Wat is nou de perfecte houding?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KozieZ

Re: Wat is nou de perfecte houding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 16:09

steunen op je hakken??? waar wil je op steunen dan, er is toch niets onder je hakken?

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 16:10

nee, maar dmv je hakken uitdrukken span je spieren aan waardoor je daar steun aan krijgt, zodat je voet niet door de beugel schuift :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 16:12

Idd. Veel mensen rijden ook gewoon verkeerd licht; namelijk op je tenen. Moet je niet doen.
En door je hakken uit te drukken, veren ze mee, waardoor je dus de 'klappen' kunt opvangen bij bijv. doorzitten.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 16:13

Mensen die extreem hun hakken uitdrukken bijv. zitten ook minder stabiel.
Je moet altijd controle hebben over je voeten hebben(je achillespees blijven aanspannen)

boomer123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 16:14

voor een perfecte houding moet je goed in het midden in je zadel zitten want dat zit je al wat rechter goeg je hakken naar beneden elebogen in je zzei hoofd rechtop en als je dat doet dan ga je van zelf heel recht zitten hier is nog een foto
http://www.oypo.nl/pixxer.asp?id=62690B205C0BF854

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 16:14

Als je extreem je hakken uitdrukt zet je ze vast. Dan heeft het geen enkel nut meer om ze uit te drukken.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 16:15

boomer123 schreef:
voor een perfecte houding moet je goed in het midden in je zadel zitten want dat zit je al wat rechter goeg je hakken naar beneden elebogen in je zzei hoofd rechtop en als je dat doet dan ga je van zelf heel recht zitten hier is nog een foto
http://www.oypo.nl/pixxer.asp?id=62690B205C0BF854

uhh welke van alle foto's ;) Zijn er een hele hoop namelijk :o

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 16:15

Boomer, denk dat dat een beetje kort door de bocht is. Daar kan nog heel veel bij mis gaan, bijv. te holle rug, schouders naar voren oid.

Over lichtrijden, ik denk dat het daarbij ook belangrijk is om met je kuiten goed contact te houden met je paard en vanuit je knie ipv heup lichtrijden zodat je been mooi stil blijft. Maar, niet gaan klemmen want dan schuif je uit je zadel.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 16:16

Bizzybijtje schreef:
Als je extreem je hakken uitdrukt zet je ze vast. Dan heeft het geen enkel nut meer om ze uit te drukken.

Maar extreem is nooit goed toch? :P

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 16:17

Extreem mooi en extreem lekker dan :D geintje

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 16:18

Daar krijg je het extreem warm van }>
Of honger, of hartkloppingen, of je portomonnee word niet zo blij :')

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 16:19

CoronaLime schreef:
Daar krijg je het extreem warm van }>

uhhh...ja :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 16:20

_O-

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 16:24

Heb even wat topics opgezocht waarin reacties staan van ‘’jaloers op je houding’’ ‘’perfecte zit’’
Ben even benieuwd hoe daar hier over gedacht word.
(No offence verder voor de ruiters, willekeurig eruit gepikt :P)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 16:26

Ik zie er geen een waarvan ik zeg van 'ja, die zit perfect'.
De meesten neigen een beetje naar een stoelzit, maar dat kan vertekenen doordat ze een bepaalde oefening doen o.i.d.
Saskia zit wel heel netjes (de voorlaatste), maar ik heb altijd het idee dat haar beugels wat kort zijn :o En iets te ver achterop het zadel.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 16:27

Dat heb ik dus ook bizzybijtje, ze zitten stuk voor stuk netjes, maar niet perfect..

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 16:35

1e: Duidelijk te ver achterin het zadel
2e: Wat gespannen in bovenlichaam (veder netjes)
3e: Ginny vind ik altijd ook erg goed en netjes zitten! Maar hier zit ze korter als normaal volgens mij(zal wel voor het strand zijn :D )
4e: Te veel buiging in de knie (zou wat langer mogen zitten van mij)
5e: Niet te beoordelen
Laatst bijgewerkt door MiniMouse op 15-07-11 16:38, in het totaal 4 keer bewerkt

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 16:36

Ik vind nummer 3 haar been te ver naar voren liggen, beetje opgetrokken.
En haar hak mag ze netter uitdrukken maar volgens mij geeft ze net been op de foto :+

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 16:41

De eerste vind ik verre van perfect eigenlijk.
2 3 en 5 lijken hun schouders te laten hangen.
4 teveel buiging in knie.

De perfect houding kan wel bestaan, maar ik geloof nooit dat je zo een hele proef kan zitten, ivm verschillende oefeningen etc.
Je moet je houding en zit veel gebruiken, dus perfect zal het misschien 5% van de proef zijn, op de stukken waar je rechtdoor rijdt.
Of zeg ik nou iets stoms?

Dit is mijn houding: http://i1193.photobucket.com/albums/aa3 ... a00822.jpg

Als je de standaard in orde hebt, dus: Hakken laag, rechte rug, hand heel iets boven/naast manenkam, schouders rechtop, dan ben je al een heel eind.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 19:47

Danielle, vind jou houding ook nog niet helemaal perfect, je mag van mij je rug ietsjes holler houden, je schouders naar achteren en jou hakken vind ik dus extreem uitgedrukt :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 19:48

CoronaLime schreef:
Ik vind nummer 3 haar been te ver naar voren liggen, beetje opgetrokken.
En haar hak mag ze netter uitdrukken maar volgens mij geeft ze net been op de foto :+

Dan hoort je hak nog naar beneden te zijn hoor :)

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 19:56

Dat klopt, maar dat doet ze dus niet op de foto :P

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 19:57

Een hak hoor je naar mijn weten niet uit te drukken. Je hebt lichte druk op je beugels, je hak-voetbal is nagenoeg horizontaal. En 'veert' naar beneden met bv doorzitten, idd om de klappen op te vangen.
het plaatje in de OP is inderdaad de ideale zit, helaas zie je die erg weinig, door fysieke ongemakken vaak, maar zelfs op het hoogste niveau zie je nog ruiters die niet perfect zitten.
Wat ik erg vaak zie op wedstrijd (maar als je op maneges kijkt, tja daar zie je het bijna standaard) is de stoelzit. Vaak komt dit ook nog eens door 'spanning' van de ruiter waardoor hij zijn hakken gaat uitdrukken en het onderbeen automatisch naar voren gaat.
Daarnaast zijn een heleboel mensen van mening dat je op je 'kont' moet zitten, wat dus niet zo is naar mijn mening. (Ik kan helaas niet omschrijven waar je dan wel op moet zitten haha).
Op de fotos vind ik 1-3-4 met een te korte beugel zitten voor de ideale dressuurhouding (aan de andere kant begrijpbaar, vaak doen mensen beugels gaatje korter bij bv jong paard of als ze enorm lange benen hebben en die er niet onderuit willen hebben.
Foto 2 zit heel aardig, maar iets teveel in stoel, ze zou voor de mooi haar hakken 5cm naar achter mogen leggen.
Foto 2-4 zitten in rug-heupen wel mooi. Foto 3 zit op dat moment net iets teveel 'mee' (ken haar ook van andere foto's waar ze dat niet doet).
Foto 5 is lastig te beoordelen omdat de amazone staat/niet in het zadel zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 19:59

Oooooh jawel, je moet wel écht op je kont zitten ;)
Dan kantel je je bekken namelijk net wat naar achteren waardoor je een stuk beter meegaat in de beweging van je paard, je móet dan wel. Bovendien zit je dan ook automatisch beter naar achteren.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 19:59