braaf met zadelmak maken, komt er nog wat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Michellette

Re: braaf met zadelmak maken, komt er nog wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 16:42

Vaak heeft een paard een reden om iets te doen.... dus als je zorgt dat ie geen reden krijgt om te klooien is er weinig aan de hand. Waarom moet er toch altijd iets raars volgen? Als het paard de tijd en ruimte krijgt indrukken te verwerken en je kent het paard dan kun je voor problemen aan zijn is mijn ervaring.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 16:51

Ja weet ik niet waarom er iets raars zo moeten volgen. Volgens mij zijn mijn stalgenoten me gewoon gek aan het maken...

Natuurlijk kijkt ze weleens naar "iets" en dan gaan die oren naar voren, hoofd omhoog, dan zeg ik een paar woorden tegen haar en dan gaat ze weer verder aan het werk en dat "iets" is dan verdwenen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 14:01

Ik moet heel eerlijk zeggen dat alle paarden die ik zadelmak gemaakt heb/doorgereden heb ( en dat zijn er veel ) is er nog geen een echt braaf gebleven. De gene die lastig zadelmak te krijgen waren werden later een stuk braver, degene die braaf met zadelmak maken waren werden later lastig. Maar dat zal ongetwijfeld per paard verschillen, en die van jou hoeft gerust niet strontvervelend te worden. Maar je zult ongetwijfeld een periode krijgen dat hij wat minder meegaand gaat zijn.

Icha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:05

Mijn 2,5 jarige is momenteel een maand weg, naar een kennis van mn vader, die al jaren paarden zadelmak maakt.
We hebben een maand vooropgesteld, maar we geven de persoon in kwestie de ruimte om er langer over te doen.
We hebben zelf geen ervaring met het zadelmak maken, enkel een pony en twee paarden gehad die reeds goed opgeleerd waren en we willen dat het goed gebeurt, dat we zelf uit onwetendheid geen fouten aanleren of dingen overhaasten. Ik ga zo'n 3 keer per week kijken en help mee met opzadelen, longeren, overhangen, ... als ik daar ben. Hij is op dit moment nog heel braaf (heeft wel nog niemand opgezeten) maar ik heb toch ook wat schrik voor de winter, wanneer hij weer thuis is en ik er zelf mee bezig ga moeten zijn. Heb lang niet meer intensief gereden en heb bang dat ik de eerste paar keren niet veel 'grip' zal hebben op hem. Hopelijk is hij in het begin braaf genoeg zodat ikzelf mijn vaardigheden weer wat kan oprakelen, voordat hij zn kuren krijgt :D

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:07

Als je hem maar een maandje wegbrengt heb je daar grote kans op ja ;)

iklieftponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:12

dat ieder paard braaf blijft als het maar goed gebeurt is absoluut niet waar,
Een vriendin van mij had een pony, sowieso al erg dominant en vol energie,
en die hebben ze op zijn 5de (dus absoluut niet te vroeg) ingereden en zadelmak gemaakt.
en dat beestje ging erop, die bleef maar vervelen en bokken en racen en die wilde gewoon echt niet rustig doen. Terwijl de mensen die hem beleerde/zadelmak maakte toch echt al heel erg veel ervaring hadden!
uit eindelijk is het goed gekomen, maar pony is en blijft erg moeilijk onder het zadel.
al kan m'n vriendin hem super rijden, ze zijn echt een team geworden! *D

maar of er nog wat komt; daar kunnen wij geen antwoord op geven, ieder paard is anders. ;)

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:17

ik meot zeggen die van mij was zadelmak toen ik hem kocht (kon geen galop alleen stap draf en sturen en een beetje rem).
was toen ook altijd rustig en bij mij ook is nu 5 jaar en nog altijd een schatje af en toe een spurt maar stijgeren of bokken ho maar

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:22

Mijn was ook ongelofelijk braaf met zadelmak maken en doorrijden. Oke we hebben wel eens wat mindere periode gehad maar dat lag aan mij. Nu is 5 en nog steeds een schat! Aan de hand een vuriger ding met een sterke eigen wil en OHZ een hardwerkend en meewerkend paard :j heerlijk!
Ik reed met nog net geen 4 jaar met lang teugeltje op het strand. Dus nee hoor je hoeft niks meer te krijgen maar kan wel :D

suus_toes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:23

paard dat ik heb beleerd, is ook super braaf.
en heeft met het beleren geen stap verkeerd gezet, en nou nog steeds niet... ze is sinds mei onder het zadel beleerd, en in september is ze mee geweest op onderlinge wedstrijd.... *D

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:26

Nee hoor hoeft absoluut niet.
Ik heb de ervaring dat als ze bij inrijden braaf zijn, ze verder ook braaf blijven.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:33

Nee hoor :D Dat je paard nu niets doet beketent dat je hem goed hebt voorbereid en de tijd er voor neemt en dat hij je 100% vertrouwt ;) Waarom zou dit later veranderen? Bokjes kunnen natuurlijk komen, maar dat kan ook door een bui van je paard komen of daardat het dan lekker heeft gesneeuwt :brr:

One_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:50

Icha schreef:
Mijn 2,5 jarige is momenteel een maand weg, naar een kennis van mn vader, die al jaren paarden zadelmak maakt.
We hebben een maand vooropgesteld, maar we geven de persoon in kwestie de ruimte om er langer over te doen.
We hebben zelf geen ervaring met het zadelmak maken, enkel een pony en twee paarden gehad die reeds goed opgeleerd waren en we willen dat het goed gebeurt, dat we zelf uit onwetendheid geen fouten aanleren of dingen overhaasten. Ik ga zo'n 3 keer per week kijken en help mee met opzadelen, longeren, overhangen, ... als ik daar ben. Hij is op dit moment nog heel braaf (heeft wel nog niemand opgezeten) maar ik heb toch ook wat schrik voor de winter, wanneer hij weer thuis is en ik er zelf mee bezig ga moeten zijn. Heb lang niet meer intensief gereden en heb bang dat ik de eerste paar keren niet veel 'grip' zal hebben op hem. Hopelijk is hij in het begin braaf genoeg zodat ikzelf mijn vaardigheden weer wat kan oprakelen, voordat hij zn kuren krijgt :D

2,5 en binnen een maand beleren? Dat is vragen om problemen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:56

Niet altijd een pijl op te trekken. Verschilt per paard maar zeker ook per ruiter. Want de echte africhting begint natuurlijk daarna pas. In de periode tot zn pubertijd met 4 a 5 jaar moet je ervoor hebben gezorgd dat jij degene bent die het voor het zeggen heeft. Is dat niet zo, heb je vrijwel altijd een probleem.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 17:19

Och mijn paard was ook zo braaf tijdens het zadelmak maken.

Opgegeven moment gaf ze één bokje, en we stonden allemaal te kijken van: Waaat? Kán jij dat?
Al heeft ze me in de winter toch een paar rodeo bewegingen laten zien. Tja, het was koud hè, je moet wat om op te warmen :+ Gewoon genegeerd en doorgereden en daarna was dat ook weer over.

Al met al bleef ze eigenlijk heel braaf met rijden, dus hoop dat jij dat geluk ook hebt! (Al vind ik het stiekem altijd wel leuk, als ze je het een beetje moeilijk maken :o )

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 17:23

ik denk dat indien het beleren met veel vertrouwen gaat het paard makkelijker zal zijn beleren. Gewoon de tijd nemen en rustig aan, dan denk ik niet dat je nog veel weerstand kan verwachten.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 17:35

ik denk dat het net zoals met de mens is, ieder paard is anders.
Mijn verzorgpony is een tinker en heeft een erg nuchter karakter. Ze had nog nooit een stap verkeerd gedaan. Ook nog nooit flauw gedaan, of extreem gebokt (een vreugdes bokje en dat was het gewoon)
Maar ik verwacht dat haar zusje straks wel wat streken uit gaat halen. Ik denk dat dat gewoon aan combi ruiter/paard ligt en karakter paard. Ieder is een individu..

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 17:41

Mijn eigen paard was met inrijden ontzettend lief en braaf. Ze heeft geen pas verkeerd gedaan en leerde snel. Nu heeft ze soms een schrikkerige dag en wil ze wel eens wegspringen of paar bokjes doen en iets dreigen omhoog te komen. Maar over het algemeen is ze weinig veranderd met de inrijperiode.

Een paard wat ik reed voor mijn bazin was anders. Hij was ingereden en nooit een stap verkeerd gedaan. Was heel braaf. Maar toen hij thuis kwam na een paar weken begon het gekloot. Hij begon uit het niets gruwelijk hard en hoog te bokken en echt een heel stuk. Met aangalloperen was het altijd springen. Ik ben er gelukkig nooit afgevallen maar heb er wel eens met knikkende knietjes naast gestaan. Hij is later nog een keer terug geweest en het ging weer goed. Maar toen hij thuis was begon het weer. Zodra hij thuis was en het werd hem gewoon dan begon het bokken. Nu is hij verkocht en heeft hij de kuren sinds kort daar ook weer opgepakt. Verder een echte knuffel en een heel goed paardje maar niet makkelijk...

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 18:47

Leuk al die reacties :)

Ik weet dat jullie mijn vraag niet kunnen beantwoorden, ieder paard is anders en er zal heus weleens iets gebeuren in of buiten de rijbak waar ze ontzettend van schrikt.

Daarom vroeg ik het niet alleen als zijnde vraag maar ook als ervaring en gedachte.

Ik vind de reacties heel positief +:)+

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 21:04

Er zijn natuurlijk meerdere factoren van belang maar wat je je als eerst kunt afvragen:
Is ze braaf omdat ze overrompelt is en het allemaal maar laat gebeuren
Is ze braaf omdat ze meewerkend is en het leuk vind.
Die eerste gaan vaan vroeg of laat wel vechten en uitproberen, de laatste hebben dat veel minder snel.

Wat verder belangrijk is, krijgt het paard de tijd om de dingen te verwerken en een plekje te geven. Dat ze het lichamelijk aankunnen betekent niet dat ze het in het koppie ook allemaal bij kunnen houden.
Ik merk dat jonge paarden hun eigen tempo hebben en naar mate ze ouder worden meer aan kunnen.
De 12 jarige zadel erop, keertje aan de longe en zadelmak. De 7 jarige zadel erop paar keer met iemand ernaast en er zo op weg gereden.
De 4 jarige die iemand anders zadelmak maakt heeft behoorlijk terug gevochten omdat zij de pony op een andere manier inrijdt als dat ik het zou doen. Het liefst zo snel mogelijk. Je ziet dan dat door de verwarring het paard wel een klap krijgt en als ze dit niet uiten denk ik dat het er vroeg of laat wel uitkomt.
Pony heeft het eruit gegooit en behoorlijk rodeo gegeven, meisje vond het een van de braafste pony's die ze ingereden had.

Een ander punt waar het fout gaat is dat na het inrijden door iemand met verstand er dan iemand op gaat rijden die net wat minder handig is en net een beetje minder ruiter gevoel heeft. Paard snapt nieuwe ruiter niet, krijgt teveel of te weinig ruimte en komt in verzet. Ruiter wordt bang dus het werkt.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 22:49

lailapri schreef:
Er zijn natuurlijk meerdere factoren van belang maar wat je je als eerst kunt afvragen:
Is ze braaf omdat ze overrompelt is en het allemaal maar laat gebeuren
Is ze braaf omdat ze meewerkend is en het leuk vind.
Die eerste gaan vaan vroeg of laat wel vechten en uitproberen, de laatste hebben dat veel minder snel.

Bij overrompeling kan ik me voorstellen dat het paard het op een gegeven moment het niet meer weet en dus wat anders gaat doen.

Ik denkt niet dat ze overrompelt is want mij instelling is.. alle tijd van de wereld..
Ze is helemaal stapel gek van aandacht, natuurlijk draait ze der koppie weleens weg als ik met het hoofdstel aan kom maar ja ik heb ook niet altijd even veel zin. Maar meestal staat ze met der koppie over de deur zo van.. gaan we?

Ik geloof niet dat er iets gemeens inzit, het is geen paard dat slaat of bijt ook niet naar andere paarden.

edit: lailapri: Wat een prachtige veulens! +:)+

One_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 22:59

De mijne vind het ook allemaal leuk maar een bit in echt niet! En dat is mijn schuld... Ik dacht er goed aan te doen om een trainingsbit te kopen en ze wou hem al nooit in en zat zo moeilijk te doen en ik dacht dat het gewoon wennen was..Bleek dat het bit te dik was en ze haar mondniet dicht kreeg! Nu rij ik bitloos omdat ik nergens het juiste bit kan krijgen, soms doe ik een vlinderbitje in die ze zonder gedoe aanneemt maar daar kan ik natuurlijk niet meerijden dus doe ik er een halster overheen,,

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 07:08

One_Love schreef:
De mijne vind het ook allemaal leuk maar een bit in echt niet! En dat is mijn schuld... Ik dacht er goed aan te doen om een trainingsbit te kopen en ze wou hem al nooit in en zat zo moeilijk te doen en ik dacht dat het gewoon wennen was..Bleek dat het bit te dik was en ze haar mondniet dicht kreeg! Nu rij ik bitloos omdat ik nergens het juiste bit kan krijgen, soms doe ik een vlinderbitje in die ze zonder gedoe aanneemt maar daar kan ik natuurlijk niet meerijden dus doe ik er een halster overheen,,

oei dat is vervelend, ik heb mijn paardje de eerste 3 keer (na het halster) met een appelbit (happy mouth) gelongeerd, dubbel gebroken watertrens. Die vond ze toch iets wat te lekker dus gauw gewisseld voor een normaal dubbel gebroken watertrens.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:27

Is een myler bit ook nog te dik?

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:33

Dit vraag ik me ook al een poosje af.
Wij hebben een merrie van 4 (ruim) waar we langzaam mee zijn begonnen.
Is tot nu toe ook superbraaf, geen stap verkeerd.
Heb haar al van veulen af aan, het is echt een boefje normaal gesproken.
Dus ik denk ook steeds blijft ze zo, of komt er nog een explosie.

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:35

Sowieso een leuk topic dit met veel mensen die zelf hun paard zadelmak maken en ook net allemaal zadelmak hebben :D

Die van mij is nu ook 3,5 maand zadelmak, ook alles zelf gedaan. Hij is in april 4 jaar geworden en eigenlijk ook nog geen stap verkeerd gezet. Nog niet gebokt oid onder het zadel. Verder ook makkelijk in de omgang maar ja het is wel een jong paard dus hij probeert wel eens wat of snapt het niet...Dus inderdaad altijd moeilijk te zeggen. MAar eerlijk is eerlijk de meeste paarden worden frisser in de winter...