wanneer een hulpteugel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Met wat voor bijzetteugel rij jij?

Martingaal
139 (21%)
Slofteugel
95 (14%)
Thiedemann-teugel
36 (5%)
Chambon
8 (1%)
Gogue
4 (0%)
Elastiek
29 (4%)
Geen
334 (51%)

Totaal aantal stemmen: 645

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 17:19

Air schreef:
Tendance ik denk dat er genoeg andere opties zijn.

Hulpteugels zijn er alleen om de fouten van de ruiter te verdoezelen. Is daarom ook nooit nodig.

Veel ruiters zijn alleen zo doof als een kwartel als het gaat om signalen die hun paard afgeeft.

Je kent mijn paard niet. Ik ben het hierin niet met je eens.
Geef de andere opties dan eens.
De enige fout, die wij met hem maakten is, dat hij in de eerste 2 jaar te veel verwend is. Dat ik die fout verdoezel met een slof? Nee hoor, dat wil ik best toegeven. Mag ik hem dan wel gebruiken? HIHI

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 17:21

Tendance schreef:
Hij laat heel duidelijk zien, dat hij een leider nodig heeft en anders precies doet waar hij zin in heeft. Dat laat ik dus niet toe.

Precies, jouw paard heeft een leider nodig. En geen ruiter die 'm vastbindt, da's geen leiderschap natuurlijk.

Je kunt er beter aan werken dat hij jou ècht vertrouwt (en dat doet hij blijkbaar nog niet eens als je naast 'm loopt) en dat jij hem daarom ook kunt vertrouwen. Dat kun je "lummelen" noemen, maar dat is toch echt de basis.

davincilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 17:23

Ik ben het er wel mee eens dat een hulpteugel geen uiteindelijke optie is en dat het vaak ook maar teruggrijpen op iets is waar aanvankelijk een rijtechnisch probleem zit. Anderzijds kan ik me voorstellen dat het in sommige gevallen wel een optie is, met een jong paard buitenrijden bijvoorbeeld. Paarden blijven toch vluchtdieren die vluchten voor dingen die voor hun reëel zijn. Als een slof, bijvoorbeeld, er dan voor zorgt dat het paard tegengehouden wordt in zijn vluchtgedrag en het paard leert dat de ruiter het gevaar oplost of dat het eigenlijk niet zo eng is, kan dit helpen bij het leren wennen aan dingen op een veilige manier.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 17:26

Maar tendance... Als je je paard niet eens normaal aan de hánd mee kan nemen, waarom dan in vredesnaam erop!? Erop heb je inderdaad wel een bit met slof waar je als nodig lekker in kunt gaan hangen, maar ik zou persoonlijk van me ammenooitniet op een paard gaan zitten die ik op de grond niet eens normaal kan hanteren, hoe braaf hij onder het zadel ook is. Éérst op de grond alles goed, dán pas erop. Dat is toch wel zo voor mij.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 17:27

Ik gebruikte voor mijn eigen pony geen hulpteugel. Alleen een martingaal voor bij het springen. Anders zette hij zijn rug wat vast waardoor ik minder controle had.

Voor het manegepaard dat ik nu rijd gebruik ik ook een martingaal. In zijn eigen hoofdstel zit een tiedeman, en daar moet iedereen die erop rijd dus mee rijden. Maar ik doe mijn eigen hoofdstel+bit+martingaal erom. Een martingaal is gewoon erg fijn omdat als je hem niet nodig hebt, hij ook niet inwerkt. Daarbij doe ik hem erg los dus helpt hij alleen als hij zijn hoofd echt heel erg de lucht in doet, waarbij hij zich dus ook vast zet waardoor ik ook niet veel controle meer heb, maar dat is alleen zo bi jhet springen. Dressuur gaat nu wel aardig :)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 17:30

JoviBan schreef:
Tendance schreef:
Hij laat heel duidelijk zien, dat hij een leider nodig heeft en anders precies doet waar hij zin in heeft. Dat laat ik dus niet toe.

Precies, jouw paard heeft een leider nodig. En geen ruiter die 'm vastbindt, da's geen leiderschap natuurlijk.

Je kunt er beter aan werken dat hij jou ècht vertrouwt (en dat doet hij blijkbaar nog niet eens als je naast 'm loopt) en dat jij hem daarom ook kunt vertrouwen. Dat kun je "lummelen" noemen, maar dat is toch echt de basis.

Dit geval heeft niets met basis te maken. Onze basis is heel goed, maar een paard is en blijft een vluchtdier. Hij vertrouwt mij dan wel, maar dan liever 10 meter verderop uit de buurt van dat ding, dat hij niet vertrouwt.
Als hij me echt niet vertrouwde, dan zou hij me er wel afgooien, maar dat doet hij niet.
Vaak ziet hij iets, voordat ik het zie en brengt ons dan in veiligheid. Met slof kan ik er direct de rem op zetten en als ik hem dan omdraai en er naartoe rijd dan laat hij zich er zo langs begeleiden. Want het vrouwtje vertrouwt het blijkbaar wel.
Als hij me niet zou vertrouwen? Zou hij dat dan doen? Zonder te steigeren bokken of te staken of wat dan ook?

Waarom ik niet naast hem ga lopen?
Hij is 1.78 en als hij iets engs ziet kruipt hij zo'n beetje in me en sorry, dat gewicht kan ik niet dragen. Hij loopt dan stijf tegen me aan.

Volgens mij is het vertrouwen tussen ons er best, maar zijn vertrouwen in zijn omgeving niet.
Hij bokt nooit steigert nooit en is nooit lastig met rijden en doet precies wat ik van hem vraag. Dat is toch vertrouwen?
Laatst bijgewerkt door Tendance op 04-07-11 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 17:30

Ik rij ook met een martingaaal, doet niets enkel wanneer mijn paard haar hoofd heel hard omhoog doet. Dit om toch nog een veiligheid te hebben als ik buiten ga rijden.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 17:31

davincilover schreef:
Ik ben het er wel mee eens dat een hulpteugel geen uiteindelijke optie is en dat het vaak ook maar teruggrijpen op iets is waar aanvankelijk een rijtechnisch probleem zit. Anderzijds kan ik me voorstellen dat het in sommige gevallen wel een optie is, met een jong paard buitenrijden bijvoorbeeld. Paarden blijven toch vluchtdieren die vluchten voor dingen die voor hun reëel zijn. Als een slof, bijvoorbeeld, er dan voor zorgt dat het paard tegengehouden wordt in zijn vluchtgedrag en het paard leert dat de ruiter het gevaar oplost of dat het eigenlijk niet zo eng is, kan dit helpen bij het leren wennen aan dingen op een veilige manier.

Dat bedoel ik dus en is de reden, dat ik het gebruik.

Loes000

ik rijdt met een elastiek,
dit omdat m'n paard zijn gehele rug vast zette, z'n hoofd omhoog gooide en er dan niks meer mee te beginnen was. uiteraard gebruik ik hem goed, en losjes, zodat als hij zijn hoofd naar beneden brengt en zijn rug gebruikt het ook niet gelijk extreem hoeft. goed is goed,
we bouwen het langzaampjes aan op, en ik hoop over een tijdje weer zonder te rijden.

Tendance

Slofje schreef:
Maar tendance... Als je je paard niet eens normaal aan de hánd mee kan nemen, waarom dan in vredesnaam erop!? Erop heb je inderdaad wel een bit met slof waar je als nodig lekker in kunt gaan hangen, maar ik zou persoonlijk van me ammenooitniet op een paard gaan zitten die ik op de grond niet eens normaal kan hanteren, hoe braaf hij onder het zadel ook is. Éérst op de grond alles goed, dán pas erop. Dat is toch wel zo voor mij.

Lees mijn berichtje even, misschien snap je het dan.
Ik zeg namelijk nergens, dat ik hem aan de hand helemaal niet kan hanteren, maar dat het op een buitenom niet fijn is met hem.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 17:35

Een paard wat je vertrouwd is ook een op zichzelf staand paard wat niet in je kruipt, dat is namelijk gewoon een vorm van disrespect en heeft niks met leiderschap te maken. Bij vertrouwen kan hij er ook gewoon naast je langs gaan.
Het gaat niet om gewicht of kracht, als het daar om zou gaan zou je het zelfs bij een shetlander niet winnen. Een paard is altijd sterker dan jij.

Zolang jij geen leider bent naast hem op de grond die hij kan vertrouwen gaat dat natuurlijk ook moeilijk onder het zadel.
Laatst bijgewerkt door Air op 04-07-11 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 17:36

Loes000 schreef:
dit omdat m'n paard zijn gehele rug vast zette, z'n hoofd omhoog gooide en er dan niks meer mee te beginnen was. uiteraard gebruik ik hem goed, en losjes, zodat als hij zijn hoofd naar beneden brengt en zijn rug gebruikt het ook niet gelijk extreem hoeft. goed is goed,
we bouwen het langzaampjes aan op, en ik hoop over een tijdje weer zonder te rijden.

Dit kun je ook zonder elastieken oplossen!
Hij leert nu in de houding te lopen, niet zijn rug te gebruiken.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 17:39

Air schreef:
Een paard wat je vertrouwd is ook een op zichzelf staand paard wat niet in je kruipt, dat is namelijk gewoon een vorm van disrespect en heeft niks met leiderschap te maken. Bij vertrouwen kan hij er ook gewoon naast je langs gaan.
Het gaat niet om gewicht of kracht, als het daar om zou gaan zou je het zelfs bij een shetlander niet winnen. Een paard is altijd sterker dan jij.

Zolang jij geen leider bent naast hem op de grond die hij kan vertrouwen gaat dat natuurlijk ook moeilijk onder het zadel.

Dat ben ik niet met je eens. Hij zoekt echt contact met me. Jij weet niet hoe hij dit doet. Ik ken het verschil wel tussen disrespect en respect. Hij banjert niet over me heen, maar beseft niet helemaal, dat ik niet zo sterk als zijn moeder ben. Dit vergeet hij ook wel eens bij onze shet.
Hij doet dit ook bij zijn moeder.
Als hij ergens van geschrokken is dan rent hij naar haar toe gaat achter haar staan met zijn hoofd tegen haar aan. Net alsof hij zich bij haar wil verstoppen. En 1 ding, hij heeft ECHT wel respect voor haar.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 17:39

Loes000 schreef:

Let er wel op dat hij inderdaad niet in een vaste houding gaat lopen. Dus veel stelling en buiging rijden en laag instellen en dan weer hoog etc. Anders zet hij juist zijn rug vast, en de bedoeling is juist dat ie die los gaat laten, toch? :)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 17:40

Hij wil bijvoorbeeld ook bij niemand de kar in lopen behalve bij mij, dus respect is er zeker wel.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 17:45

Maar goed. Ik heb vele jonge paarden gereden en voor de veiligheid van iedereen kies ik voor de slof tijdens een buitenrit en pak deze alleen op indien nodig en anders hangt deze slap.
Blijkt het paard meerdere keren braaf, dan is deze niet nodig, maar zo ver ben ik nog niet met mijn vos.
Ik vind dat ik er een goede reden voor heb en als anderen dit anders aanpakken vind ik het ook best.
Ik ben in ieder geval niet uit op tips, dus deze zijn verder niet nodig.
Ik heb niet het gevoel, dat ik mijn paard iets aandoe, door op een buitenrit een slof om te doen.
Pas als ik zou denken, dat ik mijn paard hiermee aan de teugel leer lopen, dan zou ik dom bezig zijn, want zo leer je dat niet, maar in dit geval zie ik het probleem niet.

Ik kom uit de wereld van handel en ga geen weken grondwerk doen als dit niet echt nodig blijkt te zijn. Dit heb ik al 3 jaar met hem gedaan. Van veulen af aan.
Respect heb ik vanaf dag 1 van en voor hem en zie ik in zijn gehele manier van doen geen disrespect.
Het is een paard dat altijd al onder in rang heeft gestaan en dit accepteert en dus ook van ons als mensen.

Eigenlijk is hij gewoon een beetje een sukkel... Alleen af en toe een bange sukkel...

Geryon

Re: wanneer een hulpteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 17:57

Ik volg niet de hele discussie hoor, maar een paard kan toch ook gewoon vluchten ookal vertrouwt hij je? Sommigen paarden hebben nou eenmaal meer vluchtgedrag etc. De mijne schoot als eerste weg bij een geluid achter zich.. Dan is een slof wel handig ja.

Sommigen paarden blijven nou gewoon eenmaal zo, zijn zo gefokt, en zijn de fijnste sportpaarden :)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 17:59

Geryon schreef:
Ik volg niet de hele discussie hoor, maar een paard kan toch ook gewoon vluchten ookal vertrouwt hij je? Sommigen paarden hebben nou eenmaal meer vluchtgedrag etc. De mijne schoot als eerste weg bij een geluid achter zich.. Dan is een slof wel handig ja.

Dank je!

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 18:01

Even een andere vraag......
Wie van de mensen die tegen een hulpteugel rijden met regelmaat wedstrijden?

met meteen de tegen vraag....
wie van de mensen die 'voor' een hulpteugel zijn rijden met regelmaat wedstrijden?

Ik ben niet tegen hulpteugels, en zelfs van mening dat een martingaal scherper in de mond is dan gebruik van een slof!! (uitgaande van een goed gebruik in beide gevallen, slecht omgaan is in elk geval niet OK daar heb je niet eens een hulp teugel voor nodig!!!)
Ik twijfel er niet aan dat in sommige gevallen het idd meer voor de ruiter is dan voor het paard MAAR als hier door de ruiter meer ontspannen en rustiger op zijn/haar paard zit het paard hier ook veel profijt van heeft! en dat er dan ook sneller van het gebruik af gestapt kan worden.
Laatst bijgewerkt door doebidon op 04-07-11 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 18:01

Over het algemeen is een hulpteugel NOOIT nodig. Zodra je een hulpteugel nodig hebt, is dat onkunde van de ruiter, die het dus niet zonder een hulpmiddel af kan.

Wel vind ik het kunnen om bij erg pittige paarden, of nieuwe/spannende situaties een slof eraan te doen, dit niet om een paard de krul in te trekken of iets dergelijks, maar er los bij hebben hangen als noodrem, dit voor de veiligheid.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 18:06

love_shyboy schreef:
Over het algemeen is een hulpteugel NOOIT nodig. Zodra je een hulpteugel nodig hebt, is dat onkunde van de ruiter, die het dus niet zonder een hulpmiddel af kan.

Wel vind ik het kunnen om bij erg pittige paarden, of nieuwe/spannende situaties een slof eraan te doen, dit niet om een paard de krul in te trekken of iets dergelijks, maar er los bij hebben hangen als noodrem, dit voor de veiligheid.

Dan moet je zonder hoofdstel en zadel gaan rijden, want dat zijn ook hulpmiddelen.

Verder ben ik het met je eens.
Laatst bijgewerkt door Tendance op 04-07-11 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 18:08

doebidon schreef:

wie van de mensen die 'voor' een hulpteugel zijn rijden met regelmaat wedstrijden?

Ik ben niet tegen hulpteugels, en zelfs van mening dat een martingaal scherper in de mond is dan gebruik van een slof!! (uitgaande van een goed gebruik in beide gevallen, slecht omgaan is in elk geval niet OK daar heb je niet eens een hulp teugel voor nodig!!!)
Ik twijfel er niet aan dat in sommige gevallen het idd meer voor de ruiter is dan voor het paard MAAR als hier door de ruiter meer ontspannen en rustiger op zijn/haar paard zit het paard hier ook veel profijt van heeft! en dat er dan ook sneller van het gebruik af gestapt kan worden.

Ik ben ook niet tegen hulpteugels, mits deze goed gebruikt worden en ik reed wedstrijd, elk weekend, M niveau wedstrijd, Z niveau training en springen B niveau wedstrijd, maar in de les wel verder dan B ermee bezig.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 18:08

doebidon schreef:

Ik rijd zeker 2 keer in de maand een wedstrijd. Vroeger iedere week, maar heb nu minder tijd.
1 paard in de B en 1 in het Z1 dressuur.
Vroeger B,L en M springen L1, L2 dressuur met jonge paarden en paarden zadelmak maken.
Ik ben niet voor een slof als gebruik om een paard aan de teugel te rijden, maar wel in mijn bovenstaande geschreven voorbeeld.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 18:12

Kianlover schreef:
@_Jessie volgens mij ben je dan een van de weinige die een hulpteugel goed gebruikt!
maar wat voor hulpteugel heb jij gebruikt?

haha dat hoop ik wel! :D Maar volgens mijn begeleiding met ik met ook te lief dus dat zit wel goed ;)
Ik gebruik een slof en alleen een slof. Vorige instructrice vond dat ik bijzet moest gebruiken tijdens rijden :n never
martingaal rent hij door heen en een tiedeman vind ik weinig controle over het hulp gedeelte als je snapt wat ik bedoel.
De slof kan je ten alle tijden los laten. Mijn mening, ik vind het de vriendelijkste hulpteugel eigenlijk. Je zet nooit iets vast als je dat zelf niet doet

Nog even op slofje waarom je een hulpteugel gebruikt als voorzorg.
Ik kan best geloven (heb het zelf ook gedaan) dat als je voor de eerste keer iets doet je er een hulpteugel aan zet.
vb: ik had laatste voor het eerst wedstrijd bij ons in de buurt. 25 min stappen op zondag op een druk bezochte strand weg.
Toen heb ik de slof om gedaan. Was de aller eerste keer dat we die kant op reden en om geen mensen van het fietspad te vegen maar even zo.
Echter blijft hij volgende keer thuis want hij gedroeg zich prima.
Maar om altijd met hulpteugel naar buiten te gaan tjah geen idee hoe ik me daarin moet verplaatsten.
Lastig paard? Onrustig? Heet? misschien wel lastige ruiter, onrustig of heet. Dan heb je die slof nodig maar niet voor het paard maar voor de ruiter...
denk dat dat helaas te vaak gebeurd

ow en ik rij 1x in maand wedstrijd *D

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 18:13

aerdenhout1 schreef:
Ach..net zoals elk bit is ook de hulpteugel net zo slecht of goed als de ruiter hem gebruikt.

en zoals zovaak ben ik het weer helemaal met je eens.
heb gekozen voor de slof omdat hier momenteel een jong paard staat waarbij er met slof wordt gereden.
ze is erg groot en sterk en zich daar bewust van. een slof kan dan net wat prettiger zijn.