Talent? Nee, het draait allemaal om geld...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 23:03

Hoge ogen gooien in de (basis)paardensport is voor mij altijd een combinatie geweest van geld en inzet...

Mijn pa kreeg ik echt niet ieder weekend mee op pad, en los van dat...Het zou me nu ook te duur zijn om ieder weekend te starten (kan nog niet starten hoor)

Maar of je nou op een knol van 20.000 komt aanzetten of 1 van 1.000, ik ga nog wel uit van eerlijke jurering en die kijkt als het goed is niet naar de veewagen en het harnachement (los van of het passend is)

Wil je verder dan de reguliere basiswedstrijden, dan kost dat meer geld, meer tijd en meer inzet....Maar is dat niet met alle sporten zo?

Mijn vriend heeft lang op hoog niveau gebowld (wereldkampioen teamverband in 1995) maar om dat niveau weer te behalen moet hij consessies doen (en sponsors hebben) da's toch hetzelfde in de paardensport?

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 23:06

Ayasha schreef:
Ik weet over welke regionale Webster het heeft en hoewel het me verbaast dat jij dit topic opent, kan ik haar wel gelijk geven. Er lopen daar paarden rond waarvan ik eerlijk gezegd betwijfel dat ze op regionale thuis horen en de pony's moeten niet onder doen. Het wordt meer en meer elite en het is flink weren om daar leuke procenten tussen te rijden. Aan de ene kant moeilijk, andere kant houdt het wel je niveau op pijl. Als ik soms zie wat op andere plaatsen 1e rijdt.. :+ (Dan denk ik wel eens, ik pak mijne mee naar daar) maar het houdt je wel scherp toch.

Nationaal en hoger is nagenoeg onbetaalbaar zonder een sponsor maar dat is al lang zo. :) Daar lopen ook wat fortuintjes rond... Is interprovinciale zo duur geworden?

Ik weet niet in welke regionale Webster rijd,maar ik rijd zelf ook in belgie en in mijn regionale merk ik ook wel wat zij beschrijft.
Spijtig voor de 'gewone' ruiters zoals ik en nog een heleboel anderen,die het meoeten doen met een 'gewoon' paard,een lesje per week van een wat minder bekende(maar in mijn ogen zeker geen slechtere)lesgever,een simpele trailer of vrachtwagen en geen leger aan grooms om je te dienen :D :o (sorry,...helpen).
Langs de anderte kant:kan je die mensen iets verwijten?Als ik zelf het geld en de mogelijkheid zou hebben zou ik het waarschijnlijk ook zo doen.We willen allemaal resultaat zien en we zullen er allemaal hard voor moeten werken,en sommigen hebben de middelen om dit iets makkelijker te maken,fijn voor hen.

Ik ben dit jaar voor het eerst in de E(B) proeven gestart,en eigelijk gaat het best goed,met mijn 'gewone' paard.Winnen kan ik niet,maar ik rijd regelmatig een klassement en mooie procenten.
Waarschijnlijk zal ik wel enkele jaren langer moeten rijden om op deftig niveau te geraken(M=Z in nederland is mijn streefdoel en verder zien we wel wat mogelijk is),maar als ik er geraak is het wel mijn 'eigen' verdienste,en niet die van de trainer die 4 keer in de week het paard bijschoold .

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 23:09

Xjosee schreef:
@ayasha: Ik bedoelde het niet aanvallend, ik probeer alleen duidelijk te maken (aan iedereen) dat ik persoonlijk vind dat het ergens door moet komen dat er toppers zijn en dat er mensen op het regionale niveau blijven hangen. Want hoe zou je anders verschil moeten maken? Stel iedereen heeft het geweldige paard en alles er op en er aan, dan zou het toch veel te "druk" worden in de hoge sport, dan zou dat toch ook de basissport worden?

NEe want als iedereen met soortgelijke paarden reed zou het dus wel aan komen op talent. ;) 2 paarden met talenten die overeenkomen dan wint degene die het best gereden wordt. Maar neem je een haflinger en een getalenteerde KWPN'er, dan zal die KWPN'er sneller de punten pakken omdat hij geschikter is voor de sport. Snap je? :)

feelsoproud: De laatste keer dat ik haar tegen kwam op de kempische maar heb dit jaar niet gestart dus kan zijn dat ze veranderd is. Al heb ik bij de VOR ook al goudmijntjes zien lopen. Tis niet van niks dat interprovinciale meestal een strijd tussen KR en VOR is.

Ik maak me niet druk er in iig, ik rijd leuke procenten en vorig jaar kon mijn HTK merrie toch een aantal dure jongens naar achteren in het klassement verwijzen. Da's voor mij ook een overwinning dan. :D -wat niet wil zeggen dat ik het hen niet gun-
Waar ik niet tegen kan is dat die ruiters, als ze niet winnen, het paard de schuld geven.... Moet dan altijd de neiging onderdrukken om te zeggen "het paard kan het wel, nu jij nog"
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 20-08-11 23:10, in het totaal 2 keer bewerkt

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 23:10

Meisjes in dure kleren en op dure paarden kan ik me niet zo druk om maken. Waar ik me tegenwoordig wel heel erg aan stoor is de mentaliteit van die meisjes. Het is niet meer voor het plezier. Paard moet presteren en anders krijgt hij met de zweep en de sporen te maken. Als ik bij een wedstrijd ga kijken zie ik allemaal kwade of huilende kinderen op hun pony zitten, vaak nog met een kwade pa of ma ernaast. Dat vind ik wel ontzettend jammer.. Paardrijden hoort plezier en ontspanning te zijn..

webster543

Re: Talent? Nee, het draait allemaal om geld...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 06:45

Ik heb hier nu al interessante opmerkingen gelezen...

Ik ben ervan overtuigd dat talent gewoon niet genoeg is. Ik heb zelf hard moeten vechten om te bewijzen dat ik kan paardrijden. dan heb je eens de kans om een goed paard te rijden, wordt hij verkocht. Wat het goed recht is van de eigenaar!

Heb je zelf puur toevallig een goeie staan en komen ze er een hoop geld voor bieden, dan moet je eerlijk zijn. Ik zou geen paard van bvb 50.000€ op stal kunnen laten staan. Nog te zwijgen van te verzekeren...

Jiill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 06:52

talent is imo zeker alleen niet genoeg :n

Mijn moeder zegt altijd -:) ook al kan je nog zo goed tennissen, met een kapot racket ga je wimbledon toch echt niet winnen.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 07:22

Naast talent is doorzettingsvermogen ook heel belangrijk om iets te bereiken in de sport en natuurlijk een goed paard. Als je veel geld hebt is het makkelijker om een goed paard te kopen. Maar als een goed paard niet goed gereden wordt, loopt dast paard binnen een paar weken een stuk minder goed.
Bovendien is van het hebben van veel geld nog niemand beter gaan rijden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 10:33

Tja, als ik het geld had om een mooie luxe-vrachtwagen te kopen met alles erop en eraan, dan zou ik ook niet op tweedehands.be naar trailertjes aan het zoeken zijn.
Als ik het geld had om een kwaliteitsvol en duur Prestige springzadel te kopen, dan zou ik echt niet zitten twijfelen of ik nou Wintec of toch maar Rossner moet nemen.
Als ik het geld had om die fantastisch springende Chellano Z merrie te kopen, dan zou ik echt niet naar het dravertje van de buurman gaan kijken.
En zo kan ik nog wel even doorgaan, maar ik denk dat het punt wel duidelijk is. ;)

Wat ook eens heel leerrijk kan zijn is de andere kant van al die luxe te bekijken (het dagelijkse leven, het doordeweekse leven). Ik heb het voorrecht gehad die andere kant te mogen bekijken en ik heb mijn mening mogen bijstellen. Het is niet allemaal rozegeur en maneschijn.
Laat je niet verblinden door al de blingbling! ;)

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 10:54

Herkenbaar verhaal. Maar dat is toch al van alle tijden, 'vroeger' was dat heus niet anders.

Om eerlijk te zijn is het nu een stuk beter geworden. Tot een jaar of 25-30 terug konden die gevallen met kruiwagens met geld nog doordringen tot de top. Tegenwoordig heb je toch echt wel talent nodig om aan de top te komen.

Bij de pony's YR en junioren zie je nog veel combi's die hun plek naar de overwinning gekocht hebben. Gelukkig zie je die nooit meer terug bij de senioren. Ik kan zo een hele lijst met combi's opsommen die nergens meer bleven toen ze de overstap naar de senioren moesten maken, en die zijn ook nog wel hier op Bokt te vinden. Het grappige is dat zulke types uiteindelijk vaak helemaal met rijden stoppen en een andere hobby gaan zoeken.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 11:38

Jiill_ schreef:

Mijn moeder zegt altijd -:) ook al kan je nog zo goed tennissen, met een kapot racket ga je wimbledon toch echt niet winnen.

:') Dat klopt ook wel !

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 11:47

Jiill_ schreef:

Haha, ik zat heel hard na te denken over hoe ik kan omschrijven wat ik wilde zeggen, maar this pretty much covers it! Voor de top heb je een bepaalde kwaliteit nodig, en die kwaliteit kost geld. Echter heb je geen talent, dan kom je nooit op het punt waarop je paard tekort komt in kwaliteit.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 15:06

Wat is er mis met het scheppen van de juiste omstandigheden om topprestaties te leveren als dat binnen je bereik ligt?
Degenen die daar tegenaanschoppen zijn mensen die qua instelling zelf al zoveel tekort schieten dat ze nooit topniveau zullen bereiken. Om topniveau te kunnen bereiken heb je o.a. de karaktereigenschap nodig om steeds verder te willen perfectioneren namelijk :j .

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 18:04

Nu, ik moet zeggen, de dag dat ik ooit hogere proeven ga rijden (droomdroom), kan ik wel zeggen dat IK het zelf bereikt heb! Er heeft geen trainer mijn paard weken aan een stuk gereden en ik enkel op wedstrijd. Elke punt heb ik zelf voor moeten zweten en zwoegen.

Om over tennis verder te gaan. Ik ken een situatie waarbij de ouders hun woning hebben verkocht en in een mobielhome wonen om dochterlief haar tennisdroom waar te maken.
Ik twijfel er niet aan dat zoiets ook in de paardenwereld gebeurt!

malissapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 18:10

achjaa,
zo moet ik latijd tegen de zelde mensen in het L D springen die met een vrachtwagen vol pony's komen die allang Z zijn geweest en die worden dan allemaal eerste en als ze een balk hebben worden die ouders toch boos! echt niet meer normaal!
maarja, ik kan het ook met me gewone welsh cobje!!!!
gewoon negeren

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 18:24

Hmmm, ik denk dat het probleem in België vooral is, dat jullie klasse wordt bepaald door plaatsing, dus dat jullie pas naar een hogere klasse komen als jullie hoog eindigen, dus 1ste, 2e of 3e worden etc. (of heb ik het mis? )
Tsja, als er dan een stuk of 5 leuke dure pony's meelopen, dan kan je het al snel vergeten..
Ik denk wel, hoe verder je komt in de sport, hoe meer talent je nodig hebt, en dan komen die mensen zichzelf wel weer tegen. Een meisje van mijn club kocht ook een Z pony, die vrij makkelijk te rijden was (daarmee zegi k overigens niet dat alle Z pony's makkelijk te rijden zijn ;) ) en die stroomde de eerste klasses ook gemakkelijk door. Steeds eerste prijzen, terwijl t kind niet heel fantastisch kon rijden. Na een jaar ofzo reedt ze een paar klasses hoger, en haalde nauwelijks winstpunten meer. Pas nu ze beter begint te rijden, krijgt ze ook weer winstpunten en prijzen. Dus wat dat betreft denk ik dat je sowieso talent nodig hebt om ver te komen, en is geld dus niet alleen genoeg.
Maar geld speelt wel degelijk een grote rol, wil jij op wedstrijden een leuke Z proef rijden, heb je wel een paard nodig wat makkelijk is in de buiging, sterke achterhand is en goed te verzamelen. En ja, dan heb je wel een paard nodig met een beetje talent, zeker als je in de prijzen wilt rijden. En juist die paarden zijn duur.

Dus ik denk dat je tot op een zekere hoogte wel leuk mee kan rijden als je talent hebt maar geen geld,
maar hoe verder je komt, geld toch belangrijker wordt voor het investeren in een goed paard / wedstrijdkosten etc. En zeker in België, waar ze toch een ander soort promotie/winstpuntenregeling hebben dan in Nederland..

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 18:35

@ wake up : in belgië krijg je winstpunten naar gelang je percentage. Vanaf 58% krijg je 1p boven de 70% krijg je 5punten. Wanneer je minstens 15p hebt mag je over, bij 30p moet je het volgend jaar over gaan.

Het is zoals je zegt! Maar buiten mss papa/mama of rijk aangetrouwd, een gewoon hard werkende mens kan dan dus niet meer volgen!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 18:37

Hangt er van af of je LRV of VLP rijdt webster. LRV moet je geloof ik over na 3x 1e rijden.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 18:44

LRV systeem ken ik eerlijk gezegd niet...

Sanne009

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 18:49

Ik denk dat het vooral om talent gaat. Talent bij het paard, maar vooral bij de ruiter. Met geld kan je daar heel veel investeren. Als je genoeg geld heb kan je een paard met talent/aanleg voor de sport kopen en met geld kan je bijvoorbeeld lessen en wedstrijden betalen. Hiermee kan je ervaringen opdoen als ruiter om verder te komen. In mijn ogen gaat het dus om talent en geluk dat je of in een rijke familie wordt geboren of een unieke kans krijgt of de mogelijkheid hebt om hogerop te komen.

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 19:01

Ik vind dat er heel kort door de bocht 2 dingen nodig zijn om 'de top' te kunnen bereiken. Dat zijn talent en de middelen om dat talent te kunnen bereiken (meestal zijn de middelen geld, om een paard te kunnen kopen die het aan kan om in de top te lopen en om goede lessen te kunnen betalen). Want iedereen heeft les/training nodig om aan de top te komen. Een duur zadel of andere duren spullen zijn niet nodig. Het gaat om hoe het paard loopt en niet om hoe veel het zadel heeft gekost... Het is echter wel zo dat (naar mijn mening) het er niet professioneel uitziet als je bij de GP aankomt met je afgeragde tenue en uitrusting van het paard.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 19:08

De vrouw welke dit weekeinde twee keer goud heeft gewonnen individueel heeft het ook zonder geld moeten doen. Zij heeft het doorzettingsvermogen gehad om Parcival te blijven rijden ondanks dat hij heel naar deed vroeger. Zij heeft het paard zelf gekocht en ging met haar trailertje tussen de vrachtwagens van de concurenten staan.

Nu heeft ze sinds een paar jaar sponsors omdat het financieel niet vol te houden is om op dat niveau te presteren, want het kost bakken met geld. Ze heeft dit weekeinde 25.000 euro gewonnen, en daarvan houd ze misschien 5000 euro over. Maar daar heeft ze wel twee keer goud voor moeten rijden.

Het is altijd zo makkelijk om naar andere te wijzen als het je zelf niet lukt. Meest voor de hand liggende is dat jouw ponie niet zo duur was als de ponie van de concurent, of zo goed is als de concurrent. Maar weet je op B, L, M niveau kan zelfs het schillenpaard van de plaatselijke aardappelboer mee MITS ok gereden. Kijk naar je eigen rijden en ga dan eens denken waar het hem nou in zit dat JIJ niet mee kan komen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 19:23

Allemaal best tjoppie maar diezelfde vrouw had ook geluk dat er zo'n potentieel in dat moeilijke dier zat. Je zegt het zelf: Zonder sponsors zou het niet te doen zijn. Adelinde heeft thans talent zat, maar kennelijk is dat dan toch idd niet genoeg gezien ze sponsors nodig heeft?

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 19:37

op dit niveau is dat niet te doen. Maar gewoon in de basis is het prima te doen zonder sponsor als je het talent hebt. En als je het talent hebt, dan komen ook de juiste paarden wel op je pad.

tinkert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 19:37

Ook in Nederland is dit heel herkenbaar! Maak dit van nabij mee. Volwassenen die de paarden trainen c.q. dagelijks rijden voor de kinderen om zo toch vooral maar hoge punten te scoren. Nee deze kinderen bereiken hun prestaties niet zelfstandig en dat vind ik zo jammer. Een keer een tegenslag en ze zijn ontroostbaar.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 19:39

Talent? Nee, het draait allemaal om geld...

Dit was de vraag, dus wel eerst talent en een giga doorzettingsvermogen en ben je echt goed dan komen de sponsoren en verdiensten( rijden van talentvolle paarden van anderen en daarvoor betaald krijgen) ook.