De teveel gebruikte term: "Aan de teugel"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 01:20

knollentuin schreef:
ja dat is dus precies wat ik bedoel...ik mis dus een heleboel expertise in het jurycorps...(en nu ga ik een stil hoekje zoeken om de bui af te wachten)

Ik sluit me bij je aan. Want is het beeld dat verkregen en getoond wordt op wedstrijden niet het verkeerde "goed voorbeeld doet goed volgen"?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 01:26

knollentuin schreef:
ja dat is dus precies wat ik bedoel...ik mis dus een heleboel expertise in het jurycorps...(en nu ga ik een stil hoekje zoeken om de bui af te wachten)

Knollentuin, wat let je? Ik heb al zoveel negatieve posts van je gelezen wat betreft het jurycorps, dat ik denk, vul zelf het beeld maar in. Kan jij het beter, dan wil ik graag jouw naam op het protocol van volgend jaar. Over hoe het moet en niet moet.

marjolein_el

Re: De teveel gebruikte term: "Aan de teugel"

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 01:44

Ach ja, vroeger dacht ik dat de naam voor nageeflijkheid 'de krul' was :+ Bedoelde ik voor de rest ook niks mee. En er zat echt niks van trekken bij hoor.

Tja nu weet ik wel beter... kan me er ook érg aan ergeren als m'n moeder (0 verstand van paarden) zegt: 'Wat loopt ze mooi aan de teugel!' :=

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 01:57

"Aan de teugel", de aanname van de teugel, of van het bit? Het ruiter rijdt het paard van achter naar voor en vangt daar op. De onderlijn geactiveerd, wordt voor naar achter over de bekken verbonden. Het paard kan de rug "bollen" en kan dan pas correct nageeflijk gereden worden.

Er is dus wel wat voor de term "aan de teugel" te zeggen, hoewel ik persoonlijk "aan het bit" nog iets toepasselijker vind.

Skala der Ausbildung, kan ik alleen maar zeggen, Ken het, leef het, doe het (makkelijker gezegd dan gedaan uiteraard :') ).

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 09:58

setteke schreef:
knollentuin schreef:

Knollentuin, wat let je? Ik heb al zoveel negatieve posts van je gelezen wat betreft het jurycorps, dat ik denk, vul zelf het beeld maar in. Kan jij het beter, dan wil ik graag jouw naam op het protocol van volgend jaar. Over hoe het moet en niet moet.

ja dat vind ik nu weer zo een makkelijk antwoord, de knhs hoort hier zelf voor te zorgen dat ie zn zaakjes goed op orde heeft.mag iemand geen mening meer hebben tegenwoordig?
ik hoor erg veel mensen met dezelfde mening,die roepen m alleen niet zo hard,maar dat zijn in mijn ogen wel mensen met paardentrainverstand.
En er zijn goede jury"genoeg hoor,die moeten ze eruit filteren en de rest heropleiden of onder begeleiding zetten. we betalen er genoeg voor,het is een organisatie met een monopolie dus je kan als ruiter ook nergens anders heen. en er wordt al jaren geroepen dat er wat veranderen moet. nu de proeven versimpeld zijn denk ik:gaan we niet andersom de boel regelen?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 10:16

Misschien is het wel een makkelijk antwoord, maar aan de andere kant je kan je er beter bij neerleggen. Zoveel mensen zoveel meningen, wat jij mooi en goed vindt, vindt een ander weer niets aan.
Dat is altijd zo geweest en zal altijd zo blijven. Hoe goed de KNHS ook probeert om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 10:21

Misschien kunnen we beter tijd en woorden investeren om het de ruiters goed te leren, ipv discussieren over hoe het nu zou moeten heten...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 10:21

het gaat me er niet om wat ik mooi vind, het gaat erom dat mensen die paarden dressuurmatig rijden of beoordelen weten waar ze naar moeten kijken,daar zijn regels voor en richtlijnen.
en idd in de wedstrijdsport hou je grote verschillen en daar leg ik me bij neer ,dan kan je beter gaan springen-balk = balk klaar. maar het feit is dat voorbeeld volgen doet en daar schuilt t gevaar

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 10:22

daNiielle_ schreef:
Dat wil ik best met je eens zijn, maar...
Ik voelde zo'n wereld van verschil, en ik denk een beetje ruiter echt wel aanvoelt of zijn paard ontspannen loopt.

Dat is dus niet zo, wat ook blijkt uit je eigen voorbeelden. Die Z-ruiter dacht al 30 jaar dat zijn of haar paard ontspannen liep en ook jij merkte een wereld van verschil. Die vlieger gaat dus helaas niet helemaal op, wat niet als aanval bedoeld is overigens.

Ik zie om me heen veel mensen die vooral bezig zijn met de voorkant. Het paard moet in de krul. De achterhand wordt vaak vergeten. Heel bijzonder vind ik vooral, dat het merendeel van de mensen om me heen, vindt dat die paarden allemaal netjes lopen.

Nog erger vind ik het dat er zoveel commentaar wordt gegeven op het niet in de krul lopen. Dan hebben mensen wel door dat de achterkant erbij moet, maar ze zijn zo gevoelig voor de mening van anderen, dat ze zich er niet vollop op durven concentreren, want dan loopt hij niet in de krul en hebben mensen commentaar.

Het commentaar komt dan ook vaak van mensen die zich profileren als zeer goede instructrice en alwetend (bij mij op stal dan). Mensen die adviezen rondslingeren naar Jan en Alleman, ook als er niet om gevraagd wordt... en als je dan net wat gevoeliger bent voor dat soort mensen, raak je al snel de weg kwijt... Zij willen je paard wel even rijden hoor, wel even laten zien hoe het moet.
Je moet behoorlijk stevig in je schoenen staan om daar niet in mee te gaan en het allemaal lekker naast je neer te leggen. Wat moeilijk is, aangezien het beeld dat iemand met 30 jaar paardenervaring dus meer weet dan iemand met 8 jaar ervaring. Vergeten wordt dat als je al 30 jaar hetzelfde doet, je misschien meer paarden onder je kont hebt gehad en heel wat meer uurtjes rijden erop hebt zitten, maar dat dat niet meteen betekent dat je het ook al 30 jaar goed doet...

Ik wil absoluut niet pretenderen dat ik het allemaal goed doe. Helemaal niet. Ik vind het vreselijk moeilijk allemaal. Maar liever de achterhand eronder en een paard dat zijn rug goed leert gebruiken (niet te vergeten: zijn buikspieren goed gebruikt) dan een paard dat aan de voorkant het "perfecte" plaatje neerzet.

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 10:41

eindelijk iemand die het ook uit durft te spreken, ik kan me er soms vreselijk aan ergeren en nu vooral omdat ik met een jong paard bezig ben. zoooooooo wat heb ik een commentaar gehad dat het beestje niet äan de teugel liep" en mezelf maar verdedigen: het voorwaartse zie ik liever en het nageeflijke komt vanzelf wel..........en nu zijn we een tijdje verder en loopt hij idd nageeflijk in stap en draf en in galop niet, moet je ze dan horen dat dat dan zo jammer is.... jammer dan..........gelukkig heb ik een goede instructrice die op dezelfde lijn als ik zit, geen gepiel in de mond, het moet vanuit achteren komen.

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 10:57

@ CM: Het gaat mij er hier niet om hoe het zou moeten heten, maar hoe men het noemt en wat men de betekenis van die term vindt. Ik sluit me wel volledig bij je aan dat het goed aangeleerd moet worden. Basis, daar draait het om. Vanuit daar kun je allerlei zijwegen inslaan.
(off topic, ga je nog rijden vandaag? Doe wel voorzichtig ;) )

@ D00R: Het is inderdaad veelal het plaatje wat men wil zien. Publiek langs de bak, het paard MOET goed lopen. Onder het mom van: “Kijk eens wat ik goed kan rijden.” Je hebt altijd van die mensen die op een onbekend paard stappen, dat niet nageeflijk loopt en in een paar minuten willen laten zien dat zijn het WEL kunnen. Weer een typisch gevalletje: “Geen gelul, ruk hem in de krul”. Ben zelf momenteel met een merrie aan het werk, die van zichzelf het hoofd nogal hoog draagt. Ze heeft in het begin van de training door een soort van spanning, de neiging om de rug weg te drukken. Geduld, ontspannen hand, voorwaarts rijden, tempowisselingen, wendingen, alles pakken we met beleid aan en de merrie begint de laatste dagen de training al met een ontspannender lijf en een lagere hoofd halshouding. Zal mij een worst zijn wat het publiek denkt. Ik word er vrolijk van dat mevrouw ontspanning gaat vinden, een beetje over de rug gaat lopen en lekker gaat briezen.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 11:03

daNiielle_ schreef:
papagroom schreef:
1:een echt ontspannen paard kan geen ruiter dragen.....dit vergt kracht.....en geen ontspanning.
2:een bitloos hoofdstel is vaak een stuk pijnlijker als een bit....dus over ontspanning hoeven we het hier niet te hebben...

Pijnlijker vind ik een groot woord, krachtiger zou ik het noemen.
Oefent druk uit op het gehele hoofd -afhankelijk van welk type-, bit enkel op de mondhoeken.

Ik ben heel benieuwd waar deze info vandaag komt. Ik zou het graag ergens terug kunnen lezen. Ik rij al heel lang bitloos en hou altijd alle ontwikkelingen in de gaten. Inzichten veranderen immers iedere dag. Waar kan ik dit nalezen.
Zelf ben ik het er overigens niet mee eens dat een bit alleen druk uitoefent op de mondhoeken. Namelijk ook op de lagen het gehemelte de tong. Zie bijvoorbeeld http://www.youtube.com/watch?v=1PIePtrc ... dded#at=31

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 11:07

TinePine je hebt een pb, ik denk namelijk dat het off-topic is.

Daar verbaas ik mij ook over, dat bij het inrijden eerst wordt gezorgd dat het paard rond loopt.
Vooral op de stal waar ik werkte was dit het geval, alle jonge paarden werden met bijzet gelongeerd, voordat ze uberhaupt op eigen benen konden lopen..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 11:08

D00R schreef:
daNiielle_ schreef:
Dat wil ik best met je eens zijn, maar...
Ik voelde zo'n wereld van verschil, en ik denk een beetje ruiter echt wel aanvoelt of zijn paard ontspannen loopt.

Dat is dus niet zo, wat ook blijkt uit je eigen voorbeelden. Die Z-ruiter dacht al 30 jaar dat zijn of haar paard ontspannen liep en ook jij merkte een wereld van verschil. Die vlieger gaat dus helaas niet helemaal op, wat niet als aanval bedoeld is overigens.

Ik zie om me heen veel mensen die vooral bezig zijn met de voorkant. Het paard moet in de krul. De achterhand wordt vaak vergeten. Heel bijzonder vind ik vooral, dat het merendeel van de mensen om me heen, vindt dat die paarden allemaal netjes lopen.

Nog erger vind ik het dat er zoveel commentaar wordt gegeven op het niet in de krul lopen. Dan hebben mensen wel door dat de achterkant erbij moet, maar ze zijn zo gevoelig voor de mening van anderen, dat ze zich er niet vollop op durven concentreren, want dan loopt hij niet in de krul en hebben mensen commentaar.

Het commentaar komt dan ook vaak van mensen die zich profileren als zeer goede instructrice en alwetend (bij mij op stal dan). Mensen die adviezen rondslingeren naar Jan en Alleman, ook als er niet om gevraagd wordt... en als je dan net wat gevoeliger bent voor dat soort mensen, raak je al snel de weg kwijt... Zij willen je paard wel even rijden hoor, wel even laten zien hoe het moet.
Je moet behoorlijk stevig in je schoenen staan om daar niet in mee te gaan en het allemaal lekker naast je neer te leggen. Wat moeilijk is, aangezien het beeld dat iemand met 30 jaar paardenervaring dus meer weet dan iemand met 8 jaar ervaring. Vergeten wordt dat als je al 30 jaar hetzelfde doet, je misschien meer paarden onder je kont hebt gehad en heel wat meer uurtjes rijden erop hebt zitten, maar dat dat niet meteen betekent dat je het ook al 30 jaar goed doet...

Ik wil absoluut niet pretenderen dat ik het allemaal goed doe. Helemaal niet. Ik vind het vreselijk moeilijk allemaal. Maar liever de achterhand eronder en een paard dat zijn rug goed leert gebruiken (niet te vergeten: zijn buikspieren goed gebruikt) dan een paard dat aan de voorkant het "perfecte" plaatje neerzet.

het is een misvatting om ervan uit te gaan dat als je Z rijdt je paard correct loopt ;)
Veel Z paarden lopen niet goed door de rug.
Het begrip aan de teugel komt inderdaad meer bij kijken dan alleen hoofd naar beneden.
Het hele lijf moet los zijn.
En er zijn jammergenoeg weinig paarden die dat hebben....die souplesse is er meestal met inrijden wel maar wordt al snel de kop ingedrukt omdat men bang is dat het paard te hard gaat.
Dus het paard word afgeremd in zijn bewegingen en souplesse,waardoor het de rug gaat weg drukken.
Een paard wat goed over zijn rug loopt is heerlijk om op te rijden,veel fijner dan een paard wat zijn rug wegdrukt...
Zoals de haf op de foto.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 11:10

Ik heb al wat vaak hetzelfde gedacht als ts in de openingspost.
Ook op stal ook je het vaak aan de teugel rijden.
Ik hoor zo vaak: vandaag liep die perfect aan de teugel.
Ik hoor liever vandaag liep die lekker ontspannen en goed over vier benen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 11:12

een paard wat ontspannen loopt en goed over vier benen loopt vanzelf aan de teugel....en als dat niet zo is is hij niet ontspannen.Je kunt niet ontspannen zijn met een weggedrukte rug.

makkie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 11:22

hoi hoi,

Waar ik benieuwd naar ben is naar de foto's van de mensen die het heel goed weten!!
Laat maar eens zien dat jij je paard ontspannen zonder druk nagevelijk heb lopen!!
Ik doe niet mee!!

Nee zonder gein op papier weet ik ook hoe het moet maar in praktijk gaat het wel eens anders!!
Ik kan je mooie foto's laten zien hoor maar dan laat ik ook de foute foto's zien!!
(moet je wel effe geduld hebben want ik snap niets van het uploaden)

En houdt er rekening mee:
Een foto is ook maar een moment opname!!
Video's mogen ook

En wat mij ook heel erg opvalt als iemand er al een foto op zet het commentaar niet van de lucht is!!!

Dus meiden laat het maar een zien hoe het moet de mijne volgen!!!

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 11:25

geerke schreef:
D00R schreef:
Die Z-ruiter dacht.....
...et "perfecte" plaatje neerzet.

het is een misvatting om ervan uit te gaan dat als je Z rijdt je paard correct loopt ;)
Veel Z paarden lopen niet goed door de rug.
Het begrip aan de teugel komt inderdaad meer bij kijken dan alleen hoofd naar beneden.
Het hele lijf moet los zijn.
En er zijn jammergenoeg weinig paarden die dat hebben....die souplesse is er meestal met inrijden wel maar wordt al snel de kop ingedrukt omdat men bang is dat het paard te hard gaat.
Dus het paard word afgeremd in zijn bewegingen en souplesse,waardoor het de rug gaat weg drukken.
Een paard wat goed over zijn rug loopt is heerlijk om op te rijden,veel fijner dan een paard wat zijn rug wegdrukt...
Zoals de haf op de foto.

Reageer je nu op mij of op degene waar ik op reageerde? Want ik ben er namelijk van overtuigd dat een ruiter die zijn paard in de Z uitbrengt, niet per definitie zijn paard goed rijdt. Net als jij dus. Maar ik dacht uit je post op te maken dat jij dacht dat ik dacht (ahum) dat een Z ruiter zijn paard sowieso wel goed aan het lopen heeft. :+

Edit: even aangepast, want quote in geheel quoten maakte het niet duidelijker :D
Laatst bijgewerkt door D00R op 14-08-11 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 11:27

makkie79 schreef:
hoi hoi,

Waar ik benieuwd naar ben is naar de foto's van de mensen die het heel goed weten!!
Laat maar eens zien dat jij je paard ontspannen zonder druk nagevelijk heb lopen!!
Ik doe niet mee!!

Nee zonder gein op papier weet ik ook hoe het moet maar in praktijk gaat het wel eens anders!!
Ik kan je mooie foto's laten zien hoor maar dan laat ik ook de foute foto's zien!!
(moet je wel effe geduld hebben want ik snap niets van het uploaden)

En houdt er rekening mee:
Een foto is ook maar een moment opname!!
Video's mogen ook

En wat mij ook heel erg opvalt als iemand er al een foto op zet het commentaar niet van de lucht is!!!

Dus meiden laat het maar een zien hoe het moet de mijne volgen!!!

Makkie, waarom moet een mening nu zo nodig onderbouwd worden met de foto's waarop diegenen het zelf precies doen zoals het hoort? Voegt dat extra waarde toe aan het mogen hebben van een mening?

Gioyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 11:30

ik vind dat als je je paard aan de teugel/nageefelijk kan rijden, dat je paard het fijn moet vinden!
als een paard het niet fijn vindt loopt hij niet aan de teugel, tenzij je het gevecht aan gaat en zo hard in z'n mond trekt dat ie wel moet.
al rijd ik aan de teugel, hoef ik mijn teugels op maat te nemen de achter hand bij te rijden, iets in houden zodat ze d'r benen goed op tilt, dan loopt mijn paard aan de teugel of nageefelijk hoe je het wil noemen, dan kan hoef ik alleen contact te houden, ik laat ook vaak foto's maken zodat ik zelf kan zien hoe me paard loopt, hoe ze uit d'r ogen kijkt en of mijn houding klopt.
ik vind hulp teugels belachelijk, die heb je immers niet nodig als je het goed doet!
mijn instructrice zegt ook altijd een paard houdt je de spiegel voor, doet je paard iets niet, ligt het 9 van de 10 keer aan jezelf.

makkie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 11:32

uhh ja ik kan ook wel een mooi verhaal vertellen maar laat het maar eens zien ipv andere commentaar te geven!!!

Beste stuurlui staan aan wal!!!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 11:36

geerke schreef:
een paard wat ontspannen loopt en goed over vier benen loopt vanzelf aan de teugel....en als dat niet zo is is hij niet ontspannen.Je kunt niet ontspannen zijn met een weggedrukte rug.

Toch bedoelen veel mensen met de term aan de teugel. dat hun paard van voren in de krul loopt.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 11:37

Mijn paard loopt in het bos ook 'aan de teugel', al is het dan niet het plaatje wat je in de dressuurring ziet.
Ze heeft haar hoofd dan liever hoger, omdat ze dan beter alles kan zien.
Maar toch loopt ze fijn met de achterhand er goed onder.
Ze is heel stuurbaar en wendbaar dan.
Dus 'aan de teugel' vind ik een algemeen begrip.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 11:38

Alstublieft, 3 foto's. Ik zeg niet dat deze goed zijn, maar dit was voor mij het 'best haalbare'.

http://i1193.photobucket.com/albums/aa3 ... a00822.jpg
http://i1193.photobucket.com/albums/aa3 ... 112227.jpg
Helemaal rond doorgesteld:
http://i1193.photobucket.com/albums/aa3 ... deurne.jpg

Hoewel ik totaal geen voorstander ben van foto's.
Ontspannenheid van je paard moet je voelen, dat kan je niet zien vanaf een foto.
Bovendien heeft ieder paard een andere hoofd/halshouding.

Zo is mijn 2e foto zonder bit, ik geloof dat veel mensen weinig verschil zien.
Echter voelde ik een wereld van verschil onder mij. :)

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 11:40

Het ligt er aan hoe je de term aan de teugel ziet. Aan de teugel is imo geen eindstation, maar het begin.
Om een paard in goede aanleuning te krijgen, moet het paard aan de teugel zijn. Of aan het bit, wat ik zeker een betere term vind! Net zo goed als het paard aan het been moet zijn. Dit houd niet in trekken, maar je paard moet reageren op de teugel hulpen die jij geeft.
Vanaf daar vraag je je af, is mijn paard nageeflijk? Als ik ontspan en mijn hand naar voren breng, geeft het paard dan ook verder na en zakt mee naar voren. Doet je paard dit zonder weer sterk te worden, ga je verder.
Geeft mijn paard aanleuning? Voel je dus dat je paard met jou contact maakt, of kruipt hij als ik de nageeflijkheid vraag weer achter de teugel? Dan rij je tempowisselingen, wisselen is hoofd/hals houding etc.

Ik vind aan de teugel dus net zo basis als aan het been. Echter, de term wordt vaak verkeerd gebruikt, en daarom negatief.
Laatst bijgewerkt door Sjoos op 14-08-11 11:43, in het totaal 2 keer bewerkt