sliert schreef:Nu had ze hem die ochtend gebeld dat haar paard een dikke kogel had dus dat ze twijfelde of ze wel moest komen. Nou, ze moest gewoon komen van ADB.
Toch vind ik dit de fout van de eigenaar, hij kan nl niet dwingen. Het blijft ene keuze.
Citaat:
Op de clinic heeft ADB hem even flink aan de dubbele lijnen gelongeerd. Nou ja....longeren....snoeihard door de bak jagen en paard de hele tijd heel grof uit balans trekken, zowel naar buiten als naar binnen. Na een half uur liep het paard met d'r hoofd naar beneden.....Ontspannen noemde ie dat! Na deze sessie nog een paar dames op hun paarden voorbij zien rondrennen en toen had ik het wel gezien. Wat een enorme aanfluiting. Buiten dat het een verschrikkelijke ronduit onbeschofte vent is, heeft ie blijkbaar nog nooit van pezen gehoord ofzo. Als je je paard vaak op deze wijzen longeert dan weet je in elk geval zeker dat je na drie weken weer op de kliniek staat...nu met een peesblesure.
Ten eerste is snoeihard geen maatstaf. Wat de een snoeihard vind, vind de ander een arbeisdtempo. Het zal harder geweest zijn wat je gewend bent dat voor jou comfortabel is, maar je reageert erg vanuit een idee dat je hebt van wat goed is en niet van werkelijk onderbouwd iets, want paarden krijgen geen peesblessures van hard gaan. Geef maar eens aan waarom hard gaan erg zou zijn? Peesblessures krijgen ze alleen als ze te hard gaan op een knalharde ondergrond, maar ik mag aannemen dat het niet op straat was, of op een zeer kleine volte, maar gezien het tempo, zal dat ook wel niet het geval zijn.
Waar valt het hoofd omlaag brengen bij jou onder, want bij mij valt het ook onder ontspannen. Er zijn wat meer meetpunten om te zien wanneer een paard ontsapnnen is, maar een lekenpubliek zeggen "kijk de hals zakt, het paard ontspant" is helemaal niet absurd, zelfs iet al zou hij het uit vermoeidheid doen. Er is geen spanning meer=ontspanning.
Citaat:
Wat betreft dat klinische hoefkatrol: er zitten veel kleine bandjes en ligamenten rondom het hoefkatrol gewricht. Vaak zit daar een blessure. Deze blessure is zeer ernstig, net als een peesblessure. Vaak is het alleen te diagnostiseren dmv een MRY scan. Wat je in zo'n geval absoluut niet moet doen is rijden....ook niet volgend de methode van ADB. Stappen stappen en stappen en heel hard duimen dat het goed komt {na hele lange tijd}. Als je wel gaat rijden en zeker zoals ADB, dan rij je je paard dus gewoon ergens doorheen. Totdat het helemaal te laat is.
Wederom vind ik dit de verantwoording van de eigenaar om alles te doen om het paard zodanig te laten onderzoeken dat dingen uitgesloten zijn. Hij zegt duidelijkd at paarden onderzocht moeten zijn door dierenartsen, hij gaat iet voor dierenarts spelen en neemt die verantwoording ook niet op zich, die ligt bij de eigenaar.
Waar het om gaat zijn paarden die feitelijk wat je noemt "teugelkreupel" zijn door scheefheid en verkeerde africhting.
Het gaat duidelijk om paarden die door verkeerde africhting in de problemen zijn gekomen.