Waarom moet alles zo snel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 16:45

Amadeo schreef:
En dat weet je zeker? Sporen die aanraken? In beweging terwijl je spoor onderaan je been zit, verstopt achter een schoen/laars hiel?
Die fijne hulp kun je toch ook geven zonder überhaupt een spoor te gebruiken?

Ja dat weet ik zeker want de rest van de tijd hangt mijn been naar beneden zonder dat ik mijn paard met de sporen raak. Ik ben heel bewust bezig met houding en zit. Natuurlijk altijd al, maar zeer bewust inmiddels 3 jaar.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 16:46

Joolien, ik begrijp je verhaal niet. Iedereen is toch zelf verantwoordelijk voor het opleiden van zijn paard. Mijn ervaring is juist dat de amateurs [en die hebben het grootste aandeel in de sport] alles heel rustig aan doen met hun paard en dat die er wel een jaar of 10 over doen om van B naar Z te rijden [als ze de klasse Z al halen]. Dat is toch niet overdreven?
HP heeft zich er al over uitgelaten dat hij de eisen op een PAVO cup soms veel te hoog vindt. Daarom bekijkt hij per paard of dat paard uitgebracht gaat worden op een PAVO cup. Paarden die de druk van een dergelijke wedstrijd emotioneel en/of fysiek niet aankunnen worden thuis gelaten. Ik weet dat er heel veel prof. ruiters zijn die er zo over denken.

Mijn vraag aan jou: op wie doel je eigenlijk? Of spreek je voor jezelf, heb jij in het verleden paarden overvraagd gezien hun leeftijd en ervaring? Misschien is dat de reden geweest dat zo veel van de door jou gereden paarden uiteindelijk door jou opgegeven moesten worden?

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 16:47

Tendance schreef:
salome_maybe schreef:
_/-\o_ Ik heb mijn ogen ook geopend maar sloot ze al gauw... Wat ik allemaal zie vind ik Schaamwekkend tegen over de paarden. Ik rijd nu nog maar nouwelijks omdat ik naar mijn mening nog niet goed genoeg ben voor mijn merrie. Volgende week begin ik helemaal op niew met lessen, maar nu op de 'natuurlijke' manier. Ik walgde soms gewoon van mezelf na het rijden, wanneer het even niet goed ging en ik het probeerde op te lossen met harde hand. Bah ik kon dan zo boos op mezelf worden om hoe ik mij gedroeg tegen mijn merrie!
Ik ga nu helemaal opnieuw beginnen, en als het even niet gaat, dan maar even niet ;) ik hoop nu echt een goede band te krijgen. Ik heb 3 jaar rond gereden op een merrie die ik eigenlijk helemaal niet kende!

Op wedstrijden durf ik al helemaal niet meer te komen, daar kan ik echt niet tegen. Ook hoe jonge ruiters worden aangemoedigd en opgefokt om zo snel mogelijk in het Z te komen, ik zie rustige en geduldige ruiters verandere in strenge en bijna gemene ruiters... Sinds dit jaar ben ik gestopt daarbij te horen... Gelukkig maar.

En ik vind het dus zo jammer, dat zo veel mensen iedereen over 1 kam scheren terwijl er zo veel mensen zijn, die wel de rust en het beleid hebben.
Plus, waarom is het altijd zo belangrijk wat een ander doet? Ik ben blij, dat ik alleen met mijn eigen handelen en dat van de mensen die mijn hulp vragen bezig ben! Ik heb helemaal geen tijd om continu maar te kijken wat een ander fout doet.
Naar mijn eigen fouten of goede dingen kijken en hiermee bezig gaan of onderhouden kost zo veel tijd, als ik het goed wil doen, waarom me dan met een ander bemoeien?
Mijn sporen vinden sommigen maar onzin, maar ga ik dat veranderen? Nee, dus waarom zou je je daar dan druk over blijven maken?

Salome, dit is geen verwijt naar Jou hoor, maar sloot wel mooi aan op jouw post.

Ik zie gewoon verwarde paarden en pony's die zodra ze proberen duidelijk te maken dat ze er geen reet van snappen de kop word ingedrukt. Ik zeg niet dat alle (wedstrijd)ruiters zo zijn, al is naar mijn mening de wedstijd sport niet echt iets waar 'het paard' voor bedoeld is.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 16:47

Die paarden die zo snel op hoog niveau lopen worden over het algemeen ook door goede getalenteerde ruiters gereden. Hierdoor zijn er heel veel fouten die "overgeslagen" worden.

Ik vindt ook dat het af en toe snel gaat MAAR vindt de hoeveelheid qua wedstrijden bijvoorbeeld veel belangrijker. Ik denk dat het voor een zeer jong paard niet goed is week in, week uit op wedstrijd te gaan. (dat gebeurt nog meer bij particulieren die hun winstpuntjes bij elkaar sprokkelen) Van mij mag een 3 jarige best op wedstrijd en een 4 jarig springpaard kan best een 1.20 parcours springen op een finale aan het einde van het seizoen. Maar ik denk dat een max. aantal concoursen die leeftijdgebonden zijn voor de paarden veel goed zou doen. bv 10 wedstrijden voor 3 jarige, 15 voor een 4 jarige.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 16:50

Amadeo schreef:
En dat weet je zeker? Sporen die aanraken? In beweging terwijl je spoor onderaan je been zit, verstopt achter een schoen/laars hiel?
Die fijne hulp kun je toch ook geven zonder überhaupt een spoor te gebruiken?

Plus, dat ik mij behalve wat ik hierboven geschreven heb, mij niet wat betreft mijn gebruik van sporen ga verantwoorden. Ik gebruik ze en blijf ze gebruiken, dus het is verder niet zinvol om er verder een discussie aan toe te voegen. Als jij ze niet wilt gebruiken dan heb ik daar niets mee te maken en zo is het andersom net zo.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 16:50

Zeker mee eens Muc, en de training die er daarbij komt kijken natuurlijk!
Ik denk dat joolien meer doelt op de problemen die er uit voort kunnen komen, waarbij paarden duidelijk hun grenzen aan proberen te geven en de ruiter (die Joolien bedoelt) daarbij de plank finaal mis slaat? of heb ik dat verkeerd gezien? :)

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 16:51

En ook vind ik sommige instructeurs betreurend...
Ik werd zowat als malloot bestempeld omdat ik geen wedstrijden wilde rijden terwijl in hun ogen mijn merrie daar heel erg geschikt voor was... Ook al ik dingen op een rustige manier wilde oplossen, kreeg ik naar me toe geroepen dat ik dr eens harder aan moest pakken en strenger moest zijn.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 16:53

In het wilde westen worden paarden als ze 3 zijn uit de kudde getrokken en gebroken omdat dit lekker snel en makkelijk is, maar als je ziet hoe dat gaat schrik je je ook kapot. Wat nou horse wisperer? Gewoon keihard is het.

dat snap ik eigenlijk niet. Kan je me daar meer uitleg over geven?
Worden ze gewoon doormidden gebroken?

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 16:53

@tendance: je hoeft je ook niet te verantwoorden. Mijn insteek is slechts dat ik graag wil dat ruiters en amazones goed nadenken waarom ze bepaalde keuzes maken. Ik merk dat dit vaak niet gebeurt. En dan kan ik soms wat provoceren. Merk dat ik dat bij jou ook gedaan heb....

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 16:54

Sjors493 schreef:
In het wilde westen worden paarden als ze 3 zijn uit de kudde getrokken en gebroken omdat dit lekker snel en makkelijk is, maar als je ziet hoe dat gaat schrik je je ook kapot. Wat nou horse wisperer? Gewoon keihard is het.

HAHAHAHAHA, LOL! Doormidden gebroken! Ik kom niet meer bij! HAHAHAHA!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 16:54

muc schreef:
Maar ik denk dat een max. aantal concoursen die leeftijdgebonden zijn voor de paarden veel goed zou doen. bv 10 wedstrijden voor 3 jarige, 15 voor een 4 jarige.

Springen met een driejarige mag nog niet, dressuur pas vanaf 1 oktober (dus moet je bijna idere week starten om de 10 te halen in dat jaar...). Limiet voor 4 jarigen lijkt me inderdaad niet verkeerd...

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 16:55

@ salome maybe: ik doe op een wedstrijd hetzelfde als wat ik thuis ook wel met mijn paarden doe, maar dan op ander terrein. Ik ken nagenoeg geen spanning of zelfs helemaal geen spanning, dus ik snap niet waarom wedstrijden dan een probleem zijn en überhaupt rijden niet.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 16:56

Oei, volgens mij was je vraag geen grap, Sjors493.... Sorry, dat dacht ik.... Gebroken wil zeggen dat de wil van het paard gebroken wordt, dat het paard onder dwang en vaak (grof) geweld zadelmak en ingereden worden. En daar hebben ze de rest van hun leven een trauma van, wat vaak weer tot problemen leidt/ lijdt....

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 16:57

Lovely schreef:
Jasmijn78, ik snap je vragen aan TS wel, maar in algemeenheid ben ik wel met TS eens dat er in de opleiding van paarden maar wat al te vaak stappen worden overgeslagen. Het lijkt nu vaker dan vroeger voor te komen dat paarden op hoog niveau niet voor elkaar zijn en ruiters op rug eigenlijk niet echt kaas gegeten hebben van africhten.

Ik vraag mij af in hoeverre je daar een objectief beeld van kunt vormen. Er zijn meer dan 150.000 wedstrijdruiters op alle niveau's. Ken jij hun situatie allemaal persoonlijk? Natuurlijk zitten er slechte tussen. Maar of dat verhoudingsgewijs meer dan vroeger is betwijfel ik. het niveau ligt wel een stuk hoger dat 50 jaar geleden. Met het toenmalige niveau van de GP in 1960 kom je nu amper nog een Z2 proef door.

En natuurlijk heeft op basisniveau een groot deel van de ruiters nog geen kaas gegeten van africhting. 70% is nog beginnend. Als je nog nooit eens de volledige basis hebt doorlopen (dus van B tm Z) hoe kun je dan kaas hebben gegeten van africhting? Je kunt het dan alleen van horen-zeggen hebben, of uit boekjes. mensen maken in dat proces nu eenmaal fouten. De vraag is: hoe erg is dat? Daar leren ze van. Als je te snel promoveerd kom je jezelf als ruiter echt wel een keer tegen hoor. Maar wat geeft dat?

Ik vraag mij af hoeveel van de ja-knikkers hier kaas heeft gegeten van africhting. Ze verschuilen zich achter 'ja-maar ik zeg niet dat ik alles altijd maar goed doe, maar...' Tsja; amahoela. De beste stuurlui staan altijd aan wal.

Lovely schreef:
Enfin, om een lang verhaal kort te maken kruipt het bij mij koud over mijn rug als ik een Internationale Young Rider hoor klagen dat 'een beest' zo vast zit

Ja, maar de meeste Young Riders zijn ook geen africhters. Meestal kunnen de betere gewoon een goed getraind paard gewoon goed narijden. Maar wat geeft dat? Ook daar leren zij van. Ik had op die leeftijd ook wel een goed getraind leerpaard willen hebben. de betere leren daarna vanzelf ook wel hun paard te gymnastisceren en rijtechnische dingetjes op te lossen. En degene die dat niet leren maar wel een hoop geld hebben die vervolgen hun carriere gewoon met door andere goed getrainde/afgerichte/makkelijk na te rijden paarden. Zo zit de sport nu eenmaal in elkaar. Ik kan daar niet zo wakker van liggen. Je moet naar je eigen situatie kijken en hoe de daar het beste uit kan halen.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 16:57

Amadeo schreef:
Sjors493 schreef:

HAHAHAHAHA, LOL! Doormidden gebroken! Ik kom niet meer bij! HAHAHAHA!

Ja hallo ik weet toch niet wat dat betekend!!!!!!!
TS is gewoon onduidelijk, dan ga jij mij ook niet uitlachen, dankje ;) :(

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 16:58

salome_maybe schreef:
Ik werd zowat als malloot bestempeld omdat ik geen wedstrijden wilde rijden terwijl in hun ogen mijn merrie daar heel erg geschikt voor was... Ook al ik dingen op een rustige manier wilde oplossen, kreeg ik naar me toe geroepen dat ik dr eens harder aan moest pakken en strenger moest zijn.

Of je wedstrijden wil rijden is absoluut een keuze die iedereen zelf moet weten.

Ik kan niet in jouw situatie kijken maar vindt dat veel mensen paarden te veel vermenselijken(is dat een woord :+ )
Je moet streng zijn bij paarden anders begrijpen ze je niet. Je kan niet zeggen, ach je wil vandaag niet, nou ja dan doen we het morgen. Met een beetje pech heb je dan een paard wat op een gegeven moment niets meer wil en dan is het een "lastig" paard.
Prof ruiters zijn zeer streng /concequent waardoor de opleiding van het paard ook sneller verloopt, er is geen ruis (tenminste niet zo veel als bij de normale ruiter)
Laatst bijgewerkt door muc op 15-08-11 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 16:59

Sjors493 schreef:

Terecht. Heb ook al uitleg gegeven en toegegeven dat ik je vraag verkeerd geinterpreteerd had...

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 17:01

jasmijn78 schreef:
En natuurlijk heeft op basisniveau een groot deel van de ruiters nog geen kaas gegeten van africhting. 70% is nog beginnend. Als je nog nooit eens de volledige basis hebt doorlopen (dus van B tm Z) hoe kun je dan kaas hebben gegeten van africhting? Je kunt het dan alleen van horen-zeggen hebben, of uit boekjes. mensen maken in dat proces nu eenmaal fouten. De vraag is: hoe erg is dat? Daar leren ze van. Als je te snel promoveerd kom je jezelf als ruiter echt wel een keer tegen hoor. Maar wat geeft dat?

Ik vraag mij af hoeveel van de ja-knikkers hier kaas heeft gegeten van africhting. Ze verschuilen zich achter 'ja-maar ik zeg niet dat ik alles altijd maar goed doe, maar...' Tsja; amahoela. De beste stuurlui staan altijd aan wal.

Ik krijg sterk de indruk dat een aantal amateurs zich verschuilen achter hun niveau door te roepen dat ze dan al wel 5 jaar L rijden maar de basis wel beter voor elkaar hebben dan die Z ruiter }:0
Ik denk dat dat een beetje het gevolg is van internet......

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 17:01

Amadeo schreef:
Sjors493 schreef:

Terecht. Heb ook al uitleg gegeven en toegegeven dat ik je vraag verkeerd geinterpreteerd had...

waardan?

muc

Re: Waarom moet alles zo snel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 17:03

Sjors, ga even ergens anders loze opmerkingen maken...

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 17:03

Ik vind het wel wat meevallen eerlijk gezegd.
De echt goede paarden komen meestal bij de betere ruiters terecht die ze, over het algemeen, netjes opleiden. Deze paarden stromen vaak ook snel door doordat ze het gevraagde makkelijk aankunnen.

Ik zie meer problemen bij de mindere goden, zowel de paarden als de ruiters, beiden met minder aanleg. De winstpuntensprokkelaars. Deze gaan na lang winstpunten sparen direct over naar de volgende klasse als ze 10 winstpunten hebben en deze mensen lopen vast omdat ze het nivo niet aankunnen en niet echt goed weten waar ze nu eigenlijk mee bezig zijn.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 17:04

salome_maybe schreef:

Dat is 1 instructeur geweest toch? Zijn dan alle instructeurs in 1 keer slecht? En is de instructeur slecht, past hij niet bij jou of jullie, of begrijp je hem niet?
Hoe bepaal je of een instructeur slecht is of niet, of dat jullie gewoon niet bij elkaar passen.....
Ik heb veel instructeurs gehad..... Even tellen.... 13 in het totaal of ik moet er 1 of 2 vergeten zijn, maar daarvan was er verneemt slecht alleen soms pasten we gewoon niet bij elkaar of elkaars manier van rijden of omgang met het paard.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 17:05

Amadeo schreef:
Oei, volgens mij was je vraag geen grap, Sjors493.... Sorry, dat dacht ik.... Gebroken wil zeggen dat de wil van het paard gebroken wordt, dat het paard onder dwang en vaak (grof) geweld zadelmak en ingereden worden. En daar hebben ze de rest van hun leven een trauma van, wat vaak weer tot problemen leidt/ lijdt....

Hier Sjors!

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 17:07

KarinvdM schreef:
De echt goede paarden komen meestal bij de betere ruiters terecht die ze, over het algemeen, netjes opleiden. Deze paarden stromen vaak ook snel door doordat ze het gevraagde makkelijk aankunnen.

Ik zie meer problemen bij de mindere goden, zowel de paarden als de ruiters, beiden met minder aanleg. De winstpuntensprokkelaars. Deze gaan na lang winstpunten sparen direct over naar de volgende klasse als ze 10 winstpunten hebben en deze mensen lopen vast omdat ze het nivo niet aankunnen en niet echt goed weten waar ze nu eigenlijk mee bezig zijn.

Helemaal mee eens en goed verwoord! (Ik probeerde hetzelfde te zeggen maar jij schrijft wat ik ook bedoel) :D

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 17:08

muc schreef:
KarinvdM schreef:

Helemaal mee eens en goed verwoord! (Ik probeerde hetzelfde te zeggen maar jij schrijft wat ik ook bedoel) :D

Inderdaad, ook mee eens.