maar zou er 1 manier beter zijn als de andere? denk het niet echt toch?
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

of springt in mijn armen
).
dus beide voeten uit de beugel maar nog even met je buik op het zadel en dan pas naar de grodn, dus breek je je enkels ook niet zomaar
en ben ik zeker van het feit dat die ene voet niet kan blijven hangen 
Mindfields schreef:Ik doe beide voeten uit de beugels en hups er dan af. Is ook het veiligst.
Lamar schreef:Ik heb zo'n opstaphulp gekocht:
maar kan hem pas gaan gebruiken als we volgend jaar zijn verhuisd naar ons nieuwe huis. Als ik dat ding nu bij de wei laat staan wanneer ik ga rijden is hij gegarandeerd binnen een uur weg.
Ik ben dan van plan om er niet alleen mee op te stappen maar ook weer op af te stappen.... als mijn paard zo lief gaat zijn om daar netjes naast te blijven staan dan.
Dan hoef ik niet meer aan het zadel te hangen. Omdat hij zo enorm rondgeribt is val je snel achterover wanneer je eraf springt zonder aan het zadel te hangen.

xxsamm_x schreef:Mindfields schreef:Ik doe beide voeten uit de beugels en hups er dan af. Is ook het veiligst.
Zo doe ik het ook en zo leer ik het m'n leskindjes ook. Nu zijn mijn paarden braaf, maar een paard blijft een vluchtdier en ik heb het al gigantisch mis zien gaan toen iemand met d'r voet is blijven hangen in de beugel doordat ze haar linkervoet nog in de beugel had met afstijgen.
Maar met afstappen haal ik beide voeten uit de beugels en zet mezelf met mijn handen af verdeelt over (vooral de rechterkant van) het zadel zodat het zadel exact op zijn plek blijft liggen. Het gaat altijd heel snel en soepel. 

)Bij me paard eigelijk weer rechts los , rechter been er over heen maar zodra me rechter been net voorbij het midden van het zadel is dan is links los.