Niveau is bedroevend...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 21:52

Ik stop niet he, ik werk alleen niet meer als ruiter. Dan moet ik teveel mn ogen sluiten en dat trek ik niet. Ik probeer nu met mijn nieuwe rijpaard weer de ring in te gaan, en geef maar al te graag het goede voorbeeld. Niet door er voor weg te lopen dus.

Ik denk dat het van verschillende hoeken komt, federatie, instructie, ruiter, ouder, eigenaar van paard. Maar zolang de jury(die weer door de knhs zijn opgeleid) het niveau tolereerd denkt de ruiter goed bezig te zijn. En de instructie komt ook bij de knhs weg, dus wellicht komt het vestoorde beeld uit die hoek.

@ridnin, idd zijn er gelukkig ook combinaties die wel fijn door de ring gaan.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 22:01

Je hebt zeker gelijk in alles wat je zegt, ben ik het helemaal mee eens. Maar als enthousiast wedstrijd dressuurruiter vind ik het wel jammer dat er nu weer op de wedstrijdsport "gekotst" wordt. Terwijl ik ook een paard "recreatie"paarden ken die de verdoemenis in gereden zijn, puur omdat (inderdaad) de ruiters geen idee hadden waar ze mee bezig waren. En dus die paarden zijn ook niet lekker behandeld geweest en die hebben nog geen wedstrijdring gezien.

Dus ik ben het ermee eens dat het in veel gevallen onkunde is. In de OP lees ik ook wel dat je het ook in algemene zin bedoelt, maar ik verwacht hier wel veel reacties op van mensen die puur antiwedstrijdsport zijn. En dát vind ik altijd spijtig om te lezen.

Ik zie het ook wel op wedstrijden hoor. Ook niet alleen onkunde. En ik ben er zo eentje die al geirriteerd wordt als iemand het zweepje ook maar een paar keer te hard laat kletsen op de billen van zijn/haar paard om maar iets "lichts" te noemen.

Maar ik zie en ken ook veel wedstrijdruiters die wél paardvriendelijk te werk gaan en daarmee ook successen behalen. Dat ook thuis, waar het niet gecontroleerd wordt.
Dat vind ik wel het gevaar hiervan namelijk. Op wedstrijden moet er strenger en selectiever gejureerd worden, mee eens. Ook moet er strenger gecontroleerd worden. Maar als dat gebeurt, lossen de zwakke schakels het thuis wel even op, ben ik bang.
Daarbij, een jury weet niet wat er op het losrijterrein gebeurd, die zien ook niet wanneer iemand een paard longeert op een onvriendelijke manier op een achterafstukje van het wedstrijdterrein. Maargoed, daar zou dus meer controle op moeten zijn. Het probleem daarin is alleen dat lang niet iedereen dat uberhaubt durft.
Plus dat ik weleens vermoedens heb dat er niet al te paardvriendelijk getraind wordt bij mensen thuis, maar die zijn dan weer poeslief op het wedstrijdterrein.

Je hebt natuurlijk wel gelijk dat er voor de jury wel veel uitgehaald kan worden, qua rechtgerichtheid en ander soort basisprincipes. En zoals ik al zei, moet daarop onder andere gewoon strenger gejureerd worden.
Ik zeg niet dat ik mijn paard perfect voor elkaar heb, ook al rijd ik inmiddels L2 en heb ik dus een aantal winstpunten weten te scoren, maar voor mezelf zou ik wíllen weten of iemand vindt dat ik mijn paard beter moet rijden. Perfectionist als ik ben, houd ik ook niet van lage punten, maar ik wil ze ook niet cadeau krijgen. Ik wil mijn paard goed voor elkaar hebben en daar de punten mee scoren. En dat ook nog eens op een paardvriendelijke manier! Ja, daar heb ik ook instructie voor, maar meer ogen zien meer dan één, zal ik maar zeggen.

Maargoed, ik zal ook bekennen dat ik ook weleens fouten heb gemaakt, waar ik ook spijt van heb, meestal ook onkunde en probeer mijn rijdleven te beteren.

Mocht je het opvallen: ik ben me ervan bewust dat ik waarschijnlijk in deze post mezelf een paar keer tegenspreek :') maar dat komt doordat het een onderwerp is waar ik regelmatig over nadenk. Over het uitfilteren van de rotte appels in de wedstrijdsport bijvoorbeeld en hoe mensen in het algemeen zich bewust te maken hoe ze goed met een paard omgaan.

Dat laatste is overigens wel heel erg lastig, omdat er zoveel methodes en manieren zijn tegenwoordig en iedere methode weer volgelingen heeft die anderen proberen te overtuigen alsof het een religie is. Ik moet zeggen dat het zelfs mij soms aan mezelf laat twijfelen.

Maar ik ben benieuwd waar anderen mee komen :)

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 22:05

Het valt mij ook steeds meer op. Op het pinksterconcours hier was het ook weer raak hoor, jeetje wat kunnen mensen tekeer gaan.
Ik heb ook een bloedhekel aan al die wedstrijden, iedereen wil niet onder doen voor de ander en zijn allen gestressed, waardoor sommige ontzettend prikkelbaar zijn en hun paard daar weer de dupe van is.. Ik vind het schandalig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 22:08

Ik probeer idd niet de sport tegen het been te schoppen maar het paardrijden in zijn geheel.
Imo vallen ruiters die hun paard thuis niet goed behandelen op wedstrijd vanzelf door de mand, als er maar strenger gecontroleerd wordt. Maar misschien is dat idialistisch...

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 22:08

lynne_berna schreef:
Het valt mij ook steeds meer op. Op het pinksterconcours hier was het ook weer raak hoor, jeetje wat kunnen mensen tekeer gaan.
Ik heb ook een bloedhekel aan al die wedstrijden, iedereen wil niet onder doen voor de ander en zijn allen gestressed, waardoor sommige ontzettend prikkelbaar zijn en hun paard daar weer de dupe van is.. Ik vind het schandalig!

Dit bedoelde ik nou, echt niet _iedereen_ op wedstrijden is zo!

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 22:09

Joolien schreef:
Ik probeer idd niet de sport tegen het been te schoppen maar het paardrijden in zijn geheel.
Imo vallen ruiters die hun paard thuis niet goed behandelen op wedstrijd vanzelf door de mand, als er maar strenger gecontroleerd wordt. Maar misschien is dat idialistisch...

Ja, zo denk ik zelf soms ook en ik kan het alleen maar hopen eigenlijk.

Anoniem

Re: Niveau is bedroevend...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 22:11

Ik ben ook bezig een brief te schrijven naar de KNHS/paard&sport. Als ik m af heb laat ik m hier wel lezen.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 22:11

Niobe schreef:
lynne_berna schreef:

Dit bedoelde ik nou, echt niet _iedereen_ op wedstrijden is zo!

Ik bedoel ook niet iedereen die wedstrijden rijd, ik ga vaak genoeg mee naar wedstrijden en zie soms ook wel eens dingen waarvan ik wel blij word. Toch denk ik dat een hoop mensen op wedstrijd toch anders rijden dan in de dagelijkse omgang thuis. Hun paard moet op dat moment presteren en ik denk dat sommige mensen dan toch dingen doen die ze normaal niet doen

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 22:15

Niobe: klopt hoor dat het onder de reacreativelingen of gewone thuisrijders ook veel voorkomt, alleen valt daar zo weinig aan te doen.. je hoopt maar dat ze er van leren als ze een vriendelijke manier zien waarbij je een blij paard krijgt en geen 'stout' paard.

Maar de mensen die aan wedstrijden mee doen kan tenminste nog een soort spiegel worden voorgehouden.

Ik verbaas mij ook altijd dat mensen nieteens weten hoe het er hoort uit te zien.. de spieren die gebruikt of ontspant moeten worden, de knik bij de juiste halswervel, zakken vanuit de schoft.
En soms zie ik een profiel voorbij komen met paarden die in het Z lopen... en dan zie je foto's in het profiel waarbij de spieren rondom de schoft er gewoon niet meer zijn... blijkbaar wordt da ook het nut van een goedpassend zadel onderschat.
Ook daarom valt het door de mand als paarden thuis niet goed getraind worden.
Als een ongetraind het al wat kan zien dan moet een getraind oog het toch helemaal kunnen zien?

Ik las trouwens een artikeltje op de site van de KNHS, weet niet wanneer het was, maar dat ze een extra cursus van het belang van het skala hadden gegeven. Dat er meer vanuit daar alles beoordeeld moet worden. Zal al een hele hoop schelen.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 22:15

Sorry lynne_berna, het woordje "iedereen" in je eerste post deed het even lijken alsof je ook echt iedereen bedoelde, maar nu zie ik ook het woord "sommige" staan. Mijn fout! (forum hè :'))

Maar wat je zegt, daar zit wel wat in. Daar had ik eigenlijk nog niet eens bij stilgestaan. Ze kunnen dan inderdaad dingen doen die ze normaal niet doen, bewust dan wel onbewust. Want een stramme houding is natuurlijk ook niet bevorderlijk voor het rijden bijvoorbeeld.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 09:17

Natuurlijk zijn er ook recreatieruiters waarbij het faliekant mis gaat.
Maar juist in de sport zou het niet mogelijk moeten zijn! Is paardenwelzijn daar niet het belangrijkst?? Er is daar veel controle mogelijk, waarom word er dan niks gedaan...

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 09:29

Hebt gelijk, sommige combi's ziet er niet uit.
Dat zou nog niet eens B mogen starten en rijden dan al L bijvoorbeeld.
Dingen dat ik denk hoe kan die die 10 punten bij elkaar gesprokkeld hebben voor de L?
Mischien ben ik zelf ook wel zo'n combi in de ogen van andere mensen.

Maar het kan ook een momentopname zijn.
Ik had gister 2 weken niet gereden omdat mijn pony beleert werd voor de kar.
Dus ze was wat krom en liep iedere x dwars door mijn buitenbeen heen.
Tja dan ben ik het op een gegeven moment ook goed zat en krijgt ze ook ff een goeie schop van mij hoor.
Terwijl ik een hele relaxte wedstrijd ruiter ben en alleen al geniet dat mijn paardje het ook allemaal zo mooi vind.
Maar een correctie hoort er zo nu en dan ook wel eens bij.

ravado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 09:39

Ik ben het voor het grootste deel met TS eens :j
Ik heb werkelijk westrijden gehad dat de tranen mij in de ogen stonden, alleen omdat een mede wedstrijdruiter zo verschrikkelijk respectloos met zijn paard om ging. Ook tussen 2 proeven in, het paard ervan langs geven omdat hij vanalles fout deed in de proef. (Want het ligt natuurlijk nooit aan jezelf ;) ) Hoe komt het ooit in iemands hoofd dat dit zinvol of nodig is? Het paard gaat er in de 2e proef heus niet beter van lopen :n En ja, er zijn ook dingen waar ik blij van wordt, een klein meisje met haar kaplaarsjes op een eigenwijze shetlander die, ondanks dat ze 2x verkeerd rijdt, nog net een winstpuntje heeft :) Tuurlijk is de jury hier minder streng, maar come on dat meisje komt net kijken.
Een ander verhaal is dan weer een meisje van 7 in dr leren gelakte laarzen met sporen en echte bloedpony, die zacht gezegd verwend zijn en er niet tegen kunnen dat het een keer tegenzit. Schreeuwen tegen haar moeder dat ze het zelf wel weet en dan krijgt de pony een schop :(:) Tja.. Er is zoveel leed op de wereld, ik weet niet of dit het belangrijkste is waar je je zorgen om moet maken. We kunnen immers niet iedereen helpen ;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 09:45

@Ravado: Als dat meisje netjes en vriendelijk rijd dan heeft die inderdaad meer een gun factor.
Het andere meisje zou na die schop gewoon een waarschuwing moeten krijgen, nog een keer, en dan geen wedstrijden meer voor jou.
Natuurlijk is er een dunne lijn, tussen bv een hengst die zich misdraagt en even met allevier de beentjes op de grond gezet moet worden, en de amazone die zich inderdaad gewoon afreageert... Aan de ringmeesters om daar onderscheid in te maken.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 09:48

Joolien schreef:

Zonder ideaal kom je nooit ergens ;)
Denk dat je zeker een punt hebt, maar dit heeft naar mijn idee toch meer met de wedstrijdsport te maken dan met paardrijden als geheel. Want waarom zijn mensen op concours, waarom werken sommigen grof in etc? Ze willen die winstpunten en het liefst ook dat prijzengeld binnenhalen. En dan in volle vaart door naar de volgende klasse.
Terwijl het doel toch eigenlijk zou moeten zijn dat je steeds meer een eenheid vormt met je paard, op basis van vertrouwen en ontspanning - of dat nou in de dressuur- of springring is. Daar komt nogal wat zelfreflectie bij kijken en daar heeft lang niet iedereen zin in. Ben het met je eens dat de juryleden én instructeurs hier een grote opgave hebben, en de bond misschien ook wel.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 09:51

Ik ben toevallig ook op de ARD geweest (heb TS toevallig zien rijden ;) ) en wat mij opviel was dat er zo ontzettend veel BRAVE paarden zijn. Als die beesten eens wisten hoe sterk ze zijn.. Maar ik heb ook naar heel veel combi's met een glimlach gekeken en echt kunnen genieten van de sport. Vind het dus een beetje een moeilijk statement. Beetje hoogte- en dieptepunten verhaal. In-elkaar-sla wanpraktijken heb k echter niet gezien.. Denk dat de recreatieve ruiter ook weleens de plank misslaat, evenals de prestatiegerichte dat zal doen. Das heel spijtig voor de sport in t algemeen, maar dat wil niet zeggen dat ik minder geniet van het rijden en het op wedstrijd gaan en mezelf verbeteren op een -hoop en probeer ik- zo eerlijk mogelijke manier.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 10:05

Ik moet zeggen dat ik de bevindingen/oordeel van ts niet herken :o Hier in mijn regio zie ik het zelden tot nooit :)

Ik vind zelfs het niveau hoog en sterk verbeterd in tegenstelling tot jaren geleden :j (ik rijd al 33 jaar)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 10:16

denk dat het ook een stuk foute voorlichting is.

mijn "buurvrouw" bij de paarden was hoogstverbaasd dat ponylief pas met haar 5e werd ingereden.
"je mag toch als starten met een 3-jarige?"
dat ik geen engels rijdt en geen behoefte aan wedstrijden heb kon er niet bij haar in.

zelfde met hulpteugels, paard liep ontzettend stijf opeens.
wat bleek, paard had 5 jaar niets gedaan en moest nu rondjes rennen met strakke bijzet.
ben naar buurvrouw toegelopen en heb haar stijf naar ebneden laten kijken terwijl ik haar nek naar beneden drukte
" stel dat je afgelopen jaren niets heb gedaan en nu zo rondjes achter elkaar moet rennen"
toen viel het kwartje.

maar als dit de afspiegeling is van de gemiddelde paardenhouder, tjah dan ben ik heel bang.

niet dat ik perfect ben, hoefjes van pony zien er momenteel ook niet uit.
maar eht zou flink schelen als de beginleeftijd van wedstrijden omhoog gaat.
zowel engels als endurance als western.

het gezonde boerenverstand is soms gewoon niet aanwezig.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 10:26

Mmmm, ik snap de frustratie van TS, maar aan de andere kant ben ik het ook eens met Millanka (bericht van haar staat op eerste pagina).
Ik denk dat er nu heden ten dage in het algemeen toch meer aandacht besteed wordt aan het welzijn van paarden. Natuurlijk is nog niet alles perfect en zitten er rotte appels tussen, Rome is ook niet in 1 dag gebouwd.

Nu zijn de concepten osteopaat, fysiotherapeut, zadelmaker diep doorgedrongen in de paardenwereld. Vroeger kende men dat niet. Een paard dat protesteerde (laat ons zeggen door een verkeerd zittende wervel) werd er doorheen gereden tot het zich opgaf en braaf zijn rondjes sjokte.
Aan een zadelmaker werd heus geen geld besteed. Dat ene zadel zal wel goed zijn.
Dubbelgebroken bitten bestonden niet.
Noem maar op alle luxemiddeltjes die we nu hebben om het welzijn van het paard te verbeteren hadden ze vroeger niet of in mindere mate. En dan kan je het echt zo gek niet bedenken: graasmaskers, exceemdekens, vliegensprays, zelfs de springbalken die nu van lichter materiaal zijn gemaakt en lepels die het toelaten dat de balk sneller afvalt.
Waar mensen die hun paarden 23/7 in een ruime stal houden nu veroordeeld worden, was het vroeger normaal dat paarden in stands gehouden werden. Als je dan kijkt naar oudere trainingstechnieken is de Spaanse Rijschool in Wenen een mooi voorbeeld. De piaffe en de schoolsprongen worden aangeleerd door het paard tussent twee palen vast te binden. Zwepen zijn daar het hulpmiddel bij uitstek. Daar zou je nu niet meer mee af moeten komen.

En zo kan ik eigenlijk nog wel even doorgaan.
Dus om nou te zeggen dat het paardenwelzijn slechter wordt, nee, dat vind ik niet.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 10:31

Wil je wat bereiken, moet je grenzen opzoeken en soms overschrijden. De manier waarop je dit doet maakt je imo tot de ruiter die je bent.

En ik denk dat ik hiermee heel duidelijk mijn mening over dit onderwerp heb gegeven.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 10:46

plientjedres schreef:
Tja dan ben ik het op een gegeven moment ook goed zat en krijgt ze ook ff een goeie schop van mij hoor.

Terwijl ik een hele relaxte wedstrijd ruiter ben en alleen al geniet dat mijn paardje het ook allemaal zo mooi vind.

Dus dat vind je wel eerlijk? Je hebt 2 weken niet gereden, en de eerste keer dat je erop klimt en je paard het lastig vind om te buigen geef je maar een rotschop?
En dan zeg je ook nog dat een correctie erbij hoort?
Wanneer jij 14 dagen de spagaat niet oefent forceren we je ook niet door de buurvrouw van 100 kilo op je schouders te zetten......

Hier gaat het dus al mis......

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 10:52

Ik kan het niet meer met je eens zijn TS, ik vind het soms echt misselijkmakend en inderdaad bedroevend. Het zou zó veel verschil uitmaken als er eens grondig naar de manier van jureren wordt gekeken, maar goed, de hele paardenwereld zal wel op z'n kop moeten daarvoor.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 10:55

Ninx schreef:
plientjedres schreef:

Dus dat vind je wel eerlijk? Je hebt 2 weken niet gereden, en de eerste keer dat je erop klimt en je paard het lastig vind om te buigen geef je maar een rotschop?
En dan zeg je ook nog dat een correctie erbij hoort?
Wanneer jij 14 dagen de spagaat niet oefent forceren we je ook niet door de buurvrouw van 100 kilo op je schouders te zetten......

Hier gaat het dus al mis......

Ik ben ook van mening dat een paard na twee weken niet zomaar de basisbeginselen van het rijden mag vergeten/verwaarlozen. Hoe je dat dan correct oplost, spreek ik mij niet over uit, veel factoren bepalen dat.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 10:58

HAHA dat longeren voor de wedstrijd heb ik ook wellis gezien :+ alsof je daarmee je winkansen verhoogt :')

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 11:03

Tja ik ben 7 jaar intensief wedstrijdruiter geweest en ik ik gaf mijn paarden ook wel eens een schop of even een ruk maar dan moest er toch al heel wat gebeuren hoor wilde ik dat doen.

En als ik het onterecht deed bij mijn paarden nou meestal bleef ik dan niet lang zitten.:+

Maar ik ben het zeker met je eens, mijn zusje is dan een recreatie ruiter maar hoe die af en toe rijd (is ze overigs wel zo aangeleerd op de manege) nou dat heeft ze 1x bij mijn pony's gedaan en heb ze er letterlijk af geschopt!!!

Ik ben meer van eerst stemverheffing en slaan doe ik nooit. Maar tegenwoordig mis ik ook heel veel DE band tussen ruiter en dier