Eerst theorie, dan praktijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 10:44

Gisteren in de paard en sport: Indernationaal Equitation Science conference... "De kracht van kennis":

Of iets goed is voor jou en je paard hangt af van twee belangrijke factoren, van de kennis en kunde van de ruiter en van de persoonlijke voorkeur van het paard en zijn gebruiker.
en
Wat al deze onderzoeken vooral ook aantonen is het belang van een gedegen opleiding voor zowel paard als ruiter. Wanneer dit bij een van beiden te wensen over laat, zal eerder naar hulpmiddelen worden gegerpen.

En o.a.:

"Wat de aandacht voor welzijn van het paard met zich mee heeft gebracht, is een enorme prikkel om meer onderzoek te doen naar het wezen paard."
"Houden van garandeert niet altijd de beste zorg voor het paard"
"Als je paard weeft en je niet weet wat daar de onderliggende oorzaak van is, simpelweg omdat daar nooit onderzoek naar gedaan is,dan ga je aan symptoombestrijding doen. Hetzelfde als het paard luchtzuigt"

Anoniem

Re: Eerst theorie, dan praktijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 11:51

Zo waar. En daarom is theorie verschrikkelijk belangrijk.

_Marinke_

Re: Eerst theorie, dan praktijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 14:38

Ik lees dit topic met open mond...

Zelf ben ik op mijn 9e begonnen op een manege met fjorden, en enkele d ponys en wat paarden. Zelf mocht ik van mijn ouders niet eerder op paardrijden ivm mijn groei (ze wouden gewoon mijn lichaam sparen). Hoe boos ik toen was, zo blij ben ik nu! Ik ben dus op die manege begonnen met (in mijn beleving) echt grote en forse en sterke paarden. Een manege waarbij je v.a. dag 1 zelf het paard uit de stal moest halen, moest poetsen, moest op zadelen, afzadelen, na verzorgen, en weer op stal of in de wei moest zetten. Er was genoeg hulp van meiden van zon 17+ die dus de jongere kinderen hiermee hielpen, uitleg gaven, met hun ook he zadel hoofdtel en poetsgerei pakte en opruide met weer uitleg waarom je bv. Bepaalde borstels pakt en waar ze voor zijn en in welke volgorde en noem maar op.

Er werd naast de les dus ook erg veel gedaan aan de omgang, en dit vind ik echt heel erg goed! Deze manege kende in de zomer ook de z.g.n. trainingsweek. Een erg leuke en leerzame week, soort ponykamp maar je ging dan s avonds gewoon naar huis. In deze week leerder je dingen als hoe zit een zadel of hoofdstel eigenlijk in elkaar? Hoe heten alle onderdelen en wat voor zadels en hoofdstellen zijn er nou eigenlijk? We moesten ook zelf bv. Het hoofdstel helemaal uit elkaare halen en vervolgens van je buurman/vrouw het hoodstel weer in elkaar zetten. Zo had je dsat ook met dingen en en om de stal. Alles ging heel spelenderwijs en met kleine wedstrijdjes / proefjes / examens, maar ook hele puzzeltochten door de stallen heen etc. Erg leuk en super leerzaam!

Op mn 10e en net een jaartje op paardrijden had ik zo doende al een behoorlijke basis en liep ik ver voor op kinderen op de manege waar ik toen op ging die al langer op paardrijden zaten. Van mij mag elke manege zo worden als de manege waar ik heb leren plaardrijden. :j

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 20:06

Ik ben een voorstander van theorie! Het is belangrijk dat je wat van het paard weet, voor je erop stapt.

En dan daarbij, welke paardenliefhebber vindt het nou vervelend om er meer over te leren? :D

Ook een aantal uren naast het paard is belangrijk. Ik heb van mijn 11e tot mijn 18e niet gereden, en het rijden is net als fietsen, dat verleer je niet. Maar de zaakjes erlangs, gaan niet meer zo makkelijk als je ze lange tijd niet gedaan hebt. Ook daar zou ik voorstander van zijn!