daNiielle_ schreef:Dat wil ik best met je eens zijn, maar...
Ik voelde zo'n wereld van verschil, en ik denk een beetje ruiter echt wel aanvoelt of zijn paard ontspannen loopt.
Dat is dus niet zo, wat ook blijkt uit je eigen voorbeelden. Die Z-ruiter dacht al 30 jaar dat zijn of haar paard ontspannen liep en ook jij merkte een wereld van verschil. Die vlieger gaat dus helaas niet helemaal op, wat niet als aanval bedoeld is overigens.
Ik zie om me heen veel mensen die vooral bezig zijn met de voorkant. Het paard moet in de krul. De achterhand wordt vaak vergeten. Heel bijzonder vind ik vooral, dat het merendeel van de mensen om me heen, vindt dat die paarden allemaal netjes lopen.
Nog erger vind ik het dat er zoveel commentaar wordt gegeven op het niet in de krul lopen. Dan hebben mensen wel door dat de achterkant erbij moet, maar ze zijn zo gevoelig voor de mening van anderen, dat ze zich er niet vollop op durven concentreren, want dan loopt hij niet in de krul en hebben mensen commentaar.
Het commentaar komt dan ook vaak van mensen die zich profileren als zeer goede instructrice en alwetend (bij mij op stal dan). Mensen die adviezen rondslingeren naar Jan en Alleman, ook als er niet om gevraagd wordt... en als je dan net wat gevoeliger bent voor dat soort mensen, raak je al snel de weg kwijt... Zij willen je paard wel even rijden hoor, wel even laten zien hoe het moet.
Je moet behoorlijk stevig in je schoenen staan om daar niet in mee te gaan en het allemaal lekker naast je neer te leggen. Wat moeilijk is, aangezien het beeld dat iemand met 30 jaar paardenervaring dus meer weet dan iemand met 8 jaar ervaring. Vergeten wordt dat als je al 30 jaar hetzelfde doet, je misschien meer paarden onder je kont hebt gehad en heel wat meer uurtjes rijden erop hebt zitten, maar dat dat niet meteen betekent dat je het ook al 30 jaar goed doet...
Ik wil absoluut niet pretenderen dat ik het allemaal goed doe. Helemaal niet. Ik vind het vreselijk moeilijk allemaal. Maar liever de achterhand eronder en een paard dat zijn rug goed leert gebruiken (niet te vergeten: zijn buikspieren goed gebruikt) dan een paard dat aan de voorkant het "perfecte" plaatje neerzet.