Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Cassidy schreef:Inrijden wordt veel te vaak gruwelijk onderschat. En iedereen die hier op bokt roept dat je het gerust zelf kunt doen, bevestigd weer de algehele mening dat het zo moeilijk niet is...tot ze tegen een probleem aanlopen. En dan is het een hele klus om dat weer recht te breien.
Mijn mening: inrijden behoort te worden gedaan door een prof.
Doorrijden dito.
Een paard is geen computer die je verkeerd hebt geinstalleerd en waar je simpelweg de harde schijf van kunt wissen en opnieuw kunt installeren. Maar zie ze dat maar aan hun verstand te peuteren...

Cassidy schreef:Als die argumenten dat de profs het ook een keertje hebben moeten leren slaan in mijn ogen kant nog wal. Hoeveel profs zijn er? En hoeveel mensen die denken het zelf te kunnen (en het helaas ook zelf doen)? Echt goed zadelmak maken kun je pas als er een paar 100 gedaan hebt, en dan nog is ieder paard anders. Verkeerde dingen zijn net zo makkelijk aangeleerd dan de goede dingen, maar eenmaal geleerde dingen afleren gaat heel moeilijk. Iedere prof zal in het verleden met paarden die hij zadelmak heeft gemaakt ook zijn fouten hebben gemaakt. Iedere jongvolwassene die hetzelfde doet, maakt dezelfde of vergelijkbare fouten. Als ik mijn paard door iemand wil laten inrijden, dan kies ik voor een persoon die de meest voor de hand liggende fouten al heeft gemaakt, en de meeste problemen die je tegen kunt komen al eens in handen heeft gehad. Mijn paard hoeft dan geen proefkonijn te zijn. Wat een ander doet (om wat voor reden ook, maar negen van de tien keer is het een financiele reden) mag hij helemaal zelf weten. Ik ben alleen van mening dat je de toekomst voor een paard zoveel beter maakt als hij een goede en degelijke opleiding heeft gehad.
Ik maak een duidelijk onderscheid tussen zadelmak maken, en doorrijden. Zadelmak maken is in mijn ogen, en even heel oneerbiedig geformuleerd: zadel op, gewicht van de ruiter in het zadel en stuur en rem erop zetten. Je kunt bokkers tegenkomen, maar ook paarden die niet zoveel problemen hebben met de eerste paar keren dat ruitergewicht in het zadel. De echte problemen komen dan pas als het paard zijn balans gevonden heeft, met ruitergewicht in het zadel. Of dat de ruiter gaandeweg meer gaat vragen, en dan als reactie "nee" krijgt van het paard. En ook die situaties moet je aankunnen, bokken moet je uit kunnen zitten, en als het nodig is, moet er even geknokt worden en kunnen worden. Iemand die geen ervaring heeft met het beleren en zadelmak maken van het paard, heeft dat soort kennis niet in huis.
Ja, maar het gaat zo goed, hoor ik dan. Jawel, voor het oog misschien wel, maar sommige dingen kun je niet zien, die moet je voelen. En iemand die 1 of 2 paardjes heeft ingereden, kan die dat voelen? Iemand die goed is in het doorrijden van een paard naar de Z en hoger, is niet altijd de meest aangewezen persoon om een paard zadelmak te maken.
Paarden beleren onder begeleiding wordt hier op bokt wel vaker geroepen als de ultieme manier om je paard te beleren. Maar hoe vaak is die begeleiding aanwezig als jij dat paard pakt om te rijden? Is hij er echt iedere keer bij? Één sessie waarin je een probleem tegenkomt dat jij niet op kunt lossen, één sessie dat het paard de baas is, en het is gebeurd. Je kunt niet zomaar afstappen, paard wegzetten, een boek ter hand nemen of je instructie bellen hoe je dit op zou moeten lossen. Als je iets tegenkomt moet je dat meteen en ter plekke op kunnen lossen. Hoeveel mensen die nog niet zoveel ervaring hebben, kunnen dat? Dan wordt er achteraf de prof erbij gehaald die soms wat harder in moet grijpen dan nodig was geweest. Als hij het paard groen in handen had gekregen en niet eerst dingen had moeten oplossen die anderen door maar wat aan te klooien erin hebben gereden, kan het negen van de tien keer zonder knokwerk.

denk altijd maar zo: je bent nooit uitgeleerd, en de mensen die je hoog in de sport ziet op tv bv hebben ook allemaal les!
melanie81 schreef:maar dit gaant niet over alleen les. ik heb ook altijd nog gewoon les omdat je inderdaad altijd nog kunt bijleren. en cassidy dat probeer ik dus te zeggen: weet wat je doet en hoe je dingen kunt oplossen en waar je grens ligt. bedenk dat soort dingen van te voren, maar dit betekent niet dat alleen profs dit kunnen.

Cassidy schreef:Het siert een prof om toe te geven als een paard een maatje te groot voor hem is. Want niet iedere prof is op het zelfde punt in zijn opleidingstraject. Uiteindelijk is het paard er de dupe van als het niet goed gebeurt dus stap over je ego heen en vraag het aan een ander.
Maar aan de andere kant vind ik wel dat, als je met een steigerend paard te maken krijgt tijdens het rijden, je de sessie naar behoren dient af te sluiten en niet het paard op het verkeerde moment weg kunt zetten om hulp te kunnen halen. Een verkeerd afgesloten sessie kan al voldoende zijn. Dus moet je knokken, dan moet je kunnen en durven knokken, op dat moment. En dan kun je later alsnog even kortsluiten met een ander wat hij in die omstandigheden had gedaan.
Cassidy schreef:Een paard kan heel raar uit de hoek komen. Je kunt niet alles vantevoren bedenken. Op momenten dat het nodig is, moet je in kunnen grijpen en in durven grijpen op een manier die aankomt. Het behoort een tweede natuur te worden, een reflex hoe je moet reageren als je paard zich vanuit de volle galop bewust laat vallen of gaat steigeren en zich achterover laat klappen om eronder vandaan te komen, om maar even wat te noemen. Te zwak corrigeren kan levensgevaarlijke gevolgen hebben, voor ruiter en voor paard. En je ziet het niet altijd aankomen.
http://www.youtube.com/watch?v=VUyvy_8HNEQ
Is het niet in een steiger topic dan wel in een inrij-topic. 

kimmie1 schreef:Als je de commentaren op dat filmpje gelezen had had je dit gezien: can tell you now there was nufin rong with the training because my cousin trained it and that was my brother on the horse john kington! the reason why he dun that was because he had a brain tumor and had to be put down 3 days later!
Heeft dus totaal niets met training of les nemen te maken.

kimmie1 schreef:Als je de commentaren op dat filmpje gelezen had had je dit gezien: can tell you now there was nufin rong with the training because my cousin trained it and that was my brother on the horse john kington! the reason why he dun that was because he had a brain tumor and had to be put down 3 days later!
Heeft dus totaal niets met training of les nemen te maken.