Waarom ergens aan beginnen zonder les?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 10:44

Inrijden wordt veel te vaak gruwelijk onderschat. En iedereen die hier op bokt roept dat je het gerust zelf kunt doen, bevestigd weer de algehele mening dat het zo moeilijk niet is...tot ze tegen een probleem aanlopen. En dan is het een hele klus om dat weer recht te breien.

Mijn mening: inrijden behoort te worden gedaan door een prof.
Doorrijden dito.

Een paard is geen computer die je verkeerd hebt geinstalleerd en waar je simpelweg de harde schijf van kunt wissen en opnieuw kunt installeren. Maar zie ze dat maar aan hun verstand te peuteren...

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 10:46

Ik ben het deels met je eens.
Maar om nou voor elk dingetje les te nemen ben ik het ook niet mee eens,.
Ik merk zovaak dat mensen zelfs bij het kleinste dingetje al zou het in pincipe maar poetsen zijn direct: LES LES LES roepen.

Cassidy

Re: Waarom ergens aan beginnen zonder les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 11:05

En waar leg jij de grens? Welke dingen zou iemand zelf kunnen proberen en waar hebben ze echt les voor nodig?

Vergis je niet, simpele dingen als met een paard aan een halster gaan lopen, kunnen al tot serieuze aanvaringen leiden, en dan dien je in te kunnen grijpen.

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 21:08

wij hebben ook een jong paard gekocht en heb de beginselen ook eerst zelf gelegd omdat ik weet dat ik dat tot een bepaalde hoogte zelf kan. ik heb wel les op mijn andere paard. onze jonge paard hebben we vorig zomer het longeren geleerd en zadelmak/ruitermak gemaakt daarna heb ik hem de winterperiode weer in het land gezet. in maart heb ik hem weer opgepakt en de stap, draf en halt erop gemonteerd vanaf dit punt heb ik er een instuctrice bijgehaald om mij met de rest te gaan begeleiden.
mijn reden om dit zo te doen is omdat ik weet waar mijn grens ligt. ik weet tot welk punt ik het zelf kan en vanaf welk punt ik begeleiding nodig heb. dus ik vind het zonde van mijn geld om tot mijn grens er iemand bij te halen. als ik niet wist waar ik mee bezig was had ik natuurlijk wel gelijk er iemand bijgeroepen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 08:20

Tja, en dat is nu net het probleem. Mensen overschatten zichzelf, of onderschatten het proces. En wat is "jouw grens"?
Als africhtingsstal ben je vaak langer bezig om fouten weg te poetsen, dan het paard nieuwe dingen aan te leren.
Vraag het een africhtingsstal, en als ze eerlijk zijn gaan ze toegeven dat ze het paard zo groen mogelijk willen hebben.
Vaak zijn ze toch erg lang bezig om gemaakte foutn weg te poetsen.
Dus uiteindelijk ben je dan meer tijd (en geld) kwijt.
Iets goed aanleren gaat net zo makkelijk als iets verkeerds aanleren.
Afleren is veel moeilijker (als dat al ooit mogelijk blijkt te zijn).

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 08:43

Leken in de paardenwereld kunnen ook vaak te simpel denken over het houden van een paard, ook het trainen van een paard word vaak onderschat. Je hebt al een simpele shetlander hengst voor 50 euro als het niet minder is... daardoor word het makkelijk voor mensen die eigenlijk niet genoeg geld hebben om een paard aan te schaffen... Maar juist het onderhoud en dus ook de lessen kosten veel geld.

Ik denk dat paardrijlessen in sommige gevallen niet al te serieus genomen word... waarom betalen voor een les als je het ook zelfstandig kunt leren? Zo kende ik vroeger wel een meisje die dat deed puur omdat ze geen zin had aan lessen en ze het zelf ook wel kon leren...

Cassidy schreef:
Inrijden wordt veel te vaak gruwelijk onderschat. En iedereen die hier op bokt roept dat je het gerust zelf kunt doen, bevestigd weer de algehele mening dat het zo moeilijk niet is...tot ze tegen een probleem aanlopen. En dan is het een hele klus om dat weer recht te breien.

Mijn mening: inrijden behoort te worden gedaan door een prof.
Doorrijden dito.

Een paard is geen computer die je verkeerd hebt geinstalleerd en waar je simpelweg de harde schijf van kunt wissen en opnieuw kunt installeren. Maar zie ze dat maar aan hun verstand te peuteren...

Grotendeels ben ik het hier met je eens, inrijden moet je niet doen als je er geen ervaring mee hebt.
Maar dat eeuwige ''laat het door de prof doen'' preek vind ik een beetje overdreven.

Eens moet de eerste keer zijn.. en ook de profs waren eerst groentjes...
Goede begeleiding bij het beleren kan ook een optie zijn als je er weinig tot geen ervaring mee hebt lijkt mij... anders zou je ook niet meer je paard naar een hoger niveau mogen trainen onder begeleiding wanneer je zelf niet ervaring hebt met het betreffende niveau.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 08:45

Misschien wel leuk om eens door te lezen:

[RT-D] Een paard kan alleen ingereden worden door een professional?

En dan wil ik even een bericht van mezelf quoten:

Cassidy schreef:
Als die argumenten dat de profs het ook een keertje hebben moeten leren slaan in mijn ogen kant nog wal. Hoeveel profs zijn er? En hoeveel mensen die denken het zelf te kunnen (en het helaas ook zelf doen)? Echt goed zadelmak maken kun je pas als er een paar 100 gedaan hebt, en dan nog is ieder paard anders. Verkeerde dingen zijn net zo makkelijk aangeleerd dan de goede dingen, maar eenmaal geleerde dingen afleren gaat heel moeilijk. Iedere prof zal in het verleden met paarden die hij zadelmak heeft gemaakt ook zijn fouten hebben gemaakt. Iedere jongvolwassene die hetzelfde doet, maakt dezelfde of vergelijkbare fouten. Als ik mijn paard door iemand wil laten inrijden, dan kies ik voor een persoon die de meest voor de hand liggende fouten al heeft gemaakt, en de meeste problemen die je tegen kunt komen al eens in handen heeft gehad. Mijn paard hoeft dan geen proefkonijn te zijn. Wat een ander doet (om wat voor reden ook, maar negen van de tien keer is het een financiele reden) mag hij helemaal zelf weten. Ik ben alleen van mening dat je de toekomst voor een paard zoveel beter maakt als hij een goede en degelijke opleiding heeft gehad.

Ik maak een duidelijk onderscheid tussen zadelmak maken, en doorrijden. Zadelmak maken is in mijn ogen, en even heel oneerbiedig geformuleerd: zadel op, gewicht van de ruiter in het zadel en stuur en rem erop zetten. Je kunt bokkers tegenkomen, maar ook paarden die niet zoveel problemen hebben met de eerste paar keren dat ruitergewicht in het zadel. De echte problemen komen dan pas als het paard zijn balans gevonden heeft, met ruitergewicht in het zadel. Of dat de ruiter gaandeweg meer gaat vragen, en dan als reactie "nee" krijgt van het paard. En ook die situaties moet je aankunnen, bokken moet je uit kunnen zitten, en als het nodig is, moet er even geknokt worden en kunnen worden. Iemand die geen ervaring heeft met het beleren en zadelmak maken van het paard, heeft dat soort kennis niet in huis.

Ja, maar het gaat zo goed, hoor ik dan. Jawel, voor het oog misschien wel, maar sommige dingen kun je niet zien, die moet je voelen. En iemand die 1 of 2 paardjes heeft ingereden, kan die dat voelen? Iemand die goed is in het doorrijden van een paard naar de Z en hoger, is niet altijd de meest aangewezen persoon om een paard zadelmak te maken.

Paarden beleren onder begeleiding wordt hier op bokt wel vaker geroepen als de ultieme manier om je paard te beleren. Maar hoe vaak is die begeleiding aanwezig als jij dat paard pakt om te rijden? Is hij er echt iedere keer bij? Één sessie waarin je een probleem tegenkomt dat jij niet op kunt lossen, één sessie dat het paard de baas is, en het is gebeurd. Je kunt niet zomaar afstappen, paard wegzetten, een boek ter hand nemen of je instructie bellen hoe je dit op zou moeten lossen. Als je iets tegenkomt moet je dat meteen en ter plekke op kunnen lossen. Hoeveel mensen die nog niet zoveel ervaring hebben, kunnen dat? Dan wordt er achteraf de prof erbij gehaald die soms wat harder in moet grijpen dan nodig was geweest. Als hij het paard groen in handen had gekregen en niet eerst dingen had moeten oplossen die anderen door maar wat aan te klooien erin hebben gereden, kan het negen van de tien keer zonder knokwerk.

En mag ik je ook adviseren om in bovengenoemd topic de reactie van Jasmijn78 op pagina 4 door te lezen?

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 11:35

*leest de lappen tekst* :Y)

Je punt snap ik Cassidy, persoonlijk zou ik zelf ook voor de prof kiezen i.p.v het zelf te doen onder begeleiding. De kans dat je paard dan het meest foutloos word beleerd is ongetwijfeld groter.

Maar mijn punt is meer dat die profs ergens vandaan moeten komen... wat je zelf ook al schreef die profs hebben die eerste aantal jaar ook fouten gemaakt en hard gezegd ook proefkonijnen gehad.
Natuurlijk is een professional inschakelen het ideaalbeeld, maar ik vind zelf wanneer mensen er aanleg toe hebben om in de toekomst te kunnen uitgroeien naar prof dat dat ook moet kunnen.

En ja, het brengt risico met zich mee maar we willen over 30 jaar toch ook nog profs hebben? De nieuwe generatie vind ik dus ook zeker van belang.. :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 12:05

Er zijn duizenden kinderen/jongvolwassenen die hun paardje in willen rijden. Er zijn misschien een paar honderd aspirant professionals die datzelfde willen doen. Iedereen die paarden beleert maakt fouten. Het probleem is dat de duizenden kinderen/jongvolwassenen met inrijambities duizenden paarden in handen krijgen waar ze die fouten op kunnen maken, en waar er maar weinig paarden volgen die kunnen profiteren van de fouten die er op eerdere "projectjes" zijn gemaakt. En dat is bij een professional anders.

Een aspirant professional heeft - als het goed is - begeleiding die altijd aanwezig is als hij met een jong paard begint. Er gaan genoeg paarden door zijn handen waarvan hij kan leren en waar hij eerder gemaakte fouten niet nog een keer hoeft te maken. Zie het als een leerschool, jij laat ook niet zomaar iemand met metselambities een huis metselen waar jij veilig in wilt wonen. Jij gaat ook niet iemand wiens grote droom het is om chirurg te worden zomaar zonder begeleiding en voorafgaande opleiding aan je laten opereren "omdat ze het toch leren moeten". Van een leraar verwacht je een gedegen opleiding, en dat is ook het geval bij een metselaar, chirurg, of een paardrijinstructeur.

Waarom accepteer je dan wel dat er maar wat aangeprutst wordt bij het beleren van paarden? Onder het motto: ze moeten het leren en anders hebben we over 30 jaar geen professionals meer?

Geloof mij, er zullen professionals blijven. Maar die gaan alleen daar hun werk van maken als er ook werk is en wat te verdienen valt. Hoeft niet veel te zijn, want rijk wordt je niet in de paarden...maar brood op de plank zou wel fijn zijn.

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 12:27

cassidy jij zegt waar ligt je grens.............je moet wel eerlijk blijven tegenover jezelf en mijn instructrice die al jaren inrijdt zegt ook dat ik het prima heb gedaan en zij vind zelfs dat ze maar eens in de 2 weken hoeft te komen en dat ik daartussen er zelf mee verder ga, niks verprutsen van een paard. ik vind dat hier iedereen over 1 kant geschoren wordt. profs zijn goed en de rest niet...................er zijn ook zat mensen die wel weten waar ze mee bezig zijn, daarentegen zijn er ook zat mensen die inderdaad aanprutsen en daarom zag ik dat je eerlijk moet blijven tegenover jezelf.

dan over het stuk wat je geqoute hebt............die van mij is ook op het punt gekomen dat hij "nee" zei..steigeren steigeren en nog eens steigeren, moest het dus wel zelf doen van haar en hem er doorheen krijgen. 3 dagen lang met haar (toen kwam ze nog wat vaker, nu eens in de 2 weken) ermee bezig geweest en toen was het klaar, maar als je zelf weet dat je het kunt uitzitten (bokken en steigeren) en dit kunt oplossen wat is dan het probleem dat je zelf erop rijdt? zij zou precies hetzelfde gedaan hebben als ik. mijn paard wordt niet als proefkonijn gebruikt.

ik vind dat je iedereen in zijn eigen waarde moet laten, elk beroep moet je leren. wel blijf ik bij het standpunt: als je niet weet waar je mee bezig bent besteed het dan wel uit, maar nogmaals er zijn zat mensen die wel weten waar ze mee bezig zijn en die weten wel daadwerkelijk wat ze zelf kunnen of niet.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 12:42

Ik heb tot nu toe alle pony`s zelf beleerd.Ben nu 46 jaar.
Vanaf mijn 17de heb ik het weer geleerd van mijn instructie.
We hebben nu 2 pony`s staan die M2 en Z1 zijn.Mijn dochter rijd dezen.
Er staat hier nu een 4 jarige welshhengst en mijn dochter (is nu 16 jaar) is nu bezig om deze dus zelf te beleren onder toezicht van mij.
Normaal ging zij er pas op wanneer ik dat vertrouwde en de knoppen er wat op zaten.
Ze rijd nu voor de 2de keer los en het gaat heel goed.
Ze heeft veel ruitergevoel en vaak geeft ze al de hulpen nog voordat ik het heb gezegd.
Ik vind dat ze het beleren zo op de goede manier leert.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 13:01

Op het moment dat je een probleem tegenkomt in de vorm van steigeren oid, moet je ter plekke in kunnen en durven grijpen. Op het verkeerde moment stoppen, je paard op stal zetten en hulp inroepen al dan niet via Bokt, is het meest verkeerde wat je kunt doen. Als je op dat moment wel lef hebt om door te zetten (en dan weer, al was het niet bij steigeren alleen gebleven maar had je paard zich bewust achterover laten klappen, wat had je dan gedaan?) is er niets aan de hand. Maar hoeveel mensen durven door te zetten?

Kijk even naar de gemiddelde inrijtopics hier op bokt, van vragen hoe je het aan moet pakken (als je moet vragen hoe je het moet doen, moet je er al helemaal niet aan beginnen) tot hoe ze problemen kunnen oplossen die ze tegen komen, al is het maar zoiets simpels als dat je paard je niet laat opstappen omdat je er op het verkeerde moment af bent gevallen.

Het aantal inrijtopics hier op bokt, geeft een indruk van de problemen die je tegenkomt. En de echte profs, die ga je hier niet horen. Degenen die een Gert vd Hof problemen zien oplossen en het daar niet mee eens zijn daarentegen wel...

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 13:07

ik ben absoluut een les liefhebber :D denk altijd maar zo: je bent nooit uitgeleerd, en de mensen die je hoog in de sport ziet op tv bv hebben ook allemaal les!

het is wel zo dat goede instructie vaak met een prijskaartje komt, maar dar lijkt me een questie van prioriteiten stellen, ik moet ook andere dingen laten zodat ik kan lessen.

ik zit inmiddels al 21 jaar in de paarden waarvan 10 jaar in bezit van eigen paarden, en allemaal jong gekocht.
de eerste heb ik van geleerd dat ik het dus zelf niet kan, en ben daar gelukkig heel op tijd achter gekomen en direct op zoek gegaan naar een goede instructrice.
bij mijn 2e paard is mijn instructrice mee gegaan om te kijken, en heeft hem ook nog zelf gereden (hij was al onder het zadel, maar nog maar net) en heeft toen geadviseerd om hem een paar maandjes bij haar eerst neer te zetten, zodat zij hem wat verder kon rijden, en ik in die tijd nog even wat meer kon leren.

en nu mijn laatste paardje (heb ik vanaf 4 maanden oud) heb ik zelf geleerd de mini basis (netjes mee lopen aan een touwtje, voetjes geven, vast staan, overal aan mogen zitten, zulk soort dingetjes) voor het beleren is hij 8 maanden in training gegaan bij mijn trainster, waarvan hij maar 1 maand echt onder het zadel is geweest.
omdat mijn trainster mij al 5 jaar kent en traint, heeft ze gezegd dat ik hem toen wel mee kon nemen naar huis, om met les verder te gaan, maar dat ik qua rijden het wel aan kan om vanaf daar verder met hem te gaan.

dus hoe lang je al rijd, les heb je gewoon nodig om te verbeteren, je kan altijd verbeteren!
hoe beter je wordt, hoe beter jij en je paard een team zijn!

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 13:16

maar dit gaant niet over alleen les. ik heb ook altijd nog gewoon les omdat je inderdaad altijd nog kunt bijleren. en cassidy dat probeer ik dus te zeggen: weet wat je doet en hoe je dingen kunt oplossen en waar je grens ligt. bedenk dat soort dingen van te voren, maar dit betekent niet dat alleen profs dit kunnen.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 13:22

prof hoeven ook niet altijd goed werk te leveren bij het beleren van een jong paard!
mijn oudste paard Mister, heb ik gekocht dat hij net 3 was, hij is met 2 jaar van de fokker naar een nieuwe eigenaar gegaan die een jaar lang met hem heeft rond gezeuld van trainer naar trainer, en allemaal zouden ze hem wel even inrijden!

wat er overbleef was een paard dat compleet geflipt was en ze maar naar de slacht wilden brengen!

ik ben nu 5 jaar met hem bezig, en kan nu zeggen dat 90% van wat er hem is aangedaan een eind gewist is, maar helemaal normaal op dingen reageren zal hij nooit meer!
ik kan goed met hem overweg en weet hou hij in elkaar steekt, maar dat heeft heel veel tijd, geduld liefde, aandacht en heel veel tranen gekost!

de ene trainer is de andere niet!
zorg altijd dat je gewoon langs mag komen zonder dat je dit van te voren moet aankondigen. trainers die op een goede manier trainen kan je altijd aan het werk zien!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 13:32

melanie81 schreef:
maar dit gaant niet over alleen les. ik heb ook altijd nog gewoon les omdat je inderdaad altijd nog kunt bijleren. en cassidy dat probeer ik dus te zeggen: weet wat je doet en hoe je dingen kunt oplossen en waar je grens ligt. bedenk dat soort dingen van te voren, maar dit betekent niet dat alleen profs dit kunnen.

Een paard kan heel raar uit de hoek komen. Je kunt niet alles vantevoren bedenken. Op momenten dat het nodig is, moet je in kunnen grijpen en in durven grijpen op een manier die aankomt. Het behoort een tweede natuur te worden, een reflex hoe je moet reageren als je paard zich vanuit de volle galop bewust laat vallen of gaat steigeren en zich achterover laat klappen om eronder vandaan te komen, om maar even wat te noemen. Te zwak corrigeren kan levensgevaarlijke gevolgen hebben, voor ruiter en voor paard. En je ziet het niet altijd aankomen.

http://www.youtube.com/watch?v=VUyvy_8HNEQ

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 13:43

ik denk dat je ten alle tijden als je een jong paard aan het beleren bent niet bang moet zijn om om hulp te vragen als je tegen iets aan loopt waarvan je niet goed weet hoe je ermee om moet gaan!

dit geldt ook voor trainers.

bij mijn jonge paard heeft mijn trainster ook contact opgenomen met haar trainer over hoe ze verder met hem moest gaan.
mijn paard accepteerde het zadel niet, en dit was niet 3x gek doen aan de longe, maar compleet door het lint gaan en ook naar mensen toe springen, over de omheining proberen te klimmen, en ga zo maar door.
hij heeft echt heel lelijk en gevaarlijk gedaan. toen heeft zij ook hulp ingeroepen, en met succes!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 13:47

Het siert een prof om toe te geven als een paard een maatje te groot voor hem is. Want niet iedere prof is op het zelfde punt in zijn opleidingstraject. Uiteindelijk is het paard er de dupe van als het niet goed gebeurt dus stap over je ego heen en vraag het aan een ander.

Maar aan de andere kant vind ik wel dat, als je met een steigerend paard te maken krijgt tijdens het rijden, je de sessie naar behoren dient af te sluiten en niet het paard op het verkeerde moment weg kunt zetten om hulp te kunnen halen. Een verkeerd afgesloten sessie kan al voldoende zijn. Dus moet je knokken, dan moet je kunnen en durven knokken, op dat moment. En dan kun je later alsnog even kortsluiten met een ander wat hij in die omstandigheden had gedaan.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 14:08

Cassidy schreef:
Het siert een prof om toe te geven als een paard een maatje te groot voor hem is. Want niet iedere prof is op het zelfde punt in zijn opleidingstraject. Uiteindelijk is het paard er de dupe van als het niet goed gebeurt dus stap over je ego heen en vraag het aan een ander.

Maar aan de andere kant vind ik wel dat, als je met een steigerend paard te maken krijgt tijdens het rijden, je de sessie naar behoren dient af te sluiten en niet het paard op het verkeerde moment weg kunt zetten om hulp te kunnen halen. Een verkeerd afgesloten sessie kan al voldoende zijn. Dus moet je knokken, dan moet je kunnen en durven knokken, op dat moment. En dan kun je later alsnog even kortsluiten met een ander wat hij in die omstandigheden had gedaan.

tuurlijk kan je niet in alle gevallen eerst even rustig gaan bellen met een andere trainer om de situatie te bespreken, en zal je direct moeten ingrijpen.
nu zijn er voor het steigeren en bokken veel verschillende manieren om hier mee om te gaan of af te leren, en is ook de manier waarop dit gebeurt heel erg bepalend voor de manier waarop gereageerd moet worden.

er is een groot verschil tussen een vrolijkheid of fris bokje of protest bokken!
ik wil niet dat mijn paarden bokken of steigeren onder het zadel, aan de longe prima, onder het zadel absoluut niet.
en ben dus ook heeeeeeel duidelijk en hard als het hierom gaat, ik wil niet dat er een discussie is tussen mij en mijn paard of dit wel of niet mag.

maar terug komend op de topic dan moet je wel weten hoe je op de juiste manier moet reageren!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 14:11

Cassidy schreef:
Een paard kan heel raar uit de hoek komen. Je kunt niet alles vantevoren bedenken. Op momenten dat het nodig is, moet je in kunnen grijpen en in durven grijpen op een manier die aankomt. Het behoort een tweede natuur te worden, een reflex hoe je moet reageren als je paard zich vanuit de volle galop bewust laat vallen of gaat steigeren en zich achterover laat klappen om eronder vandaan te komen, om maar even wat te noemen. Te zwak corrigeren kan levensgevaarlijke gevolgen hebben, voor ruiter en voor paard. En je ziet het niet altijd aankomen.

http://www.youtube.com/watch?v=VUyvy_8HNEQ

Dat filmpje post je ook overal he? :') Is het niet in een steiger topic dan wel in een inrij-topic. :')

Ik denk dat paardenmensen prima zelf hun dier in kunnen rijden, zij het onder begeleiding. Helaas zijn er veel te veel mensen met paarden, en dát zijn de mensen die de ongelukken veroorzaken. Ik denk dat je het ook per paard moet bekijken, er zijn veel paarden die enorm rustig zijn en prima ingereden kunnen worden onder begeleiding, maar dan wel door de eigenaar. Er zijn ook paarden die een stuk feller zijn, daarbij is begeleiding imo noodzakelijk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 14:15

Ik ben helaas niet altijd met camera ter plekke als er een paard omhoog komt. Dit filmpje is voor mij het ultieme voorbeeld van een steiger die je niet aan ziet komen, en waar het paard zonder waarschuwing vooraf zich achterover gooit.

Het voortraject weet ik niet en hoef ik ook niet te weten. Ik weet wel dat ik dit een afschuwelijk filmpje vindt, wat even duidelijk laat zien hoe gruwelijk fout het uit kan pakken.
Dat het niet in jouw VD straatje past, so be it.
Degenen die weten waar ze mee bezig zijn, gaan toch wel door.
Maar al die grietjes die hun verzorgshetje het steigeren aan willen leren omdat het stoer is, daar hoop ik een paar tot hun verstand te brengen.
En ik moet zeggen, krijg de indruk dat dat redelijk lukt.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 14:18

Je hebt gelijk hoor TS. Ik ben zelf ook begonnen met inrijden omdat ik dacht dat het allemaal wel goed zou komen. En ja, geld speelt ook vaak een rol. Wij hebben het nou eenmaal niet zo breed. Maar het inrijden bleek toch iets lastiger dan verwacht (al waren we al redelijk op weg) en ik heb dus wél hulp ingeschakeld voordat het misging. Toevallig heb ik een buurvrouw met veel kennis ;)

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 15:15

Als je de commentaren op dat filmpje gelezen had had je dit gezien: can tell you now there was nufin rong with the training because my cousin trained it and that was my brother on the horse john kington! the reason why he dun that was because he had a brain tumor and had to be put down 3 days later!

Heeft dus totaal niets met training of les nemen te maken.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 15:17

kimmie1 schreef:
Als je de commentaren op dat filmpje gelezen had had je dit gezien: can tell you now there was nufin rong with the training because my cousin trained it and that was my brother on the horse john kington! the reason why he dun that was because he had a brain tumor and had to be put down 3 days later!

ik heb het filmpje nog nooit met geluid gezien, maar dit zijn dus situaties waar niemand iets aan kan doen.
dan kan je elke dag les nemen, maar dan nog is dit niet te voorkomen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 15:32

kimmie1 schreef:

Nogmaals, hoe het zo gekomen is en waarom het zo gekomen is, is van geen belang. De realiteit is dat het paard zich achterover laat klappen en bijna op de jockey was beland. Dan maakt het niet uit of het een tumor is in dat hoofd of een bijzonder sterk character (en jawel, daar heb ik er ook een paar van gezien), effect blijft hetzelfde.