Lichtrijden v.s. doorzitten jong paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Solvej

Re: Lichtrijden v.s. doorzitten jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 22:41

Weet je ook welke theorie daar achter zit? Daar ben ik dan wel nieuwsgierig naar namelijk.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 22:45

Doen wat je zelf het best kunt. Geforceerd doorzitten heeft geen zin, ontspannen doorzitten is geen probleem. Het paard moet zo min mogelijk last hebben van de ruiter, dus rijd zoals jij dat het beste kan.

Bij mijn vierjarige ben ik gaan lichtrijden bij het inrijden, nu pak ik af en toe wat doorzitpasjes mee.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 22:47

Wij rijden 'engels' licht en er schijnt een franse school te zijn die het juist andersom doet.
Lijkt mij ook best logisch:je ontlast de binnenschouder als die naar voren moet komen in de wending.Zo krijg je minder druk op het binnenvoorbeen en zou het paard in theorie makkelijker door de bocht komen.
Maar voor beide manieren is wat te zeggen.
Zoals met alles,ik zit liever door omdat dat voor mij beter werkt.
Een ander rijdt liever licht omdat dat beter werkt.Elk voordeel heb zun nadeel....

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 22:51

Ik vind dat het vooral aan het paard en de ruiter ligt.. Op een paard met vlakke, ruime gangen kun je prima doorzitten, als de ruiter dan ook nog eens goed kan doorzitten is het beter voor de rug, en je hebt meer contact en kan meer en makkelijker ontspanning vragen.. ook is het makkelijker om je benen stil te houden bij doorzitten, en dus subtielere hulpen te geven. Als een paard hoog opgooit of een ruiter kan niet goed doorzitten dan krijg je dat gehobbel en dat is logisch dat zoiets niet goed voor de rug is.
Op mijn tinker zit ik áltijd door. Dat zit gewoon heerlijk, en ik zit er dan op alsof ik aan hem vast geplakt zit, zo stevig :Y) Geen gehobbel, niks.. maar wel constant contact, alsof we 'een' zijn.
Maar probeer ik dat op mijn belg.. := :n Die gooit op, niet normaal :') Die schud me helemaal door elkaar, zelfs met lichtrijden heb ik daar moeite mee :') Een paard met zo'n gang moet je kún nooit op doorzitten inrijden.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 23-09-11 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 22:53

Ja precies, over alle wegen naar Rome is iets te zeggen.

Hoewel ik dan weer denk als het je gaat om de druk te verminderen aan een kant, dan zit je niet in balans over links en rechts. Dan zou je tijdens het sta-moment meer druk op (in dit geval) de buitenkant hebben en zit je dus niet meer in het middelpunt.

Ik heb ooit bij een lesklant wel teugekreupelheid kunnen corrigeren door haar op het 'verkeerde been' te laten lichtrijden. Ze zat rechtsom steeds uit balans waardoor het paard teugelkreupel ging, door haar op het (voor ons) verkeerde been te laten lichtrijden ging ze meer in balans zitten en liep het paard direct goed.
Dit hebben we zo een tijdje volgehouden en na een maandje kon ze ook op het 'juiste been' lichtrijden zonder problemen.
Zo zie je maar weer dat je bepaalde richtlijnen hebt maar je je moet blijven aanpassen aan de combinatie en de situatie.

irisxpieter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 11:45

Ik rijd zelf liever licht met een jong paard/pony, om de rug zo min mogelijk te belasten.
Maar als ze al meer gewend zijn aan het zadel en aan jou manier van rijden zou ik al wel wat meer gaan doorzitten niet al te veel maar een paar passjes kan geen kwaad :o

mimi123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 00:18

ik vind het belangrijkstedat je doet wat je zelf het fijnst vind. echt in het begin dan he, dan vind ik het belangrijkst dat je blijft zitten en dat t paard vertrouwen krijgt. Lichtrijden word gedaan om de rug te ontlasten maar ondertussen is bewezen dat doorzitten de rug minder belast dan lichtrijden

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:42

Interessante discussie.. :j

Mijn eerste gedachte bij het lezen van de titel is doorzitten, omdat je dan je gewicht zo goed als gelijk houd.(laat het duidelijk zijn dat ik het over goed doorzitten heb, meebewegen met het paard etc)
Licht rijden doe je enkel wanneer je het doorzitten nog niet goed kunt.. en je daarmee de stoten/hobbels vermindert.

Maar licht-rijden kan ook.. het verschilt alleen per paard en als hij/zij beter reageert op licht-rijden moet je dat zeker doen, maar ik ben er van overtuigt (mening) dat het fijner is voor het paard om door te zitten, mits je het tempo volgt en je als het ware ''meelift'' in de beweging.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 09:18

Met jonge paarden rij ik licht in de inrij-fase. Maar ook dan pak ik al vrij snel een stukje doorzitten mee. Eerst 1 meter voor een overgang, later 5, en als ze 3.5 zijn en een B proefje kunnen lopen zit ik ook wel eens een grote volte door. Wijken leer ik ook vanuit doorzitten aan. Niet eerst lichtrijden, in een proef wordt ook doorzitten gevraagd.
Ervaren paarden zit ik na paar rondjes lichtrijden aan lange teugel direct door. Als je de beweging ontspannen opvangt is dit voor ruiter prettiger en voor paard ook. Meer contact, minder onbalans. Moet je natuurlijk wel als ruiter voldoende balans hebben.
In de klassieke dressuur wordt er ook altijd snel aan doorzitten gedacht. Heb wel eens gelezen waarom dit zelfs beter voor de rug van een paard zou zijn.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 13:56

Het enige echte probleem is natuurlijk dat weinig ruiters net zo stabiel kunnen doorzitten als dat ze kunnen lichtrijden (zeker bij een jong paard). Anders zou doorzitten wel degelijk minder belastend zijn, je maakt immers geen extra 'val' vanuit de lucht terug in het zadel. Dus ja, ik prefereer ook lichtrijden. Jezelf 'lichter maken' is klinkklare onzin.

DanielleDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 17:35

Als je heel netjes en rustig kan doorzitten, lijkt het me geen probleem. Af en toe eens lichtrijden daarbij. Ik ben misschien te veel aan het lichtrijden, alleen doorzitten als je aan wilt galopperen... het is goed om de paarden er aan te laten wennen.

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 19:17

Het probleem is ook dat beginners meestal niet uitgelegd krijgen hoe ze moeten bewegen met doorzitten..
Met alleen ''diep'' zitten en ontspannen ben je er niet... dan probeer je slechts het ''bonken'' zo klein mogelijk te houden... toch word dit meestal als enige vermeld tijdens een les op bijv. een vereniging.

helaas spreek ik uit ervaring.. pas veel later heb ik de juiste aanwijzingen meegekregen..

Het is dan ook niet zo gek dat ruiters in het algemeen gesproken niet goed kunnen doorzitten, simpelweg omdat het niet op de juiste manier en niet vaak genoeg is geoefend.

Jonge paarden inrijden en beleren ligt niet in mijn straatje, maar ik vind wel als buitenstaander dat je als ruiter dan wel goed moet kunnen doorzitten... en pas wanneer het bij het paard echt je niet anders kan je gaat licht-rijden.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 00:55

Over het inrijden van jonge paarden: als de ruiter niet in volledige balans kan lichtrijden, dan hoort hij/zij zoiezo geen paard in te rijden. Om het paard in het begin niet te veel beweging van de ruiter op de rug te laten waarnemen, zou een verlichte zit veel meer op zijn plek zijn als doorzitten.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 07:40

Een verlichte zit met inrijden is naar mijn idee levensgevaarlijk en creeert in mijn ogen meer spanning dan dat het voor rust zorgt.
Wanneer ik de eerste keer op een jong paard zit en er is spanning vanuit het paard dan merk ik direct enorm veel verschil wanneer ik zelf volledig ontspan ín het zadel (dus billen, benen, onderrug, schouders, alles los). Dat zorgt voor een rustigere ademhaling en minder spanning.

De verlichte zit is er niet voor niks om aerodynamischer te zijn, een jong paard zal willen vluchten en die verlichte zit helpt daarbij. Wanneer je ontspannen terug zit met de beweging van het paard mee kun je door je zitbeenknobbels meer te laten voelen en je bekken te kantelen het paard al enigzins terug krijgen op je zit bij spanning.

Ook voor de veiligheid van de ruiter, je zit uit balans in verlichte zit en aangezien de meeste jonge paarden hun hoofd hoger dragen bij spanning loop je ook meer risico op een kopstoot en mocht het paard -om welke reden dan ook, ook al is het niet nodig bij het zadelmak maken mits je een goede voorbereiding hebt- gaan bokken dan zit je niet meer in het middelpunt en knappe ruiters die dan goed blijven zitten.

Je haalt in verlichte zit je paard uit balans, het heeft al moeite om weer balans te vinden mét ruiter op zijn rug en loopt van nature al op de voorhand. Door vóór het middelpunt van balans te gaan zitten in verlichte zit laat je hem nog meer op de voorhand lopen wat niet alleen voor meer slijtage in de voorbenen zorgt maar ook je eigen training tegenwerkt in het vinden van horizontaal balans.

En bij heel gevoelige paarden, die weer opnieuw onder de indruk zijn van elk nieuws dat ze leren kan het goed zijn dat ze eenmaal gewend aan de verlichte zit enorm veel moeite zullen hebben wanneer je wel in het zadel gaat zitten zoals het hoort waardoor het zadelmak maken onnodig wordt verlengd in tijd.

Wanneer zou een paard die beweging van de ruiter dan wel opeens mogen voelen (hij voelt de druk van de stijgbeugels trouwens ook wel in verlichte zit in zijn rug, daar niet van)?

Kortom, ik begrijp echt niet waarom mensen kiezen voor een verlichte zit tijdens het inrijden. Die is er voor de sprong en die is voor de renbaan en heeft naar mijn idee verder weinig tot geen toegevoegde waarde.

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 08:14

Daar heb ik niks aan toe te voegen Solvej, ik ben het helemaal met je eens.

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 08:26

Lichtrijden vereel je inderdaad de druk op de rug. Je kilo's blijven gelijk. Wel kan dit je paard juist uit evenwicht brengen doordat je je druk steeds op een andere plaats van je paard zet.

Met het paard (4 jaar) wat ik nu 6 weekjes onder het zadel heb, heb ik van begin af aan al af en toe grote voltes door gezeten. Het paard loopt gewoon zo fijn als je even doorzit. Alsof dat toch meer rust geeft.

Maar ik denk dat je wel stil moet kunnen zitten en in balans. Dit is natuurlijk wel lastig. Ik rij toch wel veel licht omdat mij inderdaad ook altijd aan is geleerd dat dit beter voor de rug is. (ook bij getrainde paarden rij je toch eerst licht op warm te worden?.)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 08:28

Vanuit een verlichte zit (geen springhouding, dat vind ik een verlichte "sta") is een eventuele bok of springpartij veel gemakkelijker op te vangen dat wanneer de ruiter helemaal in het zadel zit met lange benen en zelf op de loodlijn. Ik bedoel dus een kort been (springlengte), met het bovenlichaam iets naar voren, maar dus wel in balans. Mocht het paard gaan bokken of ervandoor schieten (ik heb het echt over de eerste keren onder het zadel), dan kan de ruiter gemakkelijker in balans blijven zonder het paard in de rug en hopelijk ook de mond te storen. Het paard kan dan onder de ruiter door bewegen. Zodat de aandacht van de ruiter kan zijn bij het rustig maken van het paard. De ruiter zit dus wel op het zadel, en kan het paard ook voelen, maar zit enkel klaar om op te staan als nodig. Je gaat vanuit die houding dan ook lichtrijden, als het paard daarvan zou schrikken, dan blijft de ruiter in de verlichte zit staan om vanuit daar het paard tot rust te brengen en weer te gaan zitten.

Doorzitten in verlichte zit heeft het voordeel dat de ruiter in dezelfde positie blijft zitten, en steeds meer gewicht in het zadel kan brengen. Je kunt er vanuit die houding mee spelen zonder meteen vol in het paard te moeten zijn. Voor ruiters die niet kunnen doorzitten trouwens ook een goede manier om het te leren (uiteraard dan wel op een ervaren paard) (vanuit verlichte sta steeds meer gaan zitten).

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 09:01

ambre schreef:
Wij rijden 'engels' licht en er schijnt een franse school te zijn die het juist andersom doet.
Lijkt mij ook best logisch:je ontlast de binnenschouder als die naar voren moet komen in de wending.Zo krijg je minder druk op het binnenvoorbeen en zou het paard in theorie makkelijker door de bocht komen.
Maar voor beide manieren is wat te zeggen.
Zoals met alles,ik zit liever door omdat dat voor mij beter werkt.
Een ander rijdt liever licht omdat dat beter werkt.Elk voordeel heb zun nadeel....

Offtopic:
Toch apart dan dat ik paarden eerder "onregelmatig" (is een groot woord. uit balans is misschien beter) zie en voel lopen op het moment dat ruiters op het verkeerde been lichtrijden.

Om mensen het verschil te leren voelen laat ik ze juist op de volte rijden en op het juiste en verkeerde been lichtrijden afwisselen. Mij lijkt het dus helemaal niet logisch om op het verkeerde been licht te rijden.

Ontopic:
Met het inrijden is inderdaad de beugels iets korter en ietwat verlicht blijven zitten favoriet.
Met het uitbouwen naar lichtrijden / doorzitten naar wat het paard nodig heeft.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 15:02

leuke discussie!

Jullie hebben het over jonge paarden, ik kan mij voorstellen dat je bij een paard van 3,5 veel licht rijd om het dier te ontlasten.
Maar bij een paard die op 5 jarige leeftijd zadelmak wordt gemaakt vind ik dat je gerust meer mag doorzitten.. na! het loswerken.

Ik denk dus dat je moet kijken naar de leeftijd van het dier en de ontwikkeling van het dier om deze "vraag" goed te kunnen beantwoorden.

Dit is hoe ik er nu over denk, misschien veranderd mijn gedacht wel na goede andere argumenten.

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 18:31

Majolen ik weet niet of je het hele topic gelezen hebt... maar licht rijden ontlast niet per definitie de rug.. het ene moment heeft het paard weinig te dragen op de rug(''staan'') en het andere moment juist veel meer (''zitten'')
Als je op de juiste manier doorzit, lift je mee met de beweging van het paard, en ''bonk'' je bijna niet in het zadel.

Als het paard ontzettend hoog opgooit is licht rijden waarschijnlijk de enige optie, maar persoonlijk zie ik liever iemand die doorzit.... omdat dit lichter is voor het paard...
licht rijden is voor mensen die het doorzitten nog niet snel genoeg kunnen volgen...

Geen persoonlijk aanval, slechts een mening :)

boku

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:33

ik kijk naar wat mijn paard doet
als ik er eentje opleer, kijk ik wat het paard zelf fijn vindt.
meestal begin ik met doorzitten, maar gooit hij vb heel hoog op, wat meestal zo is bij grote spanning, dan ga ik lichtrijden.
merk ik dat hij bij lichtrijden angstig wordt door de beweging, dan ga ik natuurlijk doorzitten.
elk paard is anders.
maar van zodra het jonge paard onspannender gaat lopen en de rug beter gebruikt ga ik zowiezo doorzitten want meestal gooien ze dan ook minder op.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 10:51

Ik voel ook aan waarmee het paard fijner loopt. Heb nu een jonge die enorm uit balans raakt van het lichtrijden, die wisseling van inwerking brengt dat paard echt van de kook. Ga ik zitten dan is de takt, ontspanning en balans er wel. Dus daarmee omgekeerd, ik ben die aan het wennen door stukje bij beetje wat licht te rijden. :+

WoodyThePug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 22:45

ik zeg: lichtrijden. Paard is jong, heeft iemand op z'n rug wat vreemd is, dus dan maar lichtrijden i.p.v dat gestuiter :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:55

melissa256

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 01:26

bij het inrijden van mijn pony heb ik het gewoon allebei gedaan. omdat ik ook een merrie heb waar je alleen maar op kan lichtrijden omdat ze anders gelijk aangallopeerd wat ik nu al een half jaar eruit probeer te halen en dat wilde ik niet hebben bij die pony.