Paard niet goed genoeg voor mij

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

stienmasjien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 20:00

Er recreatief mee rijden lijkt me een goede oplossing, soms moet je nu eenmaal een stapje terugnemen want niet elk paard heeft dezelfde capaciteiten. Ik snap best dat je een ander paard wil als je steeds maar op hetzelfde niveau blijft hangen, dan is het voor beiden niet leuk meer. Doelen kunnen veranderen en daarbij hoort soms (jammer genoeg) ook een ander paard. Beter zo dan het paard te gaan overvragen en forceren. :)

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 20:00

ik durf zo een stelling gerust om te draaien naar "Ik niet goed genoeg voor paard"

suikerklont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 20:01

Op een gegeven moment ja,
Ik bedoel ik niet dat ik hem binnen nu en een paar maanden weg doe !
Goed ik zal niet kunnen springen met hem op concour, maar met dressuur probeer ik toch nog tot het M te komen, omdat hij meer aanleg daar voor heeft. En daarna gaat mijn zusje met hem starten.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 20:01

Nou een goede oplossing toch!
Kan je zus ervan genieten en jij verder met een ander paard en je ambities nastreven en paardje ook blij lijkt mij! +:)+

chOcodipJ

Re: Paard niet goed genoeg voor mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 20:05

ik heb ook een springpony gehad terwijl ik een dressuurruiter ben. Mensen zeiden ook dat ik niet verder dan de L1 zou komen maar ik ben er toch even mooi M1 mee geworden! ik moest hem helaas wegens tijdgebrek weg doen maar anders zou ik gewoon doorgaan met dressuur rijden dus ik zou je paard niet direct zo onderschatten.

suikerklont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 20:08

Ik onderschat hem zeker niet, maar wat zou jij doen als hij op wedstrijd met springen niet vooruit te branden is ?
Er werd al vaak naar mijn hoofd geroepen slaan met die zweep.. maar in mijn ogen berijk ik daar nog veel minder mee. Dus vandaag dat ik hem daar liever niet mee belast.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 20:08

Ik zou ook zelf nog even doorrijden en het als een uitdaging zien om hem dan toch in het L springen te krijgen :j
En voor een aantal mensen hier, Get Alive zeg!! Niet iedereen gaat recreatief rijden als het paard niet goed genoeg is. Sommige mensen hebben ook ambities, wat is er mis mee om die na te streven.
Als mijn paard niet meer op cc zou kunnen zou ik diep ongelukkig worden van alleen recreatief, ik zou echt stoppen met rijden. Voor mij en het paard erg jammer, het paard kan ook bij andere mensen nog een erg goede tijd hebben. En ik zou me kunnen richten op een paard met iets meer talent. Want vermogen en techniek in het springen dat hebben ze, of dat hebben ze niet. Dat leer je niet zomaar even met training!

suikerklont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 20:11

malloesje schreef:
Ik zou ook zelf nog even doorrijden en het als een uitdaging zien om hem dan toch in het L springen te krijgen :j
En voor een aantal mensen hier, Get Alive zeg!! Niet iedereen gaat recreatief rijden als het paard niet goed genoeg is. Sommige mensen hebben ook ambities, wat is er mis mee om die na te streven.
Als mijn paard niet meer op cc zou kunnen zou ik diep ongelukkig worden van alleen recreatief, ik zou echt stoppen met rijden. Voor mij en het paard erg jammer, het paard kan ook bij andere mensen nog een erg goede tijd hebben. En ik zou me kunnen richten op een paard met iets meer talent. Want vermogen en techniek in het springen dat hebben ze, of dat hebben ze niet. Dat leer je niet zomaar even met training!

Wat zou jij mij dan aanraden om te doen, als hij de springring niet in wil ? Op geen enkele manier ? En als dat hij voor alles weigert ?
Hindernissen ligt het niet aan, want thuis hebben we ook allemaal van die rare hindernissen met felle kleuren etc..

blazelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 20:11

Ik zou je zusje er lekker mee laten rijden en springen misschien is hij het wedstrijdgebeuren niet gewoon?

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 20:14

TS wellicht is het een oplossing om eerst een aantal keer BB te starten en veel oefenparcoursen! Kun je zelf een reden vinden waarom het op cc niet wil? Is het spanning, of ben je wellicht zelf gespannen? Kan je instructeur niet eens mee om te kijken of een rondje filmen om een oorzaak te achterhalen. Als de BB goed gaat kun je aansluitend in de B starten. doe ik veel bij de jonge paarden en dat is echt ideaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 20:15

suikerklont schreef:
malloesje schreef:

Wat zou jij mij dan aanraden om te doen, als hij de springring niet in wil ? Op geen enkele manier ? En als dat hij voor alles weigert ?
Hindernissen ligt het niet aan, want thuis hebben we ook allemaal van die rare hindernissen met felle kleuren etc..

Dat bedoel ik dus. Dat is rijtechnisch, heeft niets met het vermogen van je paard te maken.
Eerder sprake van 'ik niet goed genoeg voor het paard'.
Gewoon dooroefenen, komt vast wel goed. Als dan blijkt dat hij niet over de hindernissen kan komen, tsja, dan verkopen als je zo'n ambitie hebt.

suikerklont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 20:18

Zelf ben ik niet bepaald gespannen, maar het paard ook niet echt. Mijn instructeur zit zelf ook met het zelfde probleem. Hij heeft zelf een paard(goed gefokt springpaard) en die springt op oefenterrein alles. Maar op concour wilt hij ook voor geen goud springen.

suikerklont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 20:19

Dat bedoel ik dus. Dat is rijtechnisch, heeft niets met het vermogen van je paard te maken.
Eerder sprake van 'ik niet goed genoeg voor het paard'.
Gewoon dooroefenen, komt vast wel goed. Als dan blijkt dat hij niet over de hindernissen kan komen, tsja, dan verkopen als je zo'n ambitie hebt.[/quote]

Zijn achtergrond kennen we niet.
Dus het kan aan mij liggen ja, maar het kan ook eraan liggen dat hij vroeger iets vervelends heeft meegemaakt op concour en dat hij daarom niet wil.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 20:21

Misschien heel vervelend om te zeggen maar tijdelijk een andere instructeur nemen? Bedoel als hij met het zelfde probleem zit en ook geen oplossing weet voor het moment kom je met deze instructeur niet verder. Ik zou serieus overwegen om eens een andere te zoeken voordat je het paard zomaar weg doet of opgeeft.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 20:22

als jij echt verder wilt in de sport heb je een paard nodig die dat kan.
en dan zou je dus een ander paard moeten nemen.
het altijd heel leuk om te zeggen 'uitdaging en kijken hoe ver je komt'maar dat vind ik niet fair tegenover het paard en jezelf.

als je het paard niet weg wilt doen moet je jouw ambities aanpassen op het paard. maar volgens mij is dat niet wat je wilt.

dus dan zeg ik: ander/beter paard. als je echt ambities hebt.

Leonie_15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 20:26

Ik vind dat je een aantal redelijk vervelende reacties krijgt.. Ieder paard heeft zijn eigen maximaal haalbare niveau en als de jouwe er tegen aan loopt deze te bereiken terwijl jij meer wilt lijkt het mij niet meer dan logisch om een ander dier te gaan rijden. Natuurlijk is afscheid nemen lastig, maar je moet voor beiden eerlijk blijven. Je leeft maar een keer en moet er uit halen wat er in zit, en daarnaast het huidige dier niet willen overvragen. En wat je zegt, je hebt een mooie oplossing gevonden, toch?

suikerklont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 20:27

Met mijn instructeur is niks mis, ik heb van niemand zoveel geleert dan van hem. En toen ik mijn 10jarige kocht(Toen 9) Kon die eigenlijk stap,drap,galop. En aan de teugel dat werd door de oude eigenaren gedaan met slof. Ik rij zelf niet met slof, en in een jaar ben ik toch al trots op het paard en mij dat we al in het L1 zitten.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 20:28

suikerklont schreef:
Met mijn instructeur is niks mis, ik heb van niemand zoveel geleert dan van hem. En toen ik mijn 10jarige kocht(Toen 9) Kon die eigenlijk stap,drap,galop. En aan de teugel dat werd door de oude eigenaren gedaan met slof. Ik rij zelf niet met slof, en in een jaar ben ik toch al trots op het paard en mij dat we al in het L1 zitten.

Gaat er niet om dat je instructeur slecht zou zijn. Het gaat erom dat iemand met andere manier of ideeën vaak veel kan oplossen. En gezien je instructeur met een zelfde probleem zit dat geef je zelf aan zou het zeker niet verkeerd zijn eens een ander inzicht te krijgen van een ander.

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 20:29

Je praat alsof dat paard een voorwerp is..
Zijn zijn prestaties niet goed genoeg verkoop je het maar.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 20:29

Ik vermoed dat je met een instelling als deze nooit een paard vind dat aan jouw eisen voldoet.

Begin eens met een andere instructeur, dat kan wonderen verrichten. Iedere instructeur heeft een eigen zienswijze, en een andere blik kan je net over dat dode punt heen trekken. Soms kan zelfs het volgen van een clinic ergens dat bereiken.

In de regel ben jij pas te goed voor een paard als je gedurende langere tijd, met diverse instructeurs, niet meer verder komt en merkt dat je aan de grenzen van je paard zit. De meeste ruiters bereiken die grenzen nooit. Tot dat punt valt er altijd wat te leren, en voor wie wil daarna ook nog. Je kan altijd verder verfijnen, de details verbeteren.

suikerklont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 20:32

Leonie_15 schreef:
Ik vind dat je een aantal redelijk vervelende reacties krijgt.. Ieder paard heeft zijn eigen maximaal haalbare niveau en als de jouwe er tegen aan loopt deze te bereiken terwijl jij meer wilt lijkt het mij niet meer dan logisch om een ander dier te gaan rijden. Natuurlijk is afscheid nemen lastig, maar je moet voor beiden eerlijk blijven. Je leeft maar een keer en moet er uit halen wat er in zit, en daarnaast het huidige dier niet willen overvragen. En wat je zegt, je hebt een mooie oplossing gevonden, toch?

Ja, zelf is mijn paard niet zo eentje die lekker hard wil werken. Het liefst op wei staat te granzen met zijn vrienden. Een beetje recreatief rijden is denk ik zelf het liefst wat hij doet. Een wedstrijd op zijn tijd vind hij ook wel leuk.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 20:32

Xiniee schreef:
Je praat alsof dat paard een voorwerp is..
Zijn zijn prestaties niet goed genoeg verkoop je het maar.

wat is hier mis mee dan? Ieder zijn eigen ambities, iemand anders kan nog heel veel lol aan dit paard beleven. Dat is toch mooier en eerlijker voor het paard als je er zelf niet meer zoveel lol aan hebt?

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 20:32

Ik zou zelf eerst proberen hoever hij werkelijk komt.

Ze zeggen van Fjorden en Haflinger ook dat ze niet geschikt zijn voor de dressuur.. en een Draver zou niet fatsoenlijk kunnen galopperen. En een Fries hoort voor de kar en niet onder het zadel.

Je moet niet alles geloven wat mensen zeggen. Als jij wat om dat paard geeft, dan laat je hem in zijn waarde en trainen jullie tot je hoger komt dan de L.. Dan duurt het maar wat langer.. nou en?

Maar das mijn mening maar..

suikerklont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 20:35

Om eerlijk te zijn, dit slaat nergens op. Mijn paard vind wedstrijden niet zo leuk als mij.
Ik rij misschien nog tot het M met al die fijne reacties die ik hier krijg ;s

Ik denk aan het paard, die er over een tijdje geen plezier meer in zal hebben. Dus dan lijkt het mij beter om mijn zusje er lekker recreatief meer door te laten gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 20:36

suikerklont schreef:
Om eerlijk te zijn, dit slaat nergens op. Mijn paard vind wedstrijden niet zo leuk als mij.
Ik rij misschien nog tot het M met al die fijne reacties die ik hier krijg ;s

Ik denk aan het paard, die er over een tijdje geen plezier meer in zal hebben. Dus dan lijkt het mij beter om mijn zusje er lekker recreatief meer door te laten gaan.

Wat wil je dan horen?