voor en nadelen 3 jarige inrijden.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 13:06

Mijn merrie heb ik pas op 4.5 jarige leeftijd ingereden.

Je kon heel goed merken dat ze nog heel erg jong in haar hoofd was, en ook lichamelijk totaal nog niet ontwikkelt.
Vandaar de keuze om haar langer te laten staan. In die tijd ben ik er gewoon veel mee gaan wandelen, af en toe longeren. Gewoon dingen waar ze sterker van worden maar ook mentaal volwassener.

Het voordeel was dat ze zo de tijd had om rustig volwassen te worden. Ze kreeg een hele geleidelijke opbouw en ik denk dat dit voor mijn paard ook nodig was.

Het nadeel vind ik dat ze nu 'al' 6 is, en we eigenlijk net pas op gang zijn.
Ik merk het ook enorm van de mensen om me heen. Het B niveau in combinatie met een 6 jarig paard wordt als slecht beschouwd.
Zonder dat ze haar ooit hebben zien lopen, of nadenken waarom we nu pas zijn begonnen....

Wat betreft karakter/gewoonte ontwikkeling heb ik er totaal geen nadelen van ondervonden.
Ze was juist wat verstandiger geworden, niet meer zo lomp/chaotisch en ontstuimig.

Mijn andere merrie is pas op 7 jarige leeftijd beleerd. Heb daar ook totaal geen nadelen van ondervonden.
We konden gelijk aan de slag zonder de gedachten dat haar botten nog niet volgroeit waren etc.
Ze was een stuk verstandiger dan 3 jarigen en dan stap je gelijk met een veiliger gevoel erop. :j

Wel ben ik er voorstander van om veel te ondernemen met je jonge paard.
Opvoeding kan niet vroeg genoeg beginnen!

_taane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 13:11

Mijn pony was ook al met 3 jaar onder het zadel
Op zich vind ik niet dat het echt veel kwaad kan.
Zolang je maar niet teveel verwacht op een vroege leeftyd
En niet teveel van hem vragen dan is het niet erg

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 13:15

Wat is het nut te wachten tot ze 6 jaar zijn? Gewoon rustig aan beginnen en steeds iets meer vargen.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 13:17

marleen_usar schreef:
Wat is het nut te wachten tot ze 6 jaar zijn? Gewoon rustig aan beginnen en steeds iets meer vargen.

Dat is nuttig als jij je paard kent, en ziet dat hij nog heel onvolwassen overkomt.
En als je ziet dat je paard nog lang niet toe is aan werken maar eerst moet volgroeien. :)

Er zijn zat 3 jarigen die het echt wel aankunnen om wat te werken en waar je wat van kan verwachten.
Maar ik snap eigenlijk niet zo waarom er een leeftijd aan zit, kijk toch gewoon naar het paard...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 13:18

Het grootste nadeel van jong inrijden is dat het zich later tegen je keert. Deze paarden zijn onvolgroeid en helemaal als je ze werk laat doen waarbij je ze in de krul vraagt en in een bak gaat zitten pielen, komt er vroege slijtage in de rug en benen. Rijdt je echter gewoon voornamelijk recht vooruit met een paard in een correcte houding (en dat is van laag vwnw tot hoger, maar met de neus voor de loodlijn) ligt het al weer anders.
Maar ga maar na, de spronggewrichten zijn met zes jaar pas volgroeid en de rug komt daarna als laatste. daar dien je rekening mee te houden als je een paard wilt dat lang mee gaat.
Als men paarden inrijdt die verkocht worden bestaat er zoiets als "na mij de zondvloed" en hoe eerder ze bereden verkocht worden hoe beter, maar die merken dus niet zelf de gevolgen er van.
Maar je kunt je bij een afgekeurd sportpaard wel eens afvragen of het wellicht et maken had met de leeftijd waarop het is ingereden en vooral:HOE en wat er dus mee gedaan is in het eerste jaar. Ik durf te wedden dat je tegen de 100% krijgt 3 jaar (of jonger) en meteen "in de krul" aan het werk in een bak. Daar zouden ze eens onderzoek naar moeten doen.

Persoonlijk ben ik een voorstander van zadelmak maken met drie en dan oppakken in de volgende zomer, en/of lang (een jaar) zodanig rijden dat het niet te belastend is (recht vooruit stappen en later korte draf sessies in lassen en nog later korte galopsessies op goede bodem).

amyz

Re: voor en nadelen 3 jarige inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 13:30

Ik heb me sowieso vaak afgevraagd waar die heilige 3 jaar vandaan komt, weet iemand dat misschien? Ik bedoel, moet toch érgens vandaan komen dat dat DE leeftijd is voor (pak m beet) 90% van de mensen?

Buiten dat ben ik ook een voorstander van naar het paard kijken... Mijn 2,5-jarige heb ik gisteren voor de 3e keer aan de longe gehad, gewoon 10-15 minuutjes beetje draven en werken naar neusje lekker over de grond. Die is er in zn koppie echt aan toe om iets te gaan doen merk ik. Van de winter zullen we wel niet veel doen en ik heb ook geen haast, heb ik m 1x per week aan de longe is t prima, heb ik m er 2 weken niet aan omdat het mooi wandelweer is/ik weinig tijd heb/ik meer zin heb ik poetsen en tutten/you name it is t ook prima. Met dus als enige ding dat ie wel 1 of 2 keer per week iets moet ''doen'', merk dat hij dat heel prettig vindt. Overigens zit er wel weer een stukje eigenbelang aan het longewerk vast; in april gaat ie weer mee naar de keuring en wil ik hem er wel netjes bij hebben staan.
Aan de andere kant heb ik ook wel een 4-jarige op dezelfde manier rustig aan beleerd, die was als 3-jarige nog vreselijk puppy. Toen ik haar ging doen was ze ruim 3,5 en al een stuk volwassener, tegen de tijd dat ik in de weer ging met zadel zag ze er echt al ''klaar'' uit en was ze dat ook in dr koppie.

Ik zie niet echt een voordeel in het op 6-jarige leeftijd pas beleren, tenzij het paard er eerder nog niet aan toe is. Kijken naar je paard dus, simple as that :)

KasparovX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 17:17

Ik ben van mening dat je over het algemeen best rustig aan op een 3-jarige kunt gaan zitten. Ik heb er een hoop van die leeftijd aangereden. En bij sommige paarden vonden we het verstandiger ze nog een jaartje op de wei te laten.
De meeste problemen met paarden die voortijdig `uitvallen` komen naar mijn mening door verkeerd rijden en te snel (nep)resultaat willen.

In plaats van deze discussie zou ik liever een onderzoek lezen. Met daarin ook meegenomen de paarden die nog jonger dan 3 jaar zijn ingereden. En dan een overzicht van bereikt niveau, op welke leeftijd ze dit niveau bereikt hebben, aantal jaren dat het daarin gelopen heeft, aantal jaren dat het paard uberhaupt gereden kon worden. Hoe oud ze geworden zijn, enz. enz.
En dan uitgevoerd door iemand die er zelf geen oordeel over heeft. En dat laatste is het lastigste, iemand die er geen uitgesproken mening over heeft zal niet zo gauw een onderzoek opzetten. En de anderen zetten alleen maar een onderzoek op om hun eigen mening te ondersteunen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 17:31

volgens mij is idd de manier waarop er "doorgereden" wordt heel belangrijk. Ik ken namelijk renpaarden die als 2-jarige hun eerste koers liepen en als 18-jarige in een betere fysieke gezondheid verkeren dan het gemiddelde 10-jarige sportpaard. En er zijn er genoeg 4-jaige renpaarden waar meer sleet op zit dan de toppers die afscheid nemen van de sport omdat ze een dagje ouder worden...

Dus wat maakt het verschil? De hoeveelheid arbeid, de intensiteit, het ruitergewicht, voeding, bewegingspatroon (veel uren box tov veel weidegang),...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 09:19

amyz schreef:
Ik heb me sowieso vaak afgevraagd waar die heilige 3 jaar vandaan komt, weet iemand dat misschien? Ik bedoel, moet toch érgens vandaan komen dat dat DE leeftijd is voor (pak m beet) 90% van de mensen?
Buiten dat ben ik ook een voorstander van naar het paard kijken... Mijn 2,5-jarige heb ik gisteren voor de 3e keer aan de longe gehad, gewoon 10-15 minuutjes beetje draven en werken naar neusje lekker over de grond. Die is er in zn koppie echt aan toe om iets te gaan doen merk ik. Van de winter zullen we wel niet veel doen en ik heb ook geen haast, heb ik m 1x per week aan de longe is t prima, heb ik m er 2 weken niet aan omdat het mooi wandelweer is/ik weinig tijd heb/ik meer zin heb ik poetsen en tutten/you name it is t ook prima. Met dus als enige ding dat ie wel 1 of 2 keer per week iets moet ''doen'', merk dat hij dat heel prettig vindt. Overigens zit er wel weer een stukje eigenbelang aan het longewerk vast; in april gaat ie weer mee naar de keuring en wil ik hem er wel netjes bij hebben staan.
Aan de andere kant heb ik ook wel een 4-jarige op dezelfde manier rustig aan beleerd, die was als 3-jarige nog vreselijk puppy. Toen ik haar ging doen was ze ruim 3,5 en al een stuk volwassener, tegen de tijd dat ik in de weer ging met zadel zag ze er echt al ''klaar'' uit en was ze dat ook in dr koppie.

Ik zie niet echt een voordeel in het op 6-jarige leeftijd pas beleren, tenzij het paard er eerder nog niet aan toe is. Kijken naar je paard dus, simple as that :)

Het gaat met name om het sluiten van de gewrichten en op welke leeftijd dat gebeurt. Heb laatst een plaatje daarvan gezien. Heel interessant, zal eens zien of ik hem kan achterhalen en hier kan plaatsen. Ik heb met mijn indertijd 2,5 jarige in de winter ook voorbereidend werk gedaan, maar gewoon met mate. Regelmatig gewoon wandelen in de bak aan de hand of op het erf. Af en toe wat longeerwerk. Op een gegeven moment met lange teugels aan het sturen op het erf en in de bak. Een keer een dekje of een singeltje om tijdens het wandelen..

EDIT PLAATJE GEVONDEN ... hier zie je dat een boel gewrichten pas relatief later sluiten dan wel uitgegroeid en "klaar" zijn voor het werk:
Afbeelding[/quote]
Laatst bijgewerkt door fargo op 27-10-11 09:32, in het totaal 2 keer bewerkt

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 09:25

amyz schreef:

ik denk eigenlijk dat de huidige wedstrijdsport en keuringen je hiertoe verplichten. Als je met een 4-jarige aan de start wil komen die "presteert" moet je hem al op 3 jaar beginnen te leren wil je het jaar dat ze 4 worden kunnen meedraaien. Daarbij komt dat zeker voor de dressuur de proeven voor jonge paarden vrij vroeg op het seizoen beginnen (vanaf maart geloof ik). Wil je een 3-jarige hengst die kracht uitstraalt, dan moet je er gewoonweg mee aan de slag om voldoende spiermassa te doen krijgen of verboden middelen spuiten die op latere leeftijd ook nefast zijn...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 09:52

LecyTinker schreef:
EskeGirl, lichaamlijk is dat wel zo, maar het geeft ook een volgroeider karakter die minder makkelijk dingen opneemt. Net zoals er bij mensen een periode is waarin kinderen alles super makkelijk kunnen leren omdat ze geestelijk hier open voor staan, zonder belemeringen. Is dit vaak ook zo bij een iets jonger paard. Ze zijn gewoon iets makkelijker te kneden dan een 6 jarige die al een compleet gevormd karakter heeft.

Je kunt natuurlijk best allerlei handwerk en evt lange teugelwerk doen waardoor je een hele goed basis legt voor gehoorzaamheid (trainen van allerlei commaando's - stap, draf- halt - achterwaards, etc) zodat je verder kunt als je paard er aan toe is. En dat zal voor de meeste paarden wel eerder dan 6 jaar kunnen zijn denk ik.

momelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 14:55

met 3jaar inrijden vind ik niet zo heel slecht. als je maar niet teveel werk van het paard gaat vragen
wat je dus apsoluut niet moet gaan doen

een 3jarige een gaan longeren (zo dus conditie op laten bouwen)
en dan een halfjaar later pas zadel op gaan doen en dan weer maandje wachten
en dan erop gaan.. dat is dus niet slim want dan heeft je paard een goede conditie gekregen
dan krijg je hem moeilijker zadelmak want het makkelijks is,
om voor de 1e x erop te gaan je paard beetje moe te hebben
waardoor hij minder gek zal deon als je erop gaat
en dan zo steeds minderlang vantevoren longeren

(dus begrijp goed,, ik vind LONGEREN zelf niet erg,, maar niet een halfjaar alleen gaan longeren en zo conditie opbouwen,, voor het rijden longeren vind ik slim omdat het paard dan aan de singel kan wennen en dan ook iets minder actief is waardoor je een minder gevecht zult hebben met je paard.)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 14:58

Ik heb paarden beleerd op 2.5 jarige leeftijd zo door tot aan 7 jarige paarden.
Doe mij die van 2.5 maar. Dan kunnen ze als ze 3 zijn mooi weer een half jaar bijkomen en dan met 3.5 jaar opstappen en wegrijden.

Nadelen van beleren op 2.5/3 jarige leeftijd?
Ik ken ze niet!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 15:05

Chaos, dat zal ik je over tien a vijftien jaar nog eens vragen....

Kan me niet voor stellen dat er nu al op mijn puppy van 2,5 gereden zou worden. Ik wandel veel met haar, ze heeft twee keer vijf minuten aan de longeerlijn gelopen (3 rondjes stap en 2 rondjes draf op elke kant), en ik heb gisteren haar eenmalig vrij laten springen. Ik kan haar enorm uitdagen met prikkels buiten, grondwerk en vrijheidsdressuur. Zo af en toe (eens in de twee weken) doen we wat lange lijnenwerk in de bak, hooguit 20 min en alleen stappen.

Ik rij op een paardje van mijn staleigenaresse, voornamlijk buiten. Ik hoop mijn eigen paardje op den duur als handpaardje mee te kunnen nemen, en daarna, volgend voorjaar, de rollen eens om te draaien, dus ik op haar mee naar buiten ipv ernaast en de eigenaresse op mijn bijrijdpaardje. In het najaar dan alleen naar buiten, in de winter op een laag pitje door kachelen samen en dan als ze vier wordt wat meer bakwerk erbij pakken.

Dus enerzijds ben ik wel non-stop met haar bezig, maar aan de andere kant vraag ik vrij weinig, plezier en positieve ervaringen op doen is het aller belangrijkste.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 15:57

Met 2.5 begint het beleren he. Dan zit er nog niemand op.

Al zou het maar zo kunnen voor bepaalde proeven en wedstrijdonderdelen en keuringen.

Over 10-15 jaar no problemo. We werken hier al jaren met paarden, al jaren op dezelfde manier, en al jaren gezonde paarden. Sterker nog, ik heb tot dusver nog geen een paard gehad met een peesblessure. En dat is een blessure die tegenwoordig zelfs veel voorkomt onder recreatie-ruiters.

Als je goed kunt zadelmak maken, goed naar je paard kunt kijken is het voordelig om ze jong te beleren daarna op vakantie te sturen en ze later weer op te pakken.

Heb een hoop oudere paarden zadelmak gemaakt en ik durf wel te stellen dat daar een hoop meer werk aan zat omdat ze ten eerste al een heel eigen karakter hebben ontwikkeld en ten tweede is het geen garantie dat als een paard tot en met 5 jaar niks doet het lichamelijk goed is. Trainen (met mate en bewust) kan zeker heel goed zijn, ook voor jonge dieren.

Momenteel lopen er ook veel onderzoeken.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 20:12

Ik dacht zelf meer in de richting van artrose enz....

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 20:27

Ik vind met drie jaar inrijden maar niets. Als je ziet hoe veel de meeste paarden dan nog groeien, zowel lichamelijk als geestelijk.. :n Mijn eigen ruin alleen al is in het laatste jaar een centimeter of 5 in de hoogte gegroeid, om over de rest van zijn lichamelijke ontwikkeling nog maar niet te spreken. Ook geestelijk was hij nog veel te jong op driejarige leeftijd. Hij is nou ruim vier, een keer of 10-15 onder het zadel geweest en het kwartje begint langzaam te vallen. Heb nu 1x per ween minuut of 20 les. Dan is het niet meer dan simpel voorwaarts over de hoefslag in stap en draf en het stuur wat meer bevestigen. Verder staat hij 24/7 op het land.

Ook met een paard wat op drie jaar al erg af toont qua lichaam en hoofd zou ik niet snel oppakken. Misschien wat meer aan het werk zetten maar je zet ze zo snel te hard aan het werk. Zeker als een paard uit zichzelf al veel aanbiedt.

Nee hoor, lekker laten groeien en vooral paard laten zijn. Heb met mijn ruin heel veel kilometers gemaakt aan de hand. Vond hij prachtig, aan een lang touw lekker de wereld ontdekken. Soms alleen, soms met z'n mams mee. Pas vanaf 3,5 jaar heeft hij een paar keer aan de longeerlijn gelopen en iets voor z'n vierde verjaardag (lees: twee weken ;) ) ben ik hem gaan rijden.

Een jong dier hoort niet op stal of zonder enig menselijk contact ergens op een opfok met alleen maar jonge dieren. Een gemengde kudde met regelmatig contact met mensen is imo het beste. Dan heb je geen paard wat met drie jaar uit de klei getrokken wordt, op stal wordt gekwakt en hoppa, aan het werk. Je zet een peuter toch ook niet vier jaar lang in de speeltuin om hem vervolgens elke dag met z'n neus in de boeken te drukken?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 20:43

KasparovX schreef:
Ik ben van mening dat je over het algemeen best rustig aan op een 3-jarige kunt gaan zitten. Ik heb er een hoop van die leeftijd aangereden. En bij sommige paarden vonden we het verstandiger ze nog een jaartje op de wei te laten.
De meeste problemen met paarden die voortijdig `uitvallen` komen naar mijn mening door verkeerd rijden en te snel (nep)resultaat willen.

In plaats van deze discussie zou ik liever een onderzoek lezen. Met daarin ook meegenomen de paarden die nog jonger dan 3 jaar zijn ingereden. En dan een overzicht van bereikt niveau, op welke leeftijd ze dit niveau bereikt hebben, aantal jaren dat het daarin gelopen heeft, aantal jaren dat het paard uberhaupt gereden kon worden. Hoe oud ze geworden zijn, enz. enz.
En dan uitgevoerd door iemand die er zelf geen oordeel over heeft. En dat laatste is het lastigste, iemand die er geen uitgesproken mening over heeft zal niet zo gauw een onderzoek opzetten. En de anderen zetten alleen maar een onderzoek op om hun eigen mening te ondersteunen.

Het probleem is dat er zoveel variabelen zijn en dat je een controle groep nodig hebt van oudere paarden die door dezelfde ruiters op dezelfde manier gereden moeten worden.
Daarnaast moeten ze dus de effecten bekijken van het soort werk en dus vele groepen met vele soorten werk en type ruiters moeten hebben.
Want net als jij ben ik sterk van mening dat verkeerd rijden met name de paarden verknalt, niet zozeer het gewicht dragen op zich.
Vervolgens moeten de paarden eigenlijk ook nog allemaal genetisch verwant zijn en hetzelfde leven en gevoerd worden en dezelfde zadels dragen etc... Want alles kan invloed hebebn op slijtage en blessures.
Het is bijna onmogelijk een onafhankelijk onderzoek te doen, de meesten doen een onderzoek naar wat ze willen vinden, en dat vinden ze natuurlijk altijd wel, zoals er beweert wordt dat paarden last zouden hebben van te zware ruiters (waar de grens van te zwaar ook mag liggen) op grond van blessures, waarbij andere factoren niet worden meegenomen. Er zijn weinig paarden die van wieg tot graf bij dezelfde correct rijdende ruiter zijn en slijtages en blessures kunnen op elk moment van de loopbaan ontstaan door verkeerd werk... Zeg dan maar eens dat het persee van die laatste zware ruiter komt... Ik ken drie jarigen, nauwelijks bereden, die ernstige rugproblemen hadden (waarschijnlijk mede door te jong te lang koude geleden te hebben)en kleine paardjes van loeizware ruiters die nog nooit iets hebben gehad.
Anti bit mensen idem, die wijzen graag op schade door het bit veroorzaakt, maar niemand weet hoe die paarden hun hele leven gereden zijn, of wel? En er is geen controle groep die hun hele leven alleen een uur een bit in krijgt zonder dat er mee gewerkt wordt. Of wel? Dan pas kun je zeggen of iets van een bit zelf komt... animatie filmpjes die ik tegenkom laten me over de grond rollen van het lachen. Bitten die binnen in de mond alle kanten op wapperen? Nooit van lippenen tong gehoord, zeer sterke spieren die best alles dempen en vast kunnen houden? Gevoeligheid (want zenuwbanen) gelijkstellen aan pijnprikkel? Onze handen zijn zo gevoelig dat we braille kunnen lezen. Doet dat zeer? Doet een pen vasthouden, of met vork en mes eten zeer?
Ik noem ook altijd het lachwekkende wetenschappelijke onderzoek van een man die maanden onder in het wild levende paarden heeft geleefd en in de National Geographic (meen ik, het is al bijna tien jaar geleden dat ik het las) met de conclusie kwam dat ze geen persoonlijkheid hebben, "want ze doen allemaal hetzelfde". Als er geen contact is met de mens, is de persoonlijkheid moeilijker vast te stellen, maar dat wil niet zeggen dat paarden ze niet hebben! Het is maar hoe je kijkt en hoe je onderzoek doet en hoeveel kijk je op dingen hebt!
Enfin, ik kan zo wel een uurtje doorgaan, maar het bewijst allen dat het ontzettend moeilijk is om een bonafide onderzoek uit te voeren, ik ben er nog nooit een in verband met paarden tegengekomen, met name omdat het onmogelijk is een goede controlegroep bij elkaar te krijgen die exact hetzelfde is als de andere groep.
Maar goed, dat is verder off-topic.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 20:50

Mooi geschreven :j

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 21:11

De genoemde prestatie druk is op zich al belachelijk. Waarom zou een paard jong moeten presteren? Je hebt er niet langer wat aan als hij jong presteert. Bijna alle paarden op topniveau gaan (ruim) voor hun twintigste met pensioen.
Wat is er tegen met een 5 jarige pas de B in gaan? Als het paard goed is, kan het snel promoveren en meteen door naar de klasses waar anders toch een leeftijdsondergrens voor is. Of zelfs klasses overslaan als de ruiter al hoger is. Hetzelfde paard kan dus theoretisch na een handjevol wedstrijden later in de Z (of hoger) een paard tegenkomen dat met zijn derde jaar begonnen is en er jaren over gedaan heeft, mogelijk met wachten tot hij een jaar ouder was als het een snelle winstpuntenverzamelaar was.... Feitelijk is het dus on-economisch om met 3 jaar te starten... ;)
Nu zitten de ze bepaalde proeven te vergemakkelijken omdat ze aanpassen naar de jonge leeftijd waarop gestart wordt. Dat is de omgekeerde wereld. Je zou pas moeten starten als een paard uit kan voeren wat gevraagd wordt OMDAT het daar aan toe is.

Maar dat is feitelijk ook off topic. :o

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 21:29

Maar je hebt feitelijk wel gelijk in mijn ogen. De grens van 3 jaar is ook gesteld in de tijd dat men nog lang niet zoveel wist als nu...

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 22:16

interessante discussie! ik lees graag mee.
ik heb ook een 3 jarige fjord. volgende maand wordt hij 3 1/2 jaar.
ik heb hem vorig jaar juli gekocht toen was hij 2 en 2 maand.
heb altijd gezegd rustig te willen beginnen en mensen snappen dit dus niet! ach joh, ga er toch eens wat mee doen (2,5 jaar)
neeheee hij mag lekker groeien!
keken ze me raar aan!

momenteel heb ik hem ongeveer 3 maandjes onder het zadel. ongeveer 2 keer per week 20 minuutjes
de basis zit er een beetje in. stap/ draf / halthouden/ sturen dat soort dingetjes

Ik denk dat ik hem straks weer een tijd rust ga geven tot ongeveer maart / april. of hooguit 1 keer per week een staprondje buiten van ongeveer een 10 minuutjes.
dan wil ik hem weer oppakken en wat meer gaan doen. van het winter wil ik wel lekker veel poetsen en wandelen enzovoort.

Ik ben een student en dit is mijn eerste eigen paardje, hier ben ik natuurlijk erg zuinig op en wil er nog vele jaren van genieten!
maar aan de andere kant, vind ik het rijden erg gaaf. door omstandigheden heb ik ruim een jaar niet meer paardgereden en hem wel altijd verzorgd. samen zijn wij begonnen met rijden en ik merk dat ik steeds meer wil!
erg fout vind ik zelf! Heb hem dit jaar bewust geen dekens omgedaan om mijzelf af te remmen in het rijden.

Denk dan ook dat ik op een lespaard ga lessen af en toe om toch wat te kunnen rijden.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 23:18

_Lot schreef:
Maar je hebt feitelijk wel gelijk in mijn ogen. De grens van 3 jaar is ook gesteld in de tijd dat men nog lang niet zoveel wist als nu...

Maar als ik jouw bericht hierboven lees, over beginnen met Luna in het voorjaar.. dan is ze toch ook drie? Gezien dat ze nu 2,5 is? Ook al ga je dan 'alleen maar' buiten rijden, je ríjdt wel. Dus dat spreekt je andere berichten wel tegen...

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 23:49

Wanneer is beginnen? Luna loopt nu ook al eens in de twee weken met de lange lijnen, dat snapt ze wel, maar de concentratieboog is erg kort dus hou ik het ook maar kort zodat de ervaring wel positief blijft, en het vooral geen dwang wordt, op het moment dat ik met haar in gevecht zal moeten weet ik voor mezelf dat ik te ver ben gegaan, dingen wil doen waar ze nog niet aan toe is. Eens een stapritje (lees 20 min) achter een ervaren paardje aanhobbelen met mij erop, dan vraag ik niet heel veel. Gezien ze als voorbereiding datzelfde rondje al vaker met mij ernaast, mij erachter (lange lijnen) of schuin erboven (als ze meegaat als handpaard) gelopen zal hebben. En zo wil ik dat uitbouwen dat ik volgend jaar rond deze tijd (dan is ze dus al 3,5 geweest) datzelfde rondje eens alleen kan rijden.

Maar de tijd zal het leren. Het is voornamelijk ook kijken naar wat voor paard je hebt, hoever hij/zij in het koppie en en hoe gemotiveerd ze zijn. Ik merk aan Luna dat wanneer ik uit naar haar trots te zijn en veel te belonen dat ze daar bloedfanatiek van wordt, maar dan nog geldt, over sommige dingen hoeft ze maar 5 min na te denken, sommige kwartjes vallen pas na 5 weken of zelfs 5 maanden.

Daarnaast is er een verschil tussen rijden en rijden. Wedstrijdgericht trainen in de bak waarbij ook enorm gelet wordt op houding, ruggebruik, verzamelen, galop, de balans al snel goed moet zijn etc. vind ik heel anders dan buiten gaan stappen met de voorbereidingen zoals hierboven. Het zal mij echt een zorg zijn of paardlief zonder slingeren van a naar c kan komen en of ze haar balans kan houden in de galop, sterker nog, er zal wss niet eens gegaloppeerd worden, enkel stap met korte stukjes draf. (wel wil ik het lange lijnen etc. erin houden en uitbreiden, mede dat haar rugbespiering wat toeneemt/op peil gehouden wordt, dat ze niet bezwijkt als ik erop ga zitten)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 08:18

Gemiddeld heeft 3-3,5 jaar mijn voorkeur maar dat wisselt per paard, sommige zijn dan ook echt nog heel schriele puppy's, andere zijn al van die massale beren die blij zijn aan het werk te kunnen.
Vierjarigen zitten vaak in een minder fijne mentale fase, dat heeft zijn weerslag op het leerproces en ik heb ook het idee dat de paarden die net in die periode worden ingereden veel minder lol houden aan het werk.
Oudere paarden zijn erg gevormd in karakter en vinden het niet altijd leuk om na zo'n tijd vrijheid blijheid nog te moeten beginnen met werken.
Jonger zijn de meeste paarden imo toch echt nog wel te jeugdig.

Tot dusver ben ik nog geen enkel paard tegengekomen met een kapotte rug (met oog op de groeischijven waarom sommige mensen de paarden laten staan), wel met vastgereden rug maar dat zit imo meer bij zadel en rijtechniek, plus evt. ongevallen.
Voor de groei zou je ze al tot 8 moeten laten staan, mn menige ruin wint dan nog wat centimeters bij.