Arbeidsdraf geeft zeker geen tempo aan (evenals verzamelde of midden en uitgestrekte), maar onderscheid zich van verzamelde draf en midden- en uitgestrekte draf door levendige bewegingen en goede afzet, met minder grond verzetten dan de laatste twee en meer dan de eerste... Er is redelijk veel actie onder je en voorwaartse drang die je moet beheersen (anders gaat het paard uit elkaar vallen, etc). Omschrijven is lastig, merk ik.
Leorah, die tweede draf van jou zou best arbeidsdraf kunnen zijn.
Wat film betreft, dat is dus het probleem, want ik dacht in de openings post meteen een filmpje te zetten, maar ik heb van mijzelf geen films en mijn paard is ook niet je van het (verreden, ik ben hem aan het goedkrijgen) voor dergelijk illustraties en op internet heb ik lang gezocht, maar niks gevonden. Ik zal kijken of ik morgen een stukje kan filmen van een vriend, instructeur en trainer (overigens klassiek, maar voorwaarts is regel 1 hoor, die worden helemaal niet alleen zwaar verzameld gereden en zwaar verzameld is ook nog met voorwaartse drang!). Maar mijn camera geeft geen superkwaliteit film, helaas.
Klassiek is natuurlijk geen nieuwe stroming, alleen iets wat in nederland weer leven is ingeblazen. Voor 1980 kreeg iedereen gewoon "klassiek" les oftewel Franse school (gelijk aan de portugese, het is samen ontwikkeld, tot wat de FEI regels op gestoeld zijn, die zijn van rond 1920) , vaak nog van ritmeesters (een militaire rang) die in de cavalerie geschoold waren. De instructeurs van de diverse Hoge Scholen van de Rijkunst kunnen trouwens zo elkaars paarden rijden en trainen. Alleen de Spaanse (in Spanje, niet in Wenen) wijkt af omdat die sterk op show gericht is.
Ik ben ook gewoon Frans, dus klassiek, geschoold en wij moesten dus wel degelijk de paarden laten "marcheren".
Wat wel nieuw is, is een zekere hang naar barok, waarbij comfort en schoonheid belangrijker lijkt dan functionaliteit en correctheid. Dat barokke gooien ze dan ook in het hokje academisch of klassiek maar dat is het soms niet altijd strikt genomen.
Ik denk dat mensen er zelf een invulling aan geven, zodat het niet meer duidelijk is dat het "gewoon" dressuur is.