sporen om te verfijnen, zware bitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 13:40

Allereerst, zeer interessante en tot nu toe vriendelijk verlopende discussie ;).

Ik vind de bijdrage van zowel Bandida als Jasmijn +:)+ !! En grappig is dat ik me in allebei kan vinden.

Jasmijn, onderstaande uitspraken gingen me echter wèl wat ver :o:

jasmijn78 schreef:
Daar hoeven we helemaal niet zo dramatisch over te doen. En als je dat zielig vind, dan moet je er gewoon niet op gaan zitten. Of gewoon accepteren dat je dan niet verder komt dan een door de baan, niet dressuurmatig doorgetraind, sloffend paard. Als je daar tevreden mee kunt zijn dan is dat ook prima.

Ik rijd bit en spoorloos en ik kom écht wel verder dan wat jij hierboven beschrijft hoor ;). Het hoogste niveau zal ik wellicht zo niet halen maar ik durf te beweren dat ik een prima proef mét winstpunten kan rijden zo hoor!!

jasmijn78 schreef:
Ik denk dat de meeste 'normals' op een natuurlijkere manier met paarden communiceren dan de 'natural' georienteerden onder ons :+ Jij bent de leider. Als een paard zijn leider niet volgt in de natuur, dan gaat hij dood. Als een gedomnesticeerd paard zijn leider (een mens) niet volgt, omver loopt, niet gehoorzaamd... en hij krijgt dan een aai over zijn bol, en een wortel op de koopt toe. HOE onnatuurlijk en tegenstrijdig is dat? Vertrouwen krijg je niet zonder respect. En respect verkrijg je niet door geen duidelijke grenzen te stellen.

En ook dit vind ik een zeer gewaagde uitspraak. Je scheert wel een beetje alles over een kam zo óf hebt je toch niet helemaal verdiept in wat 'natural' (vreselijk die hokjes :n ) inhoudt.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 14:02

Bandida schreef:
Kijk daar begint de vergissing al. Dacht je dat jou paard jou zag als een ander paard? Met jou communiceert als met een ander paard? Dat is een van de grootste misvattingen die uit de NH-ship rage aan het ontstaan is, we moeten allemaal paardentaal gaan spreken.

Oh nee, ik zie mijzelf totaal niet al paard, en ambieer ook niet als een paard met mjn paard te communiceren. Ik zeg alleen dat de communicatie tussen paarden ook ovb van dreiging van pijn verloopt. En dus als de communicatie tussen mens en paard en paard pok die basis heeft, dat dat prima is. Andere uitvoering van communicatie, maar hetzelfde principe. Als ik op mijn paard zit en ik ontbloot mijn tanden en leg mijn oren plat omdat ik wil dat hij harder, dan denk ik dat dat niet echt aankomt bij mijn paard :D Dus dat ga ik niet eens proberen.

Bandida schreef:
Die van mij is ook wel eens zwaar uit zijn humeur, en kijkt dan heel boos en gaat staken, maar heeft nog nooit de grens van fysieke taal overschreden, en die is met opzet zo ver mogelijk uit de communicatie gehouden als mogelijk. Hoe verder, hoe veiliger. En dan NOG heb je nooit garantie, het blijft 'maar' een getraind paard, dus waarom zou je het voor jezelf meer risicovol maken?

Klinkt allemaal prachtig Bandida, vooral een heel hoog feel-good gehalte heeft je betoog... Maar HOE jouw vredelievende communicatie met je paard er nu concreet uit ziet, heb jij nog niet uit de doeken gedaan. Doe het anders even aan de hand van een concrete situatie die wij allemaal tegen kunnen komen met ons paard. Dan begrijpen wij barbaren het misschien ook ;)

Stel: jij maakt een buitenrit. Lange smalle polderweg met amper berm. Jouw paard ziet een 'gevaarlijke' eend in de sloot, en wil direct rechtsomkeert maken en in volle galop naar huis rennen. Van beide kanten nadert verkeer. Wat doe jij? Welke hulpen/signalen etc geef jij je paard om te voorkomen dat in deze situatie ongelukken gebeuren? Met wat voor optoming etc rijd je? Hoe voer jij sie signalen in de praktijk uit en wele reactie verwacht/krijg jij van je paard?

(en kom niet aan met 'mijn paard doet dat niet' oid... Want zulk soort situaties komt bij de beste voor) Ben benieuwd!

Bandida schreef:
Dan stel ik me al helemaal de vraag waar S&T en sporen op slaan, want die doen zeer bij ieder gebruik, het gaat hier wel degelijk om een pijnprikkel.

A_mieke schreef:
Stang en trens heeft te maken met de inwerking van het bit. op een trens kun je aanleuning vragen en laag werken, met een stang met hefboom kun je in de oprichting werken.

Dat is het antwoord. En de stang hangt verder los als, komt alleen in wanneer nodig. Op je trens behoudt je de aanleuning. En bij een optimale aanleuning heb je alleen licht contact/gewicht van de teugel. Doet geen pijn. Over sporen had ik al uitgelegd. Een goede ruiter laat het been afhangen als inwerking niet nodig is. En kan de druk uitstekend doseren wanneer het wel nodig is. Druk een spooor maar eens op je hand; je moet best hard drukken voordat het echt pijn gaat doen. En soms is het dus de bedoeling dat het pijn doet. Alleen NADAT je geen reactie hebt gekregen op een zachte/licht hulp.

Sees schreef:
Ik rijd bit en spoorloos en ik kom écht wel verder dan wat jij hierboven beschrijft hoor . Het hoogste niveau zal ik wellicht zo niet halen maar ik durf te beweren dat ik een prima proef mét winstpunten kan rijden zo hoor!!

Prima dat jij zo rijdt... ;) Maar sommige ambieren wel een hoger niveau en zoeken daarom dus wel een (nog) fijnere afstemming met hun paard. Ik zie mijzelf niet de Z doorkomen zonder sporen. ook niet met mijn van nature sensibele paard. Dan krijg ik toch dat 'wollen handschoen op een touchscreen' gevoel... Ik zie daar an sich niets dieronvriendelijks in. Wat het dieronvriendelijk maakt is wanneer iemand iets van een paard vraagt en onduidelijk is, of buiten de aanleg/grenzen van het paard gaat.

van een fries verlangen een Z parcours afleggen, of Z dressuurambities met een Belgisch trekpaard hebben. Dat vind ik oneerlijk en zielig. Omdat die doelstellingen NIET bij de aanleg en mogelijkheden van zulks soort paarden passen, en die paarden het dus met de beste wil van de wereld niet goed voor je kunnen uitvoeren. Daarom mag je dat niet van ze verlangen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 14:28

jasmijn78 schreef:
Dat is het antwoord. En de stang hangt verder los als, komt alleen in wanneer nodig. Op je trens behoudt je de aanleuning. En bij een optimale aanleuning heb je alleen licht contact/gewicht van de teugel. Doet geen pijn. Over sporen had ik al uitgelegd. Een goede ruiter laat het been afhangen als inwerking niet nodig is. En kan de druk uitstekend doseren wanneer het wel nodig is. Druk een spooor maar eens op je hand; je moet best hard drukken voordat het echt pijn gaat doen. En soms is het dus de bedoeling dat het pijn doet. Alleen NADAT je geen reactie hebt gekregen op een zachte/licht hulp.

Het kan volgens mij nooit de bedoeling zijn dat het pijn doet, dan ben je in MIJN ogen écht verkeerd bezig voor je eigen gerief. Erop attent maken door een keer wat harder door te komen, heb ik overigens niks op tegen maar dat hoeft niet gepaard te gaan met pijn ;).

Een spoor in mijn hand drukken heb ik nog nooit geprobeerd maar wel een bit om mijn arm en op een Myler na deden alle bitten die ik probeerde, vrij snel pijn hoor.

jasmijn78 schreef:
Prima dat jij zo rijdt... ;) Maar sommige ambieren wel een hoger niveau en zoeken daarom dus wel een (nog) fijnere afstemming met hun paard. Ik zie mijzelf niet de Z doorkomen zonder sporen. ook niet met mijn van nature sensibele paard. Dan krijg ik toch dat 'wollen handschoen op een touchscreen' gevoel... Ik zie daar an sich niets dieronvriendelijks in. Wat het dieronvriendelijk maakt is wanneer iemand iets van een paard vraagt en onduidelijk is, of buiten de aanleg/grenzen van het paard gaat.

van een fries verlangen een Z parcours afleggen, of Z dressuurambities met een Belgisch trekpaard hebben. Dat vind ik oneerlijk en zielig. Omdat die doelstellingen NIET bij de aanleg en mogelijkheden van zulks soort paarden passen, en die paarden het dus met de beste wil van de wereld niet goed voor je kunnen uitvoeren. Daarom mag je dat niet van ze verlangen.

Je gaat een beetje voorbij aan wat ik zei geloof ik. Het ging mij er om dat jij beweerde dat je anders een dressuurmatig ongetraind, sloffend paard de baan doorstuurt en dáár reageerde ik op. Niet op iemands ambitie ;). Het is niet óf het een óf het ander. Je kunt dressuurmatig trainen zonder al die toevoegingen, of je dan het hoogste niveau kan halen is misschien de vraag maar je zult ook heus niet blijven steken in de B.

Ik heb wel degelijk ambitie, wil graag starten, bitloos weliswaar en verder komen dan de B. En ik durf met een gerust hart te beweren dat dat me nog zou lukken ook :D.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 14:33

jasmijn78 schreef:
Stel: jij maakt een buitenrit. Lange smalle polderweg met amper berm. Jouw paard ziet een 'gevaarlijke' eend in de sloot, en wil direct rechtsomkeert maken en in volle galop naar huis rennen. Van beide kanten nadert verkeer. Wat doe jij? Welke hulpen/signalen etc geef jij je paard om te voorkomen dat in deze situatie ongelukken gebeuren? Met wat voor optoming etc rijd je? Hoe voer jij sie signalen in de praktijk uit en wele reactie verwacht/krijg jij van je paard?

Euh.. denk niet dat dit topic inhoudt dat ik online paardrijles moet gaan geven.
En eerlijk, met een paard die geen eend in een sloot verdraagt ga ik de baan niet op onder het zadel, die is niet klaar ;)

Om je tegemoet te komen, stel er gebeurt echt oliebol, bijvoorbeeld, een trekker raast voorbij en een stuk plastiek wat flappert geeft mijn paard een mep (eentje uit het echte leven). Dan verschieten wij ons beiden een driedubbel ongeluk, peert hij 50 meter vooruit, draait zijn oren naar achter, ga ik gelijk niets doen, diep zitten, maak ik contact met de teugels (die anders hangen), o ja, aan een bitloos hoofdstel, en vervolgens blijft mijn paard waar hij is omdat hij van mij wil weten wat er moet gebeuren. Tenslotte gelijk ook zeggen wat je wil, dat is je taak namelijk, dus vooruit ermee.. klaar.
Ik heb datzelfde paard jaren met bit (pelham met ketting!), zweep en sporen gereden, dus ik weet wat het verschil is. In de bit-zweep-sporen versie was ik er in de eerst 90° bocht langs gegaan, als ik de eerste 50 meter bokken al overleefd had, en kwam ik als alles mee zat mijn paard op stal terug tegen. No way dat die bij zoiets op het bit te houden was..
Het verschil is géén pijnprikkel na driedubbel verschieten, en wél de baas als leider zien (in plaats van eieren voor zijn geld te kiezen en er vandoor te scheuren). En ja, het duurt jaren voor dat er weer uit is.

Aan mensen die nu ineens bitloos willen buiten rijden, niet doen aub, 'ineens' is zot, zo werkt het dus ook niet ;)

Sjors

Re: sporen om te verfijnen, zware bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 14:34

:oo mensen wat heb ik toch net weer gezien.
Ik fietste langst een manege, daar ligt aan de weg een bak, en daar was z'n man aan het ''rijden''. Dat paard liep met zijn kin tegen de borst, hij had een soort teugel die die aan de singel had gemaakt en dan door het bit naar zijn handen, daar trekte hij heletijd aan, hij had ook S&T in (3 teugels dus), en hij had sporen en zweep. :n met die sporen prikte hij heletijd flink in de buik. Echt waar hoe kun je dat verzinnen :r
Ben er gewoon misselijk van, echt die man _-:( 8)7 %)
Ik krijg dat vreselijke beeld niet uit mijn hoofd -:(-

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 14:40

Sjors, dat is natuurlijk heel vervelend en waarschijnlijk een voorbeeld van hoe het niet moet. Ik ga echter van het goede van de mens uit en neem dus aan dat de meeste mensen die met S&T, zweep en/of sporen rijden wèl weten waar ze mee bezig zijn.

Laten we de discussie hier iig niet door beïnvloeden...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 14:42

Sees schreef:

Inderdaad, ik denk ook dat Jasmijn niet dit soort drama's wil beschrijven.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 14:54

Slechte ruiters rijden slecht met ieder bit (en net zo slecht bitloos)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 15:01

Anoeska schreef:

_/-\o_

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 15:47

Anoeska, dat klopt denk ik zonder meer.

Ik vind het onderwerp en de discussie wel heel interessant. Ik heb het me zelf ook vaak afgevraagd of eea aan hulpmiddelen echt nodig is. Ik vind het erg fijn dat mensen hier zo eerlijk en duidelijk uitleggen waarom in hun ogen wel of niet.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 16:44

Een discussie die al vaker in verschillende vormen gevoerd is hier op Bokt. Er zijn steeds twee ''hoofdstromingen'': de groep die van mening is dat ongeveer alles op en aan het paard ''zielig'' is, en de groep die zo iets heeft van:het bit/stang/spoor is zo vriendelijk/gemeen als de ruiter die ermee rijdt.
Mijn vraag is nu wel: wie heeft ooit bepaalt wat hulpmiddelen zijn en wat recht in de leer middelen zijn?
Een hoofdstel is in mijn ogen ook al een hulpmiddel, net als een zadel. Beide maken het ons ruiter makkelijker op het paard te zitten en mee te rijden.
De dubbelgebroken trens, vaak geprezen als zijnde zacht in de mond, is een misselijk knellend , om de tong samenvouwend stuk metaal. Een rechte, ongebroken trens is veel minder heftig en ligt ook veel stiller.(ook hier geldt wel dat de ruiterhand bepaalt of het vriendelijk of pijnlijk is in gebruik)

Hulpmiddelen: wie maakt me duidelijk waarom het een hulpmiddel is of juist niet.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 17:01

CharleyT schreef:
Hulpmiddelen: wie maakt me duidelijk waarom het een hulpmiddel is of juist niet.

Staat eigenlijk net een nieuwsbericht op de bokt homepage in verband hiermee.
[VN] Ontdek de wetenschap achter de kunst van het paardrijden

‘Goed wetenschappelijk onderzoek naar training en welzijn is van belang omdat er nogal wat vermeende waarheden zijn in de paardenwereld’, aldus onderzoekster Machteld van Dierendonck. ‘Bepaalde methoden zijn niet per definitie juist omdat ze al jaren worden toegepast, meten is weten.

Beetje spijtig dat ze specifiek beginnen met dressuurpaarden, in plaats van paarden in het algemeen, maar anderzijds, ik begrijp ook wel dat iemand dat onderzoek moet betalen, en dressuur is in Nederland nu eenmaal populair.
Laatst bijgewerkt door Ruga op 30-09-11 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 17:03

Sees schreef:
Het kan volgens mij nooit de bedoeling zijn dat het pijn doet, dan ben je in MIJN ogen écht verkeerd bezig voor je eigen gerief.

Toch wel....

Sees schreef:
Erop attent maken door een keer wat harder door te komen, heb ik overigens niks op tegen maar dat hoeft niet gepaard te gaan met pijn

Maar in de praktijk is dat dus wel het geval. 'Attent maken' klinkt alleen aardiger... Net als wijken voor druk aardige klinkt dan ontwijken van een pijnprikkel. Je houdt jezelf dan voor de gek. Wat als jouw paard toch belsuit niet attent te zijn. Laat je het daar dan bij?

Sees schreef:
Je kunt dressuurmatig trainen zonder al die toevoegingen, of je dan het hoogste niveau kan halen is misschien de vraag maar je zult ook heus niet blijven steken in de B.

Maar ook niet veel verder komen dan de L... Maar goed. Mijn punt is, dat wanneer je die hele fijne dressuurmatige afstemming met een paard nog nooit bereikt hebt, gevoeld hebt, je niet geheel de meerwaarde van dergelijke hulpmiddelen (bij correct gebruik) kunt beoordelen.

Bandida schreef:
Euh.. denk niet dat dit topic inhoudt dat ik online paardrijles moet gaan geven.
En eerlijk, met een paard die geen eend in een sloot verdraagt ga ik de baan niet op onder het zadel, die is niet klaar

Ach, dat is wel weer een hele makkelijke uitweg. ooit moet dat paard toch een keer aan die eend in de sloot wennen, nietwaar? Of aan een voorbijrazende vrachtwagen... Maar kennelijk zoek jij dat soort situaties niet op? Dat kan natuurlijk ook een oplossing zijn. Als je nooit een probleem opzoekt, hoef je hem ook niet op te lossen. Dan blijven jij en je paard gewoon de rest van hun leven binnen jullie eigen comfort-zone. Ik denk zelf dat je jezelf en je paard EN het plezier wat je kan hebben dan tekort doet, maar ieder zijn keuze...

Bandida schreef:
Dan verschieten wij ons beiden een driedubbel ongeluk, peert hij 50 meter vooruit, draait zijn oren naar achter, ga ik gelijk niets doen, diep zitten, maak ik contact met de teugels (die anders hangen), o ja, aan een bitloos hoofdstel, en vervolgens blijft mijn paard waar hij is omdat hij van mij wil weten wat er moet gebeuren. Tenslotte gelijk ook zeggen wat je wil, dat is je taak namelijk, dus vooruit ermee.. klaar.

Die 50 meter heb je niet, want er komt van 2 kanten verkeer. Wat nu?

En een bitloos hoofdstel werkt net zo goed als een bit obv een pijnprikkel/wijken voor druk of hoe je het ook wil noemen. Het heeft vaak een groter oppervlakte op een ietsje minder gevoelige plaats (al scheelt de gevoeligheid van een neus en een mond niet zo heel veel...) Dus zal je in bepaalde gevallen meer kracht moeten zetten om hetzelfde effect/reactie te krijgen. Als je meer krtacht moet zetten, kun je je bewegingen minder fijn coordineren. Dus kun je ook minder snel de druk eraf halen bij de gewenste reactie. Dus krijgt het paard niet direct beloning op de gewenste reactie. Dus loop je meer risico op onduidelinge signalen en DIE zijn naar voor het paard.

Afhankelijk van de bitloze optoming is de 'vriendelijkheid'echt discutabel... Zo'n kaakgekruist hoofdstel bijvoorbeeld; die snoert gewoon aan, en absoluut geen snelle 'release'. Bitloosoptomingen met hefboomwerking zijn gewoon scherp.

Sees schreef:
Ik ga echter van het goede van de mens uit en neem dus aan dat de meeste mensen die met S&T, zweep en/of sporen rijden wèl weten waar ze mee bezig zijn.

Maar dat gebeurd wel. Men haalt continu foute voorbeelden aan om te 'bewijzen' dat sporen en S&T fout zijn. Bij juist gebruik van die middelen werk je niet continu in.

Anoeska schreef:

Inderdaad. Maar je kan jezelf dan in eider geval voorhouden dat je op de meest vriendelijke manier slecht rijdt. :D Want inderdaad: slecht rijden met scherpe hulpmiddelen is inderdaad nog vervelender voor een paard dan slecht rijden met minder scherpe hulpmiddelen. Maar het blijft allebei slecht en naar voor het paard. Daarin zijn de bit- en spoorlozen echt niet roomser dan de paus.

Wie zegt nooit met zijn paard obv een pijnprikkel te werken houdt zichzelf ECHT voor de gek. Niets wat wij doen/willen doen met paarden is consequentieloos. Als een paard zegt: Ik ga niet in draf, dan is er geen ruiter die zegt: oke dan hoeft dat niet. Been, zit en teugelhulpen werken nu eenmaal op het principe prikkel/ontwijken van druk. Je kunt een paard niet rijden zonder die hulpen.

Timing en dosering is ESSENTIEEL. Een paard heeft slechts een geheugen van max 3 seconde om de beloning aan een actie te koppelen. Als jij druk op het bit geeft om je paard te laten nageven, en hij geeft na (dus de gewenste reactie!) en je haalt niet binnen die 3 seconden de druk er af? Dan weet hij niet wat je bedoeld. Dan is het effect weg. En vaak komen de in het begin direct weer omhoog. Dan moet je direct weer weerstand geven. Ben je te laat, dan snapt hij niet waar hij nou moet lopen met zijn hoofd.

mylene32

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 17:08

Angela schreef:
Het spoortje is om op een kleinere plek de hulp te kunnen geven. Dit ivm kleine correcties en hulpen voor bepaalde oefeningen. Een been werkt altijd op een groter oppervlak. Met een spoortje kun je op een zeer kleine, goed te bepalen plek een hulp geven, op een plek waar je been niet komt. Dit hoort geen hulp voor voorwaarts te zijn (sporen zijn niet voor voorwaarts aansporen), maar bijvoorbeeld voor het aanspannen van de buik, stelling of buiging.

je gelooft het zelf...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 17:10

jasmijn78 schreef:
Ach, dat is wel weer een hele makkelijke uitweg. ooit moet dat paard toch een keer aan die eend in de sloot wennen, nietwaar?

Ja, ik loop er al mee buiten als jaarling. Die weet tegen zijn 5de als we dat onder het zadel doen echt wel wat een eend is, en hoe de ruime omgeving er hier uit ziet.
Ik heb geen zin in toestanden op de openbare weg, en ik heb niet meer de leeftijd om eens met mijn rug op het beton te knallen.. liever wat meer km's aan de hand.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 17:27

Bandida schreef:
Staat eigenlijk net een nieuwsbericht op de bokt homepage in verband hiermee.
[VN] Ontdek de wetenschap achter de kunst van het paardrijden

Ik kan mij niet voorstellen dat Imke Bartels acte de presance geeft op dit congres om zichzelf en haar manier van trainen als voorbeeld te laten stellen van 'een vermeende waarheid' of 'hoe het eigenlijk niet moet'. En Imke rijdt wel degelijk met sporen en S&T... Overigens vind ik Imke een vakvrouw, en Tineke Bartels helemaal.

Bandida schreef:
Beetje spijtig dat ze specifiek beginnen met dressuurpaarden, in plaats van paarden in het algemeen, maar anderzijds, ik begrijp ook wel dat iemand dat onderzoek moet betalen, en dressuur is in Nederland nu eenmaal populair.

Tsja.. je kan natuurlijk direct wele complottheorien gaan bedenken als de inhoud/uitkomst weer niet in je straatje valt. Zo blijft het een oneindige discussie. Dan krijg je weer: 'Wie zegt dat Imke het goed heeft'? Tsja... Wie zegt dat jij het goed hebt? Wat maakt jou zo bijzonder dat we juist jou moeten geloven op je woord, zonder verder ook maar iets van je gezien te hebben? (en daarmee wil ik niet Bandida persoonlijk aanspreken, maar in het algemeen) Ik ben toch sterker geneigd iemand te geloven die het ook kan laten zien. Practice what you preach is mijn motto.

Bandida schreef:
Ja, ik loop er al mee buiten als jaarling. Die weet tegen zijn 5de als we dat onder het zadel doen echt wel wat een eend is, en hoe de ruime omgeving er hier uit ziet.
Ik heb geen zin in toestanden op de openbare weg, en ik heb niet meer de leeftijd om eens met mijn rug op het beton te knallen.. liever wat meer km's aan de hand.

Ja, het blijft in mijn ogen een beetje een makkelijke, laffe schijnoplossing die je beschrijft. Wat als jouw paard weg wil lopen aan het halster? Dat oefent ook druk uit op het hoofd. Helemaal die dunnen touwhalstertje die men tegenwoordig gebruik. Laat je dan maar los als je langs de weg wandelt met aan twee kanten tegemoet komend verkeer? Want stel je voor dat het kopstuk of neusriem pijn doet als jouw paard links wil en jij rechts? Bovendien kun je wandelen tot je een ons weegt met je paard. Dan kan nooit voorkomen dat je met je paard een keer in een situatie belandt waarin je gewoon direct snel controle over hem moet kunnen hebben om ongelukken te voorkomen. Het blijven vluchtdieren. Maar begrijp ik nu goed dat jij je paard dan liever aan de kletter laat gaan, met alle risico van dien, dan dat je hem dan een pijnprikkel geeft die zijn aandacht bij jou brengt? Ja, dan snap ik dat je geen buitenritten meer wil maken omdat je bang bent op het beton te kletteren...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 17:34

jasmijn78 schreef:
Als je meer krtacht moet zetten, kun je je bewegingen minder fijn coordineren. Dus kun je ook minder snel de druk eraf halen bij de gewenste reactie. Dus krijgt het paard niet direct beloning op de gewenste reactie. Dus loop je meer risico op onduidelinge signalen en DIE zijn naar voor het paard

Nou sorry, zo werkt een bitloos hoofdstel gewoon niet. Heb ook niet de tijd om dit allemaal te beginnen uitleggen en weerleggen, maar jij schrijft hier alsof je met zo'n hoofstel à la wedstrijddressuur moet gaan rond rijden, met je twee handen strak aan de teugels, en voor die rijstijl en filosofie is het dus niet gemaakt. Het is net zo naast de kwestie als proberen uitleggen hoe een westernstang zonder neusriem toch niet zo geschikt is in jumping of zo..

Staat wel al genoeg over bitloos op bokt, dus voor de geïnteresseerden.. zoekfunctie ;)
En over waar het wel over ging, paardgericht trainen, ook.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 17:44

jasmijn78 schreef:
Ja, dan snap ik dat je geen buitenritten meer wil maken omdat je bang bent op het beton te kletteren...

Ik denk dat ik er maar mee stop want je begrijpt niet wat ik wil zeggen..
En aan dit soort zinloze opmerkingen heeft toch niemand iets.

Dat van het onderzoek vind ik spijtig omdat dressuurpaarden eigenlijk maar een beperkt segment van de paardenwereld uitmaken.

Tot slot, ik weet niet hoe jij je een paard opleiden aan de hand voorstelt, maar gevechten aan het halster zijn daar hier niet bij, gebeurt gewoon niet. Paard loopt mee aan een halsband (jep, zo'n ouderwets Duits ding) en ik heb er nog geen enkele geweten die wilde weg lopen, zo'n dingen moet je gewoon voor zijn, jij bent baas, dus jij bepaalt wat veilig is en wat niet, dat moet voor het paard zonder nadenken duidelijk zijn. Als jij blijft staan tussen rondrazend verkeer, dan hoort je paard dat ook te doen. En met enige voorbereiding gaat dat ook gewoon vlekkeloos. Mogelijk dat het buiten jouw referentiekader is, of misschien hebben wij wel toverwater in de bron.. wie zal het zeggen.

Prettig weekend allemaal!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 19:43

Bandida schreef:
Nou sorry, zo werkt een bitloos hoofdstel gewoon niet.

Elk hoofdstel, bitloos of niet, werkt op het principe van druk. Waarom anders riempjes om het hoofd van een paard bevestigen? Als we hem gewoon in zijn oor konden fluisteren of hij links of rechts moet, dat deden we dat wel.

Bandida schreef:
maar jij schrijft hier alsof je met zo'n hoofstel à la wedstrijddressuur moet gaan rond rijden, met je twee handen strak aan de teugels

Maar daar geef jij al meteen blijk van je vooroordelen: volgens jou is wedstrijddressuur dus teugels strak aantrekken. Dat is niet mijn definitie van wedstrijddressuur. En ook niet de definitie van de klassieke of FEI dressuur.

Bandida schreef:
Ik denk dat ik er maar mee stop want je begrijpt niet wat ik wil zeggen..

Het is gewoon jammer dat jij nergens concreet wordt... Je wordt wat ongeloofwaardig op het moment dat jij lijkt te stellen dat jouw paarden nooit eens iets doen wat jij niet wil...

Bandida schreef:
Paard loopt mee aan een halsband

Maar ook een halsband geeft toch druk achter de oren/in de nek?

Bandida schreef:
en ik heb er nog geen enkele geweten die wilde weg lopen, zo'n dingen moet je gewoon voor zijn,

Dus jij hebt nog nooit een paard gehad die er soms even anders over dacht dan jij? Die altijd met je meelopen? Die nooit eens schrikken? Die altijd weerstandsloos, ook de eerste keer, met jou de trailer oplopen? De spuitplaats opgaan? etc. ect? Dat geloof ik gewoon niet. Als dat zo was/is waarom zou jij ze dan uberhaupt nog een halsband om doen om ze aan vast te houden? Of een hoofdstel in doen?

Bandida schreef:
Als jij blijft staan tussen rondrazend verkeer, dan hoort je paard dat ook te doen.

In de ideale wereld waarin alles vanzelf gaat wel...

Bandida schreef:
En met enige voorbereiding gaat dat ook gewoon vlekkeloos.

Hoe ziet doe voorbereiding er dan uit? Daar ben ik dan wel benieuwd naar. Als je toch geen druk op een hoofdstel of halsband uitoefent, waarom gebruik je ze uberhaupt dan nog?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 20:03

Hier een filmpje voor de die hard tegenstanders. Dit is mijn erg dominante 22-jarige hengst, die hier in een fijn galopje lekker rondgereden wordt. Zoals je ziet geen enkele spanning of inwerking nodig. Maar als hij een hittepetit dag heeft en er komt een paard langs, dan zal ik toch iets moeten doen om hem te vertellen dat het niet de bedoeling is dat we samen door een hek stuiteren met alle verwondingen van dien. Maar zolang hij doet wat ik vraag hoef ik niks te doen. Zo kan ik hem sluiten op mijn zit en is hij superlicht aan de hulpen. Moet ik hem wel eens schopppen/prikken? Nooit. Wil hij wel eens besluiten om gewoon wat om zich heen te gaan lopen kijken terwijl we toch echt bezig waren met rijden, dan moet ik heus mijn hand iets inzetten. Nooit grof. Maar ik moet hem toch iets vertellen. Zodra hij goed reageert is mijn hand direct weer weg.

Over bitloos, ik heb daar meer ellende van gezien dan goeds. Voor een buitenritje aan een lange teugel, prima, voor dressuurmatig trainen? Nee, vooral die kaakgekruiste zooi niet, ze ontwikkelen totaal verkeerde bespiering, en drukken tegen de druk op de kaak en neus in, de rug weg en de onderhals erop, nee dat is lekker voor ze. Beschadigd een boel hoor!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 20:09

En hier een stukje aantreden(let wel hij is 22) waarbij je ziet dat ik alleen iets aangeef, en verder alles op zit doe. Spoor raakt hem niet eens, puur naar achter plaatsen van mijn been is genoeg. Wil ik nu nog verder sluiten dan hoef ik slechts heel zachtjes ietsjes druk met been te geven, en evt een piepkleine spoorhulp, zonder prikken, alleen aanraken. Echter, dit gebeurt met precisiewerk en nooit met geweld!

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 20:17

Kan je het zelfde niet berijken zonder S&T of sporen ?
En kan je je paard niet bijhouden zonder al dat ?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 20:19

Ja hoor ik rij hem ook gewoon op trens, alleen dan moet ik mijn hulpen groter geven, en ik wil juist zacht en heel precies kunnen aangeven wat ik wil, zonder ooit kracht te hoeven gebruiken. Zonder sporen snapt hij me een stuk minder, omdat hij het pennetje van de touchscreen mist en ik dus met een winterhandschoen op het schermpje moet drukken. Dat vindt ik dan weer respectloos naar hem toe, want hij doet de oefeningen altijd exact zoals ik ze wil, en wie ben ik dan om hem onduidelijke vragen te gaan stellen. Hij wil altijd zijn best doen en zodoende wil ik ook altijd even precies en zacht kunnen zijn.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 20:34

Ik vind het fimpje er goed uit zien het paard loopt goed over zijn rug heen, je ziet
niet vaak dat paard zo goed over zijn rug gereden word.
Ik gebruik zelf ook sporen omdat ik dan mijn hulpen beter kan geven aan mijn paard , zonder sporen reageert mijn paard zelfde op mijn been als met sporen
Bitloos rijden is niet vriendelijk dat denken de meeste mensen wel ,maar de neus van het paard is gevoeliger dan de mond van een paard
dat wil niet zegen dat je met een bit een paard niet pijn kan gaan doen, dat ligt altijd aan de ruiter hand
Ook al hang je 100 bitten in je paard ze mond zo lang jij vriendelijk bent met je hand ,heeft je paard nerges last van ;)
helaas zijn er te veel :(:) paarden, die alles maar goed vinden , wat de ruiters verkeerd doen bij het paard

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 20:37

donnie13 schreef:
Bitloos rijden is niet vriendelijk dat denken de meeste mensen wel ,maar de neus van het paard is gevoeliger dan de mond van een paard

dat is echt gewoon klinklare onzin.