2x op een dag rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: 2x op een dag rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:45

Ik zeg niet achter elkaar, en ik zeg ook niet elke dag.

Bij ons is zaterdag bijv het drukste, en dan heb je best kans dat er een populaire, zeer brave pony zo 3 uurtjes weg stiefeld hoor. Krijgen ze niks van :n

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 14:50

Nogmaals, ik bedoel het totaal niet negatief naar de eigenaresse toe! Zij weet zelf ook heel goed hoe ik rijd en hoe zij rijd, en hoe dat in elkaar zit :)

Dit topic gaat over het paard, of het PAARD het aankan, niet wat de relatie tussen de eigenaresse en mij is :)

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:03

Dat klopt, daar gaat het topic niet over. Maar ik vind het gewoon niet netjes hoe je over de eigenaresse en haar rijden spreekt (op internet!) en zou er als eigenaresse dan ook echt niet blij mee zijn, ook al zou ik dan "heel goed weten hoe jij rijdt" ;) Vind het nogal zelfingenomen klinken eerlijk gezegd :o

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:06

stef schreef:
Manege paarden lopen zo 3/4/5 uur op een dag.... Dus nee, ik zie er geen probleem is. Het is een paard, geen poreleinen beeldje

Poor manegehorse dan! Mijn manegeknol loopt echt niet meer dan 2 uur per dag. echt de max ;)

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 15:10

4/5 uren vind ik inderdaad ook niet kunnen, 3 uur achter elkaar ook niet, maar verspreid over een hele dag 3 uren, zou voor een manegepaard moeten kunnen toch?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:15

MiSsY_Me schreef:
4/5 uren vind ik inderdaad ook niet kunnen, 3 uur achter elkaar ook niet, maar verspreid over een hele dag 3 uren, zou voor een manegepaard moeten kunnen toch?

Moet je maar geen endurance gaan rijden :')

cl3riss3l

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:17

het paard moet het wel leuk blijven vinden, dus idd veel afwisseling doen ! kan je niet dagen met de eigenaar afspreken wanneer zij rijd en wanneer jij rijd, want een dag wat rustiger gereden worden door de eigenaar res is voor het paard ook fijn, tog wel beweging maar niet erg intensief. zodat jij die dag erna weer met het paard kan trainen. want was is nou belangrijker ? het fijt dat jullie alle twee op de zelfde dag willen rijden?? of dat het paard er plezier in heeft.

en om nou zo een paard te vergelijken met een manege paard, hmm vind ik niet hetzelfde. heb niet vaak een manege paard gezien wat er ook plezier in schijnt te hebben. maar het kan prima wat je doet, alleen probeer het wel leuk te houden ;) dat is me enige advies :)

rabin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:20

ik ben zo 3 uur onderweg met een bos rit. Kan dat dan ook niet meer?

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 15:20

Paard heeft gister vrij gehad. Ik zou graag willen rijden, maar ik doe het niet, welzijn van het paard staat bij mij voorop, als ik niet weet of het wel of niet kan, doe ik het niet. :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:20

rabin schreef:

Nop... das sielugh.... :')

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 15:21

rabin schreef:

Het ging hier over MANEGEpaarden die door veel verschillende kids vooruit geschopt worden en eindeloze rondjes moeten lopen, 3 uur achter elkaar... Endurance en bosritten lijken mij geen manegeritten... :+

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 15:23

Maargoed, het KAN dus wel, prive-paard 2x per dag rijden, mits het paard het aankan. Want bepaalde mensen (ja ik ook...:+) dwalen behoorlijk af naar persoonlijke relaties en manegepaarden, terwijl dat hier niet over ging :)

Bedankt voor de mensen die normaal reageerden op mijn topic! :)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:24

Ik doe dit ook met mijn bijrijder. Zelf rijd ik zo'n 5 keer per week en mijn bijrijder 3 keer. Het wil wel voorkomen dat op vrije dagen ik 's morgens een uurtje rij en mijn bijrijder 's avonds. Dit is wel langzaam opgebouwd. Mijn paard stompt wel af op de bak, dus we doen veel verschillende dingen zoals een buitenritje, longeren, balkjes draven, carroussel rijden, groepsles en af en toe een sprongetje. Dit werkt prima.

cl3riss3l

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:24

buitenrit vind ik in princiepe wel kunnen, want ik ga er van uit dat een paard daar van geniet. maar dat is ook leuk werk !

ik zal zeggen ga lekker aan de slag met je verzorg paard, doe veel afwisseling en heb er beiden veel plezier in !

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 15:26

cl3riss3l schreef:
buitenrit vind ik in princiepe wel kunnen, want ik ga er van uit dat een paard daar van geniet. maar dat is ook leuk werk !

ik zal zeggen ga lekker aan de slag met je verzorg paard, doe veel afwisseling en heb er beiden veel plezier in !

bedankt :)

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:30

MiSsY_Me schreef:
cl3riss3l schreef:

bedankt :)

Ik ben zondag ook zo,n 2 uren weggeweest ;)

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:30

Ts. er is niets mis met de manier waarop je over het rijden van de eigenaresse spreekt, daarmee maak je gewoon duidelijk dat er verschil kan zitten tussen rijden en trainen.

Verder zou ik het persoonlijk niet zo snel doen. Ik vind 1 maal per dag voldoende, ook om het paard genoeg rust tussen de oren te geven. Als je er wel mee wil beginnen, bouw het dan langzaam op, en kijk gewoon hoe het paard reageert.

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 15:35

Bramasole schreef:
Ts. er is niets mis met de manier waarop je over het rijden van de eigenaresse spreekt, daarmee maak je gewoon duidelijk dat er verschil kan zitten tussen rijden en trainen.

Verder zou ik het persoonlijk niet zo snel doen. Ik vind 1 maal per dag voldoende, ook om het paard genoeg rust tussen de oren te geven. Als je er wel mee wil beginnen, bouw het dan langzaam op, en kijk gewoon hoe het paard reageert.

Dit bedoelde ik inderdaad ook.
Bedankt :)

Westerntrail: Buitenrit kan ook prima, dat is voor paard en ruiter lekker ontspannend :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:03

Kan verder geen kwaad. Maar waarom zou je dan nogmaals rijden. Zoals je zegt is het maar af en toe, dan kun je mi het paard net zo goed een rust dagje geven of eens iets anders doen. Rondje wandelen, grondwerk. Voor het paard trouwens ook wel lekker een keer niet te intensief rijden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:06

MiSsY_Me schreef:
Het ging hier over MANEGEpaarden die door veel verschillende kids vooruit geschopt worden en eindeloze rondjes moeten lopen, 3 uur achter elkaar... Endurance en bosritten lijken mij geen manegeritten... :+

Op maneges rijden ook echt alleen maar beginnende kinderen,,,,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:07

Jahoor, kan prima! :)

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:22

Ook ik zie er echt totaal geen problemen in een paard 2x per dag te rijden. Als ik dan de verhalen van mijn opa hoor over hun koetspaarden die ritten maakten van 120 km per dag.. Is natuurlijk wel anders voor ik weer kromme vergelijkingen maak, maar het is toch zeker wel vergelijkbaar. Zoals stef al zei: Het zijn paarden, geen porseleinen beeldjes. :)

En stel dat jullie allebei een uur rijden en dan nog poetsen enz., heeft het paard nog minstens 20 uur over om lekker rust te houden op de wei.

Dieltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:28

Als je het rustig opbouwt lijkt het me geen probleem! Dan rijdt het paard in totaal een uur op een dag, dat lijkt me niet overdreven veel. Maar er inderdaad wel voor zorgen dat er een lang genoegen tijd tussen zit (anders staat die net weer op het weiland, wordt die er weer uitgehaald.. dan vindt die het misschien op den duur ook minder leuk en dat willen we natuurlijk niet hebben :P ).

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 08:19

stef schreef:
Ik zeg niet achter elkaar, en ik zeg ook niet elke dag.

Bij ons is zaterdag bijv het drukste, en dan heb je best kans dat er een populaire, zeer brave pony zo 3 uurtjes weg stiefeld hoor. Krijgen ze niks van :n

toch is het niet waar wat je zegt. je krijgt er nooit een fijn paard, fysiek niet en mentaal ook niet. je krijg uitgebluste tamme paarden die geen enkele lol meer hebben in het werk. Paarden die precies geleerd hebben hoe ze met een minimum aan inspanning die uurtjes door komen. Daardoor ontwikkelen ze een 'economisch loopje' [sloffende manegepaarden], niet precies dat wat je wilt zien bij een paard. Je wilt kijken naar een paard dat trots door de baan gaat, dat bruist en straalt.

Daarom zou ik niet 2 keer per dag gaan rijden, tenzij je als doel hebt dat je paard net zo wordt als al die 'fijne' manegepaarden......

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 09:42

Onzin Abacab... Toen ik mijn haf nog had gebeurde het vaak zat dat ik 's morgens een uurtje les reed, en 's avonds nog een buitenritje.
Dat manegepaarden afstompen (wat dat gebeurt vaak wel) heeft niks te maken met het aantal uur dat ze draaien