'Straffen' van je paard door hem achteruit te laten gaan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

piezze

Re: 'Straffen' van je paard door hem achteruit te laten gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 20:57

Ja ik vind de meeste dingen die je paard fout doet of die hem bokkig maken ben je zelf de oorzaak van. Kan je beter jezelf straffen toch? Je moet proberen dat hij steeds meer leert en dat kan alleen maar door zelf consequent te zijn en je aldoor af te vragen wat je zelf beter moet doen om hem dingen te leren. Hoe positiever je ermee bezig bent hoe relaxter je ook blijft. Maar dat is mijn ervaring na iets van 33 jaar.

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:52

Een paard straffen door het achterwaarts te laten gaan, lijkt me niet de juiste manier. Bij grondwerk vind ik het een ander verhaal, dan kan het gebruikt worden om duidelijk te maken wie voor wie aan de kant gaat zoals een bokker dat hier al zei. Hoewel ik dan liever van een correctie dan van straf zou willen spreken. Straf hebben paarden niet veel aan, duidelijkheid wel. Als er tijdens het rijden iets niet goed gaat, moet je wel kijken waarom er iets fout gaat. Je kan niet in het wilde weg je paard maar de schuld geven van dingen die niet goed gaan en het dier straffen door het te dwingen achterwaarts te gaan (wat waarschijnlijk totaal niet begrepen wordt door het paard). Achterwaarts is een oefening en zou niet gebruikt moeten worden voor straf. Het argument dat je vriendin geeft: ' dat is niet zo , dat is western rijden als je je paard naar achteren zet'. Sorry, maar waar is ze mee bezig? Ik zou haar aanraden om zich echt meer te verdiepen in paarden en een goede instructeur/instructrice te zoeken.
Laatst bijgewerkt door Girassol op 05-10-11 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:53

Ja dat zie ik ook wellis

Ook onder de man

Vind het apart :')

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:59

Waarom zou je een,paard willen straffen? Als het paard iets niet doet betekent dat de ruiter wat fout doet niet het paard.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 23:02

Als je meer dan 6 passen achteruit wilt kan je net zo goed omdraaien.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 23:03

Jup als paardlief weer es zo'n "Ik-ben-een-trekpaard-en-wil-nu-ff-stilstaan-en-niet-meelopen" kop trekt, werkt er niets zo goed als haar even in de achteruit te zetten. Met een beetje potverdorie zegmaar, dan vertrekt meteen die smoel naar oh oh sorry baas laat maar *kauw kauw kauw*
Het is geen straf, het is een "Zeg wie was hier ook al weer de baas? Jaaa ikke he?"
Nu gedraagt ze zich ook heel onderdanig, dus dit is meer dan voldoende "correctie" voor haar. :)

Waarom achteruit? Omdat het een onderdanige oefening is voor een paard. Gewoon even een reminder.
Hier in de groep laten de hoogste in rang de laagste ook wel eens achteruit gaan. :j

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 09:00

ik doe het eigenlijk alleen als me paard drammerig is rennerig.
maar wel met de goede hulpen
even een pas op de plaats ;)

Cash87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 09:04

Gypsy schreef:
Jup als paardlief weer es zo'n "Ik-ben-een-trekpaard-en-wil-nu-ff-stilstaan-en-niet-meelopen" kop trekt, werkt er niets zo goed als haar even in de achteruit te zetten. Met een beetje potverdorie zegmaar, dan vertrekt meteen die smoel naar oh oh sorry baas laat maar *kauw kauw kauw*
Het is geen straf, het is een "Zeg wie was hier ook al weer de baas? Jaaa ikke he?"
Nu gedraagt ze zich ook heel onderdanig, dus dit is meer dan voldoende "correctie" voor haar. :)

Waarom achteruit? Omdat het een onderdanige oefening is voor een paard. Gewoon even een reminder.
Hier in de groep laten de hoogste in rang de laagste ook wel eens achteruit gaan. :j

Hier hetzelfde..Als hij lekker zn eigen zin doet, zet ik 'm ook weer even "back to earth"
Het is dan ook helemaal niet met tegenzin achterwaarts, ik ga echt niet vechten mee een paard van 600kg ;)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 09:10

Ja hoor, achteruit gebruik ik vooral bij paarden die teveel in je ruimte komen. Even achterwaarts en klaar.
Onder het zadel gebruik ik het niet als straf, veel te lastig!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:26

Onder het rijden zie ik het ook niet als correctie, omdat het voor mij ook met persoonlijke ruimte te maken heeft, net zoals jij al aangeeft, en tja onder het zadel zit je erop dus dan slaat het eigenlijk nergens meer op imo.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:12

Anne_GTI schreef:
Als je meer dan 6 passen achteruit wilt kan je net zo goed omdraaien.

dit kun je dus eigelijk niet....

mijn lesgever (en meerdere mensen ) zeggen dat je dit wel moet doen, meerdere passen naar achter
ik rij nu Z, daar heb je 1 proefje waar je 5 passen naar achter moet, en de andere proef 4,

thuis moet ik altijd stuk of 7/8 passen doen, want in het begin oefende we er altijd maar 4 of 5, en in de proef deed hij er minder...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:28

Waarom denk je dat er in geen enkele proef meer dan 6 gevraagd worden?

Overigens vind ik het onzin om er altijd 7/8 te rijden. Breng er gewoon variatie in aan, ene keer 2, volgende keer 5 enz. en blijf je paard verrassen. Als je er zoveel rijd krijg je vaak dat een paard de kont omhoog drukt en je een compleet verkeer lichaamsgebruik aanleert in het achterwaarts.

Net als in je keertwendingen bijvoorbeeld moet je gewoon zorgen dat elke pas van jou is en niet op initiatief van het paard.

JSeine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:31

Ik doe het alleen als ik grondwerk doe en als hij dan stil moet staan. Als ik rijd niet, dan probeer ik het net zo lang door tot hij stil staat. Wil hij een keer niet stil staan maar begint hij te drammen, dan laat ik hem een paar pasjes lopen en stop ik weer. ik ga dan net zo lang door tot dat hij stil kan staan zonder te drammen. En blijven belonen is ook belangrijk. Achteruit lopen heeft weinig zin, vind ik zelf;)

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:36

In mijn ogen is het achterwaarts gaan een oefening en die behoort op een bepaalde manier uitgevoerd te worden, het is een schakel in de hele dressuurmatige africhting/opleiding van paard en ruiter...

dus ik kan het begrip 'straf' niet goed duiden in deze context.

_lieff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:40

Vanaf de grond en met grondwerk doe ik dat meestal wel.
Je hebt paarden met veel energie die de hele tijd willen rennen of je voorje voeten lopen, dan werkt het heel goed om hem achteruit te laten lopen, na een paar keer houden ze er meestal mee op.
Onder het zadel zou ik het eerder anders doen, omdat ik een nogal eigenwijs paard heb soms die daar naar een paar keer geen zin meer in heeft en omhoog begint te komen. Dan los ik het meestal op door hem goed aan het werkt te zetten zodat 'ie zijn aandacht daarbij moet hebben en niet meer zoveel nadenkt over wat hij nog allemaal zou kunnen uitproberen om onder het werk uit te komen. :)

Sharkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 20:11

Ik zou het niet gebruiken als daadwerkelijk echt straf... maar als mijn paard heel erg drammerig is dan zet ik hem soms een paar pasjes achter uit :j niet zo zeer om hem echt op zijn plaats te zetten , maar meer om hem eraan te herinneren dat hij moet doen wat ik vraag en niet andersom

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 20:14

Naast het paard doe ik dit wel altijd. Ik vind het een fijne manier om mijn persoonlijke ruimte te overwinnen. Onder het zadel zie ik er echt het nut niet van. Dan verpest je hem mijns inziens dressuurmatig.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 20:19

Ik gebruik het ook wel, maar straf vind ik niet de goede omschrijving! Het moet een correctie zijn, een manier om duidelijk te maken dat de reactie die je paard zojuist gaf niet de goede was. Ik gebruik het ook bij lang niet alle oefeningen en op lang niet alle momenten. Op dit moment doe ik het bijvoorbeeld af en toe als het paard een ongevraagde wissel springt. Overgang halt en pasje terug waarna ik weer aangaloppeer (in de juiste galop) zorgt ervoor dat hij even nadenkt 'hee volgens mij was dit niet goed' en de volgende keer wacht op mijn hulp. Het effect zit erin dat je het paard zelf na laat denken en hem niet afstraft. Straffen op een wissel is bijvoorbeeld nooit handig en zo zijn er wel meer dingen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 21:57

Straffen heeft nooit nut. Corrigeren wel.

Onder het zadel doe ik dit niet. Maar bij mij is rijden dan ook een samenspel. Dus als ik iets vraag wat mijn paard niet wilt, krab ik me toch even achter de oren waarom dan niet? Onder het zadel corrigeer ik eigenlijk (bijna) nooit.

hoofdstel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 07:25

'Straf' vind ik geen goede benaming... Als paarden in mijn persoonlijke ruimte komen staan of beginnen te drammen oid, dan zet ik ze wel een pasje terug.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 07:28

Ik ben vroeger op een ponykamp geweest bij een man ie in Amerika met westernpaarden heeft gewerkt.
Hij gebruikte dit ook als correctie middel.
Ik doe het eigenlijk nooit,behalve als ze willen drammen in de hand.Dan hou ik halt en laat ze wel eens een stapje terug doen.

Bartello1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 11:04

Ik doe het aan de hand ook. Dat kasteel van mij (1.80) wil nog wel eens doordenderen aan de hand en als ik hem dan stilzet en een paar passen achterwaarts laat gaan, weet hij weer wie van ons twee de baas is.
Onder het zadel wil ik het ook nog wel eens doen als hij heel drammerig is. Even stilzetten en een paar pasjes achterwaarts. Maar dan vraag ik het eigenlijk gewoon als oefening tussendoor met als voordeel dat hij daarna weer netjes en rustig voorwaarts gaat om mijn hulpen. Maar ik wissel het wel af met soms alleen maar even stilstaan, netjes ontspannen en dan weer voorwaarts.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 11:06

Moll schreef:
Waarom zou je een,paard willen straffen? Als het paard iets niet doet betekent dat de ruiter wat fout doet niet het paard.

En hier ben ik het helemaal mee eens! :j

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 11:09

Straffen doe je niet tijdens het rijden. Als er een miscommunicatie is dan los je dat niet op met boos worden. En daarnaast rijtechnisch problemen oplossen doe je altijd door het voorwaarts op te lossen.

monique_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 11:11

op de grond corrigeer ik mijn paard ook door hem een paar pasjes achterwaarts te zetten. Ze is nog jong en wilde echt de overhand gaan nemen. Als ik halt ging houden, altijd nog 1 of 2 pasjes erbij zetten ipv stil staan. Nu zet ik haar paar pasjes terug en loopt ze niet meer naar voren. Ik merk wel dat ik nog meer leiding moet nemen maar hier werken we aan. Ik zou het achterwaarts zeker op de grond gebruiken om je paard te corrigeren