die wervelkolom zo laat sluit, is relevant voor ons trainingsschema omwille van drie redenen:

1. Geen enkel ander gewricht heeft 32 groeiplaten.

2. De groeiplaten in alle andere gewrichten liggen min of meer dwars op de richting van het te dragen gewricht - en kunnen dus beter tegen de last van dat gewicht; de groeiplaten van de ruggengraat liggen parallel, mee in de richting van het gewicht. Het is dus niet moeilijk om een paardenrug te verrekken (die groeiplaten te verplaatsen) - veel makkelijker dan de beengewrichten bijvoorbeeld.

3. De allerlaatste groeiplaat is die aan de basis van de hals - vandaar dat je in geen geval de nek van een jong paard mag omtrekken, of er veel teveel spanning opzetten (zoals veel te vroeg in een opgerichte houding rijden of 'm aanbinden zonder hem te leren wat hij moet doen als hij de neiging krijgt om te gaan tegentrekken).

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:14

Mijn merrie was een 'latertje'.
Ze hebben haar dus eerst laten dekken en pas ingereden toen ze 5 was. Zelfs toen was ze nog heel erg 'puppy'.

Ook grote paarden hebben vaak iets langer de tijd nodig.

Je ziet het wel aan het paard, de ene is al vrij compleet, de ander lijkt nog 2 (net zoals mijn merrie). Die laatste categorie laat je dus nog even staan. :)

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 21:02

Gewoon een keuze voor mij, blijf het wel rustig aan doen met haar en merk dat ze het werk leuk vind, ze word ook leuker in de omgang wel heeft ze nog de hele zomer lekker in de opfok gestaan.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 21:22

Als je het echt zo goed wilt doen moet je een paard gaan beleren na hun 6e jaar. Het ligt er toch ook aan wat je doet met 3 of 4 jaar? Liever met 3 jaar beginnen en rustig opbouwen dan met 4 jaar beginnen en er doorheen racen...

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 21:32

Ja idd(!) als je dan met 4 jaar begint moet je net zo goed kalm aan doen. :)
Mijn merrietje van 3.5 ziet er ook nog puppy uit. Als dat volgend jaar nog niet anders is dan moeten we ook nog wat langer wachten.
Ze heeft wel zin om mee te gaan en om die aandacht te krijgen. Ze gaat dus weleens mee als handpaard of uit wandelen.

LammieH01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 21:48

Hoi mede Bokkers,

Ik heb een ruin van 4 jaar en acht maanden en die ga ik dit jaar beleren.....ik heb hem wel al gelongeerd toen hij drie was en het was ook de bedoeling om met hem door te gaan maar door dat ik ziek werd heb ik besloten om hem 24/7 op de wei te zetten zodat hij alles kon verwerken en ik moet zeggen het heeft hem goed gedaan...Ik heb tussen door nog wel wat met hem gedaan zadel op en er op gezeten en hij vond het allemaal goed....en vanaf volgende week gaan we het allemaal rustig op pakken....We doen het mooi rustig aan is ook beter voor hem en we hebben geen haast

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 23:06

Ik heb mijn wedstrijd paard beleerd met 6,8 maanden, als hengst. Is pas op zijn 8e gecastreerd, ik heb nooit problemen gehad die je met elke ander paard ook niet tegen komt. Hij was dan wel oud volgens de regels, maar in zijn hoofdje was het net een 3-jarige. En nu mijn jonge paard is bijna 5, en daar heb ik nu welgeteld 5 keer opgezeten. Heeft ook geen pas verkeerd gezet. Ik zie echt de meerwaarde (buiten geld om, maar dan ben je een investeerder en geen dierenliefhebber imo) om het eerder te doen. Op deze manier is het niet raar dat er zoveel jonge paarden al met zoveel gebrekken staan.

Geloof dat 60% van de jonge paarden hier op Bokt allemaal al eens een peesblessure oid gehad hebben... toeval? Daarmee is het argument "Met 6 jaar en nog maar L1 is niets waard" ook meteen van de tafel, want de helft van de jonge dieren in die leeftijd staan stil door een peesblessure. Op sporthorses zie je enkele Z paarden van die leeftijd... En daar komt de helft ook nog nieteens van door de keuring.

En drammen, is dat geen kwestie van opvoeden?

haffie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 23:11

Mij zeuren ze hier om er met het 2de jaar erop te gaan.
No way dat ik daar ooit aan begin,ga geen paard verpesten.
Mijn eigen schat,is nu een half jaar,laat hem de komende jaren maar lekker lopen.
Wel wandelen en spelen met hem en verzorgen.
en tot dan kan ik ook genieten. :D

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 23:14

3 jaar is altijd de standaard leeftijd geweest waarop je een paard inreed. Dit is zoooolang zo geweest dat het moeilijk is eruit te krijgen. Hoewel mensen nu gaan nadenken en onderzoeken wanneer nu echt de goede leeftijd is enz. En misschien is het wel beter het met 4 of zelf 5 te doen.

Ik zeg niet dat het goed is maar begrijp het wel. Het was gewoon zo dat je een paard met drie jaar ging beleren klaar. Zelf kijk ik liever naar hoe ver het paard is in zijn groei en gedrag en voor de een is dat met drie voor de ander met zes..

@vienna2007 Mijn paard is op drie jarige leeftijd beleerd, ze is nu 9 en nog nooit een blessure o.i.d gehad. Dus dat zegt ook niet alles ;)

Evi_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 09:45

Hmmm ... Dit kan je als eigenaar/trainer/... zelf beslissen. Vanaf je paard z'n rug al meer volgroeit is kan je hiermee beginnen, Hij zal nog niet helemaal uitgegroeid zijn maar ja, je kan moeilijk te lang wachten hé. Als je je paard op 2 jaar opleert is ie nog niet volgroeid en kunnen er sneller comlicaties optreden (blessures, ...) OP 3 jaar zijn ze ook nog niet volgroeid, maar toch al meer, je paard is op die leeftijd ook al volwassener dan een 2 jaar en zit nog net niet in zen puberteit (4-6 jaar) waardoor hij makkelijker zal leren. Natuurlijk kan je nog een jaartje wachten tot je paard nog meer is uitgegroeid en op zen 4 jaar is het nog best mogelijk je paard veel te leren. In de goede sport kun je best vroeger opleren, hoe sneller ze meer kunnen, hoe hoger de prijzen :-)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 18:31

paardjes123 schreef:
Je hoeft niet iedere week naar wedstrijd, een goed paard met een goede ruiter hebben niet heel veel training nodig om dat niveau in korte tijd te halen

Dat is bij mij de reden dat ze als 3 jarige nog lekker blijven staan. 4/5 Jaar oppakken is vroeg genoeg anders komen ze toch maar in de knoei met de klassen waarin ze mogen starten qua leeftijd.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 18:34

Aangezien hier inderdaad al heel veel topics over zijn hier een slotje.