Ligt het nu aan mij?? Wat mag nog wel van Bokkers??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 08:33

Ik moet zeggen dat het me tegenwoordig vaak gebeurd datik achteraf toch m'n post maar weer verwijder, omdat ik geen zin heb om compleet afgezeken te worden door sommige mensen, terwijl ik altijd alleen schrijf wat ik zou doen en niet 'hoe het persee zou moeten'

Heel jammer

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 08:40

ik erger mij er soms mateloos aan als er een vraag gestelt wordt over iets,en je wort op iets heel anders gewezen.
bv.iemand stuurt een foto op met daarop haar paardtje waar zij dan op rijdt,en ze vraagt bv.loopt mijn paard niet te diep?,vervolgens ging bijna de hele topic over heel andere dingen,ze had geen cap op,of ze reed niet met laarzen maar met schoenen.enz,enz, jeetje dan ben ik er al weer klaar mee,dan denk ik,dat wordt helemaal niet gevraagt.
laat iedereen lekker doen waar ze zin in hebben,wil iemand met sporen rijden? nou en! wil iemand met slofteugel rijden? nou en!.iedereen doet het lekker op z'n eigen manier,en als ieder vind dat ze het goed doet,laat ze lekker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 08:40

Interesseert mij niets dat ik wordt afgezeken en dat wordt ik regelmatig :D Ik heb mijn mening en daar kom ik voor uit, dat het niet past en dat de krengen er dan keihard met elkaar over heen gaan, doet mij niets :D Mijn mening en ik durf hem te geven, krijg dan PBtjes van bokkers die het met mij eens zijn, maar durven het niet te posten en dat is pas hekel..

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 08:47

Ik merk toch wel vaak dat de TS ook heel vaak de toon van de muziek bepaald. Ik heb topics voorbij zien komen met bv hele slechte foto's, maar waarbij de TS ook heel open was, meedacht en ook eerlijk durfde toegeven dat het toch misschien anders moest en dat ook probeerden, niets dan lof dan voor de TS. Of gewoon hele duidelijke en heldere argumenten die de andere van tafel vegen. Tuurlijk zijn er dan nog altij bokkers die blijven doodrammen, maar vaak toch een pak minder om je slecht te voelen. Maar als er begonnen wordt met "typisch bokt :roll:" "Jezus wat een gezeik altjd weer" "Ja ik rij zo omdat ik dat zo nu eenmaal geleerd heb en ik wil er geen commentaar op punt!", dan vraag je ook om scherpe kritieken.

Ik geef mijn paard ook gewoon een mep als ze mij niet aanstaat, maar ook ik roep ook wel dat je ook vanaf de grond moet werken. Maar daar bedoel ik persoonlijk niet mee dat je dvd's gaat moeten aanschaffen van een of andere goeroe, speciale spelletjes spelen, compleet gaan verdiepen in het gedrag van de alfamerrie...gewoon simpel dat als je paard agressief is, je hem niet alleen moet uit de wei halen en poetsen, maa ook wat aan de hand werken zodat je je leiderschap een beetje in de verf zet. Paard eens achteruit laten lopen, laten draaien, meestappen, meedraven, eens aanraken...helemaal niks NH, lijkt mij gewoon gezond boerenverstand en geeft misschien ook meer vertrouwen voor jezelf als je een lastiger paard die dingen op de grond kan. IMO gewoon niet eerlijk om je totaal niet met je paard bezig te houden en alleen maar te straffen als hij iets mis doet, terwijl je misschien een deel van het gedrag kan inperken door die simpele dingen. Straffen als het te bont wordt, maar ook ervoor werken om wat meer feeling met je paard te hebben.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 08:51

Ik ben wel iemand die bepaalde programma's adviseert, omdat er heel veel op veiligheid wordt gehamert en je met "zomaar een keertje aanraken" agressieve reacties uit kunt lokken. Of sterker nog, ipv het paard rustiger en vertrouwder te krijgen, compleet het tegendeel kunt bereiken als je te vroeg stopt, en niet lang genoeg doorgaat als er schrikreacties/afweerreacties komen.
Zelf er een draai aan geven kan gevaarlijk zijn of worden.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 17-10-11 08:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 08:52

Het interesseert mij echt helemaal niets want een ander denkt,doet of zegt en al helemaal niet wat bokkers zeggen. Negen van de tien weten zelf niet eens waar ze het over hebben. ( ohh nu krijg ik dus vast half bokt over mij heen. ;) ) Ik rijd met een spoor, soms met een zweep en als het nodig is dan rijd ik ook wel eens met een slof. En die durf ik gerust wel een te gebruiken als het nodig is. En als een ander dat dan zielig vindt, jammer dan, zal mij een zorg zijn. Ik weet dat ik op het moment de juiste mensen om mij heen heb, die weten wat ze doen, die mij goed begeleiden dus ik ga op hun mening af. Niet op die van de bokkers die denken dat ze alles weten. :)
Laatst bijgewerkt door Aukelizzy op 17-10-11 08:57, in het totaal 1 keer bewerkt

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 08:52

er is vaak maar 1 antwoord op (bijna) alle vragen en dat is grondwerk.

beetje raar want als je rijd stap je niet van je paard af om grond werk te doen. want dan berijk je niet veel met het rijden en dan is het paard nog "vervelend" .
nee gronde werk vind iki geen straf en slan en schoppen ok niet maar aanpakken en laten zien dat jij boven het paard staat en niet anderom.
en kwa sporen vind ik pas als je 1 goed kan rijden en weet hoe je sporen moet genruiken en 2 pas als je in het m of hoger rijd.

tuurlijk er zijn lui die der paarden wel kenterhard slaan(somige hoefsmeden) (en nee hij doet ok geen grond werk als het paard vervelend is:))

Cassidy

Re: Ligt het nu aan mij?? Wat mag nog wel van Bokkers??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 08:55

Als de verhoudingen vanaf de grond goed zijn, betekent dat niet automatisch dat de verhoudingen vanuit het zadel ook goed zijn. Er zijn genoeg paarden die heel zoet zijn met rijden maar waar vanaf de grond niet mee om te gaan is.

Kwalijke zaak, vind ik. Stukje opleiding overgeslagen. Vind ik. En met mij nog een heleboel anderen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 09:06

Ik ga die discussie wel aan, ik rij ook met een spoortje, en die is er niet om het paard te corrigeren, maar om te verfijnen, slofteugels geloof ik niet in, deze zijn er om de beperking van de ruiter op te vangen en niet.om het paard te verbeteren.
Ik sta ook boven me paard, maar slaan en schoppen nee, geef ik me paard op zijn lazer als hij iets niet doet, nee ik zoek de fout bij me zelf en niet het paard, en ja soms is dit moeilijk, echter is het heel makkelijk om het bij het paard neer te leggen.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 09:08

helemaal met Cassidy eens, dacht zelf vroeger ook vaak: ik kruip er wel op, dan zit ik veilig, tegenwoordig weet ik gelukkig dat je ze op de grond ook goed kunt opleiden en opvoeden, zodat je altijd op een veilige manier met je paard kunt bezig zijn.
@TS, een paard straffen werkt niet echt, bijten of trappen afstraffen wel, dat doen ze onderling ook, maar echt straffen, werkt niet.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 09:11

en veel ruiters geven de paarden op de kop terwijl het aan hun ligt.
daar kan ik boos om worden.
kwa sporen rijden moet je zelf weten(iik vind wel je moet er wel mee kunnen rijden zo niet liever geen sporen.)
tuurlijk grond werk is wel en van de dingen zo maak je ok contact met je paard

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 09:14

Ik doe zelf ook grondwerk,maar vind het soms wat ergerlijk dat sommigen stellen dat de oplossing voor alle problemen grondwerk is en dat al die paarden dominant zijn..Het ligt er aan hoe je rijdt,of je je paard begrijpt,hoe je met het paard omgaat en of er iets anders mis kan zijn..Je moet leren zien wat het probleem is en wat je er aan moet doen om het op te lossen,of je nou nu doet of niet en soms is er een tik oid nodig(gaan ze ook niet dood aan als je het maar op het goede moment doet)..Haha in vele gevallen heeft de ruiter eerder grondwerk nodig..

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 09:22

Er zijn al meerdere topics over, zoals deze [RT-D] Wie durft er voor uit te komen?! misschien leuk om te lezen?
Maar er is voor beide kanten wat te zeggen. Aan de ene kant geef ik TS gelijk, er wordt heel snel boven op gesprongen, waarbij bijna beweert wordt dat het paard mishandeld wordt vanwege een spoor of strenge binnenhand, er is geen begrip meer voor menselijke fouten.

Daarnaast zie ik toch ook veel topics waarbij ik toch een beetje naar wordt. Bijv. stang en trens erin voor de leuk, voor de foto, terwijl het niveau B is, ook van het paard... en dan boos worden op commentaar en beweren wel te weten waar ze mee bezig zijn :? Dan snap ik toch niet waarom dit nodig is?
Of de slof er strak aanzetten, want hij wil niet nageven... waarom geen geduld en lekker lessen, trainen en eerst aan het voorwaartse en ontspanning werken en dan rustig aan de nageeflijkheid werken.
Buiten deze extreme gevallen, ben ik het eens met Moll, de schuld van een fout of verzet wordt vaak in de schoenen van het paard geschoven. Hij is stout, heeft geen zin, is altijd dwars enz. Maar er wordt veel minder gekeken of het niet misschien de ruiter was die iets verkeerds heeft gedaan. Onduidelijke hulp? Verkeerde voorbereiding?

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 09:29

Dat topic kende ik al! Idd dat van S en T voor de leuk vind ik ook totaal niet nodig, maar er worden ook van ruiters afgekraakt die naar het Z of ZZ mogen terwijl ze dus met S en T moeten gaan rijden...Dan denk ik, als je er zo tegen bent, dan start een actie om het verplichte gebruik af te schaffen bij de KNHS!! Er zijn idd te veel ruiters die meer op de stang rijden, en een slof erom hangen, dat is toch ook makkelijker?? Waarom zelf gaan nadenken waar de fout zit...nee, slof eraan en gas erop!!

Waar het mij omgaat is dat we liever moeten zijn in de reacties naar elkaar toe, op papier komt alles al harder over dan vaak bedoeld!

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 10:53

Het is via een forum best moeilijk om alle reacties op waarde te schatten. Soms is de input nuttig en leerzaam maar veel te vaak zijn uitlatingen gebaseerd op onkunde en onwetendheid, eeuwenoude vooroordelen en onderbuikgevoelens. Dan is het best lastig om hier waardevolle info te filteren.

Argumenten als, een slofteugel is slecht en zielig daar kun je niet altijd wat mee maar als iemand dat goed kan beargumenteren dan pas is het nuttig.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 10:55

MagicDay schreef:
Dus nu vraag ik me af, is iedereen opeens zo begaan met de paarden, of doen jullie net alsof je aan grondwerk e.d doen??

Ken je overcompensatie? Ik denk dat dat zo een beetje de tendens is op bokt. En ik snap eigenlijk wel waar het vandaan komt.

Neem nu bv. het spoor.
Wat wordt er hierover (theoretisch) op bokt verteld: sporen zijn voor de verfijning van de hulpen, niet om het paard vooruit te schoppen.
Heel mooi, heel goed, niets mis met sporen.
Met dit in ons achterhoofd gaan we naar de praktijk kijken: en dan blijkt dat de sporen toch wel heel vaak in die buik prikken. En zeer zeker wel worden de sporen gebruikt om het paard vooruit te doen gaan. En kijk, op die stal rijdt iedereen altijd standaard met sporen. En dat jonge paard wordt met sporen gereden, waarom, de hulpen moeten toch nog niet verfijnd worden?
Reactie die je dan krijgt is een (theoretische) overcompensatie op bokt: sporen worden vaak verkeerd gebruikt, ik raad het je af ze te gebruiken. Sporen zijn slecht.

Dus het is gewoon actie - reactie. Niets meer, niets minder.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:00

Ehm alles boomloos bitloos en ijzerloos..
Geen getrek geen geprik. En alles MET cap :D

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:06

Abacab schreef:
Het is via een forum best moeilijk om alle reacties op waarde te schatten. Soms is de input nuttig en leerzaam maar veel te vaak zijn uitlatingen gebaseerd op onkunde en onwetendheid, eeuwenoude vooroordelen en onderbuikgevoelens. Dan is het best lastig om hier waardevolle info te filteren.

Argumenten als, een slofteugel is slecht en zielig daar kun je niet altijd wat mee maar als iemand dat goed kan beargumenteren dan pas is het nuttig.

Die wil ik wel eens horen dan, de goeie argumenten voor het gebruik van slof, tot.die tijd blijf het inderdaad een cliché, omtrent de uitspraken over de slof.

AxS136

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:06

Tja, je hebt altijd mensen zonder ervaring die er alles vanaf weten.

Dat ze in de M verplicht met sporen moeten rijden is zielig(was de M toch?) Dat ze in de Z met stang rijden is zielig.De drafsport is zielig, paard zonder dekens is zielig. Een dikke ruiter is zielig. Met bit rijden is zielig, bitloos rijden is zielig. Met zweep rijden is zielig.

Alles is zielig!! Mensen die alles denken te weten zijn zielig!!

Zo was ik een dierenbeul:

Mijn paard liep mank, instrecteur zij ga eens een stukje draven, denk dat ze gewoon stijf is.
Bleek later een ontsteking te zijn, ik draafde om dat mijn instructeur dat zei en dat was zielig!

Het paard heeft atrose nu atrose in de knieeen. Ondanks dat ze nog niet mank is rijden we er uitvoorzorg niet meer op(ja hele kleine stukjes) dierenarts zij dat het nog prima kan onder pijnstillers.
De penny's weten de oplossing, we moeten haar maar laten inslapen.
Het is zielig dat ik oefeningen met haar aan de lange teugel doe,dat ik er een klein beetje VD mee doe.
Zonder dat ze de achterliggende gedachte weten. Als we haar gewoon op stal of weiland zetten word ze gek! Ze heeft uitdaging nodig maar nee dat is zielig!!!

Lekker niets van die mensen aantrekken! :o

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:11

Ik denk dat dat juist een probleem is voor veel mensen. Er niks van aan trekken. Als ik persoonlijk spreek, dan trek ik me toch van heel veel dingen wel wat aan. Ook al probeer ik me voor te nemen om dat niet te doen.

Edit: En daarom vind ik de manier waarop je iets zegt belangrijk en dat je je reactie goed kunt onderbouwen.

AxS136

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:13

_brunette schreef:
Ik denk dat dat juist een probleem is voor veel mensen. Er niks van aan trekken. Als ik persoonlijk spreek, dan trek ik me toch van heel veel dingen wel wat aan. Ook al probeer ik me voor te nemen om dat niet te doen.

Ik begrijp het ook wel. En als je paard ziek ofzo is,(net als die van mij die word kreupel) dan doet het toch een beetje pijn als iemand een mening geeft. Op zo'n moment kan je dat niet gebruiken.

En ookal is bokt via internet,sommige opmerkingen raken je toch wel.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:15

En ik denk dat dat ook nodig is dat je wat aanneemt van anderen. Anders hoef je ook geen topic te openen op bokt.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:16

Ik las een keer een topic van iemand die een paardje had dat nogal moeilijk deed op buitenrit.
Er stond een reactie bij met de volgende strekking:

"Als je paard weer zo lastig is, moet je gewoon even snel in de berm gaan grondwerken. "

Je kon me wegdragen :')

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 11:18

phormicola schreef:
Ik las een keer een topic van iemand die een paardje had dat nogal moeilijk deed op buitenrit.
Er stond een reactie bij met de volgende strekking:

"Als je paard weer zo lastig is, moet je gewoon even snel in de berm gaan grondwerken. "

Je kon me wegdragen :')

_O-

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:19

Ik denk dat grondwerken een hele belangrijke toevoeging is! Maar niet de oplossing voor al je problemen. Ik denk dat daar een belangrijk verschil in zit! :)