Rijden zonder cap of vest?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 10:18

PaysBas schreef:
Je kan je paard/pony wel vertrouwen maar hoe zit t dan met de inbreng van t verkeer.
Er zijn meer eikels in t verkeer die GEEN begrip hebben voor viervoeters op t wegdek.
Wanneer die andere medeweggebruikers roekeloos doen brengen zij jou en jouw knol in gevaar.
Wat als je dan onverhoopt valt met je mooie hoofdje op de stoep zonder cap???
Paard was 10000% te vertrouwen maar de omstandigheden NIET!

Dat is het risico dat je dan neemt zonder cap denk dat de meeste gewoon bewust die keuze nemen.
Ook met cap of BP kun je nog lelijk vallen. Tuurlijk het helpt wel maar ik vindt paardenrijden opzich een risico en om nu helemaal in harnas op een paard te gaan zitten. Het moet wel leuk blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 10:21

Vroeger op manages altijd met cap, was verplicht. Ben ook een keer bijna met m'n hoofd op de bakrand gevallen dus geen haar op m'n hoofd die er aan dacht om zonder cap te rijden.
Toen gestopt bij manege en jarenlang een paard voor vrienden gereden. Mijn vertrouwen steeg ook, wat resulteerde in het feit dat ik in de bak (er was alleen een buitenbak) nooit meer een cap op had. Bij buitenritten wel altijd.
Inmiddels rij ik alweer bijna 1.5 / 2 jaar niet meer, vanwege tijdgebrek. Maar ik heb inmiddels al zoveel nare ongelukken voorbij zien komen, dat ik mocht ik weer gaan rijden, toch een cap op zou doen..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 10:22

Ik rijdt altijd met cap nooit met een bodyprotector.
Vroeger altijd gecrossed toen bestonden body protectors niet eens.

rutting

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 10:25

Lielle schreef:
Overigens beschermt een BP (en airjacket) je absoluut tegen een hoop ellende. Ben zowel met als zonder BP hard op mijn rug gevallen, en dat verschil merk je maar al te goed. Gebroken ribben zijn niet de belangrijkste reden, het gaat vooral om je organen die beschermd blijven.

ben er volledig mee eens een bodyprotector heeft na een val van mijn paard me gered was met mijn rug tegen de metalen bakrand aangekomen ,was gemaakt van stalen buizen,had ik hem niet om gehad dan was er zeker iets met mijn rug aan de hand geweest.alleen vind het niet lekker rijden met een bodyprotector om ,cap is verplicht bij ons op de manege .

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 10:32

Ik rijd op andere paarden altijd met cap om, gewoon omdat ik niet weet hoe ze reageren.
Op mijn eigen pony rijd meestal met, maar in de zomer als het heel heet is zonder, op buitenrit heb ik hem ook altijd op, vooral omdat ze daar actiever is en wel is wil bokken, zonder dat ik het aan zie komen.
In de bak vertrouw ik haar voor 10000%, maar toch hou ik hem op (behalve in de zomer dan als het heel warm is), je weet nooit wat er kan gebeuren..
Laatst bijgewerkt door Happyhealthy op 22-10-11 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 10:34

Ik heb altijd een cap op! Zelfs op mijn super brave, oude wedstrijd pony. Hij zal maar struikelen... Ik rijd liever met zo'n warme cap op dan dat ik mijn laatste ritje niet meer na kan vertellen. Er zullen altijd uitzonderingen zijn, die een cap droegen en het alsnog niet meer na kunnen vertellen maar er zijn ook zat mensen die allemaal enge dingen oplopen omdat ze "het wel lekker luchtig vonden zonder cap". Nou ben ik wel van mening dat iedereen het lekker zelf moet weten, ik maak mij er niet druk om of een ander zijn hersenpan niet zo belangrijk vindt. :+

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 10:36

chaanttaall schreef:
Ik rijd op andere paarden altijd met cap om, gewoon omdat ik niet weet hoe ze reageren.
Op mijn eigen pony rijd meestal met, maar in de winter als het heel heet is zonder, op buitenrit heb ik hem ook altijd op, vooral omdat ze daar actiever is en wel is wil bokken, zonder dat ik het aan zie komen.
In de bak vertrouw ik haar voor 10000%, maar toch hou ik hem op (behalve in de zomer dan als het heel warm is), je weet nooit wat er kan gebeuren..

waar zit jij dan in de winter dat het zo heet is?

ik rijd tegenwoordig altijd met cap, heb een poosje zonder gereden en daar leergeld voor betaald. Ben met mijn hoofd op beton gekomen, zeer zware hersenschudding, geheugen verlies en migraine als aandenken

Happyhealthy

Re: Rijden zonder cap of vest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 10:36

o foutje, ik bedoel natuurlijk de zomer ;)

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 10:40

;) vond hem wel grappig

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 10:41

haha, was inderdaad wel een beetje een domme fout, komt denk ik omdat ik het nu zo koud heb. :Y)
maar nu weer on topic

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 14:13

Allebei altijd.
Ze hebben allebei mijn leven gered en ik denk er dan ook niet aan om ze af te doen. Bij de desbetreffende val was mijn cap verbrijzeld en had ik zelf enkel wat hoofdpijn. De bodyprotector heeft mij bij dezelfde val beschermd tegen een gebroken rug en gebroken stuitje en dient tegenwoordig bovendien als steun voor mijn spieren.

Zonder cap rijden is je eigen keuze, maar als je dan ooit lelijk valt en verlamt raakt, dan wil ik graag horen of je het rijden zonder cap dan nog steeds zo 'leuk' vindt.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 15:28

altijd met cap, voor de veiligheid, maar eigenlijk zou ik liever zonder cap rijden. Lekker de wind door mijn haren!
Last heb ik ook niet van mij cap hoor, ik zweet er niet echt in.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 18:55

In de auto heb ik een gordel om, op mijn paard een cap op. Ik heb geen zin om risico's te nemen die ik ook makkelijk kan voorkomen.

En dat je meer zou genieten zonder cap op... Tja, da's leuk als je een kind bent, en de risico's niet kan overzien. Als volwassene vind ik dat allemaal een beetje onzinnig.

ikbencarmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 18:59

ik doe een cap op, omdat ik dat zelf veiliger vind en mijn ouders op die manier een beetje gerustel.

Paula2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 19:00

Mijn ene pony stap ik zo zonder cap op. alleen als ik echt buiten ga rijden heb ik me cap op.
Bij me andere pony heb ik altijd een cap op. denk er niet over om zonder te rijden! ze is super braaf zit geen slecht gedrag in. maar ze is gewoon nog heel jong en doet af en toe gekke dingen!
Bodyprotector vind ik vreselijke dingen.. zit me echt in de weg. maar met crosslessen met mijn jonge pony heb ik hem wel altijd aan. deels doordat me moeder het wilt. en omdat mijn pony nog zo onervaren is.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 19:03

Met cap.

Mijn hersenen zijn mij genoeg waard, en ga geen risico nemen.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 19:06

Ik rijd ALTIJD met cap.
Vind het gewoon een stukje onverantwoordelijkheid als je zonder rijdt.
BP moet iedereen maar zelf weten, vind ik.
Nu ik een paard aan het beleren ben, heb ik er wel over nagedacht om en 1 te nemen, of te lenen, maar heb ontzettend goede redenen te horen gekregen om het NÍÉT te doen.
Dus toch maar van me af gezet..

En als ik er dan af val, boeie..

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 19:13

Een vriendin van me is een keer van haar paard gevallen met haar hoofd tegen de bakrand. Zonder cap had ze het niet overleefd. Lijkt me genoeg motivatie om hem toch maar op te houden ;)
Bodyprotectors heb ik echt een hekel aan, ik wil graag mijn bovenlijf kunnen bewegen.

Bon_ita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 20:42

Ik rijd sowieso altijd met cap, dat ding heeft al vaak mijn hoofd gered, denk aan paarden die een trap na geven tegen je hoofd als je op de grond ligt, mijn cap was door 2e gebroken daarna en ik wil niet weten hoe mijn hoofd eruit had gezien als ik hem niet op had.

Bodyprotector heb ik alleen gedragen op manege paarden. Hij ligt nu inmiddels al een aantal jaar te verstoffen in de kast.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 21:03

Bijna altijd met cap, ik zeg bijna. Alleen mijn ene Z paard rij ik op wedstrijden met hoedje. Mijn andere reed ik in de Z ook gewoon met cap. Aangezien zijn nogal onverwachts kon reageren. In het verleden ben ik eens met mijn hoofd tegen een spant aangeklapt, paard verloor zijn evenwicht en klapte tegen de bakrand. Godzijdank had ik een cap op. Sinds die tijd rij ik altijd met cap. En wat betreft het zweten, niet fijn zitten, hoofdpijn krijgen. Er is tegenwoordig zoveel keus dat ik dat een onzin reden vind. Ik merk het niet als ik de hele tijd mijn cap op heb. En daarnaast heeft het rijden met cap op ook nog voordelen, geen stromende regen op de kop en geen brandende zon in je gezicht, zo ervaar ik dat tenminste.

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 21:07

Binnen zonder gewoon prettiger alleen als het flink waait dan zet ik hem wel op vanwege het vele lawaai dan achter in de bak buiten wel altijd met
bodyprotector nee 1 keer gedaan en vond het vreselijk dus nooit meer

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 13:37

Altijd met cap. Net als in de auto altijd gordel om :-) . Het voelt gewoon kaal zonder cap :-)

BP alleen met crosstrainingen/SGW wedstrijden.

LizzyO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 14:50

Ik heb altijd een cap op. Dat is me zo aangeleerd en ik zie geen reden om het mezelf af te leren. Ik ben wel eens een keertje per ongeluk zonder cap opgestapt en toen voelde ik me naakt ;). Een BP draag ik bij het het crossen, omdat het verplicht is en ik daar wel het nut van in zie. Ik laatst ook een BP bij een springtraining aangehad (had een nieuwe, even oprekken) maar daar vindt ik het eigenlijk toch wel oncomfortabel, hoewel ik me daar misschien ook overheen moet zetten.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 14:55

Als ik een jonkie zadelmak maak, of er mee voor de eerste keren op een vreemde plaats kom zet ik een cap op.
Nu rijd ik +/- 5 maanden met m'n 3,5 jarige en zet ik hem al niet meer op... kwestie van vertrouwen én constante oplettendheid...

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 14:58

Ik rij altijd met cap, behalve als het in de zomer echt heel warm is. Ik heb een lage bloeddruk en snel last van hoofdpijn. Met warm weer heb ik dus altijd ernstig last van beide. Soms zo erg dat ik flauwval. Als ik mijn cap opzet, is het helemaal hel, dus met echte warmte laat ik hem af. Dan rij ik overigens ook niet intensief, maar is het meestal stapwerk.