te dikke ruiter...en voltige dan?????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

OneFellSwoop

Re: te dikke ruiter...en voltige dan?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 18:23

ik vraag me af of beter gevulde mensen het wel prettig vinden om in zo'n groep plaats te nemen? je ziet niet voor niets de tengere meisjes en jongetjes op die paarden springen. ik zou onzeker worden. daarnaast moet je ook dingen kunnen die je door het extra gewicht misschien niet eens kan? (dan hebben we het ntuurlijk over echte zware mensen). Er zijn natuurlijk hele grote paarden dus op dat gebied denk ik niet dat het een probleem hoeft te zijn. heb begrepen dat je de oefeningen altijd eerst op het droge oefent. ik denk dat dan al gauw blijkt of dit iets is wat je wel of niet zou moeten doen.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 18:24

Sleipnir schreef:
Ingekort.
Er valt m.i. ook geen directe lijn te trekken, het hangt af van de omstandigheden van het geval: fysieke gesteldheid van het paard, de daarmee samenhangende duur en intensiteit van de belasting en de kwaliteiten van de ruiter.

Eens, en ik denk ook dat je naar ieder geval apart moet kijken, niet gaan vergelijken.

sarov

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 18:39

Een koets met 3 mensen erop is ook zwaar. :)*

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 18:40

sarov schreef:
Een koets met 3 mensen erop is ook zwaar. :)*

Ja maar een paard is eigenlijk een trekdier en geen last dier.

sarov

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 18:44

trekpaard, dressuurpaard,springpaard, race-paard, voltigepaard; kijk maar eens naar de bouw en zijn gangen..

yaske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 18:48

ga ik ook even volgen :j

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:08

Leuk papagroom dat je die voorzet tot topic hebt gemaakt.
Ben heel benieuwd naar wat men hier gaat melden dus volg je topic even

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:30

3 voltigerende meiden á 50 kilo die samen maar hooguit 1 a 2 minuten op het paard klimmen kun je in mijn ogen niet vergelijken met iemand van 150 kilo die met die hele 150 kilo op 1 plek!!! zit en vaak ook nog veul langer dan 1 á 2 minuten op dat paard zit!

Beetje appels met peren vergelijken vind ik dit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 20:45

Het is niet omdat jij gezegend bent met een maatje 36 andere mensen dit ook zijn ;) En zoals gezegd, het hangt af van de omstandigheid. Een meisje van 50 kilo en 1.70 moet in mijn ogen niet op een shet kruipen, dat vind ik al te groot en te zwaar. Idem iemand die maar 1.50 is maar wel 130 weegt op een rijpaard kruipt, dit gaat er voor mij ook over. Ik ben 1.70, weeg 85 kilo, en ik mag van de dokter niet meer afvallen. Mijn schouders zijn te groot voor menig t shirt maar er hangt geen gram vet aan. Mijn kuiten krijg ik nauwelijks in broeken of rijlaarzen, maar idem hier, geen gram vet. Doordat dit allemaal spieren zijn kan ik correct mee bewegen met mijn paard en hinder ik ze niet. Ik kijk ook op welk paard ik kruip, en zolang ik ze niet mooi over de rug kan rijden kruip ik er niet op. Maar als ik die voltige meiden dan op die paarden zie staan kijk ik niet naar gewicht, maar wel naar de plaats waar ze staan. En ook al ligt er een dikke doek onder, toch lijkt het me voor dat paard minder fijn dat dat meisje op zijn nieren staat, dan dat hij het te veel gewicht vind.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 14:18

Afgezien of het wel of geen (te) grote belasting is, snap ik nog steeds de toegevoegde waarde van het voltigepaard niet. Paard wordt geacht mechanisch rond te galopperen, waarom niet vervangen door een mechanisch apparaat dat alla galop op en neer beweegt?

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 14:31

Refagreni schreef:
Afgezien of het wel of geen (te) grote belasting is, snap ik nog steeds de toegevoegde waarde van het voltigepaard niet. Paard wordt geacht mechanisch rond te galopperen, waarom niet vervangen door een mechanisch apparaat dat alla galop op en neer beweegt?

Snap je niet helemaal... Want het is gewoon een sport, net als vele andere. Maar dan nog stel je doet dat, krijg je dan van het robot paard terug dat als je net niet mee bent in de beweging dat hij daar ook op reageert net als een echt paard. Ook de training van een voltige paard hoort bij de sport.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 14:34

Goed punt!!
Zo zaten mijn kids laatst met zijn 2en op onze welsh arabier van 1m35.
Even uitstappen.
(nee geen uren).
Toen zei ik ook, hee weten jullie wel dat jullie nu samen zwaarder zijn dan mij.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 14:37

bij het zien van die foto vraag ik me alleen maar af waar dat achterste meisje haar linker hand in hemelsnaam heeft.. (waar ze het bovenste meisje mee omhoog duwt)..
he he

maar ik denk ook dat het een hoop uitmaakt of je 1 bonk vet/vlees op 1 punt moet dragen.
of 3 kleine bonkjes vet/vlees verdeeld over meerdere plekken.
en dan inderdaad ook niet constant.
volgens mij (maar ik heb pas 1 keer een voltige les gezien en dat is alweer lang geleden) staan die voltige meiden er meer naast dan dat ze er op zitten.

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 13:26

Ja, durende voltige staat iedereen er tijdelijk op.
Maar daar komt dan wel bij dat er regelmatig op en af gesprongen word.

Het doel van voltige is zo 1 zijn met je paard, dat je oefeningen als op de foto kan doen, dit zou niet kunnen als je niet volledig mee gaat met de beweging.

Maar behalve dat voltige dus in alles om balans, evenwicht, en soepelheid gaat, zijn voltige paarden ook geselecteerd. Ze worden onder andere uitgezocht op dat ze gewoon doorlopen, en wel wat kunnen hebben.
Daarbij (Voor zover ik weet) worden veel voltige paarden slechts een paar jaar gebruikt.

Nog 1 opmerking:

Het valt mij op dat veel voltige paarden nauwelijks getraint worden onder het zadel of op een andere wijze. Hoe hoger de klasse, hoe meer het paard moet lopen aan de longe (Hoog niveau betekend veel trainen), en hoe minder het buiten de voltige om word getraind/losgemaakt.