Mijn houding is om je te bescheuren...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Mijn houding is om je te bescheuren...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 16:40

Ik snap het uberhaupt niet, daar heb ik mijn stem en anders mischien mijn kuiten voor. Afremmen is ho plus iets dat zich het MAKKELIJKST LAAT BESCHRIJVEN ALS knietjes knijpen, en dan kom ik mischien een keer aan mijn teugels. :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 16:46

pleiada schreef:
Altijd beter dan een erg gedwongen rechte houding,die dus niet fijn is voorje paard en jezelf..

Het gaat niet over 1 houding. Je paard is in beweging, en je zit beweegt met het paard mee. Het is dus geen statische houding, en al zeker niet gedwongen.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 16:49

Gypsy schreef:
Ik snap het uberhaupt niet, daar heb ik mijn stem en anders mischien mijn kuiten voor. Afremmen is ho plus iets dat zich het MAKKELIJKST LAAT BESCHRIJVEN ALS knietjes knijpen, en dan kom ik mischien een keer aan mijn teugels. :)

kun je je bericht misschien opnieuw schrijven? Ik snap jouw bericht namelijk niet.

Wat snap je niet?

monique_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 16:49

Ik ben het ook zeker eens met bovenstaande uitspraken dat een slechte houding niet bevordelijk is voor je paard.
Aan mijn houding is zeker ook nog veel aan te verbeteren maar ik probeer hier wel aan te werken en snap niet waarom je niet meer aan je houding zou werken, zeker als je weet dat deze niet juist is...

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 16:56

Angela schreef:
pleiada schreef:
Altijd beter dan een erg gedwongen rechte houding,die dus niet fijn is voorje paard en jezelf..

Het gaat niet over 1 houding. Je paard is in beweging, en je zit beweegt met het paard mee. Het is dus geen statische houding, en al zeker niet gedwongen.

Als je te gespannen recht zit dan ga je denk ik niet ontspannen mee in de beweging

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 16:56

Toad schreef:
Gypsy schreef:

kun je je bericht misschien opnieuw schrijven? Ik snap jouw bericht namelijk niet.

Wat snap je niet?

Oh sorry, ik bedoelde het stukje over bv het optrekken van hakken.
Dat doe ik dan eigenlijk zelfden of nooit.
Dus ja, ik heb prachtige kapstokjes, steek zelfs mijn been wat af, maar ik zit dan weer niet constant met opgetrokken hak te porren.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 17:06

Ik zou er maar wel mee zitten TS...nu heb jij een groot trekpaard en die kan wel wat gewicht dragen, maar over het algemeen heeft de houding van de ruiter ontzettend veel invloed op het paard.

Heb altijd een stoelzit gehad en heb nu sinds de zomer 'zitles' en merk echt enorme verbetering, bij zowel mijzelf maar zeker ook bij het paard. Paard gaat beter over de rug lopen, ontspannen, buikspieren aangespand en ze wordt ook nog eens soepeler. Daarnaast verloopt de communicatie ook nog eens veel beter! Met hele kleine en fijne hulpen kan ik nu aangeven wat ik wil en er is dus haast geen miscommunicatie/frustratie meer.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 17:25

Omdat het een trekpaard(kruising) is, wil dat nog niet betekenen dat ze lomp is. Als ik mijn hak uitdruk en met mijn kuit haar buik lichtjes kietel, zitten we al een draf. Denk dat ze sensibeler is dan de gemiddelde kwpn'er.
Nee het is geen totilas, maar ze is ook niet lomp. Been geven is voor speciale gelegenheiden, zeker buiten doe ik alles op mijn stem.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 17:33

TS misschien is het duidelijker dat je een foto of filmpje van jezelf post. Want misschien zit je niet zo bagger als iedereen nu denkt...
of is het alleen schijn dat je paard er geen last van heeft en z'n rug loslaat...

en wat het knieën knijpen betreft, ik hebjuist geleerd dat als je met ontspannen, licht aansluitende benen rijdt, je knieën nooit kunnen aansluiten en knijpen uit den boze is

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 17:40

Sonja schreef:
Grappig hoe mensen iets negatiefs positief proberen te brengen.

Euro in je zak laten zitten en nu in wasmachineslang? Handige 'filter'!
Geen werk/inkomen en kindren krijgen? Fijn, leren ze wat echte liefde is!
En nu dus nieuw: mijn houding is bagger, en dat zit zó lekker voor paard én mij!

Een slechte houding is altijd nadelig(er) voor het paard.

Sorry, ben hier net naief genoeg voor ben ik bang.

En dan nu de foto's van jou perfecte zit "Sonja"! Want ondanks dat ik er best verschrikkelijk op zit, kan ik mijn paarden nog steeds netjes/ fijn en over de rug laten lopen... dat noemen we gevoel n.l!
Alleen zou ik zo niet graag op een wedstrijd willen komen! En zou ik een paard door willen trainen dan zal mijn lichamelijk gebrek ooit in de weg gaan zitten vrees ik!
Vaak is het ook een soort van wisselwerking... paard gaat beter lopen ( ondanks de niet zo mooie zit van de ruiter) en dan kan de ruiter ook beter gaan zitten.
Een paard dat fijn over de rug loopt zit sowieso al vele malen fijner dan een paard dat met zijn kop bij God op tafel zit!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 17:54

@ aerdenhout:

Ik ervaar het juist andersom: doordat mijn houding verbeterd is gaat het paard wat ik rijd ook beter over de rug lopen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 17:57

Misschien dat jaren lange ervaring mee speelt en het rijden van heel veel verschillende paarden?
En ik ben het zeker eens met de stelling... goede zit/houding is beter voor het paard!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 18:05

Dat kan zeker meespelen ;-). Rijd zelf ook al menig jaar en heb verschillende paarden gereden, echter ben ik meer in de bossen te vinden dan in de bak.
Daarnaast heb ik jaren les gehad in het rijtechnische gedeelte maar werd er niet naar mijn houding en ontspanning gekeken, en daar loop ik nu met het paard wat ik rijd tegenaan. Ben dus op zoek gegaan naar een ouderwetse zitles-juf :D.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 20:12

Toad schreef:
Een 'slechte' houding kan nooit goed zijn. Naast dat het er voor het plaatje niet mooi uitziet, kan het voor het paard gewoon niet fijn zijn. Je zwaartepunt is niet goed, je spieren knellen op de verkeerde plekken....

Je kunt mij niet wijs maken dat een slechte houding niet storend is voor het paard.

Mensen die bijv. met hun hakken omhoog rijden, spannen (onbewust) hun bovenbenen aan. Dus, als je aanspoort met je hakken omhoog, dan hou je je paard tegelijkertijd in en dit werkt dus niet want dan spreek je jezelf tegen.

Krom zitten zorgt ervoor dat je (waarschijnlijk) niet in balans zit of scheef zit.

Dat jouw houding slechter was toen je er aandacht aan besteedde, tsja, daar kunnen weinig mensen wat aan doen, maar dat is echt geen excuus om nu maar 'gewoon' op je paard te gaan zitten, zonder enkele aandacht te besteden aan je houding. Dan is het ook niet echt paard'rijden' meer, eerder paard'zitten'.

Je kan prima je hakken optrekken zonder de bovenbenen aan te spannen hoor, probeer maar ;)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 21:26

@ts ik heb nog nooit filmpjes van jou op bokt gezien met een paard dat over de rug loopt kan je er een plaatsen,
want die in je profiel bewijst juist het tegendeel ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 22:06

@Aerdenhout1, waarom zou ik foto's van mijn perfecte zit moeten tonen :?
Ten eerste heb ik die na 36 jaar paardrijden helaas nog steeds niet, en werk ik daar nog steeds wekelijks aan in mijn lessen, en ten tweede beweer ik die helemaal niet te hebben en heb ik volgens mij niets te bewijzen :?
Ik streef het echter wel na, om zo netjes mogelijk te zitten, en hamer daar bij mijn leerlingen ook op. Een goede houding is uiteindelijk als je de vaardigheden hebt nl óók een gewoonte, iets om scherp op te blijven.

Fijn dat jij je paarden naar eigen zeggen ondanks slechte houding fijn aan het lopen hebt, maar denk je niet dat als je een goede zit zou hebben, het BETER zou kunnen?

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 22:08

@ sonja denk eerder dat aerdenhout1 bedoelt wat jij de perfecte zit vind :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 14:49

Ik denk dat ts hier te veel haar 'relaxte' eigen houding vergelijkt met de 'gedwongen' houding zoals je die bij sommige ruiters ziet die krampachtig bezig zijn met hun eigen houding. (Continue je hakken uitdrukken, zo rechtop zitten dat je jezelf juist vaster zet, enz.)

Dat is geen eerlijk vergelijk want dat is geen goede houding imo. :)

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 20:02

Kan iemand eens een aantal plaatjes van goede houdingen, en een aantal plaatjes van slechte houdingen plaatsen? Maakt het waarschijnlijk een stuk duidelijker waar we het nou over hebben, en is wat makkelijker ruziën. :)

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 23:40

Ik had eerst een héle slechte houding, en ik voelde dat ook zeer goed terug in mijn paard, naar mate mijn houding beter is geworden, loopt mijn paard fijner en fijner.
Op buitenrit zit ik ook niet altijd goed, maar probeer wel altijd zo goed mogelijk te ontspannen, zodat mijn paard wel onder me kan bewegen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 23:46

Lijkt me voor je paard helemaal niet fijn als je 9 vd 10 keer in de draf doorzit ipv gaat lichtrijden want 'dat kost meer moeite'.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 00:03

Anthea schreef:
Lijkt me voor je paard helemaal niet fijn als je 9 vd 10 keer in de draf doorzit ipv gaat lichtrijden want 'dat kost meer moeite'.

Ligt eraan hoe je doorzit, wanneer je prima de beweging van je paard kunt volgen en ontspannen zit is er niet zoveel aan de hand. Ik merk vaak dat ik moeite heb met mijn houding te volgen terwijl ik ook nog moet lichtrijden, terwijl als ik doorzit er niks aan de hand is.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 08:48

Woeps had niet gezien dat er hier nog reacties waren.
Tja wat is om je te bescheuren... Ik steek mijn been vaak wat af, heb kapstokjes, en er valt geen rechte lijn van mijn rug door te trekken naar mijn hakken. Oh ja en ik mag af en toe graag een beetje ingezakt erop zitten, hoewel dat vooral op buitenrit is.

Foto's van mij in de bak zijn er niet veel nee, ik schiet van niets zo erg in de stress als iemand die me op de vingers kijkt. :=

BrammetjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 09:20

Sommige mensen zitten echt heel beroerd op hun paard:
- mobiel aan t' oor
- zagen ipv rustig spelen aan de teugels
- mensen die hun paard zo wat de lucht in schoppen/porren/slaan
Je kent het wel. :o

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:24

julius_juut schreef:
Kan iemand eens een aantal plaatjes van goede houdingen, en een aantal plaatjes van slechte houdingen plaatsen? Maakt het waarschijnlijk een stuk duidelijker waar we het nou over hebben, en is wat makkelijker ruziën. :)

De perfecte houding in mijn opzicht:

Afbeelding

bron: www.akasha-rijkunst.nl