Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Sleipnir schreef:Ingekort.
Er valt m.i. ook geen directe lijn te trekken, het hangt af van de omstandigheden van het geval: fysieke gesteldheid van het paard, de daarmee samenhangende duur en intensiteit van de belasting en de kwaliteiten van de ruiter.
En zoals gezegd, het hangt af van de omstandigheid. Een meisje van 50 kilo en 1.70 moet in mijn ogen niet op een shet kruipen, dat vind ik al te groot en te zwaar. Idem iemand die maar 1.50 is maar wel 130 weegt op een rijpaard kruipt, dit gaat er voor mij ook over. Ik ben 1.70, weeg 85 kilo, en ik mag van de dokter niet meer afvallen. Mijn schouders zijn te groot voor menig t shirt maar er hangt geen gram vet aan. Mijn kuiten krijg ik nauwelijks in broeken of rijlaarzen, maar idem hier, geen gram vet. Doordat dit allemaal spieren zijn kan ik correct mee bewegen met mijn paard en hinder ik ze niet. Ik kijk ook op welk paard ik kruip, en zolang ik ze niet mooi over de rug kan rijden kruip ik er niet op. Maar als ik die voltige meiden dan op die paarden zie staan kijk ik niet naar gewicht, maar wel naar de plaats waar ze staan. En ook al ligt er een dikke doek onder, toch lijkt het me voor dat paard minder fijn dat dat meisje op zijn nieren staat, dan dat hij het te veel gewicht vind. Refagreni schreef:Afgezien of het wel of geen (te) grote belasting is, snap ik nog steeds de toegevoegde waarde van het voltigepaard niet. Paard wordt geacht mechanisch rond te galopperen, waarom niet vervangen door een mechanisch apparaat dat alla galop op en neer beweegt?