Hoe vaak rijden jullie je 3 jarige paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:06

Mijn 3-jarige rijd ik niet. Vind ik gewoon iets te vroeg. Mijn merrie is sinds einde juni 4 en volgende maand wil ik er de eerste keer op. We zijn al wel al langere tijd bezig met longeerwerk en mennen.

SabinaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:08

ik snap wel wat je bedoeld
kreeg ook eerst mijn paard langs de rechterkant niet mooi in de hoeken
nu wel, van hand veranderen ging zig zag nu niet meer, galop gaat al met een klein hulpje
opstappen blijft ze mooi stilstaan
hier ben ik idd ook al heel bij mee :D

hier op jumping was een paard van 4 die liep al 1.00 meter mee |( dit vond ik wel heel erg vroeg
Laatst bijgewerkt door SabinaS op 22-08-11 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:09

@marillion : tuurlijk dat is het leukste, nu zijn de verschillen/sprongen vooruit per keer nog zo groot, geweldig als iets dan ineens lukt wat daarvoor absoluut nog niet kon, eerste keer, je geeft been gebeurd niets, nog eens paard schiet naar voren en schrikt zelf dat ie vooruitgaat hahaha, keer erop gaat dit al een stuk minder in schokken enz hardstikke leuk :D

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:17

Denk dat het heel erg verschilt. De meeste " bokkers " rijden niet meer dam 3x per week. (Ik ook niet met mijn 3 jarige) maar als je dan is op zo"n manege rond kijkt en de "theorieen" hoort. Man man man. Bij mij loopt er 1 paardje is met 2,5 ingereden. Na 4 maanden kwam die bij de huidige eigenaresse. Die rijd 3x per week zeker een half uur. En daarna nog 2x per week longeren met bijzet. Beestje heeft afgelopen zomer geen weide gezien... Dat vind ik echt te ver gaan.
Een vriendin van mij zei : als se 3,5 jaar zijn 3x per week rijden (max 45 min) als ze 4 jaar zijn 4x per week rijden. 5jaar 5x per week etc..dat schema houd ik ook aan.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:18

@Marillion:
Ik ken dat gevoel wel en nu is dit niet de eerste die ik zelf beleer maar het blijft toch altijd weer super als je die vooruitgang ziet en voelt.
Afgelopen week had ik zo iets... Aangaloperen was tot die tijd altijd nog wat onbesuisd en ineens snapt hij het en ik ga zitten leg mijn been aan en hij gallopeert super netjes aan en blijft ook netjes onder me nou dat vind ik dan echt helemaal fantastisch *\o/*
Die van mij heeft vanaf dag 1 geen pas verkeerd gezet en hij doet het gewoon allemaal voor me en ik heb ook echt het idee dat hij het allemaal leuk vind.
Het bos in zonder problemen, een rondje over de weg stappen vind hij geweldig en hij is voor de duvel niet bang.
We hebben zelfs al een beetje schriktraining gedaan haha.
Stappen over een blauw zeiltje, hij ging staan snuffelen pakt het zeil vast en gooit het zo aan de kant en dan kijkt hij je ook echt aan met een blik die zegt: waarom doen jullie nou zo moeilijk? Gooi dat ding aan de kant en dan kun je daarna gewoon doorlopen }:0 .
Uiteindelijk hebben we hem wel duidelijk kunnen maken dat hij eroverheen moest lopen en nadat zijn buurvrouw van 4 maanden oud eroverheen ging kon hij natuurlijk niet achterblijven maar het is gewoon echt een grote clown :+

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:19

@sabinaS: dat is de hoogte dat ze "moeten" springen op de cyclussen van de 4jarigen ;-)

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:19

Heb ook zo'n peuber van 4. Ze is nog echt een baby om te zien en in haar gedrag. Ga binnenkort wel beginnen. Eerst even zo vaak mogelijk. Tot dat ze alles goed snapt. Daarna een keer of 3 in de week. Van de winter rustig aan en daan in het voorjaar wat meer wedstrijd gericht. Mijn doel is om volgend zomerseizoen wat wedstrijden te gaan rijden.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:21

Ik heb dan een 4 jarig paard, maar toen ze 3 was, reed ik ongeveer 1x per week of 1x per 2 weken. Toen ze net 4 was heb ik dr 2 weken mee genomen om dr ergens door te rijden ( wij zijn niet in het bezit van een bak dus doe alles op het land of buiten ). Nu kunnen we zelfstandig rijden en op buitenrit. Ik rijd haa gemiddeld 2 á 3 keer per week nu. Dat vind ik voldoende omdat ik haar ook de rust nog gun en omdat we het leuk voor beiden willen houden.

Moet er wel bij zeggen dat ik niet hoef te trainen voor wedstrijden e.d.

seline1981

Re: Hoe vaak rijden jullie je 3 jarige paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 11:27

Echt super leuk om te lezen hoe iedereen zijn eigen manier en theorie heeft! Dat WAUW gevoel, herken ik heel erg. Ik heb mijn merrie nu anderhalf jaar en heb haar zien groeien en ontwikkelen. Dat ik er nu opzit geeft wel zo'n grote kick! Eergisteren heb ik een volte bij E en B gereden en die was al volgens het boekje, daar kan ik nog dagen van genieten.
Ik ben nog steeds van mening dat je met gezond verstand en heel veel vertrouwen het verst komt. Enne een jong paard is stiekem toch wel weer heel erg leuk!

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:29

ik laat mijn 3.5jarig zoiezo nog een half jaar op de wei staan en dan zien we wel verder.
nu eerst longeren aanleren enzo, beetje oefenen mee lopen en wat freestyling, borstelen, enzo

holiday94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:36

ik longeer een 3-jarige vooral, en dan zo'n 3 keer in de week. en 1 keer rijden

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:42

Ben van plan mijn 3jarige 3 a 4 x in de week te rijden/longeren. Echter ben ik niet echt van lang rijden.
Als het fijn gaat vind ik het ook best na 10min of een kwartier.
Heb hem nu nog amper een weekje, dus hij heeft afgelopen dagen wel even 5 dagen (10 a 15min per keer) gelopen om puur aan mij te wennen en ik aan hem. Vandaag heeft hij vrij.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 16:35

Mijn nu 4-jarige zijn we nu zadelmak aan het maken. Er is wel op gereden toen ze 3 was, maar daar was ze nog helemaal niet aan toe, met alle gevolgen van dien. Toen ik haar kocht als 3,5 jarige is ze eerst maar eens gewoon in de groep gezet om tot rust te komen en volwassener te worden, was nog veel te veel een puppy. We hebben nu net een keer erop gezeten (niet rijden, gewoon de acceptatie van een ruiter) en ik heb absoluut geen haast om daar snel op door te pakken. We blijven vooral op de grond bezig met dubbele longe, eens in het bos wandelen, dat soort getut.
Ze is een laatbloeier en is nu pas een beetje toe aan acceptatie van een ruiter. Maar goed, ik vind sowieso dat een 3-jarige nog niet gereden hoeft te worden, daar zijn ze fysiek nog niet sterk genoeg voor, ze zitten dan nog teveel in de groei om ook nog de belasting van een ruiter erbij te krijgen. Mijn merrie is daar ook weer een heel duidelijk voorbeeld van.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 16:37

Niet, hij is nu 4.5, en rijd er nog steeds niet op...

Beetje longeren en sterk maken, en hem de kans geven uit te groeien vind ik wat belangrijker.

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 16:51

Ik ben vlak voor dat mijn paard 3 jaar werd,begonnen met longeren.Eerst even wat hulp gehad,want ze wilde maar een kant op.De andere kant wilde ze niet op;ze draaide om en liep "haar" kant op.uiteindelijk liep ze goed.toen was ze 4 weken 3 en zijn we begonnen met 1 keer per week een kwartiertje rijden en 2 keer per week longeren.dat ging best wel goed en ze vindt t erg leuk.Tot we merkten dat ze wat snel moe was.dus hebben we wat vaker rustig aan gedaan en gewoon buiten aan de hand gelopen.
We dachten dat ze vanwege de leeftijd en het moeten wennen aan het trainen zo moe was,maar later bleek de werkelijke reden.
De stalhouder had al het vermoeden,maar slechts 3 weken voor de bevalling kreeg ik de bevestiging dat ruana drachtig was.We zijn dan ook meteen gestopt met rijden ,en zijn enkel aan de hand gaan wandelen.Ik wilde haar niet meer belasten.daar heb ik geen moment spijt van gehad!
Ik hoop in oktober,dan is haar veulen ruim 3 maanden,weer aan de hand te kunnen gaan stappen,maar dat ligt eraan.Ze is enorm ingevallen(lees ,behoorlijk mager)en heeft op de achterhand bijna geen spieren meer over.de bevalling as uitermate zwaar,en twee weken na bevalling is ze ingestort.
Ik hoop begin volgend jaar weer te beginnen met het echte rijden.(1 a 2 keer per week,ligt aan haar conditie)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 17:23

De mijne is nu bijna 4,5. Ze is met 4 jaar ingereden, zo'n 3 maanden door gereden en nu even niets meer staat nu alweer een aantal maanden stil. Daarvoor was het 2 á 3 keer in de week zo'n 15/25 minuten. Vond die van mij als 3 jarige nog echt te puppy achtig. Ze is nu een heel stuk steviger.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 17:28

Mijn vierjarige is nu een half jaar onder het zadel. Toen hij nog drie was, drie keer in de week, nu hij vier is, vier keer in de week. Longeren heb ik wat afgebouwd inmiddels, we rijden veel in het bos dit seizoen. Ik houd niet zo van die eenzijdige belasting van het longeren. Als ik longeer komt dat vaak in de plaats voor het rijden.

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 18:07

De mijne is vorig jaar bij de fokker ook zadelmak gemaakt. Toen ik haar kocht in november heeft ze tot februari vakantie gehad. Ze heeft hele dagen op het land gestaan (mits het weer het toe liet). Voor haar was het naar mijn idee ook allemaal te snel gegaan. Ze was ook nog een echte puppy.

In februari dit jaar ben ik met haar begonnen aan de dubbele longe zo'n 1 a 2 keer per week. Eind mei ben ik er voor het eerst weer op gegaan en rijdt nu 1 of 2 keer per week. Longeren alleen aan de dubbele longe dat ook 1 a 2 keer per week. Afgelopen weekend heb ik voor het eerst 15 minuutjes gedraafd onder het zadel. Galop nog niet.

Het wauw gevoel ken ik ook, zo leuk!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 18:21

Mijn hengst is in mei 3 jaar geworden en daar heb ik nu in totaal 5 keer opgezeten. Hij is nogal actief en driftig (enorm werklustig) op zijn tijd, dus hij gaat altijd eerst lekker aan de longe.
Nu heeft hij al weer een tijdje vrij gehad en van de week pak ik hem weer rustig op. Alles op het gemak. Van de winter zal het sowieso weinig rijden worden, ben niet zo'n slechtweer ruiter :o Maar hij staat 24/7 buiten met inloopbox, dus kan zich wel bewegen.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 18:32

Mijn drie-jarige doet dit jaar nog helemaal niks anders dan op de wei staan. Volgend jaar zien we wel weer.

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 18:38

Toen mijn paardje nog 3 was, heb ik niet gereden.
De eerste keer erop was zonder zadel en gewoon een beetje stappen, toen hij 4 jaar en 2 maanden was.
Daarna 1 keer in de week erop en we hebben alleen gestapt tot nu toe, om eerst lekker balans te vinden en de hulp naar een overgang netjes te pakken te krijgen.
Lekker rustig aan dus, het is een jong ding, jong in zijn bouw en jong in zijn koppie.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 18:40

Met rustig aan bereik je het meest. Mijn 4 jarige gaat binnenkort het L1 in.
Wijken doet hij al zonder problemen!!! Jippie!!!

Gert ik ben je nog steeds ongelooflijk dankbaar!!!

Sannesugar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 18:46

Mijn merrie is net 4, ik rijd haar 6 keer in de week. :)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 18:48

Sannesugar schreef:
Mijn merrie is net 4, ik rijd haar 6 keer in de week. :)

Dat kan die van mij niet aan. Ik merk echt dat 2 dagen goed gaat, maar dat hij dan de 3e dag heel sloom is.
Ik doe dus 2 dagen achter elkaar, om het voor hem leuk te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 19:04

Toen mijn paard nog 3 was, reed ik nog helemaal niet met haar. Op 3-jarige leeftijd vind ik ze daar nog veel te jong voor. Op 4-jarige leeftijd heb ik haar heel basic ingereden en nu ze 5 is, pakken we het verder op. Longeren doe ik niet aan.