Welke basisgymnastiek is nu echt nodig/zinvol?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 10:27

liljebo schreef:
cherie78 schreef:
De verkeerde stelling in een wending is heel vaak het gevolg van teveel "snelheid"

Of slordigheid?

Hoe bedoel je "slordigheid"?

Want vanuit mijn ervaring komt stelling eigenlijk vanzelf bij een paard wat meer in balans loopt.
Juist door een goed ondertredend achterbeen volgt de hoofd/halshouding vanzelf.
Dus ook de juiste mate van stelling.
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 25-06-11 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 10:27

Daarom. Langzaam lopen is moeilijk, naar rechts buigen is moeilijk. Het gaat allemaal niet zo snel, hoeft ook niet. Als het maar steeds beter gaat. Snelheid vind ik een teken van onbalans dus ja, ik blijf erbij dat het kunnen verzamelen (natuurlijk niet extreem, gewoon aan de achterkant energie erin, aan de voorkant zorgen dat hij niet gaat hollen) en op aanwijzing van de ruiter weer langer kunnen worden net zo elementair is voor een goed gebruik van de spieren als de wendingen. Het zijn naar mijn idee allebei manieren om het paard de spieren te laten aanspannen en weer ontspannen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 10:34

hestejente schreef:
Daarom. Langzaam lopen is moeilijk, naar rechts buigen is moeilijk. Het gaat allemaal niet zo snel, hoeft ook niet. Als het maar steeds beter gaat. Snelheid vind ik een teken van onbalans dus ja, ik blijf erbij dat het kunnen verzamelen (natuurlijk niet extreem, gewoon aan de achterkant energie erin, aan de voorkant zorgen dat hij niet gaat hollen) en op aanwijzing van de ruiter weer langer kunnen worden net zo elementair is voor een goed gebruik van de spieren als de wendingen. Het zijn naar mijn idee allebei manieren om het paard de spieren te laten aanspannen en weer ontspannen.

Daar heb je gelijk in, dat langzaam lopen heel moeilijk is voor een paard.
Dat "buigen" beoefen ik eigenlijk ook nooit apart.
Daar gebruik ik het übertreten voor.

In het begin maar een enkele stap en dat uitbouwen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 10:43

cherie78 schreef:

.

Ik bedoel met slordigheid het maken van figuren zonder daarbij alert te zijn op lichaamsgebruik.
Te snel willen doen is er eentje van. Figuren maken als verplicht onderdeel zonder te weten/willen weten waarom een ander.
Je kunt het dus ook slordig doen in rustig tempo.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 10:47

hestejente schreef:
Snelheid vind ik een teken van onbalans dus ja, ik blijf erbij dat het kunnen verzamelen (natuurlijk niet extreem, gewoon aan de achterkant energie erin, aan de voorkant zorgen dat hij niet gaat hollen) .

Kun je wat meer exact omschrijven wat je met verzameling bedoelt?
Misschien hebben we daar ieder een ander idee van.

Ik bedoel met goede stelling en balans tijdens een figuur toch wat anders dan steeds ' aan de teugel' gaan of doorlopend in een stelling gezet te worden
Dat laatste baseer ik op deze zin uit je post

Eigenlijk probeer ik hem constant te buigen, ook wanneer ik rechtuit rijd
.

Dat vind ik persoonlijk als basis, om een ruiter te kunnen dragen zonder schade, te ver gaan.
Laatst bijgewerkt door liljebo op 25-06-11 10:52, in het totaal 2 keer bewerkt

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 10:50

liljebo schreef:
cherie78 schreef:

.

Ik bedoel met slordigheid het maken van figuren zonder daarbij alert te zijn op lichaamsgebruik.
Te snel willen doen is er eentje van. Figuren maken als verplicht onderdeel zonder te weten/willen weten waarom een ander.
Je kunt het dus ook slordig doen in rustig tempo.

Als je ervan uitgaat dat "lichaamsgebruik" beïnvloed wordt door de longeerder of de ruiter, dan heb je gelijk.
Het belangrijkste van dat langzame tempo is kijken naar de achterhand van het paard.
Een (extreem) scheef paard zal in het begin ook zijn achterhand niet goed belasten en daardoor ook niet goed ondertreden.

Dus in mijn ogen, heeft dat eigenlijk niks met "slordigheid" te maken.
Hooguit "slordig" hoe degene kijkt naar het achterbeen-gebruik.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 10:51

cherie78 schreef:
[

Ik bedoelde slordigheid vanuit de ruiter. ;)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 10:57

liljebo schreef:
hestejente schreef:
Snelheid vind ik een teken van onbalans dus ja, ik blijf erbij dat het kunnen verzamelen (natuurlijk niet extreem, gewoon aan de achterkant energie erin, aan de voorkant zorgen dat hij niet gaat hollen) .

Kun je wat meer exact omschrijven wat je met verzameling bedoelt?
Misschien hebben we daar ieder een ander idee van.

Ik bedoel met goede stelling en balans tijdens een figuur toch wat anders dan steeds ' aan de teugel' gaan of doorlopend in een stelling gezet te worden
Dat laatste baseer ik op deze zin uit je post

Eigenlijk probeer ik hem constant te buigen, ook wanneer ik rechtuit rijd
.

Dat vind ik persoonlijk als basis, om een ruiter te kunnen dragen zonder schade, te ver gaan.

Ik wil hier ook wel antwoord op geven.
Verzameling is ook een te groot woord voor hetgeen dat bedoeld wordt bij een langzaam tempo

Door het langzame tempo "draagt" het paard langer.
Door het übertreten buigt een paard eigenlijk al in het begin meer dan genoeg. Ook in het übertreten mag het tempo niet te snel worden, wat heel vaak gebeurt omdat het paard het gewoon nog niet aankan.

Daarom ook, een enkele stap in het begin en gelijk weer rechtuit gaan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 11:03

Cherie, ik weet niet wat übertreten is. Of misschien weet ik het wel maar weet ik niet dat het zo heet :D Waar kan ik meer informatie vinden?

liljebo, ik vind dat het paard de spieren moet kunnen aanspannen wanneer de ruiter dat vraagt. Het paard korter en langer maken in het lijf dus. Wanneer je een wending rijdt maak je de spieren aan de binnenkant korter en die aan de buitenkant langer. Mer verzameling bedoel ik het paard de achterhand wat verder laten ondertreden, met impuls, en dat aan de voorkant opvangen. Voor hoe lang en in de graad dat je nodig vindt, dus als basisruiter rijd je je paard eens een paar pasjes lichtjes bij elkaar ter bevordering van de algehele souplesse van je paard. Harmonica spelen (paard bijelkaar rijden en weer langer laten worden) doe ik als oefening op zich, het is niet mijn doel om mijn paard te leren piafferen (kan hij trouwens al, hij heeft van die buien dat hij alleen maar hard wil en dat mag lang niet altijd }:0 ) Wanneer de spieren niet worden gerekt en samengetrokken kan het paard de ruiter minder goed dragen. En dat rekken en samentrekken kun je op meer manieren doen dan door wendingen te rijden. Daarnaast is rechtuit rijden met stelling bevorderlijk voor de takt en is het de eerste stap naar oefeningen zoals sb en traversen, die weer helpen bij het rechtrichten. We zijn het er hopelijk over eens we het paard recht willen hebben zodat hij bij gebruik zo min mogelijk ongelijk slijt en we 'm dus langer als rijpaard kunnen gebruiken.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 11:07

liljebo schreef:
cherie78 schreef:
[

Dan bedoelen we gelukkig hetzelfde ;) met WIE er slordig is :j

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 11:09

Hestejente, übertreten is "wijken voor de kuit" op een hele kleine volte.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 11:10

Dan weet ik wat je bedoelt, ik doe dat als "wijken voor de vinger", aan de hand :D

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 12:12

hestejente schreef:
Dan weet ik wat je bedoelt, ik doe dat als "wijken voor de vinger", aan de hand :D

Dan bedoelen we in ieder geval hetzelfde :D

Onder het zadel kan het ook, maar dan doe ik het niet met mijn "vinger" :+

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 18:31

Professor schreef:
Wat is een paard loopt over zijn rug?
En welke wervels vliegen er uit of kunnen eruit springen bij een paard?

Afbeelding

Wanneer men hierboven kijkt is het dus onmoglijk dat wervels van de rug scheef gaan zitten door een bokkensprong deze zijn nl niet beweeglijk, maar wel de wervels van de lendenen, maar dat ook in beperkte maten.
De halswervels zijn het gevoeligst voor het eruit springen, maar dat door bv vastliggen in de box, en dat komt vaker voor dan dat menig ruiter weet.

Dat is wel degelijk heel heel heel erg goed mogelijk. We praten over het verschuiven van de lendenwervel met als resultaat dat de spieren direct op slot schieten zou dat niet zo zijn dan krijgen we te maken met een dwarsleasie bij het paard.
En meestal schiet de 8 ste lendenwervel scheef gevolgd door als kettingreaktie de 8ste borstwervel en de 8 ste halswervel. De osteopaat zal in samenwerking met de patient het geheel recht zetten waarnaar de patient correct gerevalideerd wordt wat tot 8 weken kan duren. In mensentaal spreekt met wel over ischias in de rug.

Een paard loopt over de rug is een opmerking die tijdens het rijden gebruikt wordt. Als het paard van achter naar voren naar de hand toe gereden wordt hij zijn beweging van achter naar voren ontspannen uitvoert en de passen ruim af maakt er geen overhaastig gaan is en geen spanning. Min of meer een tevreden onstpannen goed gaand paard.
http://www.youtube.com/watch?v=E8_rdDjGwyQ kijk hier maar eens na een goed over de rug gaand paard en in het duits

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 18:43

Een paard kan niet over zijn rug gaan, dan zou hij geen benen nodig hebben.
U schreef rug en niet lendenen daarom de vraag.
Bij een goed getraind paard gebeurt dit zelden aangezien de lendenen de bespiering dat verhinderd.
Het probleem is steeds weer de Nederlandse uitdrukkingen en dat gebruikt men hier en niet een mischmasch.
Waar zegt men het paard gaat over z´n rug???? of loopt???
Lopen doet een paard niet onder een ruiter het dient te gaan.
Losgelassenheit, met vwnw, zo diep als mogelijk tot de bodem.
Bovendien een jong paard en een vereden paard snap uw opmerkingen niet, vooral niet over zijn rug lopen??
Een paard loopt op de wei, het dient losgelassen zu gehen, maar niet lopen en zeker niet over haar of zijn rug.
Ischias kan een paard niet krijgen de wervel tussen schijven zijn niet flexibel.
Laatst bijgewerkt door Professor op 25-06-11 18:57, in het totaal 4 keer bewerkt

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 18:49

Kafue schreef:
Professor schreef:
Wat is een paard loopt over zijn rug?
En welke wervels vliegen er uit of kunnen eruit springen bij een paard?

Afbeelding

Wanneer men hierboven kijkt is het dus onmoglijk dat wervels van de rug scheef gaan zitten door een bokkensprong deze zijn nl niet beweeglijk, maar wel de wervels van de lendenen, maar dat ook in beperkte maten.
De halswervels zijn het gevoeligst voor het eruit springen, maar dat door bv vastliggen in de box, en dat komt vaker voor dan dat menig ruiter weet.

Dat is wel degelijk heel heel heel erg goed mogelijk. We praten over het verschuiven van de lendenwervel met als resultaat dat de spieren direct op slot schieten zou dat niet zo zijn dan krijgen we te maken met een dwarsleasie bij het paard.
En meestal schiet de 8 ste lendenwervel scheef gevolgd door als kettingreaktie de 8ste borstwervel en de 8 ste halswervel. De osteopaat zal in samenwerking met de patient het geheel recht zetten waarnaar de patient correct gerevalideerd wordt wat tot 8 weken kan duren. In mensentaal spreekt met wel over ischias in de rug.

Een paard loopt over de rug is een opmerking die tijdens het rijden gebruikt wordt. Als het paard van achter naar voren naar de hand toe gereden wordt hij zijn beweging van achter naar voren ontspannen uitvoert en de passen ruim af maakt er geen overhaastig gaan is en geen spanning. Min of meer een tevreden onstpannen goed gaand paard.
http://www.youtube.com/watch?v=E8_rdDjGwyQ kijk hier maar eens na een goed over de rug gaand paard en in het duits

Dat het mogelijk is, bleek wel bij onze grote bruine.
Dat is (waarschijnlijk) gekomen door of vast te liggen op stal of door een valpartij.
Het kon trouwens ook én én zijn geweest.
Komt bij hem nog eens extra bij, dat hij een graasvoetje heeft.

Maar door de training zoals ik hierboven beschreven heb en door fysio (jack maegher-methode) en door een osteo is het redelijk tot goed gekomen.

delerium

Re: Welke basisgymnastiek is nu echt nodig/zinvol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 18:01

Moderatoropmerking:
Ook hier een heleboel offtopic verwijderd. Nederlands is hier de voertaal dus stukken in het duits zetten is niet oké. Het aanvallen van anderen ook niet, het gebruik van schaduwaccounts ook niet. Dus graag ontopic verder.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 18:12

FF algemeen reageren... is wat gemakkelijker...
Dat een paard recht moet zijn, lijkt me voor de hand liggend. Maar dat kan volgens mij zowel in bos als in bak? Heuveltjes en balkjes rijden lijken me ook meewerken met soepel maken.
Maar ik persoonlijk zie het doorlopend in stelling rijden niet als voorwaarde voor het dragen van de ruiter.

Ik refereer hierbij aan een discussie op een ander forum. Zelf heb ik ook een scheef paard, maar dat is eigenlijk niet wat ik hier ter discussie wil stellen. Het gaat mij in dit topic alleen om het punt hoe een paard een ruiter draagt en in hoeverre het dan zinvol is om aan het hoofd te zitten.

Ik heb zelf het idee dat als een paard ontspannen loopt, zonder te sloffen en gewoon de achterbenen goed gebruikt (en dus niet knoerscheef is) het prima zonder schade met de ruiter op de rug kan rondsjouwen.
(ik heb het niet over dressuurrijden, springen, whatever... alleen over het dragen op zich)
Daarbij denk ik, dat het voor ruggebruik niet nodig is dat het achter zakt/voor opricht.
Wel voor dressuur, maar niet voor het kunnen dragen van een ruiter op zich.

Want een paard wat ontspannen loopt, achterbenen goed gebruikt en hoofd wat mij betreft gewoon ontspannen voor zich uit houdt, heeft de rug los en ontspannen en zou theoretisch dat goed moeten kunnen dragen
(westernpaarden die afstanden afleggen en endurancepaarden lopen in de regel toch zo?)

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 18:31

Moderatoropmerking:
ook discussies op andere fora, en zelfs in andere topics doen er hier niet toe. Een zijdelingse verwijzing naar een topic op bokt is, mits de verwijzing concreet en ter zake doend, oké. Maar bespreken van zaken uit andere fora is niet voor hier.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 19:27

Tijdens het rijden heb je gewoon de verschillende fases die je doorloopt. Afhankelijk natuurlijk van de doelstelling van de dag.
Maar ik denk dat de belangrijkste natuurlijk de losrijfase mag zijn. En dan dus idd vwnw, over de rug de bovenlijn bovenste lange rugspier laten oprekken en de buikspieren aantrekken is de makkelijkste manier om te gaan dragen.

Overal en altijd is het belangrijk dat de achterhand goed actief ondertreed.

Om terug te komen op het al dan niet verschuiven van wervels het is helaas maar al te goed mogelijk bij een samenloop van omstandigheden en daarin maakt het niet uit of het paard goed getraind is of niet.

Dus ik zou in naar de vraag van de topic opsteller willen concluderen dat je toch altijd het vwnw het rekken van de bovenste rugspier met nastreven en het aantrekken van de buikspieren.
Het recht zetten is iets dat je altijd moet nastreven, richt je paard recht en rijd het voorwaarts.

Voor mij zelf stel ik altijd ontspanning, aanleuning ten alle tijden op welke plaats ik wil, actief voorwaarts, stelling welke de kant welke ik bepaal dus ook eens linker stelling op de rechterhand kunnen en durven te vragen.

Maar het aller aller allerbelangrijkste vind ik wel dat het voor mij fijn en leuk moet zijn en gemakkelijk en voor het paard ook. Al moet de viervoeter natuurlijk wel doen wat ik hem vraag. *\o/* .
Een goede samenwerking.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:33

liljebo schreef:
cherie78 schreef:
[

Ohh, hier heb ik overheen gelezen.

Slordigheid van de ruiter, als een ruiter ruime wendingen maakt, rustig tempo (maar wel "voorwaarts") erop let, dat hoofd/hals gebruikt kunnen worden waarvoor die bedoeld zijn (balanceren) is een ruiter niet zo vlug slordig.

Onder het zadel kan je als basis-gymnastiek ook schoudervoor gebruiken.