Overigens heb ik uit hele betrouwbare bron gehoord hoe de paarden (en dan juist de jonge paarden ) getraind werden tussen de paalen. Dit was overigens wel echt "achter de schermen" en ook niet bedoeld voor de ogen van bezoekers.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
freeride schreef:jodyy93: ik vind het een beetje naief om in deze tijden nog te denken dat er echt goede controle op topniveau is, juist het tegenovergestelde, in de FEI regels kun je letterlijk nalezen wat zewillen zien, maar ze geven hoge punten aan het tegenovergestelde.
Moll schreef:Voor dat we verder gaan Barocke paarden kunnen strekken hoor, kijk nou maar naar fuego, het geneuzel over dat soort paarden is een voor oordeel net zoals dat een warmbloed paard niet goed zou kunnen verzamelen.
freeride schreef:@jaslijn78, ik heb die visie al gegeven in mijn post van 9.45 u, zo zie ik het opleiden en trainen van en met een paard
freeride schreef:Ik bedoel te zeggen dat FEI wel het juiste beeld schetst binnen haar geschreven regels van wat dressuur moet zijn, maar ze geven punten aan een totaal ander beeld, hoogste punt, moet juist achter de oren zijn, bij het gros van de medaillewinnaars zit dat punt 20 centimeter te ver naar achteren.
Citaat:Nu neem ik de Spaanse Rijschool als voorbeeld, maar vul daar Bent Branderup in, of een of andere NH-stroming. Zelfde verhaal.
Moll schreef:Wat een onzinnige uitspraak is het im te zeggen dat de overleden grootmeester geen zeggenschap heeft, want het FEI handhaaft in hun reglementen hoofdzakelijk hun visie met namen die van steinbrecht, dat het niet nageleefd word is een 2e, en grootmeesters van nu, ik kan er geen vezinnen.
jasmijn78 schreef:(wat niet wil zeggen dat hun invloed niet relevant is/was)
Moll schreef:)Dan zijn de top ruiters de geen die het meest kritiek krijgen, bogen bomen enz.........
Moll schreef:er word foutief gereden en dit word overgenomen en dat is dus het voorbeeld functie tentop
freeride schreef:Zozo jamijn78, dus ik heb geen recht van spreken omdat ik geen trainer ben met leerlingen en volgelingen???
freeride schreef:Maar goed, er van uitgaande dat je met niet-georganiseerde individuen doelt op mensen die niet bij de FEI aangesloten zijn( individuen die georganiseerd zijn, zijn nl.een groep), heeft een georganiseerde groep dus altijd gelijk?
TurdusMerula schreef:Volgens mij geeft Bent Branderup best veel openheid van zaken?
TurdusMerula schreef:Er zit verschil in transparant werken, openheid van zaken, en exacte controle volgens bepaalde punten door een bepaalde organisatie.
Zijn werken lijkt mij vrij transparant. Hij is ook duidelijk over bv. welk bit hij gebruikt en ik hoor nooit geluiden dat dit anders zou zijn, terwijl die openheid er wel lijkt te zijn.
freeride schreef:maar ik durf hier en overal hardop te beweren dat ik beter met respect voor de anatomie van het paard, en het paard als individu mijn dieren train ja, dat is niet arrogant, gewoon eerlijk,
Askja schreef:Allereerst: hebben de hedendaagse dressuurpaarden het nog nodig om opgerekt te worden in hun bovenlijn, zijn ze van nature niet los genoeg? (ik vind ze persoonlijk soms bijna te los en beweeglijk overkomen)
Askja schreef:Ten tweede: Anky geeft aan dat zij het belangrijk vindt om veel af te wisselen qua houding (laag, ronder, bovenin etc.). Lijkt mij ook, spieren worden moe en verkrampen als ze te lang in 1 houding moeten functioneren. Maar ik zie haar toch behoorlijk lang aan één stuk door het paard met een volledig opgerolde hals rondrijden. Waarom zo lang? Het is een eindpositie, in de zin dat het paard niet verder kan stretchen. Even oprollen en dan weer uitschuiven zou ik daarom veel logischer vinden. Puur anatomisch/biomechanisch gezien lijkt het me ook niet dé houding om de hele bovenlijn te stretchen, er is geen sprake van een evenredig opgespannen boog, de hals is in deze houding veel extremer gestretcht dan de rug - dat kan uiteraard gezien de anatomie van een paard ook niet anders.
Kan iemand die bekend is met deze methode dit eens toelichten? Dit is overigens absoluut geen aanval op het LDR rijden, ik ben gewoon benieuwd naar het hoe en waarom.
Aukelizzy schreef:Maar Moll, want vind jij er dan van dat ze bij de Spaanse rijschool tussen twee palen gezet worden, en net zo lang met de zweep getikt worden tot ze piafferen, en dan uur na uur. Dat is weer wat heel anders, maar dat is in mijn ogen nou niet bepaald diervriendelijk. Wat ik hiermee bedoel te zeggen is dat iedereen op een andere manier ergens tegen aan kijkt. Ik vind dat niet diervriendelijk, maar je hoort mij ook niet zeggen dat het slecht is. Ik heb verder geen verstand van trainen op die manier, dus daar ook dan verder ook geen uitspraken over. Maar zoals ik daar tegen aan kijk, vind ik dát niets.
Aukelizzy schreef:Ik geloof zeker dat dat alleen door iemand gedaan kan worden met veel ervaring. Als ik daar aan zou beginnen gaat het vast niet goed hihi. Maar als ik dan dit zie: http://www.google.nl/imgres?q=levade&um ... &hovh=194& hovw=259&tx=142&ty=121&sig=102261039747604843536&page=2&tbnh=129&tbnw=142&start=16&ndsp=16&ved=1t:429,r:5,s:16 Ik weet dan niet of dit goed uitgevoerd is, want daar heb ik geen verstand van en daar brand ik mijn vingers dus ook niet aan. Maar dit kan in mijn ogen nou niet bepaald goed zijn voor de rug van het paard.
Overigens heb ik uit hele betrouwbare bron gehoord hoe de paarden (en dan juist de jonge paarden ) getraind werden tussen de paalen. Dit was overigens wel echt "achter de schermen" en ook niet bedoeld voor de ogen van bezoekers.Ik doe hier verder geen uitspraken over en veroordeel het ook niet, maar je niet zeggen dat de oefeningen ( en ook piafferen ) tussen de paarden alleen bij hooggeschoolde paarden gedaan worden. Dat is dus gewoon niet waar.