Rechtrichten: vele wegen leiden naar Rome?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moll

Re: Rechtrichten: vele wegen leiden naar Rome?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 19:22

Ik kan je geen tijd indicatie geven hoelang ik waar over doet, de 1 pakt het sneller op dan de ander, het geen waar ik het langst mee bezig ben is de juiste teugel voeding, dit is en blijft terug komen hoelang en he ver ze ook zijn.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 19:53

Wat zijn de dingen waar je dan met name op let? En wat zijn de middelen die je inzet om dat te bereiken?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 19:58

In eerste instantie losheid in elleboog, en schouder, me gaan in de beweging, het correct gebruik maken van de weerstand biedende hand, en op het juiste moment na geven van de hand van de ruiter, de onafhankelijkheid van de hand ten opzichte van het lichaam, de beweging kunnen volgen van uit de schouder en elleboog en af kunnen maken, losheid van de onderug en de beweging kunnen volgen, en voelen wanneer welk been van het paard wat doet en waar het geplaatst word.
Wat ik doe is veel mee lopen in stap en draf, ik hou veel de handen vast van de ruiter en laat ze voelen wat ik voel en wanneer ze moeten na geven en wanneer er weerstand móet zijn ook zo met de onder rug loop ik mee en leg me hand op de plaats waar het los móet zijn, en het laatste dus wanneer welk been waar is tel ik de passen uit.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 20:20

Als ik het goed begrijp werk je dus ook met de ruiter dan?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 20:25

Op dat moment werk ik wel met de ruiter, echter is het paard die aangeeft wat hoe en wanneer, dus werk ik van uit het paard, de ruiter móet zich aan passen aan het paard en het paard niet aan de ruiter.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 05:41

Ik denk dat onze ideeën hierover elkaar uiteindelijk niet zoveel ontlopen ;)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 06:22

Niet mijn sterkste punt in theorie.

Paar maanden geleden zadelpasser gehad die me vroeg hoe ik het voorelkaar kreeg de pony te laten sporen, ze was idd behoorlijk krom en hield haar hoofd overal behalve recht voor zich, was ook weer pas de 2e keer dat ik erop zat sinds een jaar. In die tijd door andere gereden en kwam steeds meer in verzet. De pony wordt bitloos gereden omdat haar kaak en gebit erg scheef is. Haar gebit was zo scheef dat ze geen mensen aan de rechterkant kon verdragen, nadat ze was gevijlt kon ze ineens 2 kanten op, al was ze natuurlijk nog lang niet recht.

Nu was laatst de dierenarts geweest om haar los te maken en hadden we het over de training, ik moet uitleggen hoe ik het deed (dat was nog best lastig).
Ik doe een poging:
Ik probeer haar achterhand te rijden, actief en ruim naar voren en achter de voorhand aan, dit probeer ik met mijn bekken en bovenbenen. Alleen als ze voor heel erg uitbreek wat op haar moeilijke kant wel gebeurt help ik haar voor door haar voorhand de andere kant op te zetten (op de moeilijke kant valt ze naar binnen).

Nu werd mij verteld dat ik op deze manier een S in mijn pony rijdt en alleen aan de schouders moet werken, deze voor de achterhand zetten. De manier hoe ik dat deed was goed, maar denk dat ik toch maar een les van haar neem om mezelf daar in te ontwikkelen en bevestiging te krijgen of het te paard ook goed gaat, en weer een uitdaging te hebben.

Kortom, ik denk er de laatste tijd wel overna en voel heel goed aan wat recht en krom of scheef is, maar nu nog de theorie leren beheersen en het weten op te lossen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 06:45

Moest het een paar keer lezen voor ik het begreep, tis nog vroeg, maar een s dat vat ik niet en wie zegt dat dan?

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 07:10

Moll schreef:
Op dat moment werk ik wel met de ruiter, echter is het paard die aangeeft wat hoe en wanneer, dus werk ik van uit het paard, de ruiter móet zich aan passen aan het paard en het paard niet aan de ruiter.

Mee eens!
Ik werk altijd vanuit de basis de ruiter, zoals ik al eerder zei moet die het paard in zijn waarde kunnen laten. Dat is voor een hoop nog niet zo makkelijk. Door de scheefheid van de ruiter zelf (ook los van zijn paard) aan te pakken, kun je gaan bepalen waar de scheefheid bij het paard vandaan komt.
Zie het zo vaak dat ruiters net niet recht zitten, verkeerde spierspanning, ademhaling niet juist en ga zo nog maar even door. Als ik die ruiters wijs op die (soms kleine) dingen, zie je al veel veranderen bij het paard.
Voorbeeld: Had laatst een ruiter die moeite had met een linker wending, paard maakte zich strak aan de linkerkant. We kwamen er achter dat de ruiter haar linker heup iet meer naar voren heeft staan. Door haar linkerheup terug te plaatsen, of rechts naar voren. kwam ze ineens veel makkelijker de wending door. En maakte het paard zich niet meer strak aan de linker kant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:25

Ik had dat op rechts :j

Interessant topic, ik lees graag mee. Ik heb geen commentaar, ik ben slechts een leerling van Japeloup, maar ik volg de discussie graag :)

TaeBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 18:24

Heel interessant topic!

Ik mis hier alleen wel het grondwerk in. Jullie hebben het alleen maar over het rechtrichten onder het zadel en de houding van de ruiter. Ik ben het helemaal eens met jullie punten maar ik ben wel van mening dat het paard eerst op eigen benen recht en in balans moet kunnen lopen, voordat hij/zij een ruiter in balans kan dragen. En dan komt het grondwerk als eerste! Daarna ga je er pas op. Bij de spaanse rijschool doen ze dit jaren met de paarden voordat er iemand opgaat.

Ik heb een jonge PRE van ruim 2,5 jaar, waar volgend jaar zomer pas een zadel opgaat. Ik ben sinds 2 maanden bezig met rechtrichtend grondwerk aan de hand in stap. Ik doe dit volgens de methode van Paardenbegrijpen, Marijke de Jong. Ik vraag momenteel alleen nog maar lengtebuiging linksom en rechtsom op de volte, daarbij moet mn paard voorwaarts neerwaarts gaan lopen om de korte bespiering mee op te rekken. Daarna vraag ik aan de hand en in stap schouder voor op de lange zijde. Ik wissel veel van hand, om beide kanten evenveel te belasten en niet alleen de slechte kant.

In het begin bleef mn paard niet eens naast me lopen, iedere keer in draf wegschieten want hij begreep er helemaal niks van, en rechtsom was daarin ergst (hij is linksgebogen), maar langzaam gaat het steeds beter, aan beide kanten.
In Januari wordt mn paard 3 en ga ik het werk uitbreiden naar een paar x per week een kwartiertje te longeren. Daarbij gebruik ik dan geen hulpmiddellen. Het rechtrichtende grondwerk in stap, waar ik nu mee bezig ben, ga ik dan uitbreiden met rechtrichtendgrondwerk in draf en vandaaruit naar het longeren. Mijn paard moet daarbij zelf op eigen benen voorwaarts neerwaarts lopen.

Ik ben van mening dat ik mijn paard hiermee een goede basis geef naar het zadelmak maken en het inrijden, en het van daaruit verder rechtrichten :D
Laatst bijgewerkt door TaeBo op 21-10-11 19:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 18:33

Grond werk en werken aan de hand zijn 2 totaal andere dingen en niet te verwarren met elkaar, het rechtrichten van marijke de jong, wat uit de academishe rijkunst is geen klassiek en ik heb hier mijn vraagtekens bij, je kan namelijk geen lentebuiging krijgen in travers en renvers, en móet eerlijk zeggen dat ik ook filmpjes heb gezien waar zij met paarden bezig is die verren van recht gericht zijn. Je praat over de spaanse rijschool, echter deze werken het paard aan de hand in schouder voor en schouder binnen en piaffe, passage en de hoogst school oefeningen, en de paarden zijn altijd bijgezet, en dit gebeurt met een rede.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 19:54

Ik heb wat betreft werk aan de hand wel een interessant standpunt.
Is er een link tussen het werk aan de hand en dikke kogels/sprongen?
Uiteraard uitgevoerd door mensen die deze techniek aan het leren zijn en dus oefenen met hun paard in de zijgangen, etc.

Dit is iets wat me al een tijdje opvalt, vooral bij de fanatieke.
Je krijgt 45 min les en werkt dan naar een sb toe. Maar normaal in je training hoort het een onderdeel te zijn. Echter ga je die sb oefenen en oefenen en oefenen en draait je paard (denk ik) teveel in zijn gewrichten met vocht in de benen als resultaat.

Ik ben benieuwd of wat ik gezien heb toeval is of dat het jullie ookal is opgevallen en er dus meer gevallen bekend zijn.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 20:01

Een paard is rechtgericht wanneer het de oefeningen linksom net zo gemakkelijk uit kan voeren als rechtsom. Wanneer zijn bespiering, kracht, souplesse en coordinatie aan zijn linkerzijde gelijk is aan die op de rechterzijde. Een rechtgericht paard geeft op beide teugels na.

Het rechtrichten van je paard is iets waar je altijd mee bezig blijft, ook al loop je zware tour. Zo kan een iets verder afgericht paard zowel links als rechtsom de volte in galop 10 mtr prima beheersen maar kan de galoppirouette op links toch moeizamer gaan dan op rechts. Iedere oefening vraagt zijn eigen balans en daarin moet je paard zijn kracht en souplesse vinden. Rechtrichten is daarmee geen abstrakt begrip maar moet gerelateerd worden aan het africhtingsniveau van het paard.

Rechtrichten dmv grondwerk heeft weinig zin, behalve dan een stukje beweging voor je paard. Paarden worden niet sterk van grondwerk, wel van werk aan de hand of aan de lange teugel [met bit]. Dat laatste is echt iets heel anders dan het grondwerk met een kaptoom omdat er bij het gebruik van de kaptoom alleen maar aan het hoofd van het paard wordt gesleurd en dit niets te maken heeft met nageeflijkheid.

Een rechtgericht paard is lenig en gespierd. Souplesse verkrijg je onder andere door het vragen van extra stelling en buiging en het actief voorwaarts rijden na het verzamelde werk. In de training doe je dat beiden ook in de oefeningen, ook in bijv. je appuyementen rij je van heel klein naar een middendraf weg om daarna weer te sluiten en soms vraag je daarbij een stukje overdreven stelling/buiging, het is immers training. Kracht krijg je door het sluiten van je paard en dan weer wegrijden, schijnovergangen, het verzamelde werk zoals zijgangen.

Bij ruiters die actief zijn met grondwerk zie ik nooit uitgestrekte gangen en dan vraag ik me af waarom dat niet gedaan wordt. Gevolg daarvan is nl. dat die paarden alle impuls missen en zeer korte spieren krijgen waardoor ze stram en kort gaan lopen. Een rechtgericht paard lijkt daarin hetzelfde te zijn geworden als een strak, stram en vastgereden paard zonder schoudervrijheid en ruggebruik.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 20:03

Lailapri, Ik weet natuurlijk niet wie er les gaf en waarom. Maar bij het werken aan de hand volgens de AR doe je maximaal 2 lange zijdes sbw op beide handen. En evt wat passen op de volte, maar meer niet. Vocht in de benen heb ik nog niet gezien.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 20:09

lailapri schreef:
Uiteraard uitgevoerd door mensen die deze techniek aan het leren zijn en dus oefenen met hun paard in de zijgangen, etc.

zijgangen in stap kunnen geen kwaad, ze hebben ook geen trainingswaarde. Wel bestaat het gevaar dat de 'trainer' zijn paard helemaal krom trekt waarbij het bakstuk van de kaptoom aand e buitenzijde het oog van het paard dichtdrukt in een poging iets te laten zien dat SB moet voorstellen. Uiteraard is dat niet bevorderlijk voor het paardenlijf en levert het enkel schade op.

Voer je zijgangen in draf uit dan is de belasting voor ongetrainde paarden enorm en vraag je om blessure leed. Het is niet voor niets dat de eerst zijgang in het M wordt gevraagd en de rest pas veel later in de africhting komt.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 20:09

@ Abacab, verzameling voor het uitgestrekte, of terwijl, piaffe voor midden draf.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 20:11

Abacab schreef:
lailapri schreef:

zijgangen in stap kunnen geen kwaad, ze hebben ook geen trainingswaarde. Wel bestaat het gevaar dat de 'trainer' zijn paard helemaal krom trekt waarbij het bakstuk van de kaptoom aand e buitenzijde het oog van het paard dichtdrukt in een poging iets te laten zien dat SB moet voorstellen. Uiteraard is dat niet bevorderlijk voor het paardenlijf en levert het enkel schade op.

Voer je zijgangen in draf uit dan is de belasting voor ongetrainde paarden enorm en vraag je om blessure leed. Het is niet voor niets dat de eerst zijgang in het M wordt gevraagd en de rest pas veel later in de africhting komt.

Het zijn gewoon basis oefeningen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 20:23

Ik heb het op meerdere stallen van verschillende instructeurs en stromingen gezien.
Daarom dat ik me afvroeg of er een link is, of dat deze dieren gewoon niet zo heel droog beenwerk hebben.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 10:01

Werken aan de hand valt bij mij onder de voorwaardenscheppende oefeningen voor het paard. Wanneer het onder het zadel niet lukt (en ik zie geen aanwijsbare oorzaak in de ruiter), wil ik daar wel eens op terugpakken. Al is het maar om de oefening voor het paard helder te krijgen.

Ik ben echter van mening dat je, wanneer je over een onafhankelijke zit en goed ruitergevoel beschikt, veel meer kunt bereiken vanuit het zadel. Vandaar dat ik in eerste instantie voor deze aanpak kies.

Oefeningen worden in mijn lessen gebruikt als middel, dus dit is niet iets waar we echt naartoe werken gedurende een les. Ze worden stukje bij beetje vanzelf geintegreerd. De eerste paar weken zijn ze dan natuurlijk niet 'dressuurmatig correct', maar dat worden ze wel, naarmate de ruiter en het paard er steeds vaardiger in worden.

Mij is nooit een link opgevallen tussen wel/niet droog beenwerk en het werk aan de hand.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 16:58

Moll schreef:
@ Abacab, verzameling voor het uitgestrekte, of terwijl, piaffe voor midden draf.

ik begrijp je vraag niet, kun je die verduidelijken?

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 17:03

Moll schreef:
Abacab schreef:

Het zijn gewoon basis oefeningen.

Basisoefeningen in welke zin? Als zijnde oefeningen die in de basissport worden gereden, correct. Maar ik heb het hier over ongetrainde paarden. Voor een ongetraind paard is een SB uitgevoerd in draf absoluut geen basisoefening en een drafappuyement ook niet.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 17:13

Voor mij is er een groot verschil tussen SB proef-technisch en traings-technisch. (net als bij vele/alle oefeningen)
Als je correct een wending rijdt heb je hem al SB of SV. Je bent dan dus elke wending (ook met een groen paard bezig met de oefening SB/SV)
Als ik een paard iets wil leren dan vraag is 1 pas, geeft hij antw (mag ook in de richting zijn van) dan stop ik gelijk weer. Hierdoor weet hij dat hij het goed deed en zal hij er niet van overbelast worden omdat je het maar 1 pas vraagt. Pas als hij weet wat de bedoeling is en sterk genoeg is ga ik voor 2 of 3 passen. Kan dus wel even duren voor je proef-technisch een correcte SB kan laten zien.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 09:00

Weer een leuk discussie punt :D
rechtrichten is bij mij de basis...
allereerst bij de ruiter, je kan niet verwachten dat een paard recht gaat bewegen onder een scheef zittende ruiter. Is die in orde, kan je pas voelen hoe het bij het paard is.

Je zal je wel eerst moeten afvragen wáár de scheefheid bij een paard vandaan komt.
als je weet waar die scheefheid in een paard ontstaat, kan je pas snappen hoe dit op te lossen.

Scheefheid ontstaan in ieder geval nooit in het hoofd, dus kan je het via het hoofd ook niet recht krijgen

Alle 'natuurlijke' scheefheden ontstaan in het bekken
vandaar uit moet het rechtrichten dan ook plaatsvinden.
als het bekken/heup recht is, wordt de rest ook recht.
Dat kan je dus wel als ruiter wel zien, aan het hoofd.
maar voelen vanuit de achterhand. de motor

als je paard op een rechte lijn dus recht gericht is, kan je als ruiter alle gewenste oefeningen moeiteloos rijden
zelfs zonder aanleuning in de hand.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 11:59

Hoe bedoel je dat alle scheefheid uit het bekken komt? Je kan toch op honderden manieren scheef zijn?