wedstrijdniveau versus daadwerkelijk niveau

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:19

Maar even los daar van: je gaat niet helemaal op mijn punt in, maar misschien heb ik het ook niet zo goed verwoord. Ik wijs als reden van het 'lage' niveau eigenlijk met name naar de verwachtingen en wensen van de ruiters. Mensen willen gewoon binnen een half jaar een nieuw paard wedstrijdklaar hebben, omdat ze denken dat dit kan/hoort. Ze beseffen zich dan niet dat dit inderdaad alleen gaat met goede (privé)begeleiding en bijna dagelijkse training. En zo lang je geen KNHS rijdt hoor je er niet bij, dus dan maar wat eerder beginnen ook al zit de basis eigenlijk nog niet goed... Je wil je immers wel bewijzen!

Misschien moeten we als paardrijwereld iets meer respect opbrengen voor iedereen die het KNHS wedstrijd niveau (nog) niet heeft? En iets meer uitdragen dat je dit inderdaad ook niet zo maar bereikt en dat het ook niet per sé bereikt hoeft te worden? Misschien dat dan die drang om er bij te willen horen dan iets minder wordt, en mensen wat meer voorbereid op wedstrijd komen.

edit: frustraties even verwijderd :+
Laatst bijgewerkt door Sofy op 22-07-11 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:21

Wij starten inderdaad regelmatig buiten eigen regio, puur om inderdaad de ervaring op te doen. In sommige regio,s rij je elk weekend tegen dezelfde combinatie,s als je M2 of hoger bent!

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:24

je kan toch ook leuke wedstrijden bij de FNRS of onderling rijden als je nog niet klaar bent voor de KNHS. En als je alleen maar wedstrijden rijd om "erbij te horen" dan begrijp je niet helemaal waar wedstrijden rijden om draait.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:24

tteettt schreef:
Wij starten inderdaad regelmatig buiten eigen regio, puur om inderdaad de ervaring op te doen. In sommige regio,s rij je elk weekend tegen dezelfde combinatie,s als je M2 of hoger bent!

Daarom is het een plus dat de 20*40 afgeschaft is voor de Z rubrieken.
Nu kunnen er grotere rubrieken ontstaan.

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:30

@SofyJe hebt wel een punt, maar het is natuurlijk wel zo dat 95% van de manege ruiters, dromen van een eigen paard. En dan zichzelf voorstellen als een soort van Anky, wat er vaak niet beseft wordt is dat het gewoon heel veel tijd energie en discipline kost om dat te bereiken, mensen hebben de veronderstelling dat het paard immers het werk doet!

Ik heb dit al eerder aangedragen, in andere Topic ik verbaas me er echt dagelijks over, dat ouders leuk ff Pony kopen voor kind, zo van hier is je beestje dit is de stal en hier je martiaal en vermaak je ermee, “wel goed voor hem zorgen he” als deze groep ruiters een x in 2 weken les krijgt dan is het veel. En dan is dit meestal ook nog bij de club met 4tot 6 mede ruiters.

tteettt

Re: wedstrijdniveau versus daadwerkelijk niveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:34

@zooist ben ik helemaal met je eens, je ziet gewoon heel vaak dat ruiters in eigen kring week op week boven aan rijden, maar buiten eigen regio volledig op hun snuit gaan. (is ons overigens ook overkomen) hadden natuurlijk de bodem of Jury bla bla nee hoor zijn er eens goed voor gaan zitten film bekeken ok, wat is er gewoon echt niet goed! En uhh weet je? Mooie is we leven nog steeds, en dochter haar rijden is echt 100% verbeterd met vorig jaar. Om te kunnen winnen, moet je eerst leren verliezen.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:36

Citaat:
je kan toch ook leuke wedstrijden bij de FNRS of onderling rijden als je nog niet klaar bent voor de KNHS. En als je alleen maar wedstrijden rijd om "erbij te horen" dan begrijp je niet helemaal waar wedstrijden rijden om draait.

Daar heb je wel gelijk in hoor Liess1. Ik rij zelf met veel plezier onderlinge wedstrijden. Maar eerlijk is eerlijk, ik zou best graag KNHS rijden gewoon voor de 'status'. 't Is suf, maar wel waar. En ik kan me niet voorstellen dat ik daar de enige in ben...

tteett, ben het helemaal met je eens! Dat bedoelde ik inderdaad met de foute verwachtingen!

marjoleins01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:38

jasmijn78 schreef:
marjoleins01 schreef:
Ik heb B-niveau dus startte B. Dat paard liep M2 wedstrijden. Op een gegeven moment had ik concours en de betreffende jury was Z-jury en had het paard al vaak gejureerd. Hij zei echt na de proef 'ik weet wat dat paard kan'. Ik had toen iets van 165 punten.

Maar vanuit het oogpunt van een jury kan ik mij daar wel iets bij voorstellen. Een jury moet beoordelen of het B-waardig is. Maar als de jury het paard kent, en ziet dat het onder jou aanmerkelijk slechter loopt, zo slecht dat het zelfs niet B-winstpuntwaardig is dan zo'n jury daar dan wat over opmerkt. Meer in de trant van: de slechte uitkomst ligt niet aan het paard want die kan het, maar aan jou rijden dus. Had jij zelf wel het gevoel dat je de B proef van je leven had gereden? Dat jullie echt alles uit de kast hebben gehaald? Of waren de 165 toch wel een beetje terecht?

En mijn ervaring leert wel dat Z jury's toch wat kritischer de B beoordelen, dan B/L jury's, mogelijk omdat zij meer zicht hebben op de totale basis. Ik zelf hecht meer waarde aan de beoordeling van jury's die Z of hoger jureren, dan aan B/L jury's.

Ja, onze proef ging boven verwachting erg netjes en zou ook B-gejureerd moeten worden.. Omstanders en de eigenaar van het paard zeiden ook dat het een van de betere proeven was.. Maar volgens mij had ik mijn trucendoos open moeten trekken en een piroutte moeten maken... Maar dat is nu niet meer relevant, dit is geweest en heb ervan geleerd. Maar ik vind soms wel dat juryleden partijdig zijn.. Een B ruiter moet je op B niveau beoordelen. En ja ik snap zeker wel dat een Z jury strenger is, maar in de lagere klasse zoals B vind ik dat niet relevant. Er zit te veel niveau verschil tussen.

Ik hoop met mijn jonge paard een leuke frisse start te maken en ook al gaat het niet perfect, met de opmerkingen van de jury kan ik verder en mij en mijn paard ontwikkelen...

Edit: ik heb keihard gespaard en geknokt voor mijn paard. Bloed zweet en tranen heeft het me gekost en ik ben nu op de goede weg. Ik zal niet op wedstrijden verschijnen als een Anky.. Nee, ik wil graag ervaring op doen.. Maar ook wil ik een aantal mensen in mijn omgeving laten zien dat hard werken wordt beloond (mijn paard werd door veel mensen negatief neergezet omdat ik haar gered heb)..

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:43

In sport en dit geval paardensport is het begin gewoon durven leren, en ik kan het weten hoor echt waar! Toen wij 7 jaar geleden begonnen met wedstrijden was ik echt zo groen als gras, en nog steeds vindt ik niet dat ik er verstand van heb! Heb alleen wel heel veel ervaring op gedaan de afgelopen jaren, juist omdat ik altijd open stond voor mening van anderen, en dat heb ik nog steeds. Maar wat ik vaak zie is dat men het wel heel normaal vindt om te constateren wat anderen fout doen, maar het maar lastig vinden om zelf beoordeelt te worden. Wat ik dan overigens wel weer raar vindt als je ervoor kiest om een Jury sport te doen. Ja ik bedoel je kan moeilijk voor de proef de Jury een briefje overhandigen met aanwijzingen waar ze wel en niet op mogen letten toch?

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:46

Sofy schreef:
Pff Jasmijn, wat je nu beschrijft vind ik eigenlijk wel een triest beeld hoor. Als ik jouw post moet geloven kunnen dus eigenlijk alleen mensen met véél geld (want een Z2 paard en 3x per week privéles kosten écht veel geld) het B-niveau gemakkelijk halen, en de rest moet maar wegblijven en onderling of FNRS gaan rijden (even kort door de bocht). En manegeruiters moeten het maar gelijk helemaal opgeven geloof ik.

Nee, volgens mij bedoelt ze dat wanneer je een goed opgeleid paard koopt en zeer regelmatig lest bij een goede instructeur je veel sneller op wedstrijd kan, dan wanneer je een jong paard koopt waar je alle knoppen nog op moet zetten.
Hierbij uitgaande van de manegeruiter, die je zelf als voorbeeld stelde, die een eerste eigen paard koopt.
Want dat was toch je vraag? De lesgever moet een indicatie kunnen geven hoe snel je op wedstrijd kan? Hangt dus geheel van het paard en de instructie af die je tot je beschikking hebt. En natuurlijk ook wel van je eigen handigheid en snelheid van leren.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:50

tteettt schreef:
In sport en dit geval paardensport is het begin gewoon durven leren, en ik kan het weten hoor echt waar! Toen wij 7 jaar geleden begonnen met wedstrijden was ik echt zo groen als gras, en nog steeds vindt ik niet dat ik er verstand van heb! Heb alleen wel heel veel ervaring op gedaan de afgelopen jaren, juist omdat ik altijd open stond voor mening van anderen, en dat heb ik nog steeds.

tuurlijk, en alle begin is moeilijk, maar zolang je openstaat voor verbetering komt het wel goed

tteettt schreef:
Maar wat ik vaak zie is dat men het wel heel normaal vindt om te constateren wat anderen fout doen, maar het maar lastig vinden om zelf beoordeelt te worden.

maar is t niet makkelijker om met je vingertje te wijzen zonder naar je eigen tekortkomingen te hoeven kijken?

tteettt schreef:
Wat ik dan overigens wel weer raar vindt als je ervoor kiest om een Jury sport te doen. Ja ik bedoel je kan moeilijk voor de proef de Jury een briefje overhandigen met aanwijzingen waar ze wel en niet op mogen letten toch?

Haha, helemaal mee eens. Wel een goeie trouwens :) 'mijn paard wordt strak bij die plant in de hoek, even oogje dicht tijdens m'n middendraf'

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:50

Ja, ik heb al een beetje spijt van dat gedeelte van m'n post. Zal het weghalen, dat waren voornamelijk de frustraties van iemand die veel te laat is begonnen met deze mooie sport ;).

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:52

Er wordt vaak gekeken naar het wedstrijd niveau van een ruiter echter vind ik dit niet echt een realistische maatstaaf. Er zijn veel ruiters die per ongeluk of door jaren sprokkelen in het Z terecht komen. Ruiters met een routine paard in hoge klasses eindigen. Z rijden wil niet meteen betekenen dat het om een goede ruiter gaat.

Daarin tegen zijn er veel ruiters die op wedstrijd B - L rijden, maar erg handig zijn op verschillende paarden en heel goed in een basisafrichting. In aantal gevallen zelfs een stuk beter dan de ruiters uit hogere klasse. Deze ruiters hebben misschien niet de mogelijkheden of niet de behoefte om wedstrijd te rijden mar doen zeker niet onder.

Edit: typfouten
Laatst bijgewerkt door vencedor op 22-07-11 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:53

@Sofy
Geeft toch niks....

Ik zou dit wel een goede vinden:

Proef rijden bij jury en laten filmen vanuit juryhok
De ruiter/amazone zelf de proef bekijken en beoordelen en aandachtpunten benoemen (zelfreflectie)
Dan de jury erbij brengen en het commentaar naast elkaar leggen.

Denk dat menigeen, inclusief mezelf, daar superveel van kan leren :j

Dressage4U

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:53

Interessant topic.

Wat ik op de basis wedstijden zie is niet iets om vrolijk van te worden. En wat ik op de internationale wedstrijden zie is om nog droeviger van te worden.
Het hele dressuurwereldje is verziekt. Wie weet er nog wat goed paardrijden is en wie rijdt er nog met plezier paard? De springruiters doen het wat mij betreft heel wat beter. Die gunnen elkaar nog wat.
Je schaamt je toch om dressuurruiter te zijn.
Kijk eens op het voorterrein van een (internationaal) dressuurwedstrijd. Wat een gemiep en wat een vertoon.
Ook het uiterlijk vertoon doed je het schaamrood op de kaken verschijnen. Alles moet lak en blingbling zijn. Ik denk dat er beter geinvesteerd kan worden in goede instructie. Helaas geven niet alle topruiters het goede voorbeeld. Er er zijn nog weinig goede instructeurs te vinden. Blijkbaar willen dressuurruiters zo snel mogelijk naar het Z want dan ben je iets denken ze.
Ik vind zowiezo dat jonge ruiters tot zeg maar 14 jaar geen wedstrijden zouden moeten rijden. De competitiedrang is niet goed. Leer eerst maar eens fijn paard te rijden en er plezier aan te beleven.
Mijn inziens verdwijnt bij vele ruiters het plezier en het goed paardrijden wanneer zij aan de wedstrijden gaan beginnen.
Het dressuurwereldje is een vreemd wereldje. En het zijn niet alleen de ruiters die elkaar niets gunnen maar ook het jurywereldje is wonderbaarlijk te noemen. Er zijn maar weinig juryleden die voldoende kennis van zaken hebben. En er is een categorie die jureert om zichzelf belangrijk te voelen.
Er zijn er maar weinig die echt iets aan de ring te zoeken hebben.

Ik heb er ook jaren aan meegedaan zowel in de ring, als jury aan de ring en als instructeur en ben door schade en schande wijs geworden.
Om goed te kunnen paardrijden heb je geen wedstrijden nodig. De meeste voldoening van paardrijden heb je altijd nog thuis in de trainingen. Ik heb geen jurylid nodig om te weten of ik progressie heb gemaakt. Daar heb ik een fijne instructeur voor. Die houd mij de spiegel voor en ik weet zeker dat ik thuis intenser geniet van het paardrijden dan wanneer ik naar de wedstrijden ga.
Ik rijd paard voor mezelf en niet voor een ander. En dat kan ik iedereen aanbevelen.
Laatst bijgewerkt door Dressage4U op 22-07-11 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:55

randie schreef:
Er wordt vaak gekeken naar h3t wedstrijd niveau van e3n ruiter echter vind ik dit niet echt een realistische maatstaaf. Er zijn veel ruiters die perongeluk of door jaren sprokkelen inhet Z terecht komen. Ruiter met een routine paard in hoge klasses eindigen. Maar ook veel ruiters die op wedstrijd B - L rijden, maar erg handig zijn op verschillende paarden en heel goed in ee basisafrichting. In aantal gevallen zelfs een stuk beter dan de ruiters uit hogere klasse. Deze ruiters hebben misschien niet de mogelijkheden of niet de behoefte om wedstrijd te rijden mar doen zeker niet onder.

Of ze bikkelen lekker door en als ze groot genoeg zijn gaan ze zelf verder in de sport en nemen ze alle opgevbouwde ervaringen mee :Y)

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 16:00

Doordat ik zelf vanaf m,n 6e tot rond m,n 14e heel intensief geturnd heb, en hier 5 a dgn in de week voor trainde, heb ik eigenlijk van huis uit ook mee gekregen dat als je iets wil bereiken in de sport dan moet er getraind worden. Mijn dochter heeft dus altijd (ook nog op manege toen ze lease Pony had) heel veel gelest! En in onze omgeving werd dat echt niet begrepen hoor door de mede liefhebbers, het werd uit gelegd als jaaaaa jullie gaan voor de Punten. Als ik dan zei nee wij gaan voor zo goed mogelijk leren rijden, dan keek men me aan hum dat is toch hetzelfde?

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 16:02

Citaat:
Proef rijden bij jury en laten filmen vanuit juryhok
De ruiter/amazone zelf de proef bekijken en beoordelen en aandachtpunten benoemen (zelfreflectie)
Dan de jury erbij brengen en het commentaar naast elkaar leggen.

Dat lijkt mij ook een goeie! Alleen qua tijd&geld niet haalbaar natuurlijk...

Je kunt het wel zelf benaderen door iemand te laten filmen en eerst zelf terug te kijken + commentaar geven voordat je je protocol ophaalt.

Maar protocollen zijn vaak zo summier...

Wat ik ook fijn zou vinden: onderaan ieder protocol een 'algemene indruk' onderdeel waar de jury in een paar zinnen beschrijft wat hem/haar het meest bijblijft van de proef en wat het meest verbeterd moet worden. Af en toe doen juryleden dit, en daar heb ik vaak veel meer aan dan aan de losse cijfers voor de onderdelen.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 16:07

Ja softy, ben ik mee eens. Coupons met weinig of geen commentaar zijn bij mij ooi een irritatiepunt. Vooral je laatste deel l8jkt me een goed idee. Een aantal jury leden doet dit nu ook al.

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 16:07

@Dressage 4u ik snap je standpunt en respecteer je mening, alleen denk ik niet dat het help om jonge kinderen geen wedstrijden meer te laten rijden. Wand wie garandeert dat deze kinderen het wel snappen als ze volwassen zijn? Ik denk juist dat er vanuit clubs en KNHS veel meer begeleiding en voorlichting zou moeten komen voor de jonge ruiters, als het gaat om hoe ga ik met m,n Pony om, hoe bereid ik hem voor op wedstrijden? Hoe zorg ik dat m,n Pony fit is? Ik zie het nu echt gebeuren dat ruiters soms een week amper op hun Pony zitten, maar in het weekend wel op wedstrijd gaan!

Dressage4U

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 16:13

tteettt schreef:
@Dressage 4u ik snap je standpunt en respecteer je mening, alleen denk ik niet dat het help om jonge kinderen geen wedstrijden meer te laten rijden. Wand wie garandeert dat deze kinderen het wel snappen als ze volwassen zijn? Ik denk juist dat er vanuit clubs en KNHS veel meer begeleiding en voorlichting zou moeten komen voor de jonge ruiters, als het gaat om hoe ga ik met m,n Pony om, hoe bereid ik hem voor op wedstrijden? Hoe zorg ik dat m,n Pony fit is? Ik zie het nu echt gebeuren dat ruiters soms een week amper op hun Pony zitten, maar in het weekend wel op wedstrijd gaan!

Het is de taak van de ouders en hun instructeur om de jonge ruiters wegwijs te maken in het omgaan met de pony. Dat leren ze op een concours, wat dus bedoeld is om ze te beoordelen, helemaal niets van.
Goede scholing is belangrijk maar die vind je niet op de wedstrijden maar als het goed is wel op de ponyclub of de eigen instructeur.

Dressage4U

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 16:16

randie schreef:
Ja softy, ben ik mee eens. Coupons met weinig of geen commentaar zijn bij mij ooi een irritatiepunt. Vooral je laatste deel l8jkt me een goed idee. Een aantal jury leden doet dit nu ook al.

De jury zit er om je te beoordelen. Je advies geven over je rijden doet een jury niet want daar heb je een instructeur voor. ;)
Er zijn zoveel juryleden en vaak met een verschillende mening. Is niet handig als je jezelf moet verbeteren omdat je jury je advies heeft gegeven. De zondag erop zit er een ander jurylid en die wil weer wat anders verbeterd zien.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 16:25

Hmm. Op zich heb je wel een punt Dressage4U. Maar dan ga je wedstrijden dus wel echt alleen nog maar rijden om het wedstrijdaspect (het proberen te winnen van anderen), niet zozeer om te kijken waar je zelf in verbeterd bent en waar je nog aan moet werken. Want voor dat laatste is commentaar toch wel heel handig.

Ik stel juist die verschillende meningen van de juryleden op prijs, naast de mening van m'n trainer. Een nieuw paar ogen ziet toch weer andere dingen, die je vervolgens mee kunt nemen in je training of naast je neer kunt leggen afhankelijk van hoe je er zelf tegenaan kijkt.

Advies over m'n rijden stel ik dus toch wel erg op prijs!

Dressage4U

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 16:34

Dan is mijn vraag aan jou Sofy, heb je wel vertrouwen in je eigen instructeur? Want die kent jou en je paard door en door. Een jurylid beoordeeld jou op dat moment en gaat uit van de FEI regels. Die kijkt niet naar jou en je paard. Die gaat uit van het nivo wat hij moet beoordelen. Je eigen instructeur geeft advies op jou en je paard afgestemd.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 16:46

Ik heb vertrouwen in mijn instructie, maar ik weet ook dat er meerdere wegen naar Rome leiden en dat niet iedere instructeur de zaken op dezelfde manier aanpakt en ziet. In mijn ogen is niemand perfect, ook mijn instructie niet. Dus als ik advies bij anderen in kan winnen doe ik dat graag. Vervolgens kun je dat advies dan doorspreken met je instructie en kijken wat die er van vindt. Volgens mij kun je op die manier alleen maar meer leren?