Western? (Klassieke) dressuur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 19:02

StableDoor schreef:
@ missPK: ik weet ook nog niet wat ik ga doen. Maar slidings en spins zijn inderdaad alleen bij reining. Ik vroeg me af of reiningpaarden vaker beenblessures krijgen door deze oefeningen. Ik had er alleen niet zo duidelijk bij gezet dat ik reiningpaarden bedoelde :o .

Deze had ik ff gemist! :D Maar of ze vaker blessures krijgen, ik denk van niet mits de training goed opgebouwd is natuurlijk.
Wat ik wel vaak zie gebeuren is dat er bij paarden die niet geschikt zijn voor deze dicipline, door hun bouw bijv. ze wel eerder stuk gaan omdat men ze net zo hard willen laten stoppen of spinnen als een goed gefokte reiningquarter en dat moet je niet willen imo..

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 19:02

Over klassieke dressuur spreek ik me niet, ken er te weinig van.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 19:04

Bovenstaand is echter niet klassieke dressuur, maar academische rijkunst. Zit ook weer onderscheid in, al worden de bitten ook hier bijna niet gebruikt.

Xinie, dan kunnen we in het andere topic ook wel ophouden. Ik vermoedde overigens al dat je niet weet waar je het over hebt. Je wil alleen lezen wat je wil lezen en bovendien verzin je er van alles bij en doe je aannames die op niets gebaseerd zijn.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 19:04

StableDoor schreef:
@Xiniee
Afbeelding
Hier bijvoorbeeld zie ik geen teugelcontact ;)

Ik de klassieke dressuur worden de paarden ook bitloos opgeleerd, wat vaak ook zo is in de western (bosal). Later komt er een trens in, en in vergevorderd stadium een kandare of bij de western shanks.

Dit is GEEN klassieke dressuur, in de klassieke dressuur, is teugelgewicht voldoende om een paard nagevelijk te rijden en te houden .

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 19:06

Mindfields schreef:
Bovenstaand is echter niet klassieke dressuur, maar academische rijkunst. Zit ook weer onderscheid in, al worden de bitten ook hier bijna niet gebruikt.

Sorry! Wist ik niet, weer wat geleerd. Maar wat is dan het verschil tussen academisch en klassiek?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 19:06

StableDoor schreef:
Xiniee schreef:
Indd, ook is een verschil dat waneer in de dressuur het paard doet wat er verlangt van wordt, de teugels blijven strak.In de western niet, paard geef mooi mee en loopt goed etc en de druk verdwijnt bij het paard.
Beter om te verstaan voor het paard, want dat er geen druk meer is, is dan vriendelijker en werkt als beloning voor het paard waneer deze doet wat er van gevraagt wordt.

Hier ben ik het niet helemaa mee eens. Op hoger niveau in de klassieke dressuur (als er met kandare gereden wordt) is er ook geen direct teugelcontact.

En wat is beter voor de benen? Bij western moet het paard spins en slidings maken, dat lijkt mij best beslastend. Bij de klassieke dressuur wordt het ook best zwaar belast met wendingen om voor- en achterhand, maar bij western toch wel wat zwaarder. Hebben de westernmensen paarden met meer beenproblemen of juist niet?

Western is niet alleen maar reining hoor!!! (had eigenlijk een lange reactie getypt naar stabledoor maar zie dat het al is opgehelderd. gelukkig.......)
denk dat pleasure meer het ding is van haar dan.
Dus TS: denk dat je zelf moet gaan kiezen. En kijken wat je dan wil gaan doen binnen het begrip western, wat dus een groot begrip is.
Ik zie veel overeenkomsten met klassieke dressuur trouwens hoor qua rijden. Vriendin van mij rijd klassiek met een kandare.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-10-11 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 19:07

StableDoor schreef:
Mindfields schreef:

Sorry! Wist ik niet, weer wat geleerd. Maar wat is dan het verschil tussen academisch en klassiek?

[RT-D] Informatie uit eerste topic Klassiek vs. Academisch

Overigens Xiniee, misschien wel goed voor jou om dat topic door te lezen. Dan snap je er al snel een boel meer van hoop ik.

StableDoor

Re: Western? (Klassieke) dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 19:13

Dankje voor de link! Ik heb het topic even snel 'doorgescand' maar ik kan niet echt vinden wat academische rijkunst nu precies is. Dit is dus niet volgens het Skala der Ausbildung?

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 19:14

Er zijn heel veel overeenkomsten en ook een aantal verschillen, voor mijn gevoel zitten die vooral in de doelen waar je naar toe werkt.

Er is ook wel een heel leuk (vind ik dan ) topic over [RT-P] Opnieuw leren rijden ;)
Ik rij western de anderen ehhh niet :D
De overeenkomsten zijn groot.
We wisselen oefeningen uit en dat is heel erg leuk om zo van elkaar te leren.
Mijn quarter leert op dit moment appuyementen -:)
Het meest opvallende verschil is toch wel de losse teugel, die is bij mij toch nog een stuk "losser" dan bij mijn collegaruiters.
Maar ja ik rij dan ook met zo'n scharenbit :P

Ik ga mee met mindfields en MissPK.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 19:16

Het is een heel ingewikkeld topic, maar als je de tijd er voor neemt om het door te lezen dan ga je de verschillen wel zien, ik zou een ellenlange post moeten typen om het je uit te kunnen leggen. Wat ik zelf vooral vindt van Academisch, is dat de voorwaartse drang geheel uit het paard wordt gehaald, en vooral het academische werken aan de hand vindt ik totaal geen meerwaarde hebben.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 19:16

Voor de ruiters hier die van dressuur naar western zijn gegaan of andersom: vanwaar deze keuze?

@Mindfields: oke, jij vind dus dat er te veel richting verzameling wordt gereden als ik het goed begrijp?
Laatst bijgewerkt door StableDoor op 01-10-11 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 19:17

Waarom zou je moeten kiezen pak van alle methodes gewoon wat het fijnste voor jou en je paardje is. Alleen als je wedstrijden gaat rijden moet je misschien rekening houden met het plaatje wat de jury wil zien

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 19:18

maaike2800 schreef:
Waarom zou je moeten kiezen pak van alle methodes gewoon wat het fijnste voor jou en je paardje is. Alleen als je wedstrijden gaat rijden moet je misschien rekening houden met het plaatje wat de jury wil zien

Zie mijn eerdere post: ik heb geen paard tot mijn beschikking. Ik zou dus van iemand les moeten hebben die zelf al paarden heeft :)

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 19:20

Mindfields schreef:
Het is een heel ingewikkeld topic, maar als je de tijd er voor neemt om het door te lezen dan ga je de verschillen wel zien, ik zou een ellenlange post moeten typen om het je uit te kunnen leggen. Wat ik zelf vooral vindt van Academisch, is dat de voorwaartse drang geheel uit het paard wordt gehaald, en vooral het academische werken aan de hand vindt ik totaal geen meerwaarde hebben.

Ja ik heb wel eens mee gelezen daar maar de vaak negatieve toon daar maakt het moeilijk om de juiste dingen er uit te halen voor mij, wel jammer :j

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 19:24

StableDoor schreef:
Voor de ruiters hier die van dressuur naar western zijn gegaan of andersom: vanwaar deze keuze?

@Mindfields: oke, jij vind dus dat er te veel richting verzameling wordt gereden als ik het goed begrijp?

Verzameling is wat anders dan geen drang naar voren hebben, je kan immers niet verzamelen zonder voorwaardse drang, wat mindfields dus aan geeft is, dat de drang naar voren verloren gaat waar door het paard takt matig niet meer goed loopt, in bijvoorbeeld de galop, word er inplaats van 3 takt 4 takt gereden. Het paard breekt dus af in zijn beweging.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 19:25

Aha! Nu snap ik het!

vanzuijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 19:59

Moll schreef:
StableDoor schreef:

Verzameling is wat anders dan geen drang naar voren hebben, je kan immers niet verzamelen zonder voorwaardse drang, wat mindfields dus aan geeft is, dat de drang naar voren verloren gaat waar door het paard takt matig niet meer goed loopt, in bijvoorbeeld de galop, word er inplaats van 3 takt 4 takt gereden. Het paard breekt dus af in zijn beweging.

Heb je zelf wel eens western gereden? Dan zul je zien dat wat tegenwoordig getoond word op wedstrijden net zo als in de dressuur niet meer dat is wat het werkelijk moet zijn. Een western paard is wel degelijk naar voren en loopt niet maar gaat alleen bepaalde vormen van de gangen zijn gericht op zo economisch mogelijk voortbewegen bv de Jog een aangenaame gang die weinig energie kost die wel degelijk in takt moet zijn die gebruikt werd om de omheining te controleren.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 20:07

@vanzuijlen: wat is dan jouw mening over western/klassieke/academische dressuur?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 20:08

Vanzuijlen, dit stukje van Moll ging niet over western, maar over academisch.

vanzuijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 20:13

StableDoor schreef:
@vanzuijlen: wat is dan jouw mening over western/klassieke/academische dressuur?

Dat western uit de klassieke dressuur komt, en dat academisch voor mij niet bestaat maar een verzinsel is door ene Bent. Wanneer je de geschiedenis van het rijden kent, zijn de eerst ruiters na het uitsterven van de paarden in Noord-Amerika de Spanjaarden geweest, en de mensen die later naar Amerika kwamen waren buiten de import van de slaven door vooral de Nederlanders, Noor Europese mensen en die hadden een rij kultuur vanuit het militair dus Klassiek gericht alle dingen die men vergeten is voor het gehoorzaam maken van het paard word nog in de Western rijderij gebruikt dus dat wat de zogenaamde Klassieke rijwijze vergeten is dus het gehoorzaammaken van de paarden. Western is dus voor mij gewoon een vereenvoudiging van het Klassieke rijden alleen zoals men nu de Western sport uitvoert is niet meer dat wat het in wezen was.

vanzuijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 20:14

StableDoor schreef:

sorry dan had ik te weinig terug gelezen, maar academisch is toch niet het onderwerp van dit topic?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 20:17

nee, maar iemand postte een foto van een academische ruiter, en zette daarbij dat dat een voorbeeld was van klassieke rijkunst. Dus toen zei ik dat dat dus academisch was en niet klassiek en toen werd er om het verschil gevraagd daartussen en zei ik dat mij vooral opvalt dat de voorwaartse drang helemaal wegvalt bij academisch.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 20:41

vanzuijlen schreef:
Moll schreef:

Heb je zelf wel eens western gereden? Dan zul je zien dat wat tegenwoordig getoond word op wedstrijden net zo als in de dressuur niet meer dat is wat het werkelijk moet zijn. Een western paard is wel degelijk naar voren en loopt niet maar gaat alleen bepaalde vormen van de gangen zijn gericht op zo economisch mogelijk voortbewegen bv de Jog een aangenaame gang die weinig energie kost die wel degelijk in takt moet zijn die gebruikt werd om de omheining te controleren.
wel bij de les blijven hoor, mijn antwoord was niet over western rijden, en om he vraag te beantwoorden, ja ik heb western gereden, en dan het onderdeel cutting.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 20:48

Laat ik me zelf verduidelijken, dit heb ik eentijdje gedaan en niet serieus getraind, een vriend van mij trainde en fokte deze paarden, het is niet mijn ding het western rijden.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 13:59

@ Moll: hoe zit dat dan bij cuttingpaarden (en barrelracing)? Die maken ook hele scherpe draaibewegingen. Krijgen deze paarden daardoor geen beenblessures?