Van "achter naar voren" rijden. Iedereen roept het: Hoe dan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 22:02

Liberty22, dat kaderen, daar komen dus wel ook je handen bij kijken? Door meer op te vangen?

Miss_Caroo jij zegt: Elk paard heeft zijn natuurlijke scheefheid, die willen we recht maken en dat doen we door hem recht te richten. Hoe doe jij dat dan precies?

Moll

Re: Van "achter naar voren" rijden. Iedereen roept het: Hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:04

Door pijlen in de baan te zetten ?

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:05

juist , je vangt de opgewekte impuls iets op , bij jonge paarden gebeurd dit door een halve ophouding , bij hoger opgeleidde paarden kan dit al enkel door de zit alleen , ikzelf denk dat het een utopie is dit te geloven ook bij hele jonge paarden dat je helemaal je handen niet nodig bent , het is je communicatie lijntje met je paardje , alleen zal hij wel in de hand gesteld moeten zijn ( dus wijken voor druk)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 22:05

Moll schreef:

Bedankt voor de tip :')

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:06

Moll schreef:

_O-

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:07

Van achteren naar voren rijden betekent dat je je paard met je been naar je hand toe rijd. Het is niet iets wat je ernaast doet, maar iets dat onderdeel van je rijden moet worden.

Met een net zadelmak paard rijd je zo met je been naar je hand dat je druk in je hand krijgt. Pas als je deze eerste vorm van verbinding hebt kun je meer gaan doen. Het rechtrichten bestaat dan uit twee kanten op gymnastiseren.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:09

Vudress schreef:
Van achteren naar voren rijden betekent dat je je paard met je been naar je hand toe rijd. Het is niet iets wat je ernaast doet, maar iets dat onderdeel van je rijden moet worden.

Met een net zadelmak paard rijd je zo met je been naar je hand dat je druk in je hand krijgt. Pas als je deze eerste vorm van verbinding hebt kun je meer gaan doen. Het rechtrichten bestaat dan uit twee kanten op gymnastiseren.

maar je gaat toch niet gas geven en remmen tegelijkertijd?
ligt toch heel wat genuanceerder als dit.zo bedoel je het vast niet maar ik denk dat iemand die het verhaal niet snapt je post zo wel opvat.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 22:13

liberty22 schreef:
juist , je vangt de opgewekte impuls iets op , bij jonge paarden gebeurd dit door een halve ophouding , bij hoger opgeleidde paarden kan dit al enkel door de zit alleen , ikzelf denk dat het een utopie is dit te geloven ook bij hele jonge paarden dat je helemaal je handen niet nodig bent , het is je communicatie lijntje met je paardje , alleen zal hij wel in de hand gesteld moeten zijn ( dus wijken voor druk)

Bedoel je hier met wijken voor druk dan dat je paard bijvoorbeeld reageert op de buitenteugel wanneer die tegen de hals gelegd wordt dat je paard dan niet over de buitenschouder wegvalt? Of bedoel je met wijken voor druk, de eenzijdige druk van bijvoorbeeld een kuit?

Het doel is om met zo min mogelijk hulpen zo soepel mogelijk je oefeningen te kunnen rijden, maar wat is realistisch voor ons huis-tuin-keukenruiters? Ik geloof niet dat ik met heel veel druk op de teugels rondrijdt, maar ik vind het moeilijk in te schatten hoeveel druk/ gewicht toelaatbaar is. Er vanuit gaande dat die teugeldruk voortkomt uit het opvangen van de voorwaartse drang bedoel ik.

loonew

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:15

Japeloup schreef:
Tja goeie vraag, maar nu nog een antw.
Ik ga een begin maken, want het is niet in een paar zinnen samen te vatten. Elk paard, elk mens en elk moment is uniek en dat maakt het lastig om kort samen te vatten.
Voor mij geldt het volgende: een groen paard wil ik eerst leren dat als ik kuitdruk geef hij voorwaarts reageert. Terugrijden doe ik op mijn ademhaling (en evt stem) en houding/zit.
Dat lijkt simpel maar helaas, want als ruiter moet je dan wel controle hebben over je houding, balans, spierspanning, ademhaling en concentratie.
Want veelal geven we onbedoelde hulpen aan het paard, neem als voorbeeld te veel been geven. Als een paard die 2 basis hulpen begrepen heeft en daar onvoorwaardelijk op reageert kan je verder. Teugels gebruik ik alleen om te begrenzen, en mijn zithulp te versterken. Ik rem dus niet op de teugels...
Goed het paard reageert dus op kuit en ademhaling/zit, dan kan je daarmee gaan spelen. Dus veel schakelen, maar wel belangrijk dat je je hulpen om en om geeft. Als het paard, dit goed oppakt en je kan snel in tempo schakelen, dan kan je kijken of je kuit en adem te gelijk kan gebruiken/geven, dus je vraagt met je kuit de voorwaartse drang en met je ademhaling en zit controleer en doceer je hoeveel hij naar voren kan en mag gaan. Zo heb je een paard dat zonder hand actief terug gereden kan worden en dus van achter naar voren kan komen

zo doe ik het ook altijd! Dit is een perfecte manier, zo kan je je paard ook. Leren omgaan met de kracht en snelheid van het aard zelf!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 22:17

liberty22 schreef:
Vudress schreef:

maar je gaat toch niet gas geven en remmen tegelijkertijd?ligt toch heel wat genuanceerder als dit.zo bedoel je het vast niet maar ik denk dat iemand die het verhaal niet snapt je post zo wel opvat.

Ja dat is nog een goeie. Want je mag geen gemixte signalen afgeven, kuit en dan weer teveel opvangen want dan durft een paard op een gegeven moment niet meer naar voren te gaan denk ik. Maar ik vind dat dus moeilijk in te schatten. Wanneer zit je teveel aan de voorkant te trutten? Wat is precies een terugwerkende hand en wat een toestaande hand?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:17

Teugel gewicht is toch voldoende, maar minder hulpen of niet zichtbare hulpen

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:19

paardrijden is wijken voor druk in welke vorm dan ook , per paard is de gradatie van aanleuning anders

als jij als streven hebt dat het gewicht van de teugel enkel genoeg is heb je een goed streven , of je het ooit haalt is een tweede .
Lichtheid moet altijd een van je hoofthema's zijn dus houd dat in je achterhoofd dat is je doel je streven.
Maar de weg er naar toe , bijv. bij revalidatie paarden hele jonge paarden begint natuurlijk niet bij die hoofdprijs .

Als jij er verantwoord mee omgaat , en je blijft afvragen hoe of wat zoals je nu doet dan komt het wel goed ,het is een cliche maar helaas is het ook bij paardrijden dat je km moet maken en dat je moet leren leren leren.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:20

liberty22 schreef:
ligt toch heel wat genuanceerder als dit.zo bedoel je het vast niet maar ik denk dat iemand die het verhaal niet snapt je post zo wel opvat.

Dat staat er toch ook niet?

Ervoor zorgen dat je verbinding (een stil contact met de mond) hebt heeft niets met remmen te maken.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:20

Moll schreef:
Teugel gewicht is toch voldoende, maar minder hulpen of niet zichtbare hulpen

Teugelgewicht is eigenlijk nog iets teveel. De halve ophouding is al meer dan het gewicht van de teugel.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:21

Kranten papieren teugels in de stort regen

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:22

Vudress schreef:
liberty22 schreef:

Ervoor zorgen dat je verbinding (een stil contact met de mond) hebt heeft niets met remmen te maken.

Wat versta je onder stil contact, ik lees nu een dode mond en stugge hand.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:23

liberty22 schreef:
paardrijden is wijken voor druk in welke vorm dan ook , per paard is de gradatie van aanleuning anders

als jij als streven hebt dat het gewicht van de teugel enkel genoeg is heb je een goed streven , of je het ooit haalt is een tweede .
Lichtheid moet altijd een van je hoofthema's zijn dus houd dat in je achterhoofd dat is je doel je streven.
Maar de weg er naar toe , bijv. bij revalidatie paarden hele jonge paarden begint natuurlijk niet bij die hoofdprijs .

Als jij er verantwoord mee omgaat , en je blijft afvragen hoe of wat zoals je nu doet dan komt het wel goed ,het is een cliche maar helaas is het ook bij paardrijden dat je km moet maken en dat je moet leren leren leren.

Waarom wil je een paard laten wijken voor druk?

Hele jonge paarden hebben helemaal geen druk in de mond nodig. Die zijn nog niet "verpest" door te moeten wijken voor druk.
Eerst leren een paard echt voorwaarts te laten gaan, te laten reageren op een kuithulp en (in het begin) leren remmen op de stemhulp.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:24

Vudress schreef:
liberty22 schreef:

zo heb ik het wel opgevat , je gaat niet zo met je kuit drukken opdat je wat gewicht in je hand voelt komen , daar is toch echt wel heel veel meer voor nodig?

zo sluit je misschien een hoger op geleid paard maar dan nog ligt dat veel genuanceerder en komt er meer bij kijken
Bij een jong paard , snap ik niet hoe je hier mee weg wilt komen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:25

cherie78 schreef:
liberty22 schreef:

Hele jonge paarden hebben helemaal geen druk in de mond nodig. Die zijn nog niet "verpest" door te moeten wijken voor druk.
Eerst leren een paard echt voorwaarts te laten gaan, te laten reageren op een kuithulp en (in het begin) leren remmen op de stemhulp.

En hoe doe je dat dan met een paard met een herten hals? Ben ik wel heel benieuwd naar, een paard zo laten lopen heeft geen meerwaarde.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:26

cherie78 schreef:
liberty22 schreef:

toe nou even hey je maakt TS helemaal in de war cherie , jij weet net als ik dat wat je nu verkondigd in deze context niet gepast is , en de discussie toch zinloos is omdat we die wel eeuwig door kunnen voeren

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:27

maikeltje schreef:
Miss_Caroo jij zegt: Elk paard heeft zijn natuurlijke scheefheid, die willen we recht maken en dat doen we door hem recht te richten. Hoe doe jij dat dan precies?

Een paard is van nature meer links- of rechtsgebogen. Even vanuitgaande dat dit paard meer linksgebogen is, kun je dus rechtsom gaan en daar meer rechtsgebogenheid verlangen dmv je paard om je binnenbeen heen te laten buigen op een volte of in de hoeken. Vraag een beetje stelling en druk 'm met je binnenbeen wat opzij, waarbij je waakzaam bent dat de achterhand niet uitzwaait en je de schouderpartij min of meer begrenst. Het ligt uiteraard aan de africhtingsgraad en leeftijd in hoe doortastend je hierin bent.
Dat is het begin en daar worden ze vanzelf een stuk rechter van.

Verder is het belangrijk dat je jonge paarden in balans leert lopen. Hou je tempo relatief rustig, zodat je paard goed zn passen af kan (leren) maken en denk er daarbij om dat 'ie wel actief wordt. Dit kan je checken door af en toe wat naar voren te schakelen. Niet teveel aan de voorkant lopen klooien, maar ook absoluut niet denken van 'ik zit er niet aan en laat z'n kop maar lekker omhoog gaan'. Je rijdt met je been tegen een weerstand biedende hand aan en dat is min of meer het principe van achter naar voren rijden. Het paard moet dan leren na te geven voor die weerstand biedende hand op twee teugels. Geen gesjor van links naar rechts, dat is echt de grootste onzin die ooit de wereld in is geholpen.

En met jonge paarden is het heel belangrijk dat je een onafhankelijke zit hebt, niet zelf je onbalans uit door 'm aan de voorkant vast te houden of in onbalans in het zadel te zitten.
Laatst bijgewerkt door smeetjoew op 28-10-11 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Moll

Re: Van "achter naar voren" rijden. Iedereen roept het: Hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:28

Rechtrichten doet met op de volte, buigen op de rechte lijn.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:29

Citaat:
toe nou even hey je maakt TS helemaal in de war cherie , jij weet net als ik dat wat je nu verkondigd in deze context niet gepast is , en de discussie toch zinloos is omdat we die wel eeuwig door kunnen voeren

Juist in deze context is het uitermate gepast.
Een jong paard is nog niet verpest om zich ook maar ergens vast te houden, dus hoeft er ook niet "geweken" te worden voor druk

Als ruiters zich hier bewust van zijn, bespaart een hoop ellende van vastgehouden paarden.
Het is nog steeds zo, dat rug-en achterhandgebruik de hoofd/halshouding bepaald.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:29

wat bedoel je met een rustig tempo?@ smeetjow
een jong paard moet toch eerst zijn balans vinden? dan ligt het tempo sowieso hoger dus ik snap je tempo verhaal niet helemaal
Laatst bijgewerkt door liberty22 op 28-10-11 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:30

cherie78 schreef:
Citaat:

Juist in deze context is het uitermate gepast.
Een jong paard is nog niet verpest om zich ook maar ergens vast te houden, dus hoeft er ook niet "geweken" te worden voor druk

Als ruiters zich hier bewust van zijn, bespaart een hoop ellende van vastgehouden paarden.
Het is nog steeds zo, dat rug-en achterhandgebruik de hoofd/halshouding bepaald.

;(